Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua kun puoliso sairastuu?

Vierailija
28.08.2011 |

Siis itselleni apua.



Hirvittävä tilanne. Mies sairastunut psyykkisesti. Itse hän ei tietenkään myönnä sitä. Lääkärissä kuitenkin sain hänet käymään ja lääkkeitäkin hänelle määrättiin.

Olen itse jotenkin ihan lamaantunut ja shokissa.

Ollaan just ostettu omakotitalo ja meillä on pieni lapsi. Miten pystyn yksin kaiken hoitamaan? Kohta tulee talvi, pitäis takkaa lämmittää ja lumitöitä tehdä. Töihinkin palata ja löytää lapselle hyvä hoitaja.

Aivan järkyttävä tilanne.



Anteeksi tämä sekava kirjoitus, mutta on hirveä hätä eikä tiedä mitä tehdä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain puunhakkuuta on turha surra. Tartu niihin asioihin jotka on pakko tehdä. Kunnallinen päivähoito on valvottua haet sieltä paikkaa, ei ne niin kauheita paikkoja ole kuitenkaan, voittaa ainakin hermoraunioiden vanhempien hoidon.



Koita puhua miehelle että nyt tarvitaan muutakin apua kuin purkillinen pillereitä ja sähläystä, millainen yritys miehellä on? Saatko jonkun auttamaan? Vaikka koti on koti on se kuitenkin vain kasa puuta ja laastia. Ihmiset on tärkeimpiä.

Voimia jos rakkautta riittää puolin ja toisin, jos ei lähde lätkimään, voimia siihenkin tarvitset.



Elämä on välillä paskaa ja välillä vielä paskempaa, välissä voi vähän paistaa aurinko.

Vierailija
22/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä miestäsi. ihan samanarvoisian ovat kaikki niin psyykkisesti sairaat kuin muut sairaat, tarvivat läheisten tukea parantuakseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talonne lämmitys kokonaan puilla vai takka vain lisänä kylmänä aikana jossain huoneessa? Osta pari kuutiota halkoja, niin ei tarvitse alkaa hakata. Pihalle luokaa vain välttämätön polku talveksi, jonka itsekin pystyt työntämään kolalapiolla äkkiä. Tai jos on pakko pitää isompaa piha-aluetta auki, tilaa traktorimies kylältä pyryjen jälkeen, ei maksa välttämättä paljon talven aikana, meillä n. 150 € talvessa kun ajaa 200 m pihatietä lumesta ja pyörähtää pihan samalla puhtaaksi.

Puhu asiasta neuvolassa ja saisitko apua miehen ja omilta vanhemmiltasi tai sisaruksiltanne? Yritä kertoa miehelle, että olet huolestunut taloudestanne ja toivoisit hänen ottavan lääkkeet ja yrittävän parantua tuellasi. En ole elänyt mielenterveysongelmaisen kanssa, joten en tiedä, onko näissä neuvoissa käytännön toteutusmahdollisuutta.

Yritä järjestää itsellesi pieni vararahasto toiselle tilille siltä varalta, että tulee konkurssi tai muuta yllättävää. Jos homma menee aivan älyttömäksi ja on väkivallan uhkaa tai oikeasti mies tuhlaa rahat aiheuttaen velanmaksukyvyttömyyttä ja lääkitys ei lainkaan näytä auttavan, niin väliaikainen tai pysyvä erilleenmuutto voisi olla ratkaisu. Pidä muu perhe mukana asiassa.

Vierailija
24/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta voisit soittaa oman alueesi sos.tstoon ja kysyä vastaanottoaikaa itsellesi. Siellä voidaan pohtia sinun tilannetta sitten monelta eri kantilta ja neuvoja saat käytännön järjestelyihin taatusti (lapsen voit ottaa mukaan jos hoitajaa ei löydy). Siellä ollaan totuttu monenlaisten odottamattomien kriisien hoitamiseen. Rohkeasti yhteyttä. Saat neuvoja myös vastaisuuden varalle jos tilanne kotona mutkistuu että mitä vaihtoehtoja sitten on. Parempi se kuin odottaa sydän kallellaan ja epävarmuudessa onnettomana eikä olla varasuunnitelmaa. Auttavia ihmisiä on! Tsemppiä Ap ja puhelimen kampeen heti huomenna :)

Vierailija
25/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mies enkä ole jättänyt sairastunutta - nyt jo toipunutta - puolisoani. Enkä ole katunut vaikka se olisi murheelta aikanaan säästänyt.



Ihmiset jättää - miehet ja naiset yhtä lailla - eli ei tästä sukupuolikysymystä pidä tehdä. Minusta OIKEIN on tukea eikä hätiköidä pois.

Vierailija
26/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän sinä itse olet, kun usutat ap:ta lastensuojeluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan miehesi lääkitys saadaan kuntoon muutamassa kuukaudessa, tilanne kohentuu. Ei psyykkinen sairaus tee ihmisestä lamaantunutta eunukkia, vaan hänen toimintakykynsä tulee korjaantumaan vähitellen ja ne takkapuutkin tehtyä.

Vierailija
28/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta voisit soittaa oman alueesi sos.tstoon ja kysyä vastaanottoaikaa itsellesi. Siellä voidaan pohtia sinun tilannetta sitten monelta eri kantilta ja neuvoja saat käytännön järjestelyihin taatusti (lapsen voit ottaa mukaan jos hoitajaa ei löydy). Siellä ollaan totuttu monenlaisten odottamattomien kriisien hoitamiseen. Rohkeasti yhteyttä. Saat neuvoja myös vastaisuuden varalle jos tilanne kotona mutkistuu että mitä vaihtoehtoja sitten on. Parempi se kuin odottaa sydän kallellaan ja epävarmuudessa onnettomana eikä olla varasuunnitelmaa. Auttavia ihmisiä on! Tsemppiä Ap ja puhelimen kampeen heti huomenna :)

Ei mua rasita ollenkaan olla lapsen kanssa kaksin. Oli tarkotus olla kotona siihen asti kun lapsi on sen 3v, mutta nythän mut tässä tilanteessa "pakotetaan" töihin ainakin osa-aikaisesti kun huolestuttaa tuo taloudellinen tulevaisuus. Olen itsekin yrittäjä, joten kuviot on monimutkaisia.

On mulla 2 erittäin hyvää ystävää joiden kanssa olen tilanteesta puhunut, ja ovat hyvin paljon auttaneet henkisesti ja konkreettisesti.

Oma äitini on kuollut, ja isän kanssa olen paljon tekemisissä kyllä. Sisaruksia meillä ei ole, ja miehen vanhemmat on iäkkäitä ja asuvat kaukana, joten ei heistä apua arjen kuvioihin ole.

Tässä on nyt mentävä päivä kerrallaan. Samalla tehden suunnitelmia miten turvata oma ja lapsen tulevaisuus. En tietenkään ole heittämässä sairasta puolisoa roskikseen, mutta kaikki vaihtoehdot on punnittava, jos hän ei tulekaan enää kuntoon tai menee huonommaksi. Loputtomasti ei elää tälläisessä ilmapiirissä jossa joutuu olla koko ajan varpaisillaan.

On mulla tietenkin säästöjä ja talo autot yms on kummankin nimissä, et ei hän voi mitenkään hukata omaisuutta (ainakaan sitä mun puolikasta) mut toki hänen panostaan lainanlyhennyksissä ja kaikissa kuluissa tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan miehesi lääkitys saadaan kuntoon muutamassa kuukaudessa, tilanne kohentuu. Ei psyykkinen sairaus tee ihmisestä lamaantunutta eunukkia, vaan hänen toimintakykynsä tulee korjaantumaan vähitellen ja ne takkapuutkin tehtyä.

Vierailija
30/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitten istut siellä sossussa ja haluat rahaa jottei sinua "pakotettaisi" töihin.Varaudu että yrittäjinä myös taloutenne perinpohjaisesti selvitellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostatte klapit valmiina niin ei tarvitse kirveeseen tarttua.



Nykynaiset ovat niin uusavuttomia. Ennen naiset pyöritti huushollin, hoiti lapset ja karjan. Lisäksi tekivät ruoat alusta alkaen itse. Keräsivät sienet ja marjat talven varalle.



Silloinkin pärjäsivät kun miehet olivat sotatanterilla.



Naiset pyörittää tätä arkea valtaosin suurimassa osassa perheitä.



Lumitöitä kait saa teettää niin että niistä saa kotitalousvähennyksen verotukseen.



Selvittele asioita. Jos tilanne on hankala mene sosiaalitoimistoon ja kysy neuvoa miten toimia.

Tuntuisi kyllä erikoiselta että saisitte perhetyöntekijän valvomaan miehen koheltamista.



En heti ottaisi eroa jos mies on valmis hakemaan hoitoa ja sitoutuu siihen että syö lääkkeensä. Hakeutukaa herkästi psykiatrille.

Vierailija
32/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

@

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/33 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitten istut siellä sossussa ja haluat rahaa jottei sinua "pakotettaisi" töihin.Varaudu että yrittäjinä myös taloutenne perinpohjaisesti selvitellään.


en tarvitse sossua.

Olen kyllä ollut kaukaa viisas, ja säästänyt rahaa. En vaan tietenkään haluaisi säästöjäni käyttää elämiseen. Haluaisin ilmanmuuta hoitaa ainokaiseni itse kotona niin pitkään kuin mahdollista. Olen 37 vuotias ja ollut yrittäjä 17 vuotta.. Että en todellakaan ole mikään yhteiskunnan elätti, enkä sellaiseksi halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä