Vertaistukea, vl:t, teiltä pyytäisimme (ei muilta)
Kerron lyhyesti, koska en jaksa kirjoittaa kaikkea ja tarina on pitkä kokonaisuudessaan. Olemme vl-perhe viisi lasta nyt. Raskausajat ovet minule ja samalla perheellemme erittäin vaikeaa aikaa. Kärsin harvinaisen voimakkaasta pahoinvoinnista ja siitä ajasta kärsii koko perhe. Mieheni kanssa olememme aina lopen uupuneita pahoinvoinnista jatkuvan ajan.
Raskausaikana olen niin huonossa voinnissa että tunnen ja luulen kuolevani. Pelkään oman mielenterveyden menettämistä. Tällä hetkellä molempia ajatus uudesta raskaudesta pelottaa todella kovin.
Tuntuu ettemme jaksa enää yhtään raskautta. siis rakastamme kyllä lapsiamme! Ongelma onkin nyt siinä miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se olisi oikein? Koemme että olemme umpikujassa ja usko meinaa välillä loppua vaikeuksien takia... Kiitos jos joku kallis sielu sattuisi näkemään tämän ja vastaisi. jrt.
Kommentit (122)
eli ap ja muut vl naiset lukekaa sitä raamattua ihan itse siellä kotonanne !
ette pääse taivaaseen, vaikka vääntäisitte 20 lasta , kukaan ei pääse taivaaseen, kuin valitut
muut tulevat elämään maanpäällä paratiisissa.
eli jos et lasta halua, jaksa tms syyn takia pysty niin hanki ehkäisy, joka ehkäisee jo ennen hedelmöittymistä, eli ei kuparuikierukkaa,'vaan esim ihan sterilisaatio, kohdunpoisto, hormonaalinen tms
ja missä kohtaa raamattua sanotaan, että naisen on pakko olla yhdynnässä kaiken aikaa
miten himokkaita ja itsekkäitä teidän vl miehet on ?? voiko joku tähän vastat ?
eli eikö voisi olla ilmankin seksiä aika ajoin?
mikä ja missä se raamatussa kielletään???
kerro kohta?
ja entäpä vl naiset, käyttekö lääkärillä? hoidfatatteko vaivojanne+ esim antib yhm lääkkeet? eikä tuon ehkäisykiellon mukaisesti myös KAIKKI HOITO OLE KIELLETTY?
jos siis on jumalan tahtoa ottaa vastaan kaiki mitä ennetaan? niin myös kesätt kivut, syöpä, keuhkokuumeet jne
eihän jumala anna muuta kuin mitä jaksatte kantaa??
eli ystävät sanon tämän ihan rakkaudesta , ajatelkaa omilla aivoillanne, miettikää ja tutkikaa jumalan sanaa raamattua .
älkää sukoko ihmisten oppeihin, niillä ettte saa ikuista elämää , se on varmaa
vl miehillä on varmaa oma t ajatuksensa ja tarkoitusperänsä tuolle ehkäsikiellolle, ehkäpä haluavat näin alistaa naiset hellan ja sängyn väliin ?
jumala on rakkaus, hän ei aiheuta ihmisille sairauksia, ei ongelmia jne vaan kyllä se on oaha enkeili saatana panettelija.
se pelastuu, joka uskoo , ei se kellä on eniten lapsia tms
teoillasi et tule autuaaksi ja takaa itsellesi mitään paikkaa missään, ei rahalla , ei lapsilla, ei teoilla, vaan uskolla
voimia sinulle ap ja muille vl naisille, minä rukoilen sydämeni pohjasta teidän puolestanne, että näkisitte tilantenne ja löytäisitte totuuden
Miten tieltä voikin puuttua kaikki inhimillisyys ja myötätunto? Uupumus todella vakava asia, masennuksene johtaessaan jopa hengenvaarallinen. SItäkö te uskonsisarillenne toivotte?
Uupuneen ihmisen tärkein tehtävä on hoitaa itsensä kuntoon. Lapsien hankkiminen epätoivoiseessa tilanteessa olisi äärimmäisen ajattelematonta ja itsekästä.
Myötätuntoa harvoin saa, silä silloin tulee vastaan se että "jokainen hoitakooon omat asiansa", eikä "Jumala anna raskaampaa kuormaa kuin jaksaa kantaa".
