Oikeastiko vanhempainilloissa kulutetaan aikaa esittäytymisiin?
Mun käymissä ei koskaan ja hyvä niin. Täysin turhaa ajan hukkaa sellainen. Useimmat tulevat sinne väsyneinä töiden jälkeen eikä tosiaan kiinnosta kuunnella mitään esittelyitä tai pahimmassa tapauksessa leikkiö jotain typeriä tutustumisleikkejä OKS! Onneks mun kokemissa vanhempainilloissa on keskitytty ihan vaan olennaiseen asiaan.
Kommentit (101)
jos sanotaan vain "olen MAija Meikäläinen, Jessen äiti" mutta ei sitten muuta. Keskimmäiselle tuli kolmannelle luokalle uusi ope, jolle piti paitsi esittäytyä, myös kertoa lapsestaan positiivisia asioita. Se oli turhaa.
Samoin päiväkodin eskarin vanhempainillassa piti olla pari jonkun toisen kanssa ja kertoa, mitä muistoja on siitä, kun itse oli 6v. Sitten esittely meni niin, että esiteltiin se pari "Tämä on Tiina Tipukka, Mikon äiti. Hänelle syntyi pikkuveli hänen ollessaan 6v".
Joko et ymmärrä, tai sitten olet vain harvinaisen epäsosiaalinen ja, no, outo... Kyllä minä tiedän kaikki lapseni luokalla olevat lapset. Minusta on ihan normaalia olla kiinnostunut sellaisesta asiasta. Enkä edelleenkään halua olla erityisesti esillä ja kertoa itsestäni tai lapsestani, vaan esittäydyn sen takia, että muutkin esittäytyvät ja että kaikki tietäisivät, kuka kenenkin äiti tai isä on. Olisi aika outoa, että lapseni kävisi koulua, enkä tietäisi, minkä nimisiä luokkakavereita hänellä on. Tai etten esittäytyisi, kun näiden vanhempien kanssa satutaan samaan tilaisuuteen.
Mutta keskustelu jääköön osaltani tähän. Sinä et edes halua ymmärtää ja se sinulle sallittakoon, mutta valitettavasti tiedän itse opettajana, että kaltaisisi vanhempia on oikeasti olemassa ja yleensä se näkyy jollain tavalla myös lapsesta että vanhempia ei kiinnosta. :(
vielä niin minua ei todellakaan kiinnosta tietää, kuka on jonkun äiti kun en edes tiedä, kuka tämä joku on.
Minä osoitan kiinnostusta lapsiini ihan muilla keinoin kuin haluamalla typeriä outojen ihmisten esittelyjä joissain vanhempainilloissa.
Kun lapsi tutustuu kavereihinsa, samalla tutustutaan me vanhemmatkin sitten. Ja huomattavasti paremmin kuin jollain teennäisellä esittelyllä vanhempainillassa.
Mutta jos sinä saat jotain irti siitä, että saat kertoa oudoille ihmisille nimesi ja kertoa lapsestasi oudoille ihmisille, joita ei ´tippaakaan kiinnosta sinun nimesi niin sitten sinä saat siitä jotain. Joku muu ei ehkä saa siitä mitään, että sinä haluat nousta esille sieltä ja kiekua, kuka olet ja kuka on lapsesi. Ehkä et ole niin kiinnostava kuin luulet.
ja kun tulee lisää kavereita, on oppinut tuntemaan heidän vanhempiaan lisää. Toiset kun pystyy tutustumaan näihin vanhempiin ihan kunnolla muillakin keinoilla kuin vanhempainilloissa esittäytymällä.
Itse ihmettelen enneminkin tätä, että miten ihmiset ei tunne kavereidensa vanhempia etukäteen vaan pitää odottaa vanhempainiltaa ja siellä stalkata, kuka se nyt onkaan mun tytön bestiksen äiti.
