Perheen ikävä tapa kohdella teini-ikäisiä lapsia. En ymmärrä
Tuttu perhe kohtelee mielestäni ikävästi lapsiaan. Vanhin on nyt 19 v. Kun hän täytti 18 v niin perheen meilestä hän on täysi-ikäinen ja siksi ei tarvitse enää antaa rahaa tms. Kotona saa asua ja ruokaa saa, mutta kaiken muun nuoren pitää maksaa itse. Kannustivat häntä hakemaan opiskelupaikkaa kaukaa, jotta muuttaisi kotoa pois. Nuori ei kuitenkaan ole mikään looseri tai sellainen, joka jäisi kotiin loppuiäkseen
Toinen on nyt lukiossa, ja hänellä ei koskaan ole rahaa eli ei saa viikkorahaa tai muuta. Vaatteet tietenkin ostetaan ja ruoka ja asunto, mutta ei mitään muuta. Joutuu ajamaan lukioon pyörällä satoi tai paistoi ja matkaa on 10 km. Eivät anna rahaa bussiin. Viime vuonnakin kun oli 30 astetta pakkasta, häntä ei koskaan viety kouluun (jonne silloin oli matkaa 5 km). Kun vein oman poikani työmatkalla kouluun, otin hänet sitten monesti samaan kyytiin.
Jotenkin en ymmärrä, että ollaan noin raakoja nuorelle, eikä koskaan kuskata minnekään ( ei kaverille, ei kaupunkiin, ei konsertteihin) vaan kaikki pitää itse hoitaa.
Rahasta ei ole kiinni, ovat erittäin hyvin toimeentulevia, mutta asenne on vain se, että hoida itse, jos haluat ethdä jotain. Ja kun on täyttänyt 18v olet aikuinen ja omillasi, vaikka opiskelisi kotipaikkakunnan lukiossa. Kotiintuloajika on kuitenkin kello 21.00 ja joskus viikonloopuna ehkä 22.00
En vaan ymmärrä
Kommentit (92)
teinit 18v, 15v, ja 14v. Ostan kyllä bussiliput, lukiokirjat, maksan harrastukset, vaatteet, ruoat.
Mutta omiin tavaroihinsa saavat säästää itse. jakavat mainoksia ja sillä rahoittavat menonsa.
Minusta on pikemminkin huono asia että teineille syydetään vastikketonta rahaa. Siihen kun oppivat niin ei ihme että ylivelkaantuneita nuoria on Suomi pullollaan. kun kaikki pitää saada ja pappa betalar.
Käyn itse töissä eikä minullakaan ole viikottain varaa situa kahvilassa, syödä ulkona, käydä jatkuvasti elffassa jne. Miksi teineillä pitäisi olla varsinkaan minun rahoilla?
vaan siita ovatko vanhemmat rakastavia ja osoittavat lapsilleen etta he ovat silti perheeseen kuuluvia vaikka ovatkin kasvamassa aikuisiksi. Mun mielesta on ihan ok etta jos lapset ovat toissa opiskelun lisaksi, he makselevat omia menojaan tai ottavat osaa perheen kuluihin, se kuuluu myos osana tahan 'ollaan yhta perhetta' kuvioon.
Mutta jos vanhemmat eivat osoita lapsilleen rakkautta vaan antavat heidan ymmartaa etta he ovat velvollisuudesta elattaneet lapset tahan ikaan, ja nyt lapset voivat heidan puolestaan haipya, se ei tietenkaan ole ok. Ja tuo ettei koskaan kyydita lapsia mihinkaan kuulostaa todella pahalta. Mina olen aina kun vaan mahdollista tarjoutunut hakemaan teinejani ja heidan kavereitaan kotiin myohaiseenkin aikaan, siinahan samalla tutustuu kavereihin, nakee millaisessa kunnossa ollaan, yms. Teinit liian usein hapeavat vanhempiaan ja mun mielesta se jos he 'suostuvat' siihen etta aiti tulee hakemaan kaupungilta heidat ja kaverinsa, se on jo sinansa luottamuksen osoitus.
siis kaksi lasta, toinen 19v ja toinen 16v
ap
Minä elin tuollaisten vanhempien lapsena. Sillä erotuksella, että vaatteisiinkin uhrattiin vain todella vältäämättömin, joten olin melkoinen variksenpelätin. Näin, vaikka olimme hyvin toimeentuleva perhe.
Milestäni on OK pyöräillä tuo 10 km hyvällä ilmalla, mutta se, että ajat aamulla vesisateessa 10 km ja olet ihan märkä on kyllä jotenkin julmaa. Teini-ikäiset kun eivät varmaan pukeudu kumisaappaisiin ja sadeviittaan kun menevät kouluun.
Muutenkin outo tuo asenne, että kun olet 18 v olet siitä päivästä omillasi. Ei mene minun moraaliini..
jo 15v kotoa pois. Opin hyvin pitämään huolen itsestäni ja asioistani kun itse aukaisin tilit kirjakauppaan ja maksoin vuokrat ja muut ja anoin opintotuet. Opin laskemaan, miten vähälläkin tullaan toimeen.
