Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea, vl:t, teiltä pyytäisimme (ei muilta)

Vierailija
17.09.2011 |

Kerron lyhyesti, koska en jaksa kirjoittaa kaikkea ja tarina on pitkä kokonaisuudessaan. Olemme vl-perhe viisi lasta nyt. Raskausajat ovet minule ja samalla perheellemme erittäin vaikeaa aikaa. Kärsin harvinaisen voimakkaasta pahoinvoinnista ja siitä ajasta kärsii koko perhe. Mieheni kanssa olememme aina lopen uupuneita pahoinvoinnista jatkuvan ajan.

Raskausaikana olen niin huonossa voinnissa että tunnen ja luulen kuolevani. Pelkään oman mielenterveyden menettämistä. Tällä hetkellä molempia ajatus uudesta raskaudesta pelottaa todella kovin.

Tuntuu ettemme jaksa enää yhtään raskautta. siis rakastamme kyllä lapsiamme! Ongelma onkin nyt siinä miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se olisi oikein? Koemme että olemme umpikujassa ja usko meinaa välillä loppua vaikeuksien takia... Kiitos jos joku kallis sielu sattuisi näkemään tämän ja vastaisi. jrt.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kannatte hyvät vl-uskovat tällaista iestä, että ehkäisyä ei saa käyttää? Olette lain alla. MIKÄÄN lainnoudattaminen ei tuo taivasosuutta, sen tekee vain usko Jeesukseen Kristukseen, jonka ristintyön perusteella saadaan lahjavanhurskaus. Mitkään sääntöjen noudattamiset eivät tuo mitään lisää tähän. Olkaa täysin vapaat tästä ehkäisynkiellon kurimuksestanne, jota vl-liike on kantanut läpi historian. KAIKKI selitykset sen puolesta ovat kestämättömiä.

laittamattomasti sanottu. Tässä lisäpohdintaa tuohon Päivämiehen Hintsalan kirjoitukseen. Me emme teoillamme pelastu.

http://freepathways.wordpress.com/2011/10/04/hintsala/

Vierailija
82/122 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vl-äiti täältä pohjoisesta. - - Seksi on ihan ylikorostetussa asemassa parisuhteessa, vaikka tietenkin on osa sitä.

Mutta tärkeämpää on yhdessä uskominen, kumppanuus, rakkaus, arjen jakaminen. Eräs saarnamies puhui tästä todella hyvin.

Enpä sanoisi että seksi olisi ylikorostunut. Seksi loppuu jos sitä ei harrasta. Tutkittu juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin myötätuntoa sinulle. En ole vl vaan ihan vaan tavis kristitty, ja anteeksi että kommentoin. Toivon että et pahastu... Minulle tui vain mieleen semmoinen kuin omatunto. Se on jokaisella kristityllä Jumalan ääni sydämessä. Se sanoo sinulle sydämessäsi mikä on oikea ratkaisu. Harkitse asiaa lastenne ja avioliittonne, kotinne kokonaishyvinvoinnin kannalta. kaikkea hyvää sinulle ja perheelle, ja siunausta. Osaaottavia toivotuksia ja halauksia sinulle. t. eräs naispappi (etelä-Suomesta)

Vierailija
84/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan sanoa kaikella rakkaudella sinulle että tämä on AIVAN väärä paikka kysyä neuvoja ja ohjeita uskon asioissa.

Kuka tahansa täällä voi kulkea vl-tunnuksella, vaikka ei sitä todellisuudessa ole. Joskus ainakin lukee semmosia juttuja, että ne ei tule oikeasta sydämestä. Muista kuitenkin elämäsi tärkein asia, se mikä jää jäljelle, kun kaikki loppuu.

Minun mielestä, kukaan ei voi toiselle antaa mitään ehkäisylupaa, ei edes puhujaveljet. Joissakin tapauksissa lääketiede katsoo kuitenkin parhaaksi, esim. poistaa äidin kohtu sen kestämättömyyden takia, ei sen, että äiti on vaan väsy.

Jrt. M.

