Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töistä myöhästyminen (säästä johtuva). Mitä mieltä?

Vierailija
10.11.2010 |

Meidän työpaikalta (töissä 15 hlöä) myöhästyi tänä aamuna 5 työntekijää (yksi n. 5min, kaksi n. 10min , yksi n. 15min ja viimeinen noin 20min.)sen takia kun sää oli niin huono. Mitä mieltä te olette? Voiko myöhästymisen laittaa sään syyksi vai onko ihminen itse niin ajattelematon ettei tajua lähteä huomattavasti aiemmin, jos ulkona on pyryttänyt yön aikana?

Itse olen sitä mieltä, että tälläiset myöhästymiset ovat myöhästyjän omaa syytä, vaikka työmatkan reitillä olisikin sattunut onnettomuuksia, jotka hidastavat matkankulkua. Mielestäni jokaisen tulisi varata tarpeeksi paljon aikaa näillä keleillä, koska oletettvaa on, että reitin varrella on onnettomuuksia.

Niin ja kaiken huippu oli, että nämä myöhästyjät lähti tänään töistä täsmälleen samaan aikaan kuin muutkin (siis ajoisssa tulleet)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitossa. No joo riippuu vähän työn tärkeydestä ja palkastakin.

Viime talvi oli kamala, ja motarilla jatkuvasti mällejä. Itse en voinut lähteä aikaisemmin töihin lasten takia, joten kuunteli uutisia jos ruuhkaa on tai liikenne seisoo, niin ajoin kiertotietä. Kiertotie on hitaampi reitti, mutta vetää kuitenkin.

Muutaman kerran kävi niin että olin jo motarilla kun kuulin radiosta että liikenne seisoo, enkä siis enää pääsyt toista reittiä.

Pomo siitä raivostui ja huusi että mikset kuuntele sitä radiota jo aikaisemmin?

Joo hehheh. Jos onnettomuus on sattunut kuudelta amulla niin tuskin sitä viiden uutisissa kerrotaan :D

Vierailija
22/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo siitä raivostui ja huusi että mikset kuuntele sitä radiota jo aikaisemmin?

Joo hehheh. Jos onnettomuus on sattunut kuudelta amulla niin tuskin sitä viiden uutisissa kerrotaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luotettvana ja tunnollisena työntekijänä. Olen nimittäin aina työpaikalla ajoissa! Ja tämä on myös huomioitu bonuksilla.

Ja myös itselläni työmatka kestää autolla normaalisti n. 30min mutta tänään varasin matkaan n. 55min. Ja ei todellakaan ole mikään ongelma olla työpaikalla vähän aiemmin. Otin aamun lehden mukaan töihin ja luin sen loppuun siellä ennen kuin aamun klo 8 palaveri alkoi. (tai oikeastaan se siis alkoi vasta n 8.25 myöhästyjien vuoksi).

Ja koska niin moni oli myöhässä palaverista, emme ehtineet käydä "esityslistaa" läpi kokonaan (asiakastapaamiset sovittuna alkamaan), joten joudumme pitämään uuden palaverin ja jokainen saa yrittää raivata kalenteristaan sille tilaa aikaan joka sopisi kaikille.

ap

Vierailija
24/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voinkin onneksi olla stressaamasta asiasta. En saa bonuksia tms. vaikka olisin kuinka ajoissa joka ikinen päivä.

Melko harvassa työssä taitaa saada bonuksia mm. ajoissa olemisesta. Myyjät, sairaanhoitajat, lastenhoitajat, bussikuskit, poliisit... Ei bonuksilla taideta juuri muistaa.

Oman arvontuntoni takia pyrin olemaan ajoissa ja 95% sitä olenkin. Mutta en kyllä tee elämääni erityisen hankalaksi ihan siltä varalta, että saattaa liikenteessä sattua jotakin sellaista, jonka takia myöhästyn.

Minulla on muutakin elämää kuin työ.

Vierailija
25/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luotettvana ja tunnollisena työntekijänä. Olen nimittäin aina työpaikalla ajoissa! Ja tämä on myös huomioitu bonuksilla.

Ja myös itselläni työmatka kestää autolla normaalisti n. 30min mutta tänään varasin matkaan n. 55min. Ja ei todellakaan ole mikään ongelma olla työpaikalla vähän aiemmin. Otin aamun lehden mukaan töihin ja luin sen loppuun siellä ennen kuin aamun klo 8 palaveri alkoi. (tai oikeastaan se siis alkoi vasta n 8.25 myöhästyjien vuoksi).

Ja koska niin moni oli myöhässä palaverista, emme ehtineet käydä "esityslistaa" läpi kokonaan (asiakastapaamiset sovittuna alkamaan), joten joudumme pitämään uuden palaverin ja jokainen saa yrittää raivata kalenteristaan sille tilaa aikaan joka sopisi kaikille.

ap

Mutta en silti ole nuin kunnianhimoinen, minulla on myös muuta elämää. Ja ymmärrän kyllä jos nyt kerran pari vuodessa myöhästyy. Ja et selvästikään ymmärrä että nuin moni ei sitä ole tahallaan tehnyt.

Olen kommentoinut aikaisemminkin, se jolla oli auton rengas jumissa yms. Olen siis myöhästynyt tänä vuona kahdesti 10 minuuttia.

Vierailija
26/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mitä jos on bussissa ja bussi myöhässä (on esim. omalla pysäkillä ajoissa myttä hajoaa matkalla)?

-mitä jos lumisade on alkanut yön aikana ja illalla siitä ei ole ollut tietoa?

-mitä jos auto hajoaa matkalla?

-mitä jos itse joutuu kolariin (vaikka ilman omaa syytään)?

-mitä jos tie joka yleensä aurataan, ei jostain syystä olekaan aurattu?

Aika kohtuutonta vaatia että AINA pitäisi varautua kaikkeen ja lähteä AINA niin ajoissa että ehtisi vaikka ydinpommi räjähtäisi vieressä. Toki voi vaatia että jos on tiedossa esim. bussilakko seuraavana päivänä niin kehittää korvaavan kulkutavan ja tulee (ajoissa) töihin. Mutta kohtuus kaikessa.

Ja töistä lähtemisestä: minä esim. lähden töistä niin myöhään kuin mahdollista joka päivä, mutta sitten on lähdettävä koska lapsi pitää hakea tarhasta. En voi jäädä esim. 30 min yliaikaa jos tulisin 30 min myöhässä. Vaje pitäisi paikata sitten toisena päivänä.

Meidän työpaikalta (töissä 15 hlöä) myöhästyi tänä aamuna 5 työntekijää (yksi n. 5min, kaksi n. 10min , yksi n. 15min ja viimeinen noin 20min.)sen takia kun sää oli niin huono. Mitä mieltä te olette? Voiko myöhästymisen laittaa sään syyksi vai onko ihminen itse niin ajattelematon ettei tajua lähteä huomattavasti aiemmin, jos ulkona on pyryttänyt yön aikana?

Itse olen sitä mieltä, että tälläiset myöhästymiset ovat myöhästyjän omaa syytä, vaikka työmatkan reitillä olisikin sattunut onnettomuuksia, jotka hidastavat matkankulkua. Mielestäni jokaisen tulisi varata tarpeeksi paljon aikaa näillä keleillä, koska oletettvaa on, että reitin varrella on onnettomuuksia.

Niin ja kaiken huippu oli, että nämä myöhästyjät lähti tänään töistä täsmälleen samaan aikaan kuin muutkin (siis ajoisssa tulleet)

Vierailija
27/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo, nyt ymmärränkin miksi minua pidetään pomojen silmissä luotettvana ja tunnollisena työntekijänä. Olen nimittäin aina työpaikalla ajoissa! Ja tämä on myös huomioitu bonuksilla.

Ja myös itselläni työmatka kestää autolla normaalisti n. 30min mutta tänään varasin matkaan n. 55min. Ja ei todellakaan ole mikään ongelma olla työpaikalla vähän aiemmin.

ap

Eikä kukaan, ikinä bookkaisi palaveria klo8:00.

