Perheen ikävä tapa kohdella teini-ikäisiä lapsia. En ymmärrä
Tuttu perhe kohtelee mielestäni ikävästi lapsiaan. Vanhin on nyt 19 v. Kun hän täytti 18 v niin perheen meilestä hän on täysi-ikäinen ja siksi ei tarvitse enää antaa rahaa tms. Kotona saa asua ja ruokaa saa, mutta kaiken muun nuoren pitää maksaa itse. Kannustivat häntä hakemaan opiskelupaikkaa kaukaa, jotta muuttaisi kotoa pois. Nuori ei kuitenkaan ole mikään looseri tai sellainen, joka jäisi kotiin loppuiäkseen
Toinen on nyt lukiossa, ja hänellä ei koskaan ole rahaa eli ei saa viikkorahaa tai muuta. Vaatteet tietenkin ostetaan ja ruoka ja asunto, mutta ei mitään muuta. Joutuu ajamaan lukioon pyörällä satoi tai paistoi ja matkaa on 10 km. Eivät anna rahaa bussiin. Viime vuonnakin kun oli 30 astetta pakkasta, häntä ei koskaan viety kouluun (jonne silloin oli matkaa 5 km). Kun vein oman poikani työmatkalla kouluun, otin hänet sitten monesti samaan kyytiin.
Jotenkin en ymmärrä, että ollaan noin raakoja nuorelle, eikä koskaan kuskata minnekään ( ei kaverille, ei kaupunkiin, ei konsertteihin) vaan kaikki pitää itse hoitaa.
Rahasta ei ole kiinni, ovat erittäin hyvin toimeentulevia, mutta asenne on vain se, että hoida itse, jos haluat ethdä jotain. Ja kun on täyttänyt 18v olet aikuinen ja omillasi, vaikka opiskelisi kotipaikkakunnan lukiossa. Kotiintuloajika on kuitenkin kello 21.00 ja joskus viikonloopuna ehkä 22.00
En vaan ymmärrä
Kommentit (92)
Tämän ketjun on pakko olla jonkun sunnuntai-illan viihdettä. Ja tämän ap:n provosointiyritys:
Ota yhteyttä paikkakunnan sosiaalitoimistoon.Homma ei vain mene noin,saavat takuulla puhuttelun!
Tai sitten tämä maailma on mennyt ihan sekaisin...
Loistavat vanhemmat kuvattu aloituksessa. Ihailen heidän linjaansa ja aion itse tulevaisuudessa pitää saman. Lapsia on siunattu oikeilla elämän opeilla, ilmankos ovat tavallist fiksumpia :).
19- vuotiaan kuuluu käydä töissä (joko kesä- tai iltatöissä) juuri noita omia menoja varten. En itsekään tod. aio maksaa omilleni kaikkea kun se aika on. En tee sitä nytkään vaikka lapset 12- ja 13- vuotiaat.
Ehkä vähän äärimmilleen viety toi ap:n esimerkki. Meillä oli niin, että kun täytti 18, vuokraa ei tarvinnut maksaa eikä muuta ylläpitoa. Joskus piti ostaa itse ruokaa ja osallistua siten koko huushollin kustannuksiin. Piti siis tehdä töitä, että sai omaa rahaa. Mitä pahaa siinä on? Kyllä kai täysi-ikäisenä viimeistään olisi hyvä havaita, että ruoka ja vessapaperi ei ole ilmaista eikä ne kävele kotiin itsestään.
Tosin meillä nyt sai vaikka autoa lainata, kunhan maksoi bensoja. Ei meitä pulaan jätetty, varmasti olis äiti ostanu vaikka paidan jos ei olis mitenkään omat rahat riittäny ja olis oikea tarve. Mutta jos halusin ostaa meikkejä, vaatteita huvikseni, käydä keikoilla jne. niin takuu varmasti en olis saanu vanhemmilta siihen mitään rahaa, eikä olisi pitänytkään saada.