Me tiedämme nämä jo ihan etukäteen. Osaamme nimittäin jutella ihan koulun ulkopuolella ja soitella toisille ja jopa kahvitella keskenämme kun lapsemme ovat kavereita.
Ihmeellisempää minusta on jos ei tunne lastensa kavereiden vanhempia vaan pitää odottaa vanhempainiltaa ja siellä kytätä, kukahan se nyt noista sattuisi olemaan se äiti, kenen lapsen kans mun lapseni on leikkinyt monta vuotta.
on sillä kuka kenenkin vanhempi on???
Mua kiinnostaa mitä se opettaja meidän lapsista puhuu.
Lapseni kavereiden vanhemmat toki tunnen.
onko yleistä, että vanhemmat eivät tiedä, minkä nimisiä lapsia oman lapsen luokalla on? Ja miksi ette tiedä?
Kasvotusten en ehkä kehtaisi kysyä suoraan, mutta näin anonyymisti olisi kiinnostava kuulla perusteluja?
Toivottavasti kukaan ei kovasti pahastu, mutta en ymmärrä, miksi joku ei halua tietää, keiden kanssa lapsi viettää koulupäivänsä.
luokan lapset jos sinne tulee 23 uutta lasta. Kun lapsen seiskan vanhempainilta on jo kutosen keväällä ja luokkaan on tulossa muista kouluista 23 aivan outoa lasta.
Sinä nähtävästi sitten googlaat etukäteen jokaisen lapsen nimen ja vanhemman nimen, vaikka koulu ei ole edes alakanutkaan. Ihmettelen vain, mistä saat nimilistat, sillä meille ei ainakaan annettu lasten nimiä tietoon, ketä sinne luokalle on tulossa.
Toiseksi jos ekaluokkalaisen vanhempainilta oli 2.5 viikkoa koulun alkamisesta niin nopeaapa olet ehtinyt kysellä kaikkien lasten nimet lapseltasi. Meillä minä tunsin jo lapseni kavereiden vanhemmat. Mutta kyllä luokalla oli toistakymmentä oppilasta, jotka olivat outoja. Ei ehtinyt lapsenikaan heidän etu-ja sukunimiään opetalla tänä aikana ja tutustua heihin kaikkiin.
Mutta ehkä palstamamman lapsi onkin yltiösosiaalinen kyylä ja utelee viikossa parinkymmenen lapsen etunimet ja sukunimet ja sosioekonomiset taustat ja ehtii ne kaikki kertoa äidillen. Ja äiti panee ne tiimarinvihkoon muistiin ja vanhempainillalla sitten salaa raksii aina kohdan, että tämä oli nyt sitten se Maijun äiti ja tuo sen Pertin isä. Otatko kenties kännykkäkameralla kuvat vanhemmista varmuuden vuoksi, että ei vain kukaan mene huti.
Joko et ymmärrä, tai sitten olet vain harvinaisen epäsosiaalinen ja, no, outo... Kyllä minä tiedän kaikki lapseni luokalla olevat lapset. Minusta on ihan normaalia olla kiinnostunut sellaisesta asiasta. Enkä edelleenkään halua olla erityisesti esillä ja kertoa itsestäni tai lapsestani, vaan esittäydyn sen takia, että muutkin esittäytyvät ja että kaikki tietäisivät, kuka kenenkin äiti tai isä on. Olisi aika outoa, että lapseni kävisi koulua, enkä tietäisi, minkä nimisiä luokkakavereita hänellä on. Tai etten esittäytyisi, kun näiden vanhempien kanssa satutaan samaan tilaisuuteen.
Mutta keskustelu jääköön osaltani tähän. Sinä et edes halua ymmärtää ja se sinulle sallittakoon, mutta valitettavasti tiedän itse opettajana, että kaltaisisi vanhempia on oikeasti olemassa ja yleensä se näkyy jollain tavalla myös lapsesta että vanhempia ei kiinnosta. :(
vielä niin minua ei todellakaan kiinnosta tietää, kuka on jonkun äiti kun en edes tiedä, kuka tämä joku on.
Minä osoitan kiinnostusta lapsiini ihan muilla keinoin kuin haluamalla typeriä outojen ihmisten esittelyjä joissain vanhempainilloissa.
Kun lapsi tutustuu kavereihinsa, samalla tutustutaan me vanhemmatkin sitten. Ja huomattavasti paremmin kuin jollain teennäisellä esittelyllä vanhempainillassa.
Mutta jos sinä saat jotain irti siitä, että saat kertoa oudoille ihmisille nimesi ja kertoa lapsestasi oudoille ihmisille, joita ei ´tippaakaan kiinnosta sinun nimesi niin sitten sinä saat siitä jotain. Joku muu ei ehkä saa siitä mitään, että sinä haluat nousta esille sieltä ja kiekua, kuka olet ja kuka on lapsesi. Ehkä et ole niin kiinnostava kuin luulet.
viikossa, kahdessa oppinut pariakymmentä etu-ja sukunimeä ulkoa ja ehtinyt kertoa niitä minulle.
Toki muutaman kuukauden päästä on aina tiennyt, ketä luokalla on ja kavereiden vanhempien kanssa ollaan tekemisissä.
Samoin jos emme ole saaneet tietoon, ketä tulevalle luokalle tulee ja vanhempainilta on aiemmin niin mistä ihmeestä voisin tuntea, ketä siellä on kun en edes tiedä, ketä sinne luokalle on tulossa.
Mutta palstamamma stalkkaa nämäkin jollain lailla esiin.
onko yleistä, että vanhemmat eivät tiedä, minkä nimisiä lapsia oman lapsen luokalla on? Ja miksi ette tiedä?
Kasvotusten en ehkä kehtaisi kysyä suoraan, mutta näin anonyymisti olisi kiinnostava kuulla perusteluja?
Toivottavasti kukaan ei kovasti pahastu, mutta en ymmärrä, miksi joku ei halua tietää, keiden kanssa lapsi viettää koulupäivänsä.
miten se lapsen koulunkäyntiin vaikuttaa?
Veipä paljon aikaa. Kaikkiin ei tarvitse tutustua, mutta auttaa vanhempia pääsemään kartalle kavereiden ja kiusaajien vanhemmista ;)
tiedotteita, joissa on luokan lasten etunimet?
Meidän koululla moni vanhempi otti kuvan luokkajakolistasta, joka oli esillä keväisenä tutustumispäivänä. Eli ehkä joku on jopa googlettanut. Minä en kuvannut enkä todellakaan stalkkaa, mutta me siis nähtiin tällainen lista jo keväällä ja siitä silmämääräisesti pystyin toteamaan, että kolmannes lapsista oli jo tuttuja esikoulusta. Koska tietenkin siinä vaiheessa vuotta tiesin lapseni eskarilaisten nimet.
Pari oli jo tuttua muusta yhteydestä, joten aivan uusia lapsia ei ole niin paljon, ettei niitä nimiä parissa päivässä oppisi jollain tasolla.
viikossa, kahdessa oppinut pariakymmentä etu-ja sukunimeä ulkoa ja ehtinyt kertoa niitä minulle.
Toki muutaman kuukauden päästä on aina tiennyt, ketä luokalla on ja kavereiden vanhempien kanssa ollaan tekemisissä.
Samoin jos emme ole saaneet tietoon, ketä tulevalle luokalle tulee ja vanhempainilta on aiemmin niin mistä ihmeestä voisin tuntea, ketä siellä on kun en edes tiedä, ketä sinne luokalle on tulossa.