En ole kokenut sitä pahaksi. Hassua olisi ollut jos 18v olisi vielä autolla viety kouluun. Taisin kyllä olla jo työelämässä pitämässä välivuotta tuon ikäisenä.
En kyllä keksi, että mikä olisi väärin. Tosin, merkittävä ero lienee se, että vanhempani auttoivat rahallisesti koulumenoissa toisen asteen koulutuksen loppuun saakka.
Laillisestihan tuo on aivan ok, saisivat jopa heittää pihalle, jos haluaisivat.
Kouluni loppumisen jälkeen aloin maksaa oman osani vuokrista yms. Miksi täysi-ikäistä olisi pitänyt hyysätä?
teinit 18v, 15v, ja 14v. Ostan kyllä bussiliput, lukiokirjat, maksan harrastukset, vaatteet, ruoat. Mutta omiin tavaroihinsa saavat säästää itse. jakavat mainoksia ja sillä rahoittavat menonsa. Minusta on pikemminkin huono asia että teineille syydetään vastikketonta rahaa. Siihen kun oppivat niin ei ihme että ylivelkaantuneita nuoria on Suomi pullollaan. kun kaikki pitää saada ja pappa betalar. Käyn itse töissä eikä minullakaan ole viikottain varaa situa kahvilassa, syödä ulkona, käydä jatkuvasti elffassa jne. Miksi teineillä pitäisi olla varsinkaan minun rahoilla?
Minä en vain ymmärrä. Tai ymmärrän, jos sinulla ei ole varaa. Mutta muuten en.
Alle 18 v on sinun vastuullasi ja mitä se opettaa, että et anna yhtään omaa rahaa ? Se lehtien jakaminen on pahinta orjatyötä mitä tiedän. Muutama euro 5 tunnin työstä.
19 vuotiaan kouluun? Aika omituista kyllä.
Milestäni on OK pyöräillä tuo 10 km hyvällä ilmalla, mutta se, että ajat aamulla vesisateessa 10 km ja olet ihan märkä on kyllä jotenkin julmaa. Teini-ikäiset kun eivät varmaan pukeudu kumisaappaisiin ja sadeviittaan kun menevät kouluun.
Muutenkin outo tuo asenne, että kun olet 18 v olet siitä päivästä omillasi. Ei mene minun moraaliini..
jo 15v kotoa pois. Opin hyvin pitämään huolen itsestäni ja asioistani kun itse aukaisin tilit kirjakauppaan ja maksoin vuokrat ja muut ja anoin opintotuet. Opin laskemaan, miten vähälläkin tullaan toimeen. En ole kokenut sitä pahaksi. Hassua olisi ollut jos 18v olisi vielä autolla viety kouluun. Taisin kyllä olla jo työelämässä pitämässä välivuotta tuon ikäisenä.
En kyllä keksi, että mikä olisi väärin. Tosin, merkittävä ero lienee se, että vanhempani auttoivat rahallisesti koulumenoissa toisen asteen koulutuksen loppuun saakka. Laillisestihan tuo on aivan ok, saisivat jopa heittää pihalle, jos haluaisivat. Kouluni loppumisen jälkeen aloin maksaa oman osani vuokrista yms. Miksi täysi-ikäistä olisi pitänyt hyysätä?
vai muuten vain tunnevammainen ? ei 15 v tarvitse muuttaa kotoa pois, jotta vanhemmat saisivat omaa aikaa.
Oletko vielä tekemisissä perheesi kanssa ?
Joo, eipä tarvitse ihmetellä mistä nuorten masennus johtuu, kun on niin paljon välittäviä ihmisiä ...
- meillä 17v. ja 16 v., molemmat amiksessa.
Vanhempi saa nyt vk-rahaa 20eur/vk, mutta maksaa siitä itse bussilipun kouluun + puolet koulukirjoista (niitä ei hirveesti amiksessa tartte).
16v. saa vk-rahaa 10 eur/vk, ja maksaa puolet koulukirjoista, mutta bussilipun maksaa vanhemmat.
Lisäksi tekevät kotitöitä (omat vuorot ruoanlaitossa, tiskissä, osallistuvat vk-siivoukseen). Omat pyykit on pitänyt pestä itse 16v. täytettyään.
Ovat tehneet jotain toimistosiivoushommaa / lehden jakoa joskus lisärahan tarpeessa.
Kesällä maksan vähemmän vk-rahaa tai en kohta ollenkaan, ja lisärahaa voi ansaita jostain koti/pihahommista tms. (Kun eivät kerran ole hommanneet kunnon kesätöitä.)
Ajattelisin että sitten kun amis on käyty ja silloinhan on myös täysi-ikäinen, niin jos kotona aikoo asua, täytyy alkaa maksamaan kotiin vuokraa joku pieni summa (200 eur?? en tiedä) ja maksaa muutenkin periaatteessa omat menonsa.
Onko meillä kauhean tiukkaa myös?
(Meillä tilanne että muitakjin lapsia on ja rahaa on aika niukasti, muuten antaisin kyllä enemmän vk-rahaa.)
