Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaverisynttäreille tuodaan ihan tajuttoman kalliita lahjoja?

Vierailija
28.08.2011 |

Meillä oli perjantaina 5v pojan synttärit. Vieraita oli 6. Kaikki olivat esikoulukavereita, ei siis sukulaisia tms.



Lahjaksi poika sai



-kauko-ohjattavan helikopterin

-ison Lego-paketin (Ninjago?)

-5 leffalippua

-2 Disneyn DVD:tä

-ison laatikollisen Matchbox-pikkuautoja (n. 30kpl)

-Autot-kamaa: herätyskello, pyyhe, sukat, muki ja eväsrasia



Onko tämä nykyään yleistä? Kyseessä ekat kaverisynttärit. Me ei viedä edes sisarusten lapsille noin kalliita lahjoja!

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali-ikäinen on, täyttää marraskuussa 6v.

ap

Vierailija
22/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut ap:llä vähän asiat hämärtyä.

lahjan pitää maksaa ainakin 30 euroa, ollakseen hyvä. Saiko joku teistä 180 markan arvoisia lahjoja kakarana kavereilta? veikkaan, että se 20 mk oli aika lähellä keskiarvolahjoja. Ainakin tuossa 80-luvulla.

Rahan arvo laski 64% vuodesta 1980 vuoteen 2011.

30 € vuonna 1980 oli yhtä arvokas kuin 83 € vuonna 2011.

Rahauudistukset

•2002 Suomen markka korvattiin eurolla. Yksi euro on 5,94573 mk.

Kun rahauudistukset otetaan huomioon,

30 mk vuonna 1980 oli yhtä arvokas kuin 14 € vuonna 2011.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut ap:llä vähän asiat hämärtyä.

lahjan pitää maksaa ainakin 30 euroa, ollakseen hyvä. Saiko joku teistä 180 markan arvoisia lahjoja kakarana kavereilta? veikkaan, että se 20 mk oli aika lähellä keskiarvolahjoja. Ainakin tuossa 80-luvulla.

Rahan arvo laski 64% vuodesta 1980 vuoteen 2011. 30 € vuonna 1980 oli yhtä arvokas kuin 83 € vuonna 2011. Rahauudistukset •2002 Suomen markka korvattiin eurolla. Yksi euro on 5,94573 mk. Kun rahauudistukset otetaan huomioon, 30 mk vuonna 1980 oli yhtä arvokas kuin 14 € vuonna 2011.

n. 7 euroa olisi lahjan arvo. Mikä varmaan useimmiten pitääkin paikkaansa:) paitsi tällä palstalla:D

Vierailija
24/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojille on vaan vaikeampi löytää mitään ns. kaverisynttärilahjoja, tytöillehän on kaikkee "ihanaa", korija ja hiuskoristeita ja paperisälää jne. Aika kalliilta nuo sun mainitsemat kyllä tuntuu... Mun poika vei kaverille Aku Ankan taskukirjan ja karkkipussin ja hyvin kelpas :)

Vähän menee vierestä, mutta kyllä noiden "lähtölahjojen" (miksi sellaisia????) hinnassa on kans monella vähän mopo karannut!

Vierailija
25/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?

Olivatpa lahjat minkä hintaisia hyvänsä, niin lapsihan odottaa paketteja kieli pitkällä. Jos haluaa välttää materian palvontaa, niin pitää kieltää lahjojen tuominen ja pyytää vieraita esim. lausumaan runoja sen sijaan.

Mutta kun lahjoja kuitenkin yleensä halutaan antaa ja saada, niin totta kai mieluummin viedään jokin kohtuu laadukas lelu kuin parin euron rihkama.

Vierailija
26/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut ap:llä vähän asiat hämärtyä.

lahjan pitää maksaa ainakin 30 euroa, ollakseen hyvä. Saiko joku teistä 180 markan arvoisia lahjoja kakarana kavereilta? veikkaan, että se 20 mk oli aika lähellä keskiarvolahjoja. Ainakin tuossa 80-luvulla.

Se 20 markkaa olisi nykypäivänä paljon enemmän kuin 5 euroa.

silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?


Nykypäivänä vain tavarat maksavat tuon verran. Ja jos joku toivoo lahjaksi kynää ja vihkoa niin hyvä, mutta jos ei niin se dvd maksaa sen 10-20 euroa. Samoin esim. tyttöjen pitämät suunnittelukirjat ovat tuon hintaisia. Mikä siinä on materian palvontaa? Sekö että on mielestäsi kallista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali-ikäinen on, täyttää marraskuussa 6v.

ap

Syntynyt 1.9.

ap

Vierailija
28/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut ap:llä vähän asiat hämärtyä.

lahjan pitää maksaa ainakin 30 euroa, ollakseen hyvä. Saiko joku teistä 180 markan arvoisia lahjoja kakarana kavereilta? veikkaan, että se 20 mk oli aika lähellä keskiarvolahjoja. Ainakin tuossa 80-luvulla.

Se 20 markkaa olisi nykypäivänä paljon enemmän kuin 5 euroa.

silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?

Nykypäivänä vain tavarat maksavat tuon verran. Ja jos joku toivoo lahjaksi kynää ja vihkoa niin hyvä, mutta jos ei niin se dvd maksaa sen 10-20 euroa. Samoin esim. tyttöjen pitämät suunnittelukirjat ovat tuon hintaisia. Mikä siinä on materian palvontaa? Sekö että on mielestäsi kallista?

Ja varmasti enempi kehittävä kuin DVD. Myös kivoja pelejä saa n. 5-10 eurolla:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?

Olivatpa lahjat minkä hintaisia hyvänsä, niin lapsihan odottaa paketteja kieli pitkällä. Jos haluaa välttää materian palvontaa, niin pitää kieltää lahjojen tuominen ja pyytää vieraita esim. lausumaan runoja sen sijaan. Mutta kun lahjoja kuitenkin yleensä halutaan antaa ja saada, niin totta kai mieluummin viedään jokin kohtuu laadukas lelu kuin parin euron rihkama.

ei hänelle tarvitse opettaa, että lahjan pitää olla joku 50 euroa maksava Lego-pakkaus, ollakseen kiva:)

Vierailija
30/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 5-vuotias poika, joka täyttää 1.9. 6v. Eli oli 6v synttärit, vaikka poika on siis nyt vielä pari päivää 5v. Pöh minä, ei ajatus kulje.



Niin ja voi tietenkin olla, etteivät vanhemmat ole maksaneet noista lahjoista paljoakaan, voivat olla alennusmyynneistä tai firman kautta jotain lahjoja..



Kyllähän lahjan arvon pitäisi kuitenkin olla jossain suhteessa vietettyihin synttäreihin. Vaikka minä saisin ilmaiseksi Audeja, en silti jakelisi niitä taloyhtiön pikkujouluissa joululahjoiksi. Jos siis joku tuo meille ison Legopaketin, sen arvo on mielestäni liikaa kaverisynttäreille.



ap (ehkä pitäisi mennä nukkumaan..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaan pitkin vuotta alennusmyynneistä kaverilahjoja, joten lahja voi olla arvokkaampi sen takia.

Firmalahjana saatuja elokuva lippujakin olen antanut eteenpäin lahjaksi, koska emme käy itse elokuvissa.

En halua viedä ihan sälää kellekkään, koska en itsekään sellaista meille halua.

Vierailija
32/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?

Olivatpa lahjat minkä hintaisia hyvänsä, niin lapsihan odottaa paketteja kieli pitkällä. Jos haluaa välttää materian palvontaa, niin pitää kieltää lahjojen tuominen ja pyytää vieraita esim. lausumaan runoja sen sijaan. Mutta kun lahjoja kuitenkin yleensä halutaan antaa ja saada, niin totta kai mieluummin viedään jokin kohtuu laadukas lelu kuin parin euron rihkama.

ei hänelle tarvitse opettaa, että lahjan pitää olla joku 50 euroa maksava Lego-pakkaus, ollakseen kiva:)


Vai oletko jossain törmännyt lapsiin jotka eivät huoli ale 30 euron lahjoja? Samoin imettelen tuota materia kommenttia, toisaalta tuntuu että jos joku ostaa lautapelin 30 eurolla se ei ole materian palvontaa, mutta jos joku tuo lelun joka maksaa 30 euroa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti peräisin edelleen, MIKSI niiden lahjojen pitää olla niin hemmetin kalliita? Miksi lapset pitää opettaa materian palvontaan?

Olivatpa lahjat minkä hintaisia hyvänsä, niin lapsihan odottaa paketteja kieli pitkällä. Jos haluaa välttää materian palvontaa, niin pitää kieltää lahjojen tuominen ja pyytää vieraita esim. lausumaan runoja sen sijaan. Mutta kun lahjoja kuitenkin yleensä halutaan antaa ja saada, niin totta kai mieluummin viedään jokin kohtuu laadukas lelu kuin parin euron rihkama.

ei hänelle tarvitse opettaa, että lahjan pitää olla joku 50 euroa maksava Lego-pakkaus, ollakseen kiva:)

Vai oletko jossain törmännyt lapsiin jotka eivät huoli ale 30 euron lahjoja? Samoin imettelen tuota materia kommenttia, toisaalta tuntuu että jos joku ostaa lautapelin 30 eurolla se ei ole materian palvontaa, mutta jos joku tuo lelun joka maksaa 30 euroa se on.

ja lue tarkemmin, mitä kirjoitin (vaikka tällainen kommentti ärsyttävä on minustakin). Minä lähden nyt laittamaan ruokaa sille teinille, joka on vähän liikaa merkkien perään, vaikka olen yrittänyt mitä opettaa:D

Vierailija
34/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 5-vuotias poika, joka täyttää 1.9. 6v. Eli oli 6v synttärit, vaikka poika on siis nyt vielä pari päivää 5v.

Minä en ilmoita lasteni ikää noin päivän tarkkuudella. Toki lapsesi on oikeasti vielä muutaman päivän 5v mutta käytännössä jo 6v. Esim. oma kuopukseni on syntynyt 4.2. ja heti kun vuosi vaihtuu, alan puhua hänestä seuraavaksi täytettävän iän ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 5-vuotias poika, joka täyttää 1.9. 6v. Eli oli 6v synttärit, vaikka poika on siis nyt vielä pari päivää 5v.

Minä en ilmoita lasteni ikää noin päivän tarkkuudella. Toki lapsesi on oikeasti vielä muutaman päivän 5v mutta käytännössä jo 6v. Esim. oma kuopukseni on syntynyt 4.2. ja heti kun vuosi vaihtuu, alan puhua hänestä seuraavaksi täytettävän iän ikäisenä.

Viikolla soitti puhelinmyyjä, jolle iloisesti kerroin olevani 48-vuotias, vaikka olen oikeasti 30v ;) En tiedä, mistä tuo ikä tuli.

ap

Vierailija
36/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon vaikka kuinka kehittävämpiä kuin DVD:t, mutta kun vuodesta toiseen vähintään puolet lahjoista on piirustustarvikkeita, niin tässä ei enää kehity kuin äidin hermot.



Tai jos tuotte, niin tuokaa edes kunnollisia. Pienet puuväripaketit ja 5 cm/5 cm vihkoset ovat niin turhia ettei mitään rajaa. Lapsetkaan eivät niitä tykkää käyttää. Eli mieluummin kunnollista piirustuspaperia, kunnollisia puuhakirjoja sekä laadukkaita kyniä.



Kiitän!

Vierailija
37/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa, ja vaikka moni vastaa ettei halua mitää pientä sälää, niin minä ainakin haluan! Haluan että lapset arvostavat pieniä muistamisia, ja meille ei sitä pientä sälää osteta koskaan muulloin. Lapset saavat lahjoja ainoastaan merkkipäivinä, vieraat tuovat joskus tuliaisia. Siitäkin tulee ongelmia, jos tulee paljon isokokoisia tavaroita, mihin ne laitetaan? Jos kaverit tuovat kalliita lahjoja, tuntuu nolota viedä kaverille 5 euron lahja. Kuitenkin haluaisin olla ylläpitämässä kulttuuria, jossa lasten juhlat on lapsenomaiset.

Vierailija
38/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nykyisin synttärisankarien äidit aika hanakasti ilmoittavat, että "sen voi viedä kirppikselle" jo siinä lahjanantajien läsnäollessa. Turhaa ei saa viedä, rahaa ei saa antaa eli sitten annetaan laadukasta vähän hinnakkaampaa. Meillä nykyisin keskihintainen lahja om 29 e, koska en halua että lapsi tulee synttäreiltä itku silmässä pois, koska "Jemmyn äiti sanoi lahjastaan, että sillä ei saa leikkiä, se annetaan pois".

Vierailija
39/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nykyisin synttärisankarien äidit aika hanakasti ilmoittavat, että "sen voi viedä kirppikselle" jo siinä lahjanantajien läsnäollessa. Turhaa ei saa viedä, rahaa ei saa antaa eli sitten annetaan laadukasta vähän hinnakkaampaa. Meillä nykyisin keskihintainen lahja om 29 e, koska en halua että lapsi tulee synttäreiltä itku silmässä pois, koska "Jemmyn äiti sanoi lahjastaan, että sillä ei saa leikkiä, se annetaan pois".

Vierailija
40/98 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoja. Mummot ja kummit tietysti voivat ostaa jotain 50-100 euron lahjoja, mutta me viedään kaverisynttäreille aina max 20 euron lahja. Se ei ole iso raha, mutta sillä saa jo tosi kivan lahjan, josta lapsi pitää. Pitää käyttää kekseliäisyyttä, ei rahapussia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän