Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi - kokemuksia..

Vierailija
13.09.2011 |

Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.

Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 12:58"]

HAHAHA sä et tiedäkään miten tämä piristi päivääni! :D :D Olen niin samoilla linjoilla. Mulla on kauhean runsaat vuodot, tarvitsisit samperi pesuvadin tonne alapäähän että sais olla hetken rauhassa. Tänään hankin kupin ja kaikki on sujunut hienosti, paikalleen laitto ja tyhjennys oli helppoa. Mulla vaan melkeen sais olla myös toi side samaan aikaan.. vähän jännittää ensi yö.

[/quote]

tämä siis vastauksena tälle:
"3:lle

puhu vain omasta puolestasi tyhjennysväleistä... Minä joudun tyhjäämään parin tunnin välein ja pitämään lisäksi sidettä. En voi olla kovinkaan kaukana vessasta parina ekana päivänä, käytin sitten mitä suojaa tahansa. Paras olisi 10 litran sanko, mutta se ei sattumalta mahdu sisään. 
-2-"

Vierailija
22/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös käyttänyt kuppia n. 5v. Minulle riittää, että tyhjennän kupin aamui ja illoin. Viimeisinä päivinä saatan tyhjentää vain kerran vuorokaudessa. En tiedä onko tuo kovin hygienistä. Koskaan ei ole kupin kanssa ollut mitään ongelmia. On ihanaa kun kun ei tarvii kulkea vaippa pöksyissä. Voi uida ja nukkua rauhassa ja sormiseksiäkin voi harrastaa :) Miestäni ällöttää kuukautiset, mutta kupin kanssa saan sormetusta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2011 klo 23:02"]

Mutta voiko siis kuukupin kanssa virtsata? Vai onko se aina otettava pois? Varsinkin kuukausien aikaan minulla voi olla vessahätä jopa parin tunnein välein ( voi olla, että se johtuu siitä kun veri painaa virtsarakkoa), niin onko aina samalla pestävä täyttynyt kuppi?

- ap -

[/quote]

Voi virtsata. Ei mene likaiseksi, koska emättimestä ei roiku mitään ulospäin, kuten esim. tamponissa. Itse olen käyttänyt vuosia. Todella kätevä vempain. Harvoja asioita, joita voi todella vilpittömästi suositella. Ei tarvitse miettiä onko siteitä muistanut ostaa kun menkat alkaa, uimahallissa käymistä, kylässä käymistä (ja nyrkissä piiloteltuja tamponeita/siteitä, kun kyläpaikan vessassa ei ole roskista), vaatteiden likaantumista vahingossa kun side pettää, narujen roikkumista tai kävellessä siteen kahisevaa ääntä pöksyissä :D Kun kuppi on oikein laitettu, niin sen ei pitäisi tuntua. Mulla ei myöskään koskaan ole ollut ohivuotoja. Ainoa negatiivinen asia on, että kun menkat alkaa, niin kuukuppi pitää aina tehdä steriiliksi keittämällä. Mulla on siihen vanha kattila, jota en säilytä keittiössä.

Vierailija
24/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt vuosia sitten sitä pienintä. Oli liian iso ja sattui sen pitäminen, enkä tottunut. Jospa sitten joskus kun paikat ovat venyneet. 

Vierailija
25/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi on parasta, mitä olen viime aikoina hankkinut. Suosittelen kokeilemaan! Aluksi käyttöä, poisottamista ja asettelua piti harjoitella, mutta nopeasti siihenkin oma rutiininsa syntyi.

Vierailija
26/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli käytössä monta vuotta ennenkuin synnytin ekan lapseni (ja siihen väliin en hommannut uutta, ku tiesin, että toinen raskaus suunnitteilla). Tykkäsin, mut mulla ei ole kovin runsaat menkat. Antennin leikkasin lyhyeksi, koska tuntui liian pitkältä/pistävältä. Eikä emättimeni mikään lyhyt ole, en koskaan saanut sitä kohdunkaulaan osumaan. Laittamisen ja pois oton oppi nopeasti ja pystyy pissata vaikka kuukuppi sisällä  (ainakin itse pystyin). Itselleni kakkoshätä oli helpompi suorittaa ilman kuppia, mut sekin varmasti riippuu hlö:stä. Julkisissa vessoissa pyyhin kanssa enimmät veret käsistä aina paperiin, mutta niin taisin tehdä kotonakin. Voihan niitä kosteuspyyhkeitäkin ottaa mukaan ja avata valmiiksi, jos hävettää mennä kädet veressa availee oven kahvaa. En tiedä miten sitten itse kupin "pesu" noissa tilanteissa pyyhkiä paperilla ja sit perään tuollaisella kosteuspyyhkeellä vai jättääkö kokonaan pesemättä/pyyhkimättä? (vähän kyllä arveluttaa ne kosteuspyyhkeiden sis. aineiden joutuminen alapäähän). Itse ehkä hieman pyyhkisin paperilla, tarvittaessa ottaisin varmaan vesipullon vessaan mukaan, jolla voisi kupin huuhdella. Mulla oli luonnon(?)kuminen kuppi, Luneten, koosta en tiedä, mut ihan passeli oli. Tarkoituksena hankkia uusi kuppi kun taas ajankohtaista. Mun mielestä kuppi ei ärsyttänyt niin paljoa kuin tampoonit, johtuen, ettei kuppi ime emättimestä nesteitä, jos vuotoa ei juuri sillä hetkellä paljoa. Enkä tiedä sit onko tampooneja valkaistu ja mitä kaikkia kemiallisia käsittelyjä ovat kokeneet (ja onko niissä kemiallisia jäänteitä).

Vierailija
27/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus kukoistaa! Kakkonen ei osaa pyyhkiä käsiään vessapaperiin.

Vierailija
28/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt kuukupin hankkimista, mutta arveluttaa, miten saan sen laitettua paikoilleen. En ole synnyttänyt, ja mulla sattuu alapäähän jo se, jos masturboidessa yritän laittaa 2 sormea sisään. Super-kokoinen tamponi menee just ja just sisälle. Ostin pari vuotta sitten geisha-kuulat enkä ole koskaan saanut niitä tungettua sisääni. Mussa on varmaan joku rakenteellinen vika...

Vierailija
29/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:02"]

Mulla oli luonnon(?)kuminen kuppi, Luneten

[/quote]

Lunette on kylläkin lääketieteellistä silikonia eikä kumia.

Vierailija
30/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras tekemäni hankinta! Ihanaa kun ei tarvitse kulkea vaipat housuissa tai miettiä tamponin tilannetta. Jostain syystä olen itse oppinut tunnistamaan, koska kuukuppi on täynnä: se alkaa silloin valua jotenkin alaspäin ja siitä tiedän, että on aika tyhjentää. Etenkin siteet tuntuvat nykyään todella vastenmielisiltä, kun on tottunut huomaamattomaan kuppiin.

Vierailija
31/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:13"]

Mä olen miettinyt kuukupin hankkimista, mutta arveluttaa, miten saan sen laitettua paikoilleen. En ole synnyttänyt, ja mulla sattuu alapäähän jo se, jos masturboidessa yritän laittaa 2 sormea sisään. Super-kokoinen tamponi menee just ja just sisälle. Ostin pari vuotta sitten geisha-kuulat enkä ole koskaan saanut niitä tungettua sisääni. Mussa on varmaan joku rakenteellinen vika...

[/quote]

Et siis pysty yhdyntäänkään vamaan?

Vierailija
32/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupin hyviä puolia ovat ekologisuus, edullisuus käytössä, käytön helppous, miellyttävyys (ei kuivata limakalvoja) ja se, että menkat voi lähes unohtaa, koska ei tartte muistaa ostaa tamponeja tai tietää, kuinka paljon minäkin päivänä aikoo vuotaa. Kupin kanssa voi varsinkin niukempina päivinä myös nukkua ilman pikkareita. Uimahalliin voi mennä ilman, että tarvitsee piilotella tamponin narua. (Seksuaalinen kanssakäyminen yhdyntää ja rajua sormetusta lukuunottamatta onnistuu myös menkkojen aikaan, jos käyttää kuppia.)

Huonoja puolia on se, että käyttö vaatii harjoittelua (tosin kun oppii, niin tyhjennys ja takaisinlaitto ei ole mikään kummoinen temppu), tyhjennyksen sottaisuus ja hankaluus, jos on esim. tien päällä tai mökillä tms. (vaatii vettä ja suht siistit olosuhteet, olen tosin tyhjennellyt ja huuhtonut esim. mökkisaunassa, mutta ensin pitää järkätä se, että saa olla ihan yksin kun tuon tekee), avautumisongelmat (kuppi jää helposti ruttuun eikä tahdo aueta kunnolla), falskaaminen runsaina päivinä ja se, että kuppi saattaa unohtua jonnekin, jolloin olet ihan pulassa, jos mukana ei ole muuta suojaa ja/ tai joudut ostamaan uuden kupin (joka on tietysti kalliimpi kuin tamponipaketti). Joku voi pitää huonona puolena sitäkin, ettei voi enää auttaa kaveria hädässä ja lainata sidettä tai tamponia, kun niitä ei enää tarvitse kuljettaa mukana. 

Vierailija
33/140 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

paras tekemäni hankinta! Ihanaa kun ei tarvitse kulkea vaipat housuissa tai miettiä tamponin tilannetta. Jostain syystä olen itse oppinut tunnistamaan, koska kuukuppi on täynnä: se alkaa silloin valua jotenkin alaspäin ja siitä tiedän, että on aika tyhjentää. Etenkin siteet tuntuvat nykyään todella vastenmielisiltä, kun on tottunut huomaamattomaan kuppiin.

[/quote]

Minua taas ällöttää nimenomaan ne tamponit. Sellaista en ole sisääni tunkenut kertaakaan sen jälkeen kun kupin hommasin. 

Vierailija
34/140 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:13"]

[/quote]

Et siis pysty yhdyntäänkään vamaan?

[/quote]

Olen parisuhteessa naisen kanssa, joten yhdyntää ei ole koskaan tarvinnut kokeilla. Hankalaa se varmasti olisi. En ylipäätään tykkää siitä, että sisälleni tungetaan yhtään mitään. Tamponiakin käytän vain satunnaisesti.

Vierailija
35/140 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2011 klo 22:48"]Paitsi miinusta on, että tarttis aina lavuaarin, kun käy vessassa, joten menen usein invavessaan. Jos taas ei ole lavuaaria, on kädet veressä veskin jälkeen ja ongelmana, miten nostan housut kaikkea sotkematta ja miten kehtaan poistua kopista kädet veressä...

Muuta negaa ei ole.

[/quote] ratkaisu- tyhjää kuppi pönttöön, pyyhi, koko paperilla tai sitä varten tarkoitetuilla kosteuspyyhkeillä. Sitten pyyhi kädet. Niistä ei tule puhtaat mutta sen näköiset. Sitten mene ulos kopista ja pese kädet. Tsadaam, olipas pulma.

Vierailija
36/140 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2011 klo 23:08"]Pissatulehdus aina menkkojen jälkeen.

[/quote] kupin ei pitäisi tähän vaikuttaa, tampooni kerää bakteereita vähintään tuplasti kuppiin nähden ja side taas ärsyttää ihan eri lailla

Vierailija
37/140 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuppi on tosi kätevä ja mukava ja esim matkoille lähtiessäni otan vain sen mukaan, jos kuukautiset on (matkustan paljlon työssäni, joten aina silloin tällöin ne on). Mulla on ihan tavallisen vahvuiset kuukautiset ja kuppi ei tule edes puolilleen jos sen tyhjentää aamulla ja illalla. Sen kanssa voi tosiaan virtsata, koska virtsaputkihan on ihan eri kuin emätin, mutta kuppi voi emättimen puolelta painaa virtsaputkea niin, että sieltä liruu vähän hitaammin. Ohivuotoja ei ole jos kupin asettelee paikoilleen oikein, mutta jos sen jättää ruttuun, voi käydä huonosti.

Mä en myöskään aina erikseen steriloi kuppia keittämällä ja kun steriloin, teen sen usein vain niin, että kaadan kupin päälle kiehuvaa vettä johonkin pakasterasiaan.

Mulla on kuitenkin yksi huonokin sanottava. Mun mielestä kuppi jossain määrin pahentaa kuukautiskipuja ja kohdunkaulan seudun arkuutta kuukautisten aikaan. Kuppi sinänsä ei tunnu, jos se on oikein asennettu ja antenni leikattu lyhyeksi, mutta minusta se lisää noita kipuja jonkun verran, varsinkin jos joutuu istumaan pitkiä aikoja.

Ja siihen koko kannattaa suhtautua aika viitteellisesti. Olen synnyttänyt ja yli 40v, mutta kyllä mulle se pienempi lunette ihan hyvin riittää. Pääsyin siihen muutamia vuosia sitten kokeiltuani ensin joitain kuukausia isompaa versiota. Jos oisin ostanut jonkun muun merkin kupin, jotka yleensä on muutenkin isompia, ja niistä sen isomman mallin, jota näin vanhoille suositellaan, voisi ongelmia olla enemmän. Kuukuppien syvyys- ja leveysmitat ovat erilaisia ja niitä kannattaa vähän vertailla. kuukuppikunnan sivuilla oli ainakin taannoin valmistakin vertailumateriaalia.

Vierailija
38/140 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:42"]

Mulla on ihan tavallisen vahvuiset kuukautiset ja kuppi ei tule edes puolilleen jos sen tyhjentää aamulla ja illalla.

[/quote]

Mistä tiedät, että kuukautiset ovat normaalivahvuiset? Tietysti kaikki vertaa aina omaan tilanteeseensa, ja mä olen ajatellut että mulla on normaalit tai vähän normaalia runsaammat, ja tuo pieni kuppi ei edes puolilleen puolessa päivässä kuulostaa tosi niukalta. Uskaltaisin väittää, että sulla on normaalia niukemmat kyllä, jos noin vähän vuotaa. Mitä täältä lukee oikeasti runsaista kuukautisista, niin silloin ei edes iso kuppi riitä kuin pariksi tunniksi. Mä taas tarvin ison kupin kahtena ensimmäisenä päivänä, ja silloin pitää tyhjätä työpäivän keskellä jos ei halua riskeerata. Muina päivinä riittää sitten se pieni kuppi eikä tarvi tyhjätä kuin aamulla ja illalla.

Se, jos pikkukuppi ei tule edes puoleenväliin puolen vuorokauden aikana, kuulostaa ainakin minun mielestäni hyvin niukalta, ei normaalimäärältä.

Vierailija
39/140 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilavuus on joku 30ml muistaakseni. Mun kuppi tekee alipaineen, eli jää vähän kuin imukuppi paikalleen ja voi siten täyttyä yli sen 30ml ilman että valuu mihinkään ohi. Tyhjennän kaksi kertaa vuorokaudessa, vain kotona. Helppoa, halpaa, ekologista ja miellyttävämpää kuin tamponit. Olen harrastanut myös seksiä sen kanssa, eikä mies pannut pahakseen, ei tullut verta ulos. Ainoa miinus on virtsaaminen, pitää käyttää vähän lihaksia että tulee kaikki ulos, mut eipä se kovin paha ole etuihin nähden.

Vierailija
40/140 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä miehen vehje voi mahtua sisään samanaikaisesti, kuin kuukuppi? Kuppihan on tosi alhaalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi