Menkää luovuttamaan verta! Olkaa kiltit!!!
http://www.veripalvelu.fi/?ad=ver_san
Voitte pelastaa vaikka pienen lapsen hengen!
Tehkää se! Olkaa kilttejä!
Kommentit (200)
Koska syön lääkettä paniikkihäiriöön (lopun elämääni). Valitettavasti :((
Mutta menen jahka tästä tervehdyn. Sitä en kyllä tiedä huolivatko. Useasti olen käynyt tyrkyllä, mutta vain kahdesti olen luovuttanut. Hb kun on parhaimmillaankin vain juuri sen rajan yli eli 128 taitaa olla suurin koskaan mitattu luku.
Kaksi pussia olen myös verta saanut takaisin eli tasoissa ollaan toistaiseksi :)
Olen pari kertaa luovuttanutkin. Viimeksi tuli vaan niin huono olo veripalvelusta lähdettyäni, että minun piti mennä läheiseen kauppaan pitkälleen, etten pyörtyisi kadulle. Aikaisemminkin minua on heikottanut, muttei noin pahasti.
Tuon kokemuksen takia hieman jännittää...
Saksassa asuvana ei vereni kelpaa Suomeen, joten olkoot ilman.
Tasta ketjusta tulee muuten mieleen etta paljonkohan on niita jotka Veripalvelun kriteereilla saa sitten luovuttaa, koska meita jotka eivat (nyt tai koskaan) saa luovuttaa on niin paljon?
No minä saan. Vaikka on lääkityskin.
Siinä lomakkeessa on kyllä niin hupaisia kysymyksiä, että ihan sen takia kannattaa mennä. Varsinkin seksinharrastamiseen liittyvät on upeita ("onko kumppanisi viimeisen 3kk aikana ostanut seksiä?".
Tuosta homojen syrjinnästä olen samaa mieltä, että muutos pitäs asiaan saada. Mutta eipä se ketään hyödytäkään, varsinkaan niitä homoja, jos en käy. Joku ihan muu asiaan mitenkään liittymätön ihminen vaan saattaa kuolla pois.
Maksettu mainos: luovuttaminen on lystikästä, ja hei, ilmaisia keksejä!
sillä käytän huumeita epäsäännöllisen säännöllisesti.
mulla sellainen krooninen sairaus, jotta mua ei hyväksytä luvuttajaksi. Olen kysynyt.
Mutta asiasi on tärkeä ja kaikki kynnelle kykenevät luovuttamaan siis!
Lähetin sähköpostia ja kysyin, voisivatko puuduttaa, minua pelottaa pistäminen. Olen lapsia synnyttänyt ja puudutuksia saanut, mutta ajattelin, että heillä olisi puudutuslaastareita saatavilla tms. Vastaus oli tyly, että jos et pysty, anna olla. Mieheni meni luovuttamaan harvinaista A Rh- -vertaan. Hyljättiin heti, koska norjalainen passi ja ajokortti ei kelpaa. Suomalainen henkilöllisyystodistus vaaditaan.
Eli minä olen O+, mies A-. Kummalaakaan ei sairauksia, sivusuhteita, mitään estettä. En kestä, että itketään, että verta ei riitä. Ymmärrän, että ihmisten elämällä ei leikitä. Mutta nähtävästi moni on tipahtanut seulojen raoista turhaan. Ai niin, toki mieheni saa luovuttaa suomalaisella henkilöllisyystodistuksella. Meillä on pieni budjetti ja se 50€ tuntuu lompakossa. Lainaa ja työtä ja arvostusta hänen papereillaan kyllä saa, muttei luovuttaa verta.
Arvostan veripalvelua, mutta välillä tuntuu, että tekevät oman toimintansa mahdottomaksi. Ja ennen kun itsekkääksi haukutaan, luovutin äidinmaitoa. En rahan takia, vaan halusin auttaa. Olisivat hakeneet kotoakin, mutta vein itse. Tosin sairaala oli ihan lähellä, mutta silti.
Huoh, t. asiasta avautunut ennenkin...
Olen ollut kerran ja ei tullut fyysisesti hyvä fiilis, mutta mieli oli mitä mainioin.
Hb on aina melko alhainen, viimeksi oli 126, just ja just pääsin luovuttamaan. Onneksi meidän perheessä on monta luovuttajaa; veli, sisko ja äitini.
Pitääpä taas mennä, jahka tervehdyn. Jos siis hb antaa periksi :)
liian vähän aikaa. Lupaan mennä heti kun mahdollista.
lääkityksen takia.
Nuorempana kävin säännöllisesti.
-Sairaus lyhyen ajan sisällä
-Kumppani vaihtunut
-Raskaus+imetys ja nyt olen raskaana taas.
Ja minulla O-veri, josta pulaa. Niin mielellään luovuttaisin!
Eikö diabeetikko saa luovuttaa verta? Miksi ei? eihän insuliini ole edes varsinainen lääke.
t: just diagnoosin saanut.
Hemppa on nimittäin tollaset satasen pintaan, parhaimpina aikoina 115..
ei mun veri käy ku AB:lle ja meille käy kuiteski kaikki muut veret. nii en käy.
toisen kerran tiesin, että vereni menee onnettomuudessa olleelle poikalapselle.
Nyt ei ole tullut käytyä, koska olen joutunyt syömään särkylääkkeitä aika paljon. Toiseksi olen omien kipujeni takia ollut niin väsynyt, että en ole jaksanut lähteä. Verenluovutuspaikka muutettiin hankalampaan paikkaan.
Mutta oikeassa olet. Hyvä kun teit aloituksen ja muistutit. Yritän päästä luovuttamaan kun saan omat kipuni halliintaan ja voin lopettaa lääkkeet.
6:lla kuulla, tosin edellisestä luovutuskerrasta on niin vähän aikaa, että en saisikaan ;) Kuka on sanonut, että raskaana ei voi luovuttaa? ;)
Ja tuonkaan jälkeen ei saa luovuttaa, jos imettää edelleen. Tässä vielä Veripalvelun sivuilta: "Raskaus, synnytys ja imetys: Raskauden aikana ei saa luovuttaa verta. Synnytyksen jälkeen on pidettävä vähintään 12 kuukauden tauko ennen verenluovutusta. Jos vielä tämän jälkeen imettää, ei voi luovuttaa verta. Imetyksen lopettamisen jälkeen verenluovutus on jälleen mahdollista. Sääntö johtuu siitä, että raskaus, synnytys ja imetys verottavat äidin rautavarastoja, minkä vuoksi verenluovutus voi altistaa äidin raudan puutteelle ja jopa anemialle. Jos luovuttajalla suunnittelee raskautta, tulisi verenluovutuksesta pidättäytyä." Sinällään vähän hassua tuo, että jos imettää vaikka yli vuoden vanhaa, ei siltikään saa luovuttaa, vaikka hb sen sallisi. Minulla pysyy hb raskaus- ja imetysaikoinakin yli 140:ssa, joten voisin sen puoleen oikein hyvin luovuttaa vaikka imetänkin. Mutta toki säännöt ovat samat kaikille. Tulee vaan harmillisen pitkä luovutustauko, kun pitkään imettää... :/
Harmi, muuten menisin! Vauva on 3 kk ja imetän!
Kumma peruste toi raudanpuute/anemia mahdollisuus.. Söin kyllä rautaa 4kk raskausaikana (HB tippui yhtäkkiä 140->108), lopetin heti synnytyksen jälkeen, kun ei maha enää kestäny niitä pillereitä ja kuitenkin jälkitarkastuksessa oli HB oikeen hyvissä lukemissa, 138 tais olla..
luovuttamassa verta ensimmäistä kertaa elämässäni ja aion mennä heti uudestaan kun mahdollista! =) Aiemminkin pitänyt mennä, mutta ollut aina jokin "kielto". Nyt kun oli 1vuosi ja 2viikkoa synnytyksestä, ajattelin mennä ennen uutta kieltoa ;D
Toivottavasti muut menevät, sillä saatan tarvita verta synnytyksessä. Veriryhmäni on O Rh+.