Lähimmäisyys, etiikka ja moraali on vl liikkeessä eritätin heikoilla.
Jos seurakuntanne ei pysty tukemaan teitä, vika ei välttämättä ole teissä. Tuollaista taakka ei ole tarkoitus kantaa yksin, edes perheen kesken yksin.
Miettikää tarkkaan, keneltä voisitte oikeasti saada sen avun, jota tarvitsette. Jumala tuskin pistää pahakseen sitä, jos autatte itse itseänne tilanteessa, jossa muilta ei heru tarvittavaa tukea.
Tässä näkyy syy miksi avaaja asetti toiveen että vain vl.t kommentoisivat...
Hassua muuten, että tuo pyyntöhän perustuu pelkästään seurakunnan ohjeisiin. Pyynnön aiheuttanut asiakin perustuu seurakunnan ohjeisiin. Seurakunta ei kuitenkaan näytä kantavan vastuuta, kun ihminen väsyy yrittäessään olla sellainen kuin pitäisi.
Kaksoispuheen ylläpito kävi taakaksi!
Vitamiinit ym. tuoksut ja napostelut ovat yhtä tyhjän kanssa. Ainoa, mikä tepsii on maata sairaalassa tipassa eikä sekään sitä oksentamista lopeta, estää vain täydellisen kuivumisen. Itse olen kärsinyt todella kovasta pahoinvoinnista kaikkien kolmen raskauteni ajan ja ärsyttää suunnattomasti nämä b-vitamiinin ym. hömpän suosittelijat!!! Ehkä nuo poppakonstit tepsivät pieneen ällötykseen ja satunnaiseen oksenteluun mutta eivät todellakaan oikeaan hyperemesikseen, joka vaatii useimmiten sairaalahoitoa. Siihen sitten ota kantaa onko se Jumalan tahto, että perheen äiti makaa sairaalassa joka vuosi viikkokausia.
Vastaan kuitenkin. Oletko lekurilta pyytänyt apua pahoinvointiin? Oletko kokeillut b6 vitamiinia. Itselläni auttaa eteerinen piparminttuöljyn tuoksu. Ymmärrän, jos olet raskauksiin väsynyt, koska ei ne niin helppoja ole kuin annetaan ymmärtää. Mitä mä olen tajunut, niin kuka kieltää teiltä laskemaan tärppipäivät tai olemaan ilman? Jos on säännöllinen kierto tärppipäivien laskeminen voisi onnistua. Itse odotan kymmenettä ja vihaan raskausaikoja, mutta lapset ovat tervetulleita. Tsemppiä sinulle! Pohtikaa mielessänne uskotteko Jumalan haluavan teidän kärsivän? Ei Jumala sitä halua.Kuitenkin uskon teidän ajattelevan enemmän muita lestadiolaisia ja heidän mielipiteitä, niin neuvoisin etsimään ratkaisuja raskauteen, jotta kestät ne paremmin. Pahoinvointiin on saatavilla apua, jos vaan vaatii apua.
viel kaksikymmentä vuotta sitten yleisesti sovittiin yhdessä asiat eikä teot olleet henkilökohtaisia.ainakin tarve oli käsitellä seurakunnan kesken oikeat ja väärät teot. nykyään kaikki väittää synnit "henkilökohtaisikseen" eikä enää ole yhteisiä päätöksiä mikä on syntiä ja mikä ei..ei siinä ole mitään järkeä..
olen pahoillani jos loukkasin edellisillä kommenteilla mutta tähän ei tarvita rakkauta vaan järkeä
En osaa sanoa kun olin vasta pikkulapsi parikymmentä vuotta sitten. Mutta olisko silloin ollut jotenkin vielä 70-luvun jälkeisiä "lakihenkisyysvaikutteita" ilmassa? En minä ainakaan ymmärrä miksi pitäisi olla joka asiasta seurakunnan yhteinen päätös, kun ei uskominen ole mitään demokratiaa tai äänestyksiä. Jokaisella on omakohtainen usko eikä sitä pidä yllä toisten ihmisten tahtoon taipuminen.
t. vl-äiti
tähän omia ajatuksiani. Minun mielestäni tämä ehkäisyasia on vanhoillislestadiolaisuudessa ennenkaikkea kulttuurinen kysymys. Muutenkin lapsiasia on kyseisessä liikkeessä todella isossa roolissa.
Olen monesti ihmetellyt, miten tuollainen asia voi olla uskonnollisessa yhteisössä niin voimakas. Eikö uskomiseen riitä pelkkä usko, vai pitääkö ulkoisilla asioilla ja "sääntöjä" noudattamalla ansaita se taivaspaikka? Ymmärrän sen, että usko antaa oikeanlaiset hedelmät, mutta myös sen ,että uskoon ei tarvita tekoja. Mutta eikö lasten synnyttäminen ole juuri sellainen teko tai seuroissa käyminen tai mitä niitä nyt muita tapoja onkaan??
Eikä tuo kokonaisuus, mitä suuri lapsijoukko, useat ehkä vaikeatkin raskaudet ja synnytykset, johda sellaiseen kokonaistilanteeseen, mikä ei voi olla kenellekään hyväksi. Ei se voi olla Jumalan tahto, että perheet kärsivät! Uskallan väittää, että suurin osa vl-perheistä kärsii jossakin vaiheessa elämää kyseisestä asiasta. Asiasta kärsii äiti raskauksien, synnytysten ja vauvojen hoidon ja huonosti nukuttujen öitten takia, kärsii isä huonovontisen, väsyneen äidin, seksinpuutteen ja huonosti nukuttujen öitten takia, kärsii lapset kaikesta edellämainitusta, koska vanhemmat ei jaksa. Tämä on siis kärjistettyä, kaikilla ei varmaan mene näin, mutta monella menee.
Tätä kaikkea kurjuutta kärjistää vielä se, että uskonyhteisölle tai -ystäville ei voi asioista puhua, koska pelkää leimaantuvansa huonoksi uskovaiseksi. Pelkää sitä, että aletaan epäillä asioiden esilleottajan uskontilaa. Se on pahinta mitä vl-uskovaiselle voi sattua.
Olen itsekin vl, ja olen mietiskellyt näitä asioita mielessäni. Olen tarkkaillut ympärillä olevia perheitä ja tehnyt havaintoja. Jotkut vl-uskovaiset eivät suin surminkaan ota ehkäisyä käyttöön vaikka asialle olisi lääketieteellinen peruste. Toiset ottavat herkemmin. Mistä tämä johtuu??? Ovatko toiset vl:t jotenkin herkempiä omantuntonsa äänelle, eivätkä vain pysty toimimaan "sääntöjen" vastaisesti? Miksi asia on näin? Miksi tuo lapsiasia on joillekin niin pyhä?
Olisin kiitollinen jos joku kommentoisi kirjoitustani!
Tuon lapsiasian "pyhyys" voisi johtua siitä, että se on niin iso asia. Jos on uhrannut ison osan elämästään sille että noudattaa ehkäisemättömyyttä, veisi varmaan elämältä hetkeksi pohjan pois jos myöntäisi että se olikin ihan turhaan. Olisko kuitenkin taustalla se ajatus että kärsimällä on parempi uskovainen?
Tuohon tökkäsi mun silmäni että "Ovatko toiset vl:t jotenkin herkempiä omantuntonsa äänelle, eivätkä vain pysty toimimaan "sääntöjen" vastaisesti?" Laitatko tässä yhtäläisyysmerkin omantunnon ja "sääntöjen" välille? Vai mitä tarkoitit?
Jokaisen uskovaisen on hyvä olla herkkä omantuntonsa äänelle. Mutta on myös hyvä peilata sitä omaatuntoaan Raamattuun, koska kasvatuksella on iso osuus omantunnon kehittymisessä. Omatunto voi muotoutua myös liian herkäksi tai muuten vain kieroon.
Miten joku kehtaa sanoa että "vain väsynyt"?!
Se väsymys voi johtaa paljon pahempaan.
Tämä on ollut pinnalla ja ajankohtainen itselläni ihan vasta joten on tosi herkkä aihe.
Minusta on aivan järkyttävää että naiset joutuu pelkäämään raskaaksi tulemista ja jopa ehkä synnytystäkin? Ja sitä voi jatkua 20 vuotta!
Ennemmin turvaan olemassaolevien lasten lapsuuden kuin lähden riskeeraamaan yhtään..
Tee niinkuin sun sydän sanoo
Tämä on ollut pinnalla ja ajankohtainen itselläni ihan vasta joten on tosi herkkä aihe.
Minusta on aivan järkyttävää että naiset joutuu pelkäämään raskaaksi tulemista ja jopa ehkä synnytystäkin? Ja sitä voi jatkua 20 vuotta!
Ennemmin turvaan olemassaolevien lasten lapsuuden kuin lähden riskeeraamaan yhtään..
Tämä on ollut pinnalla ja ajankohtainen itselläni ihan vasta joten on tosi herkkä aihe.Minusta on aivan järkyttävää että naiset joutuu pelkäämään raskaaksi tulemista ja jopa ehkä synnytystäkin? Ja sitä voi jatkua 20 vuotta!
Ennemmin turvaan olemassaolevien lasten lapsuuden kuin lähden riskeeraamaan yhtään..Tee niinkuin sun sydän sanoo
ja joka toinen käyttää ehkäisiyä ja joka toinen väittää siitä joutuvan helvettiin?
mitä yhteisöllisyyttä on tässä uskossa?
ootte ku shiat ja sunnit sekaisin muslimikulttuurissa
terv. ex-vl
Tee ap niin kuin sydämmesi sanoo. Tärkeintä on hyvinvointinne!
ja joka toinen käyttää ehkäisiyä ja joka toinen väittää siitä joutuvan helvettiin?
mitä yhteisöllisyyttä on tässä uskossa?
ootte ku shiat ja sunnit sekaisin muslimikulttuurissa
terv. ex-vl
olen lähtenyt liikkeestä. Tietynlainan epäoikeudenmukaisuus niitä kohtaan, jotka noudattavat kirjaimellisesti mm. ehkäisykieltoa ja uupuvat. Sitten on niitä, jotka ehkäisevät hyvällä omallatunnolla ollen kuitenkin vl:iä, ja menossa samaan taivaaseen.
Niiden lasten kohdalla,joiden vanhemmat ovat uupuneet. Ja kenties vanhempien kaikki voimavarat menevät aina uuteen raskauteen. Toivottavasti taivaan isä pitää muista lapsista huolta,kun omat vanhemmat eivät jaksa. Ja korjaa psyykeen vauriot,mitkä lapsille jää,kun vanhemmat eivät vanhemmuudestaan selviä.
Tuohon tökkäsi mun silmäni että "Ovatko toiset vl:t jotenkin herkempiä omantuntonsa äänelle, eivätkä vain pysty toimimaan "sääntöjen" vastaisesti?" Laitatko tässä yhtäläisyysmerkin omantunnon ja "sääntöjen" välille? Vai mitä tarkoitit
Tuli ehkä hieman epäselvästi kirjoitettua tuo lause. Oikeaan ja vääräänhän ohjaavat erilaiset opitut ohjeet ja säännökset. Omatunto kertoo yksilölle mikä on oikein ja väärin. Vl-uskovaisilla omatunto on herkkä ja liikkeen (ja raamatun)opin mukaan sen kuuluu ollakin. Vanhoillislestadiolaisuudessa erilaisia kirjoittamattomia sääntöjä ja ohjeita on todella paljon ja niihin opetetaan jo pienestä pitäen. Toki perheitä ja kasvuympäristöjä ja persoonia on erilaisia, mutta nämä jo pienestä opitut jutut säätelevät elämääsi aika pitkälle. Jos omatuntosi on ns. herkkä (en tiedä onko tämä oikea termi kuvaamaan asiaa), sinun on vaikea poiketa totutusta ajattelumallista ilman että omatunto soimaa siitä jatkuvasti. Esimerkkinä kerrottakoon, että vl-liikkessä on opittu, että ehkäisy on kielletty eli se on ns.sääntö. Tulee tilanne, jossa lääketieteellisestä syystä ehkäisy on suositeltavaa. Herkän omantunnon omistava kieltäytyy siitä omaantuntoonsa vedoten eli ei voi toimia sääntöjen vastaisesti vaikka se olisi järkiperäisesti ajateltuna oikea tapa toimia.
Ja kas, huomaat, että ne säännöt, joita noudatit, päästäksesi taivaanseen, olivatkin turhia.
Miehet, jotka sanoivat, että on syntiä käyttää ehkäisyä missään tilanteessa, huomaavat kuoltuaan, että heidät siirretäänkin helvettiin juuri siksi, että leikkivät Jumalaa ja päättivät, kuka pääsee taivaaseen, kuka ei.
Naiset, jotka synnyttävät synnyttämisen jälkeen lapsia kiihkoissaan haaveillen, että iso lapsilauma takaa hänelle taivaspaikan. Aivan sama miten ne lapset selviää elämässä, mutta kunhan vain on synnyttänyt niitä mahdollisimman monta niin OMA paikka on valmiina. Ja kas, kun kuolee niin huomaa, että se lapsimäärä ei takaakaan taivaasen pääsyä. Kaikki oli turhaa. Voi herättää suunnatonta vihaa ja katkeruutta jos siellä taivasjonossa seisookin se parjattu uskonsisar, joka käytti ehkäisyä.
Luulisi olevan parempaa ajatella niin, että mieluummin uhraan vaikka oman taivaspaikkani, että voin taata näille olemassaoleville lapsille hyvän elämän ja äidin läsnäolon. Menkööt minun taivaspaikka, mutta lisää en lapsia tee, että nämä olemassaolevat saisivat hyvän lapsuuden.
Mutta ei. Vl-nainen ajattelee, että sama, miten lapset pärjää, kunhan vain minä teen niitä lisää ja lisää ja kunhan minä vain pääsen taivaaseen. Muusta viis.
Jos taivas ja helvetti on olemassa, meille monille voi tulla yllätyksenä, ketä siellä on. Ihmisen tehtävähän sitä ei ole päättää. Ei edes niiden miesten, jotka seurakuntien johdossa on.
Ainoa, mihin voimme luottaa, on Jumalan armo. Ja sitä en edes itse tiedä, olenko ansainnut sitä tarpeeksi. Joten en elä elämääni laskien, miten pääsisin taivaaseen. Voin vain rukoilla ja luottaa siihen, että Jumala antaa sen, mitä minä hänen mielestään ansaitsen. Teoistani huolimatta.
Olemme vl-perhe Etelä-Pohjanmaalta. Meillä on vain kolme lasta, vaikka olemme olleet naimisissa jo 9 vuotta ja ollaan molemmat yli 30-vuotiaita.
Minun neuvoni on: välttäkää kiusauksia ja lihan himoa. Paavalikin kehottaa tähän. Turhaa lihan himoa pitää kyetä välttämään, ja siinä onnistuukin, kun keskittyy muihin asioihin ja rukoilee Jumalalta voimaa siihen. Erityisesti mieheltä se vaatii paljon, mutta jos mies ymmärtää tämän, niin asiat kääntyvät parempaan suuntaan. Kaikkihan me sydämessämme tiedämme, että turha lihan himo on synti, vaikka se tapahtuisi avioliitossakin.
Meillä on asiasta keskusteltu aika suoraan. Vältämme seksuaalisuutta "tiettyinä aikoina" kun raskaaksi tulee helposti. Eikä meillä ole kahden kuukaudenkaan tauot s:n harjoittamisessa mitenkään kummallisia. Keskitymme perheeseen, mies työhönsä, olemme lasten kanssa, osallistumme paljon rauhanyhdistyksen toimintaan, tapaamme toisia perheitä, hoidamme pihaa. Ja totta kai vietämme keskinäistä aikaa kun sitä on, normaalia parisuhteeseen kuuluvaa läheisyyttä ja hellyyttä unohtamatta. Ei pariskunnan kahdenkeskisen ajan tarvitse pyöriä s:n ympärillä, vaan voi vain vaikka istua sohvalla ja pitää toista kaulasta kiinni ja jutella mukavia.
Jr
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isy
Vielä 50-luvulla oli pariskunnan henkilökohtainen asia, ehkäistäänkö vai ei. 60-luvulle tultaessa kanta muuttui. Kyseessä siis ei ohje, joka olisi "aina ymmärretty näin" "Jumalan valtakunnassa".
Omaatuntoaan kannattaa toki kuunnella. Mutta miettiä myös sitä, mikä ääni siellä omassatunnossa kuuluu. Kuuluuko Jumalan ääni vai se ääni, mitä on aina opetettu. Muslimilapselle se ääni sanoo jotain muuta kuin kristitylle.