Vierailija
85/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko välttää yhdyntää tiettyinä aikoina?

onko miehesi himokas, eihän kaikki harrasta seksiä joka päivä

on ihan normaalia, ettei ole yhdyntää vaikkapa kuukausiin,

eli jos sinulla ei ole haluja , niin sitä oitää kyllä ymmärtää

jumalakin ymmärtää

jaksamisia

Vierailija
86/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, heti ensin tulee mieleen että ei kai raskaus sinänsä ole se ongelma, vaan se rajatun aijan ilmenevä pahoinvointisi.

Oletko siis yrittänyt saada apua todelliseen ongelmaasi, pahoinvointiisi? Entä lastenhoitoon? Puhu ensin jollekin luetettavalle henkilölle, jonka tiedät olevan oikeasti uskovainen.

Ehkä sellaiselle, jolla itselläänkin on ollut samanlaisia tuntemuksia ja selviytynyt niistä, jospa hän osaisi kertoa omat selviytymisniksit. Ei kannata tehdä mitään peruuttamatonta, tai sellaista, mistä omatunto soimaa.

Jokainen meistä vastaa omasta kilvoituksestaan. Seurakunta neuvoo kuitenkin meitä oikeaan, jos eksymme tai harhailemme käsityksissämme.

Kannattaa myös kysellä, mitä vl-seurakunnassa ajatellaan asioista. Emme halua lähteä yksin oman tunnon mukaan sompailemaan, ettemme pahoita kenenkään mieltä.

Yksin kukaan ei jaksa täällä uskossa puhtaalla omallatunnolla taistella, pyydä apua ja voimia Jumalalta. Ja kyllä muistan sinua iltarukouksessani.

Vierailija
87/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja pelkää jopa mielenterveytensä menettämistä!

Mielestäni vastasi hyvin yliolkaisesti, samoin tuo edellinen ei "M".

En ymmärrä että yhä edelleenkin törmää siihen käsitykseen, etteikö mielenterveys olisi samalla tavalla terveyskysymys kuin fyysinen terveys.

Miksi ehkäisemättömyydestä tulee itseisarvo jopa siinä määrin, että siitä kärsii koko perhe? Elämän kunnioittaminen - ehkäisemättömyyden perimmäinen syy - on siitä kaukana.

Uskossa siirrytään tekojen tielle siinä vaiheessa, kun ei sitten millään voida käyttää ehkäisyä, vaikka tilanteesta kärsisi koko perhe: siinä mennään ihan vastoin Raamattua ja luterilaista etiikkaa.

Kovia sanoja? Ehkä, mutta surettaa aina, kun ehkäisy-kysymyksen kanssa painivia painostetaan ja vähätellään heidän taakkaansa.

Lämpimiä ajatuksia ja rohkeutta avaajalle. terv. espoolainen ex-vl

Vierailija
88/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin kummalliselta tuntuu, että monille uskovaisille äideille tästä lasten tekemisestä on tullut se autuuden ehto, mutta monissa paljon selkeämmin synniksi luettavissa asioissa lipsutaan.

Tiedättekö, miten ja milloin tämä ehdoton ehkäisykielto on vl-piiriin tullut? Perustuuko se raamattuun?

Vierailija
89/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen VL, kolme lasta ja neljäs tulossa...

Täytyy sanoa, että paljon olen pohtinut ehkäisyasiaa viimeaikoina. Minulla on myös raskausajat vaikeita. Myös välillä olen ollut tosi uupunut ja toisinaan mennään jaksamisen äärirajoilla.

Minusta on alkanut tuntua, että tästä ehkäisyasiasta on jostain syystä paisunut tässä uskossa vähän liian iso asia.

En usko, että siitä on kiinni taivaaseen pääsy. Tärkeintä on sydämen usko ja jos perheessä on semmoinen tilanne, että uusi raskaus ja vauva tuntuu ylitsepääsemättömältä, vanhemmilla ja etenkin äidillä pitää olla mahdollisuus hengähtää.

Uskoa ei sen vuoksi kannata kieltää.

Vierailija
90/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, ettei Jumala anna yhtään enempää kuin kukin jaksaa kantaa? Sanot että rakastatte lapsianne, ja uskon näin olevankin, mutta ettekö rakastaisi uutta tulokasta yhtä lailla? Varmasti.

No, oikeasti kukaan ei voi neuvoa tai antaa oikeutusta toiselle näissä asioissa; jokaisen on itse punnittava mikä on itselleen ja perheelle tärkeää ja arvokasta.

Toivottavasti löydätte teitä helpottavan ratkaisun. Toivon kaikkea hyvää teidän perheellenne.

Pahoittelut että vastasin; rehellisyyden nimissä olen kristitty mutten vl.

Vierailija
91/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kannata näistä asioista puhumista täällä keskustelupalstalla, mutta jotenkin nyt tuntui että tämän ketjun aloittaja on niin uupunut, että haluan jotain sanoa.

Rohkaisen sinua ja miestäsi juttelemaan toisten uskovaisten kanssa asiasta. Muistan itse kuulleeni että " joskus äidin terveys menee edelle.." .

Kyseessä voi olla fyysinen tai psyykkinen terveys.

Ja tämä lohdutti myös itseäni ja miestäni, koska omallakaan kohdalla vaikean loppuraskauden, synnytyksen, lopulta hätäsektion takia meidän oli pakko " odottaa" ennenkuin uudelle raskaudelle annettiin mahdollisuus. (Siis ehkäisimme noin puolentoista vuoden ajan.)

Vierailija
92/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvollisuutesi on toimia, kuten viisaammat miehet opettavat. Jos Jumala antaa sinulle lapsen, sinun on hänet kannettava ja synnytettävä, vaikka kuolisit. ja miehesi tyydytettävä.

Vierailija
93/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tapahtunut elämässänne kun ette enää jaksa uskoa siihen, ettei Jumala anna yhtään enempää kuin kukin jaksaa kantaa?

Esim. tällaista

http://freepathways.wordpress.com/2011/08/10/en-alkaisi/

Vierailija
94/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kuitenkin. Oletko lekurilta pyytänyt apua pahoinvointiin? Oletko kokeillut b6 vitamiinia. Itselläni auttaa eteerinen piparminttuöljyn tuoksu. Ymmärrän, jos olet raskauksiin väsynyt, koska ei ne niin helppoja ole kuin annetaan ymmärtää. Mitä mä olen tajunut, niin kuka kieltää teiltä laskemaan tärppipäivät tai olemaan ilman? Jos on säännöllinen kierto tärppipäivien laskeminen voisi onnistua. Itse odotan kymmenettä ja vihaan raskausaikoja, mutta lapset ovat tervetulleita. Tsemppiä sinulle! Pohtikaa mielessänne uskotteko Jumalan haluavan teidän kärsivän? Ei Jumala sitä halua.Kuitenkin uskon teidän ajattelevan enemmän muita lestadiolaisia ja heidän mielipiteitä, niin neuvoisin etsimään ratkaisuja raskauteen, jotta kestät ne paremmin. Pahoinvointiin on saatavilla apua, jos vaan vaatii apua.

Vierailija
95/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, ettei Jumala anna yhtään enempää kuin kukin jaksaa kantaa? Sanot että rakastatte lapsianne, ja uskon näin olevankin, mutta ettekö rakastaisi uutta tulokasta yhtä lailla? Varmasti. No, oikeasti kukaan ei voi neuvoa tai antaa oikeutusta toiselle näissä asioissa; jokaisen on itse punnittava mikä on itselleen ja perheelle tärkeää ja arvokasta. Toivottavasti löydätte teitä helpottavan ratkaisun. Toivon kaikkea hyvää teidän perheellenne. Pahoittelut että vastasin; rehellisyyden nimissä olen kristitty mutten vl.

heko heko .. noinko sanot ihmiselle, joka kuoleman sairas, jonka lapsi kuolee ja kaikki sorutuu jne

jumala ei aiheuta yhdellekään ihmiselle mitään pahaa

jumala on rakkaus

teoillanne ette sinne taivaaseen pääse, ettekä millään muullakaan, koska kukaan ei sinne mene ! taivasta, eikä helvettiä ole edes olemassa

luetteko edes raamattua??

siellä sanotaan, ettei kuoleet tiedä mitään

siellä sanotaan, että tulee hetki jolloin kaikki kuolleet saavat ylsönousemuksen

eli MITÄ haudasta nostetaaan jA MIKSI jos nuo kuolleet ovat jo taivaassa tai helvetissä ???? miettikkäpäs sitä!