Samalla sai sitten sitä vapautta, kun täytti 18. Kotiintuloajat lakkasi, tosin kyllä äiti sillonkin mielellään vastaanotti tiedon siitä, millon kukakin tulee kotiin. Samoin alkoholin suhteen koitti vapaus. Äiti ei siis saarnannut aiheesta, vaikka meidän kotiin ei saanu juomia tuoda.
ja tuon nro 17 toiminta on täysin ok, mutta sehän on kaukana ap:n kuvailemasta. Joka ei todellakaan ole ok. Nro 17 ja sinun selostuksesta huokuu välittäminen lapsista, tuo, että hyvätuloisten vanhempien 16v maksaa itse bussilipun tai pyöräilee pakkasessa 5km ei kyllä sitä ole. Siis moraalisesti ja lasten kehityksen kannalta.
siis se kolmen teinin äiti, jonka lapset jakavat mainoksia.
Niin olen jakanut minäkin aikoinani. ja kyllä nuo sillä hommalla kuukaudessa tienaavat 150 euroa. Oppivat työnteon ja sen että raha ei kasva puussa. Olen vakaasti sitä mieltä että nuorten ylivelkaantuminen johtuu pitkälti siitä että saavat kotoa vastikkeetonta rahaa reilusti. ja sitten kun muuttavat pois kotoa eivätkä pystykään pitämään yllä samaa elintasoa niin ottavat lainaa.
Ei nyt olla köyhiä, mutta ei sitä ylimääräistä rahaa myöskään hirveästi ole.Minusta vaan kahvilat, mäkkärit ym. ei kuulu jokapäiväiseen puuhaan. ja jos niissä haluaa syödä niin saa itse myös ne kustantaa.
Minä en ymmärrä miksi minun pitäisi käydä töissä ja rahoittaa ne. toki maksan kaikki apkolliset kulut kuten kirjat, harrastukset, bussiliput, vaatteet jne.
kesät talvet, sateella, paisteella ja pakkasella, tosin matkaa on vain 1,5 km suuntaansa. Valittiin lasten koulu juuri sen takia, että sinne ei pääse julkisilla meiltä vaan saavat käyttää jalkojaan ja kävellä ihan itse (saman matkan päässä olisi ollut toinen koulu, johon olisi päässyt bussilla ihan oven eteen). Teini-ikäinen saa rahaa jos johonkin tarvitsee, ihan mihin tahansa ei tietenkään vaan kaikki joutuu perustelemaan. Sitten kun täyttää 18 saa olla ja mennä miten haluaa, mutta niin kauan kuin asuu täällä, joutuu ilmoittamaan, jos ei tule tai tulee myöhemmin.
Ei se minusta ole raakaa, jos opettaa lapsiaan kuljettamaan itseään paikasta a paikkaan b omilla jaloillaan/muulla keinoin. päinvastoin. Nuori joutuu joka tapauksessa oppimaan tästä elämästä että mitään ei tarjoilla ilman vastiketta.
Siis laittaako kukin perheenjäsen vuorollaan oman puolityhjän koneellisen pelkästään omia vaatteitaan, ja seuraava odottaa vuoroa?
Meillä on siis pyykkikori, josta pestään vuorotellen mustaa, valkoista ja kirjopyykkiä, sitä mukaan kun koneellinen kutakin väriä tulee täyteen.
Kun täytin 18, menin heti töihin lukion ohella ja siitä lähtien olen maksanut omat menoni. Tietenkin kotona olen saanut asua ja ilmaisen ruuan ym. saanut, mutta itse olen maksanut bussimatkat, kännykän, shoppailun ja matkustelut. Rahaa oisin varmasti saanut jos oisin pyytänyt, mutta maksoin ihan mielelläni omat menoni kun oli kerran tulojakin :) Jos olimme yhdessä kaupassa niin silloin vanhemmat yleensä maksoivat ostokseni muiden ostosten joukossa.
Tuttavaperheessäni on tilanne, että lapset ovat jo täysi-ikäisiä, mutta makaavat vaan sohvalla ja äiti passaa.. Lapset ei osaa ees ruokaa laittaa, saati sitten että olisivat töissä.
Samaa mietin, että onko kuitenkaan fiksua pyöritellä monen ihmisen vaatteita vähän se väliä vajaita koneita. Meillä kaksi koria, joista kone pyörimään sitä mukaa, kun täyttyvät: tumma tai vaalea koneellinen. Minä sitten ripustelen/laitan kuivausrumpuun, kuivumisen jälkeen kippaan jokaisen pedatun sängyn päälle omansa ja siitä viikkaava tai sullovat tai mikä kunkin tapa on omansa hyllyihinsä.
aikuisia, jotka väittävät että lukiossa olevan nuoren pitäisi olla iltatöissä, jotta pystyy maksamaan KOTIIN vuokraa tai omat vaatteensa
Kaiken maailman tunneköyhiä vanhempia sitä on olemassakin. Yrittävätköhän he kostaa jotenkin omaa nuoruuttaan ?
joopa joo, ennenvanhaan jo 15 v elättivät itsensä ja maksoivat kotiin olemassaoleostaan
Niin tekivät, mutta maailma muuttuu. Ennenvanhaan lapsiin suhtauduttiin kuin kotiorjiin ja kaiekenmaailman pikkuhommien saaminen oli paljon helpompaa kuin nykyään.
Ällöttää tapa jolla useampikin näyttää lapsiaan kohtelevan
aikuisia, jotka väittävät että lukiossa olevan nuoren pitäisi olla iltatöissä, jotta pystyy maksamaan KOTIIN vuokraa tai omat vaatteensa
Kaiken maailman tunneköyhiä vanhempia sitä on olemassakin. Yrittävätköhän he kostaa jotenkin omaa nuoruuttaan ?
Niistä nuorista ei kasvanut uusavuttomia luusereita, jotka vielä kolmikymppisinä luulevat olevansa teinejä, eivätkä osaa ottaa vastuuta elämästään ja ovat korviaan myöten veloissa.
Kaikki uusi ei aina ole hyvää.
joopa joo, ennenvanhaan jo 15 v elättivät itsensä ja maksoivat kotiin olemassaoleostaan
Niin tekivät, mutta maailma muuttuu. Ennenvanhaan lapsiin suhtauduttiin kuin kotiorjiin ja kaiekenmaailman pikkuhommien saaminen oli paljon helpompaa kuin nykyään.
Ällöttää tapa jolla useampikin näyttää lapsiaan kohtelevan
Ota yhteyttä paikkakunnan sosiaalitoimistoon.Homma ei vain mene noin,saavat takuulla puhuttelun!
tätä täydellisen tietämättömyyden antamaa tietämättömyyttä.... :)
jos nämä ap:n kertomat vanhemmat eroaisivat ja asioita jouduttaisiin selvittämään sosiaalitoimistossa ja nämä ap:n kertomat 16-vuotiaan kohtelusta tulisivat esille, vanhemmat kyllä saisivat kuulla, että heidän vanhemmuutensa ei täytä nykykriteerien mukaista hyvää vanhemmuutta.
ja vielä kehtaavat kertoa miten lapsiaan kohtelevat.
12 v pesee pyykkinsä, 15 v maksaa itse kaiken kun pakotetaan käymään töissä jne
Sossuun pitäisi ilmoitus tehdä teistä
Kun täytti 18, niin oli selvittävä omillaan. Perustelu: Hekin olivat selvinneet omillaan jo ainakin 15 vuotiaasta asti...
- asuin kotona 20v saakka
- vanhemmat maksoivat kaiken (koulukirjat, asumisen, ruuan , osan vaatetista, bussimatkat)
- kävin VAIN kesäisin töissä ja talvella sain kuukausirahaa
- minua kuljetettiin autolla aina kun tarvitsin kyydin
- kun muutin kauppakorkeaan opiskelemaan niin sitten otin opintolainaa jne
Ihan normaali työtätekevä aikuinen minusta kasvoi.
Osa tuossa väittää että pitäisi jo lukiossa opintorahaa ottaa. MUTTA eivät köyhät taida tietää, että vanhempien tulot eivät saa olla kuin muutaman tuhat euroa, jotta kotona asuva lapsi saisi opintorahaa !!
teinit 18v, 15v, ja 14v. Ostan kyllä bussiliput, lukiokirjat, maksan harrastukset, vaatteet, ruoat. Mutta omiin tavaroihinsa saavat säästää itse. jakavat mainoksia ja sillä rahoittavat menonsa. Minusta on pikemminkin huono asia että teineille syydetään vastikketonta rahaa. Siihen kun oppivat niin ei ihme että ylivelkaantuneita nuoria on Suomi pullollaan. kun kaikki pitää saada ja pappa betalar. Käyn itse töissä eikä minullakaan ole viikottain varaa situa kahvilassa, syödä ulkona, käydä jatkuvasti elffassa jne. Miksi teineillä pitäisi olla varsinkaan minun rahoilla?