19 vuotiaan kouluun? Aika omituista kyllä.
Milestäni on OK pyöräillä tuo 10 km hyvällä ilmalla, mutta se, että ajat aamulla vesisateessa 10 km ja olet ihan märkä on kyllä jotenkin julmaa. Teini-ikäiset kun eivät varmaan pukeudu kumisaappaisiin ja sadeviittaan kun menevät kouluun. Muutenkin outo tuo asenne, että kun olet 18 v olet siitä päivästä omillasi. Ei mene minun moraaliini..
Tässä puhuttiin siitä 16 vuotiaasta....
Miten sinä myöhästyt töistä, jos annat rahaa bussiin ? Kun ap:n mukaan kyse hyvin toimeentulevasta perheestä !
niin, että olisin pystynyt kulkemaan kotoa.
Ai niin, mutta av.n tyyliinhän minun olisi pitänyt jäädä kotiin mamman helmoihin elämään, koska eihän lapsi saa muuttaa muualle ja pärjätä elämässä.
Kuule, todella hyvissä väleissä olen äitiini. Isäni on jo kuollut. Ja hyvin pärjäsin, vaikka jouduinkin pitämään itse asioistani huolen.
jo 15v kotoa pois. Opin hyvin pitämään huolen itsestäni ja asioistani kun itse aukaisin tilit kirjakauppaan ja maksoin vuokrat ja muut ja anoin opintotuet. Opin laskemaan, miten vähälläkin tullaan toimeen. En ole kokenut sitä pahaksi. Hassua olisi ollut jos 18v olisi vielä autolla viety kouluun. Taisin kyllä olla jo työelämässä pitämässä välivuotta tuon ikäisenä.
En kyllä keksi, että mikä olisi väärin. Tosin, merkittävä ero lienee se, että vanhempani auttoivat rahallisesti koulumenoissa toisen asteen koulutuksen loppuun saakka. Laillisestihan tuo on aivan ok, saisivat jopa heittää pihalle, jos haluaisivat. Kouluni loppumisen jälkeen aloin maksaa oman osani vuokrista yms. Miksi täysi-ikäistä olisi pitänyt hyysätä?
vai muuten vain tunnevammainen ? ei 15 v tarvitse muuttaa kotoa pois, jotta vanhemmat saisivat omaa aikaa.
että kyse ns. rikkaasta perheestä
Sen ymmärrän, että rahaa ei anneta, jos on köyhä perhe
Ota yhteyttä paikkakunnan sosiaalitoimistoon.Homma ei vain mene noin,saavat takuulla puhuttelun!
tätä täydellisen tietämättömyyden antamaa tietämättömyyttä.... :)
15-16 vuotiaana. Paitsi tietenkin ne peräkammarin pojat ja arat tytöt, jotka ei uskaltaneet ja pärjänneet elämässä. Hyvin pärjättiin.
niin, että olisin pystynyt kulkemaan kotoa.
Ai niin, mutta av.n tyyliinhän minun olisi pitänyt jäädä kotiin mamman helmoihin elämään, koska eihän lapsi saa muuttaa muualle ja pärjätä elämässä.
Kuule, todella hyvissä väleissä olen äitiini. Isäni on jo kuollut. Ja hyvin pärjäsin, vaikka jouduinkin pitämään itse asioistani huolen.
Ja täysi-ikäinen saa opintorahaakin.
vaan ihan itse sinne piti mennä ihan ekaluokasta lähtien.
Kesätyöt aloitin 13 v ja samoin veljeni. Rahaa saimme kokeiden arvosanoista eli 9 ja 10 palkittiin. Lisäksi oli joku nimellinen viikoraha mutta siitä piti laittaa puolet säästöön.
Viikkorahan ehtona oli kodin viikkosiivouksen teko.
Myös omista pyykeistä olemme huolehtineet yläasteiästä alkaen.
Kouluaikaan kävin piikomassa lapsia, jotta sain rahaa.
Kun koulun jälkeen pidimme välivuotta ja olimme töissä maksoimme kotiin vuokraa+ruokarahaa.
Perheemme oli taloudellisesti hyvin toimeentuleva mutta meidät kasvatettiin tekemään asioiden eteen töitä.
Nyt olemme veljeni kanssa kumpikin hyvin toimeentulevia ja hyvät ammatit hankkineita ihmisiä, jotka kasvattavat omia lapsia samalla tapaa.
Vanhemmuus ei ole palvelijan rooli vaan rooli, jossa varmistetaanse, että lapsi oppii, kasvaa ja kehittyy sekä pärjää elämässään.
Olemme veljeni kanssa äärimmäisen onnelisia saamastamme kasvatuksesta ja meillä on todella hyvät ja läheiset välit vanhempiimme.
pyykit pitää pestä itse sen jälkeen kun täyttää 18 v ja sitten sen jälkeen saa mennä minne haluaa ja tehdä mitä haluaa.
Meillä pesee jo 12v omat pyykit. On pessyt jo pari vuotta.
siis kaksi lasta, toinen 19v ja toinen 16v
ap