Menkää luovuttamaan verta! Olkaa kiltit!!!
http://www.veripalvelu.fi/?ad=ver_san
Voitte pelastaa vaikka pienen lapsen hengen!
Tehkää se! Olkaa kilttejä!
Kommentit (200)
mutta nyt menee solunsalpaajia, ei varmaan kelpaa mun veri. Olisi pitänyt mennä ennenkuin perussairaus alkoi aktiivi vaiheen.
Eli sinä joka harkitset: Luovuta niin kauan kuin voit!
Vaan huonosti kävi.
Hemoglobiini oli minulle yllättävän hyvä, painoakin oli karvan yli vaaditun 50 kilon, mutta ei onnistunut.
Ensin pistettiin vasempaan käteen. Jumi heti. Neula kai tukkeutui ihoriekaleesta?
Sitten oikeaan käteen. Verta kyllä tuli, mutta liian hitaasti. Kone hälyytti. Pussi olisi pitänyt täyttyä 12 minuutissa. Pumppasin vanutuppoa minkä ehdin, mutta ei.
Ei sitten.
Ei ennen ollut noin tiukkoja aikarajoja, ja hyvin kelpasi.
Oli aika kätevää olla molemmat kädet sitetistä jäykkänä. Ja oikean käden painesidekin oli unohtunut laittaa kunnolla. Jippii.
Melkein täysi pussi A plussaa meni roskiin. Sain sentään kahvit.
ollut putkessa niin monta, etten ole päässyt kuin kerran viimeisen seitsemän vuoden aikana. Ja nyt imetän. Sen jälkeen alan käydä taas säännöllisesti.
Viimeksi olin tossa uudenvuoden tienoolla vähä ennen sitä, taitaa tän kuun vikapäivä tulla se 3kk raja täytee.
Viimeks oli ihan eka kerta :) veriryhmäni on AB, tosin en tiä onko plus vai miinus verta.
Tavallaan ärsyttää vaan jo etukätee ku viimeksikin oli kova homma paperin täyttämisessä ja läpikäynnissä. Mut jeejee kelpasin onneksi silti luovuttaa. Eiku vaa uudestaa paperisotaan siis, luulis et kelpaa taas.
Viimekerrasta jäi hyvin positiivinen kuva tota paperien täyttöö lukuuottamatta. Koko luovutuksen aikana ainoa reaktio oli et ku oli ehk puol pussia täynnä alko luovutus käsi täriseen. mut muuten oikeen kivasti meni ei huimannu tai mittää.
En edes kelpaisi, koska mulla on ollut 15 vuotta sitten kondylooma.
Harmi juttu, olisin muuten alkanut äidinmaitoluovuttajaksi. Mulla on tosi tehokkaat rintarauhaset.
Verta en kyllä luovuttaisi muutenkaan, koska en kestä piikkejä. Meinaan pyörtyä aina kun otetaan verinäyte kyynärtaipeesta.
(elämäni ekan kerran). Nyt pian tarkoitus taas mennä. Veriryhmä O-.
karenssissa olen vielä tämän viikon, kun edellisellä kerralla oli 2yksikköä alle hempparajan. Mielestäni kohtuuttoman pitkä karenssi. No, menee ensi viikon loppuun, ennen kuin pääsen luovuttamaan.
Netistä löytää Punaisen Ristin taksat suomalaiselle verelle ja ne ovat aika hiton korkeat (kai nyt, kun laatu on huippua, kiitos naurettavien rajoitusten!). Näillä taksoilla verta ostetaan mm. ulkomaille ja kotimaiset sairaalat ym. kilpailevat ostajien kanssa. Eli jos tulee pula verestä, se ei johdu siitä etteikö kukaan luovuttaisi- vaan siitä, että paskamainen bisnesyhtiö nimeltä Punainen Risti myy liian kalliilla eikä ostajilla ole varaa! Sitten menee säilötty veri roskiin, valmisteet samoin.
ja toisekseen en koe saaneeni yhteiskunnalta mitään, jotta viitsisin mäkään antaa mitään.
on nimittäin niin paha kammo.ex-miehelläni on c-hepatiitti,vaikuttaako se?
Ihmiset on olleet niin ikäviä mua kohtaan, että saavat pärjätä ilman mun vertani.
SPR kuppaa ihmisiltä veret ilmaiseksi ja myy hirvittävällä voitolla eteenpäin.
minullakin on himoittu o- veriryhmä. Olen käynyt muutaman kerran yrittämässä verenluovutusta, mutta minusta ei vain lähde verta tulemaan. Piikin saavat laitettua suoneen, mutta pussiin ei vain tipu verta, vaikka kuinka kädellä pumppaisin...
ens kuussa tosin vasta. rapsahti viimeyrityksellä kolme kk karenssia ku hemoglobiini oli vaan 124 :P
vaan minkäs teet.
mie näen verenluovutuksen yhä hyvänä asiana.
Ms-diagnoosin takia en kelpaa verenluovuttajaksi.
Elintenluovuttajaksikaan en sairauteni takia kelpaa.
Niin ja olen kasvissyöjä. Ymmärrän täysin miltä homoista tuntuu verenluovutuskiellon suhteen...
Miten kasvissyönti vaikuttaa verenluovutukseen? Katsuu varmaan vähän laajentaa ruokavaliota, jos hemoglobiini on alhaalla (esim. linssejä, papuja, pinaattia). Ei se hemoglobiini ole alhainen kasvissyönnin takia useinkaan vaan liian suppean ruokavalion takia yleensäkii.
SPR kuppaa ihmisiltä veret ilmaiseksi ja myy hirvittävällä voitolla eteenpäin.
ja suomalaiset syöpäsairaat ja vauvat jne saavat sitten jotain "huonolaatuista" ja halpaa kolumbialaisvertako?
Olen ollut 13 vuotta kasvissyöjä ja silti kelpaan verenluovuttajaksi.
Koska syön lääkettä paniikkihäiriöön (lopun elämääni). Valitettavasti :((
Riippuu lääkkeestä. Itselläni myös paniikkihäiriöön sepram, mutta se ainakaan ei estä luovuttamista.
koska söin Roaccutan kuurin alkuvuodesta. Käsittääkseni en saa luovuttaa vuoteen verta. Minulla siis O- veri, joka käy kaikille.. (kai). En ole koskaan vielä luovuttanut, en ole uskaltanut, pelkäsin nuorempana että pyörryn sen jälkeen ja olo on huono, joten siihen se on jäänynnä..ikää kohta 31v.
Vielhän täs ehtii. :)