Minä en vain ymmärrä. Tai ymmärrän, jos sinulla ei ole varaa. Mutta muuten en.
Alle 18 v on sinun vastuullasi ja mitä se opettaa, että et anna yhtään omaa rahaa ? Se lehtien jakaminen on pahinta orjatyötä mitä tiedän. Muutama euro 5 tunnin työstä.
Meillä on on tapa että kun lapset ovat täyttäneet 15-16 eli saavat tehdä kesätöitä tms. hommia niin kesätöitä on haettava ja niitä rahoja on parempi säästää sitten talvea varten. Jos ei saa kesätöitä niin sitten tekee kotona hommia isompaa rahaa vastaan, tyyliin 8euron tuntipalkalla.
Voi kuulostaa julmalta, mutta mielestäni teinien on alettava oppimaan siihen itsenäiseen elämään, rahankäyttöön sekä säästämiseen.
Kuitenkin meiltä tulee katto pään päälle, vaatteet, harrastukset jne joten mielestäni on ihan kohtuullista että teinit hommaavat omat mäkkirahansa. Kaikki ei tule elämässä ilmaiseksi ja viimeistään silloin teininä se on opittava. Ellei sitten ole syntynyt kultalusikka poikittain perseessä.
Niitäkin tapauksia on omasta nuoruudestani jotka sitten olivat omilleen muutettuaan vaikeuksissa, kun yhtäkkiä pitääkin maksaa omat laskut ja vuokra yms. En tee siksi karhunpalveluksia lapsilleni.
Jos he asuvat vielä 18 täytettyään kotona, niin he saavat luvan ostaa omat tavaransa silloin itse. Vuokraa, tms. ei tarvitse maksaa, mutta omat menot ja muut on heidän kontoillaan sitten. Ruokia en luultavasti heillä maksata, mutta saavat sitten itse kokata ateriansa.
Jos taas muuttavat täysi-ikäisinä pois kotoa, niin autamme ruoassa. Emme muussa. Kun muutetaan kotoa niin muutetaan kotoa.
Kyllä, varmasti kuulostaa julmalta mutta niin se vain menee. Täysi-ikäinen on vastuussa itsestään ja on siksi vastuussa valinnoistaan.
Teinien taas on opittava ettei raha kasva puussa, eikä ne meikit ja muut hörhötykset ole ilmaisia vanhemmillekaan.
Ja täysi-ikäinen saa opintorahaakin.
Kotona asuva nuori ei saa opintorahaa, kuin siinä tapauksessa, että koti on TODELLA köyhä
Meillä asuu poika 24v ja tyttö 22v. Kumpikin opiskelee ja minä kyllä pesen heidän pyykkinsä ja teen ruoan. Annan myös taskurahaa. Ei tuon ikäisten vielä tarvitse mihinkään töihin mennä, sillä opiskelu on työtä.
On kyllä ls-paikka jos 16v joutuu pyöräilemään 5km kouluun ja 18v pesemään itse pyykkinsä ja tekemään kesätöitä ja maksamaan omia menojaan.
Mihin maailma on menossa.
siis se kolmen teinin äiti, jonka lapset jakavat mainoksia.
Niin olen jakanut minäkin aikoinani. ja kyllä nuo sillä hommalla kuukaudessa tienaavat 150 euroa. Oppivat työnteon ja sen että raha ei kasva puussa. Olen vakaasti sitä mieltä että nuorten ylivelkaantuminen johtuu pitkälti siitä että saavat kotoa vastikkeetonta rahaa reilusti. ja sitten kun muuttavat pois kotoa eivätkä pystykään pitämään yllä samaa elintasoa niin ottavat lainaa.
Ei nyt olla köyhiä, mutta ei sitä ylimääräistä rahaa myöskään hirveästi ole.Minusta vaan kahvilat, mäkkärit ym. ei kuulu jokapäiväiseen puuhaan. ja jos niissä haluaa syödä niin saa itse myös ne kustantaa.
Minä en ymmärrä miksi minun pitäisi käydä töissä ja rahoittaa ne. toki maksan kaikki apkolliset kulut kuten kirjat, harrastukset, bussiliput, vaatteet jne.