Pojista tiedän yhden, en tunne, koska kaikki pikkupojat on mun silmissä saman näköisiä, mutta pojan äidin tunnen joten kuten. Tytöistä tunnen muutaman, ne keiden kanssa tyttöni leikkii, ja heidän äitinsä tiedän ulkonäöltä, ainakin, jos tulevat lapsiaan meiltä hakemaan, on joskus siis jopa juteltu. Tyttö on kyllä käynyt kaikkien luokan tyttöjen synttäreillä, mutta mun mielestä tytötkin ovat kaikki saman näköisiä, joten en todellakaan voi heitä tunnistaa.
hyvinvoinnistaan. Minä olen heti ottanut selvää lasteni luokkakavereista ja heidän vanhemmistaan. Näin on helpompi puuttua myös heti kiusaamiseen kun tietää, kuka on sen ärsyttävän pojan isä esimerkiksi.
Kiinnostukaa nyt hiukan niiden lastenne elämästä.
Pojista tiedän yhden, en tunne, koska kaikki pikkupojat on mun silmissä saman näköisiä, mutta pojan äidin tunnen joten kuten. Tytöistä tunnen muutaman, ne keiden kanssa tyttöni leikkii, ja heidän äitinsä tiedän ulkonäöltä, ainakin, jos tulevat lapsiaan meiltä hakemaan, on joskus siis jopa juteltu. Tyttö on kyllä käynyt kaikkien luokan tyttöjen synttäreillä, mutta mun mielestä tytötkin ovat kaikki saman näköisiä, joten en todellakaan voi heitä tunnistaa.
Enirosta löytyi näppärästi suurin osa vanhemmista, koska monella lapsella oli jo kännykkä ja se on vanhempien nimellä. Google mapsistä löytyi sitten kuvakin monen lapsen kodista. Vanhempien nimen perusteella googlettamalla löytyi ihan tarpeellista tietoa perheistä jo ennen kuin koulu alkoi.
Hiukan kiinnostusta lastenne elämään. Kun olin ottanut selville jo vanhemmista asioita ennen koulun alkua, oli vanhempainillassa todella paljon hyötyä esittelystä kun pystyi yhdistämään eri vanhemmat paremmin niihin tietoihin, mitä minulla oli. Hassua tosiaan oli muuten se, että olisi luullut esim. lääkärin pukeutuvan tyylikkäästi, mutta nainen olikin melkoinen hompssu:)
tiedotteita, joissa on luokan lasten etunimet?
Meidän koululla moni vanhempi otti kuvan luokkajakolistasta, joka oli esillä keväisenä tutustumispäivänä. Eli ehkä joku on jopa googlettanut. Minä en kuvannut enkä todellakaan stalkkaa, mutta me siis nähtiin tällainen lista jo keväällä ja siitä silmämääräisesti pystyin toteamaan, että kolmannes lapsista oli jo tuttuja esikoulusta. Koska tietenkin siinä vaiheessa vuotta tiesin lapseni eskarilaisten nimet.
Pari oli jo tuttua muusta yhteydestä, joten aivan uusia lapsia ei ole niin paljon, ettei niitä nimiä parissa päivässä oppisi jollain tasolla.
Pojat 9lk ja 7lk. En tiedä vieläkään kaikkia heidän luokkalaistensa nimiä. En vanhempia, en asuinpaikkoja ja osoitteita. Ei kiinnosta esittelykierrokset vanhempainilloissa. Poikien kavereiden vanhemmat tunnen. Hyvin olemme pärjänneet näinkin.
Koulun illat vielä menee, mutta tarhassa pitää leikkiä jotain leikkejäkin..fuck fuck. Inhoan hääleikkejä, tutustumisleikkejä, opi luottamaan leikkejä..arghh..otsasuoni pullistuu
Haa, viimevuonna koulun vanhempainillassa piti osallistua johonkin scheisse intialaiseen silmäjumppaan, "ja voi että meillä oli nii-in hauskkaa"
Just shoot me!!
Tosin olen huomannut, että se on alle 30v ikäisille hyvin hankalaa. Meille tuli tänä vuonna töihin 4 kesäsijaista, kaikki ammattitaitoisia ihmisiä, takana vähintään 4 vuoden koulutus. Heistä vain yksi osasi esitellä itsensä, kun perehdyttäjän kanssa kiersivät työpisteestä toiselle. Jäin jotenkin omituinen olo, ojensin oman käteni ja sanoin nimeni, ja toinen ojentaa kätensä eikä sano mitään.
Esittelettekö te sinne lastenne luokkaan mennessänne itsenne edes opettajalle, vai painutteko luimistellen takariviin?
Olen kerran ollut yläkoulun ensimmäisessä vanhempainillassa, jossa muutama äiti sanoi, että ei kai tässä nyt ole tarpeen itseään esitellä. Tuore luokanvalvoja totesi, että ei varmaankaan, hän laittaa ovelle lapun, että aineopettajien ei tarvitse tässä luokassa käydä esittäytymässä. Käydään läpi vain nämä omat käytännön asiat.
15 muuta vanhempaa oli sitä mieltä, että esittätyminen on varsin paikallaan. Miksi niiden opettajienkaan kannattaa käydä esittäytymässä, jos ne on vaan sen oppilaan kanssa tekemisissä?
hyvinvoinnistaan. Minä olen heti ottanut selvää lasteni luokkakavereista ja heidän vanhemmistaan. Näin on helpompi puuttua myös heti kiusaamiseen kun tietää, kuka on sen ärsyttävän pojan isä esimerkiksi. Kiinnostukaa nyt hiukan niiden lastenne elämästä.
Mun mielestä tämä on juuri riittävä kiinnostuksen taso. pitääkö mennä tonkimaan luokkakavereitten roskiksetkin jotta oppii tarpeeksi vanhemmista??
jos on jutellut lapsen leikkikaverin äidin kanssa, niin kyllä se riittää.
Kamalaa jos joku meitäkin googgeloi ja analysoi...menee stalkkerin puolelle..
eikä keskustella siellä keskenään yksittäisten lasten asioista. Sen illan tarkoitus on pääpiirteittäin käydä läpi koulun/tarhan asiat! Jos kokee tarvetta tutustua niin sen voi tehdä vaikka tilaisuuden jälkeen käymällä esittäytymässä. Mua ainakin suunnattomasti ärsyttäis kuluttaa aikaa kuunnellen jotain turhaa esittelykierrosta kun kotiinkin pitäis vielä päästä. Selvästikään eräät nyt vaan eivät ole käsittäneet mikä sen vanhempainillan tarkoitus on.
kuka muistaa esittelykierroksen jälkeen kuka oli kenenkin äiti kun kukaan ei muista edes toisten lasten nimiä...saati mammuleiden :D ....eikä sen tilaisuuden tarkoitus tosiaan ole mikään tutustumisiltama ollakaan!
joka ilmoitti tekevänsä meidän Kallesta rikosilmoituksen, jos kiusaaminen ei lopu. Kuulemma taas oli koulumatkalla heidän Matin lippis heitetty ojaan ja repun kirjat perässä.
Lopulta pääsin kysymään, mistä hän oli saanut numeroni. Numerotiedustelusta. Varmistin vielä, että kyse todella oli meidän Kallesta, sillä tämä oli kolmatta päivää flunssassa kotona. Korostin, että tämä Niemisen Kalle. Äiti oli täysin varma.
Ilmoitin, että Niemisen Kalle se nyt ei ollut, mutta kokeilepa Mäkisen Kallea. Jos yhtään olisi kuunnellut vanhempainillassa, niin Mäkisen Kalle on se ongelmalapsi ja Niemisen Kalle ei. Siellä kyllä esittäydytiin, vaikka sitten puhuttiin ainoastaan "meidän Kallesta".
on sillä kuka kenenkin vanhempi on???
Mua kiinnostaa mitä se opettaja meidän lapsista puhuu.
Lapseni kavereiden vanhemmat toki tunnen.