Vierailija
96/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollan mekin juteltu ystävien kanssa, mutta yleinen kanta on virallisesti että luetetaan Jumalaan, hän antaa lapsia meidän voimiemme mukaan jne.

Mutta tuntuu, et meille on nyt annettu yli voimiemme. Emme jaksa tätä. Kamala pahoinvointi päällä ja vauvat korvakierteisiä jne. En tiedä oikeasti mitä tehdä.

Uutta raskautta EMME JAKSA. en minä, ei mies eikä lapset siis myöskään, heidän hyvinvointihan riippuu meidän jaksamisesta.

Välilä tuntuu, että me elämme oravanpyörässä josta ei ulospääsyä ole. Joo, tiedän, että tämä väärä paikka purkaantua näissä asioissa.

Vierailija
97/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvollisuutesi on toimia, kuten viisaammat miehet opettavat. Jos Jumala antaa sinulle lapsen, sinun on hänet kannettava ja synnytettävä, vaikka kuolisit. ja miehesi tyydytettävä.

jumala on rakkaus !!

nainen ei ole olemassa vain miehen himojen tyydyttäjänä

lukekaa itse raamattua, niin huomaatte tämän

Vierailija
98/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan sanoa kaikella rakkaudella sinulle että tämä on AIVAN väärä paikka kysyä neuvoja ja ohjeita uskon asioissa. Kuka tahansa täällä voi kulkea vl-tunnuksella, vaikka ei sitä todellisuudessa ole. Joskus ainakin lukee semmosia juttuja, että ne ei tule oikeasta sydämestä. Muista kuitenkin elämäsi tärkein asia, se mikä jää jäljelle, kun kaikki loppuu. Minun mielestä, kukaan ei voi toiselle antaa mitään ehkäisylupaa, ei edes puhujaveljet. Joissakin tapauksissa lääketiede katsoo kuitenkin parhaaksi, esim. poistaa äidin kohtu sen kestämättömyyden takia, ei sen, että äiti on vaan väsy. Jrt. M.

vanhoillislestadiolaisena, puutun tähän asiaan. Minusta on julmaa sanoa toiselle, että sinä olet _vain_ väsynyt. Tiedän mitä äärimmäinen väsymys voi olla ja sitä älköön kukaan vähätelkö. Ap:tä en halua neuvoa ehkäisyasiassa mitenkään, koska hänen on paras tehdä omatuntonsa mukaan, mutta tiedän, että väsymys pahimmillaan on kammottavaa. Väsynyt äiti tarvitsee kaiken tuen, mitä ympäristö voi antaa, myös henkisen tuen.

Vierailija
99/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten ensimmäinen nainen, Aatamin TASA-ARVOINEN kumppani Lilith.

Vierailija
100/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne lestadiolaisyhteisön erityisolosuhteita mutta vastaan kuitenkin jotain.

Mitä nyt ulkomuistista muistelen, Raamattu ei puhu mitään ehkäisyn puolesta tai vastaan. Sellaisissa asioissa on oikein tehdä Jumalan edessä ja rukouksessa ratkaisuja, jotka ovat elämän puolesta. elämää ja hyvinvointia suojelevia.

Olen itse sitä mieltä, että ei ehkäisy vahingoita kenenkään ihmisen alkavaa elämää silloin, kun se tehdään ennen hedelmöitystä.

Lisäksi toinen puoli (ja todella varteenotettava!) asiassa on perheen äidin elämä ja tietenkin myös isän ja lasten elämä. Kyllä Jumala näkee tilanteenne aivan täysin.

Omana näkemyksenä sanoisin, että monet sellaiset ihmiset, jotka sanovat, että parempi on luottaa siihen, että Jumala antaa ne lapset jotka antaa ja sen jälkeen lakkaa antamasta, kun äiti ei enää pysty tai kuolee, eivät itse ole kokeneet mitään samaa kuin te.

Elämän biologinen laki vaan jatkaa edelleen olemassaoloaan ja sen mukaan äidit tulevat uudelleen ja uudelleen raskaaksi, vaikka olisivat huonokuntoisia. Biologia ei nääs katso sitä.

Siksi perheen äidin ja isän olisi aina itse tehtävä ratkaisu koko perheen elämän puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi