Miksi kaverisynttäreille tuodaan ihan tajuttoman kalliita lahjoja?
Meillä oli perjantaina 5v pojan synttärit. Vieraita oli 6. Kaikki olivat esikoulukavereita, ei siis sukulaisia tms.
Lahjaksi poika sai
-kauko-ohjattavan helikopterin
-ison Lego-paketin (Ninjago?)
-5 leffalippua
-2 Disneyn DVD:tä
-ison laatikollisen Matchbox-pikkuautoja (n. 30kpl)
-Autot-kamaa: herätyskello, pyyhe, sukat, muki ja eväsrasia
Onko tämä nykyään yleistä? Kyseessä ekat kaverisynttärit. Me ei viedä edes sisarusten lapsille noin kalliita lahjoja!
Kommentit (98)
Minusta kaverisynttäreille sopii 10-20 euron lahja. Ei missään tapauksessa kalliimpaa.
En ymmärrä mistä ap ja muutama muu saivat päähänsä, että lapset antavat toisilleen 50 euroa maksavia lahjoja.
saisi kyllä koko lukuvuoden koulussa jakamattoman huomion itseensä, koska taatusti juttu leviäisi tyttöporukassa ja naurettaisiin selän takana, että Junttilan Minna se toi kukansiemeniä Sannalle synttärilahjaksi.
No kukin tavallaan. Itse en ainakaan viitsisi häpäistä lastani sillä, että veisi kukansiemeniä tai nitojan kaverisynttäreille lahjaksi.
että mitä vikaa on kukansiemenissä. Varsinkin keväällä moni pikkutyttö vois olla riemuissaan kukansiemenistä ja vaikka jostain kukkapurkista. Tai jos olisi niin viitseliäs, että istuttaisi siemenet jo aiemmin ja korttiin laittaisi kuvan tulevasta kukasta ja hoito-ohjeet, lahjan hinta alle 5e ja varmasti erilainen ja tykätty
Minusta kaverisynttäreille sopii 10-20 euron lahja. Ei missään tapauksessa kalliimpaa.
En ymmärrä mistä ap ja muutama muu saivat päähänsä, että lapset antavat toisilleen 50 euroa maksavia lahjoja.
helikoptereita ja Legopakkauksia joiden ainakin olen nähnyt maksavan vähintään sen 50 egeä.
l me viedään kaverisynttäreille aina max 20 euron lahja. Se ei ole iso raha, mutta sillä saa jo tosi kivan lahjan, josta lapsi pitää. Pitää käyttää kekseliäisyyttä, ei rahapussia :)
Mulla kaverisynttärilahjatavoite on 5-10€, alan yskiä jos menee yli 12€ enkä ikinä ostaisi yli 15€ lahjaa! Kyse on lapsen lahjasta toiselle lapselle; ei minun lahjastasi toiselle lapselle.
koska nykyisin synttärisankarien äidit aika hanakasti ilmoittavat, että "sen voi viedä kirppikselle" jo siinä lahjanantajien läsnäollessa. Turhaa ei saa viedä, rahaa ei saa antaa eli sitten annetaan laadukasta vähän hinnakkaampaa. Meillä nykyisin keskihintainen lahja om 29 e, koska en halua että lapsi tulee synttäreiltä itku silmässä pois, koska "Jemmyn äiti sanoi lahjastaan, että sillä ei saa leikkiä, se annetaan pois".
KIITOS ;)
viikkorahoistaan. Tämä on pitänyt hinnat ihan hyvin aisoissa. lapsi tietää kenen lahjaan kannattaa panostaa enemmän ja kenen vähemmän. Lapsi myös valitsee ja ostaa lahjat itse, usein en edes tiedä mitä vie kavereilleen. Musta kyse on nimenomaan lapsen lahjasta kaverilleen, ei minun lahjastani. Tuntuis tosi hölmöltä shoppailla alennuksesta pitkin vuota lahjoja (ilman että tietää edes kenelle) ja antaa lapselle ennen synttäreitä että "viä toi".
lahjat ostamaan ja vielä itse.
Enpä ole noin hullua ennen kuullutkaan.
viikkorahoistaan. Tämä on pitänyt hinnat ihan hyvin aisoissa. lapsi tietää kenen lahjaan kannattaa panostaa enemmän ja kenen vähemmän. Lapsi myös valitsee ja ostaa lahjat itse, usein en edes tiedä mitä vie kavereilleen. Musta kyse on nimenomaan lapsen lahjasta kaverilleen, ei minun lahjastani. Tuntuis tosi hölmöltä shoppailla alennuksesta pitkin vuota lahjoja (ilman että tietää edes kenelle) ja antaa lapselle ennen synttäreitä että "viä toi".
Kun esim. eskarilaisilla ja alakoululaisilla on paljon kavereita ja kaverisynttäreitä, alkaa olla aika kallista hankkia esim. parin viikon välein 20-30e lahjoja kavereille. Itse olen pitänyt järkevänä jotain 10e -max 15e lahjaa.
Totta on kyllä sekin, että tuolla rahalla ei tahdo saada kuin aika krääsää (no pojille tulee ostettu jotain lego-juttuja, ne menee aina vanhojen jatkoksi) mutta lapsille ne krääsälahjatkin on kuitenkin kivoja, menee sitten joskus roskiin tai hyväntekeväisyyskirpparille. Ollaan kyllä jonkun verran harrastettu "tekemislahjojakin", esim. kummitytölle leffareissuja jne. Mutta näitä "ei-materiaalisia" lahjoja on kyllä paljon vaikeampi keksiä. Ideoita?!
omilla rahoillaan lahjat.
Toivottavasti viikkoraha on sitten jotain 20 euroa.
ollaan ostettu 40-50€ arvoinen lahja ja sitten muille 10 eurosta 30 euroon.
Meillä kyllä vaikuttaa sekin missä synttärit on järjestetty.
Jos tiedän, että on kalliimmassa paikassa tai kotona järjestetty ja nähty vaivaa kivaan toimintaan, niin silloin panostan lahjaankin enemmän.
"Totta on kyllä sekin, että tuolla rahalla ei Ollaan kyllä jonkun verran harrastettu "tekemislahjojakin", esim. kummitytölle leffareissuja jne. Mutta näitä "ei-materiaalisia" lahjoja on kyllä paljon vaikeampi keksiä. Ideoita?!
[/quote]
"
Tämä siis vähän ohi alkuperäisen aiheen. Varmasti kaikki lastenteatteriliput, liput jollekin esim. työväenopiston kurssille (jos paikkakunnalla on lapsi-vanhempi kursseja tms) voisivat olla hyviä, sirkusliput, huvipuistorannekkeet,
Sitten enemmän suuunnittelua vaatinee esim. yhteinen piknik jonnekin mukavaan paikkaan. Talvella sitten voisi antaa lahjaksi pulkkamäkikäynnin tai luistelureissun. Todella hieno olisi varmasti myös varta vasten lahjansaajaa varten suunniteltu itse esitettävä nukketeatteriesitys tms. mutta se jo vaatii aika paljon suunnittelua. Ei materiaalisen lahjanhan voi antaa esim. pelkkien lippujen muodossa vastaanottajan perheelle tai sitten mennä mukaan ja toimintahan voi olla melkein mitä tahansa ja myös ilmaista. Esim. vaikka viedä kummilapsi kirjaston satutunnille tai jotakin. Luulen, että meillä ainakin tästä ilahtuisivat vanhemmat, jotka saisivat kerrankin hoitajan mutta myös lapsi, joka saisi viettää aikaa kummiensa kanssa. Mitään ihmeitä ei siis välttämättä varmaan tarvitse.
Minusta kaverisynttäreille sopii 10-20 euron lahja. Ei missään tapauksessa kalliimpaa.
En ymmärrä mistä ap ja muutama muu saivat päähänsä, että lapset antavat toisilleen 50 euroa maksavia lahjoja.
helikoptereita ja Legopakkauksia joiden ainakin olen nähnyt maksavan vähintään sen 50 egeä.
Mutta täällähän oli kyse siitä että jo 20 euroa maksava lahja on liikaa. Meillä kaverilahjan hinta on 10-20 euroa, alle kympillä ei oikeasti saa mitään järkevää. Ja ainakin lapsieni kaveripiirissä on ok antaa lakanoita, pyyhkeitä tms.
me ostamme AINA lasten kavereille noin 20 euron lahjan. Joskus harvoin löytyy 15 eurolla ja joskus maksaa jopa 25 euroa. Mutta alle ton ei löydy mitään järkevää, eikä viitsitä mitään krääsää viedä lahjaksi.
Olemme aika pieni tuloisia ja meillä on 3 lasta, mutta en vaan kehtaa lähettää lastani synttäreille jonkun kämäsen pikku lahjan kanssa.
Huomaan kyllä että se on aika vähän, mutta haluan olla mukana rajoittamassa kilpavarustelua ja olemme olleet tosi köyhiä kaverisynttärikauden alkaessa. Alle kympillä saa pienen Lego-paketin, väritys- tai tarrakirjan, askartelutarvikkeita (vaikka Hama-helmisetin), kirjan tai esim. lautapelin alesta. 15 e olkoon yläraja jatkossakin hyville kavereille, mutta se on minusta tosi paljon. Ainoastaan kummilapselle ostan kalliimman.
vastasin juuri mutta luin sitten lisää. Ei jessus, 50e kaverilahjasta! Se on häälahjan hinta!
Tässä on hirveästi eroa, ehkä paikkakunnittain?!
Kiva olisi, jos olisi vielä pieni multapussikin mukana, niin pääsisi heti istuttelemaan.
ja yleensä synttärilahjat ovat hinnaltaan 15-20 euroon. Ihan vilpittömästi olen sitä mieltä, että sitä pienemmällä rahalla ei oikeastaan saa mitään järkevää. Ellei sitten ostele juuri taktisesti alennusmyynneistä tai ulkomailta. Enpä ole koskaan pitänyt meidän lahjoja kalliina ;-)
Jos haluaa varmistaa, ettei lapselle tuoda ökykalliita lahjoja, voi jo kutsuun kirjoittaa jotain pienen lahjan puolesta. Jossain näin kutsussa pyydetyn tuomaan 2 euroa lahjaksi, jos halusi lahjan antaa. Saaduilla rahoilla synttärisankari saisi itse ostaa yhden isomman paketin.
Samalla voisi unohtaa vieraiden lahjomisen poislähdettäessä ja keskittyä juhlimiseen.
Ei missään tapauksessa kalliimpaa.