Vierailija
28/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä tehdään se 7,5 h, jos tulet myöhemmin ihan mistä syystä tahansa, lähdet myös myöhemmin sitten.

Vierailija
29/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luotettvana ja tunnollisena työntekijänä. Olen nimittäin aina työpaikalla ajoissa! Ja tämä on myös huomioitu bonuksilla. Ja myös itselläni työmatka kestää autolla normaalisti n. 30min mutta tänään varasin matkaan n. 55min. Ja ei todellakaan ole mikään ongelma olla työpaikalla vähän aiemmin. Otin aamun lehden mukaan töihin ja luin sen loppuun siellä ennen kuin aamun klo 8 palaveri alkoi. (tai oikeastaan se siis alkoi vasta n 8.25 myöhästyjien vuoksi). Ja koska niin moni oli myöhässä palaverista, emme ehtineet käydä "esityslistaa" läpi kokonaan (asiakastapaamiset sovittuna alkamaan), joten joudumme pitämään uuden palaverin ja jokainen saa yrittää raivata kalenteristaan sille tilaa aikaan joka sopisi kaikille. ap

jos palaverikäytäntö on tuollainen. Meillä ei katsottaisi hyvällä sitä, että joku on joka aamua töissä 20 min muita aikaisemmin selkeästi viettämässä omaa aikaa eli lukemassa lehtiä.

Vierailija
30/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noin yleisesti ottaen mä pidän älykkäämpänä mitata työn laatua, hoitumista jne. enemmän kuin tarkkoja työaikaminuutteja. Ja joo, en tarkoita, että myöhästeleminen on ok, mutta kyllä mä arvostan enemmän työntekijää, joka saa aikaan 10 asiaa (ja osaa soveltaa+tehdä päätöksia+ideoida uutta) 7 tunnin 50 minuutin aikana kuin sitä, joka on kiltisti paikalla tasan 8 tuntia ja saa hyvin mekaanisesti hoidettua vain 7-8 kappaletta vastaavista hommista.

Vierailija
31/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin myöhästynyt töistä ja saanut pomolta puhelinherätyksiä kesken työpäivää. Työpaikalleni ei muuten pomoni mukaan saa mennä ennen työajan alkua, koska vakuutusten kanssa tulisi ongelmia, jos jotain tapahtuisi.

Vierailija
32/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen vaan yksinkertaisesti voi varautua. Huomaat ap sinäkin sen ehkä joskus omassa täydellisyydessäsi.

Onneksi mun työpaikalla ei ole sun kaltaisiasi, ehkä siksi viihdynkin työssäni. Vaikka joskus saatankin myöhästyä vaikka sään vuoksi.

Vierailija
33/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kyttää ketään, pääasia, että työt tulee tehtyä! Ja jokainen hoitaa oman duuninsa. Vapautta ja vastuuta aikuisille ihmisille.

Toki palavereihin tullaan ajoissa tai ilmoitetaan, että myöhästytyään.

Vierailija
34/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri sellaisia ihmisiä joiden suurin intohimo on tuijottaa kelloaan ja painaa minuutilleen mieleensä millä minuutilla kukin työntekijä suvaitsi saapua paikalle. Se on mielestäni todella ärsyttävää, lapsellista, neuroottista ja lisäksi käsittämätöntä että joillain heistä on myös alle kouluikäisiä lapsia perheessään mutta silti myötätuntoa ei tunnu liikenevän muille (pienten lasten äideille). Ehkäpä heillä isäntä hoitaa kaikki jälkeläiset päiväkoteihin ja kouluun..?

Vierailija
35/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kyttää ketään, pääasia, että työt tulee tehtyä! Ja jokainen hoitaa oman duuninsa. Vapautta ja vastuuta aikuisille ihmisille.

Toki palavereihin tullaan ajoissa tai ilmoitetaan, että myöhästytyään.

Tiedän että työpaikkasi kaltainen työyhteisö on mahdollinen; sellaisessa olin minäkin joskus. Se on todella hienoa -eikä niitä myöhästelyjäkään silloin juuri tule kun ei ole mikään idiootti kyttäämässä kelloa!

Valitettavasti vaikka työnantajani on edelleen sama on pakka sekoitettu, ja sen huomaa...

t

36

Vierailija
36/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin itse ymmärrän sään takia myöhstämysen, JOS sää on oikeasti sellainen että sillä on voinut olla vaikutusta. Kaikkeen kun vaan ei aina voi varautua.

Itselläni on reilun puolen tunnin työmatka, jonka taitan omalla autolla joka päivä. Ennen töihin lähtöä vien nuorimmat lapset tarhaan ja vanhimman lapsen mummolaan odottamaan kouluun lähtöä. Varaan tähän kaikkeen talvisin 20min pidemmän ajan kun kesällä.

Silti 4-5 kertaa viime talvena olin sään takia myöhässä töistä. Yhtenä aamuna automme ei pakkasen takia käynnistynykään (jostain syystä lämmittimen ajastin ei toiminut) ja juoduimme kaikki liikkumaan julkisilla. Kaksi kertaa matkalla oli sattunut todella paha onnettomuus. Kerran lunta tuli matkalla niin sakeasti että minä ja muut autoilijat juoduimme ajamaan n.20km/h...

Juu, olisinhan voinut joka kerta varautua näihin asioihin lähtemällä VIELÄ aikaisemmin... mutta kun kaikkeen vaan ei voi aina varatua!!!

Vierailija
37/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paikalla sen 8 tuntia. Tärkeämpää on se, että työt tulee tehdyksi, ei se että on fyysisesti läsnä. Se ei ole mikään hyvän työntekijän mittari.

Vierailija
38/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai oletusarvo on että töissä ollaan ajoissa, mutta ihan oikeasti kaikkeen ei voi varautua. Minuakin ottaa päähän ne samat tyypit jotka myöhästyvät joka päivä, mutta ymmärrän kyllä satunnaiset myöhästymiset jos motarilla on ollut kolari tai junat eivät kulje ja sen vuoksi myöhästyy. Ja meillä sairaalassa saattaa jopa olla se tilanne että jos kovin moni myöhästyy aamulla huonon sään vuoksi, edelliset eivät pääse yövuorosta kotiin ajoissa. Ottaa päähän, mutta ei noille oikeasti voi mitään.

Vierailija
39/50 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säällä, että töihin pitää väkisin ehtiä.

Osaan asioista voi varautua ja varata enemmän aikaa. Kaikkeen ei voi kuitenkaan varautua, esim kolarit, auton hajoaminen jne..

Mietin juuri niitä viisaita, jotka osasivat tänäkin aamuna pitää malttinsa liikenteessä ja ajaa sään ja liikenteen mukana, vaikka töissä olisikin ollut odottassa kyttääjät. Nämä viisaat pääsivät kuitenkin perille saakka.

Ja en hirveästi viitsisi itse rehennellä ajoissa tulemisella, jos käyttäisin työaikani lehden lukuun...

Vierailija
40/50 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. liukkailla varata enemmän aikaa työmatkaan. Jos tästä huolimatta myöhästyy esim. linja-auton myöhästyttyä, mihin on itse vaikea vaikuttaa, on tämä ymmärrettävää.

Moni vastanneista pitää myöhästymistä varsinkin omalla kohdallaan varsin "inhimillisenä". Kokemukseni mukaan nämä ihmiset ne vasta tarkkoja ovat työajasta ja nimenomaan siitä, ettei ainakaan tule tehtyä yhtään ylimääräistä. Töistä voi lähteä vähän aikaisemmin, tulla myöhässä, venyttää taukoja yms., mutta auta armias, jos vaikka joutuukin vähän lyhentämään ruokataukoa, niin tämähän se vasta otetaan "korkojen kera" takaisin. Ja toisten tekemisiä tarkkaillaan myös varsin tarkkaan eli jos työkaveri käy tupakoimassa työajalla, katsovat nämä samaiset sankarit olevansa oikeutettuja vastaavasti ties mihin lusmuiluun.