Antakaapas äitinä arvionne, kuinka moni 15-16.vuotiaista on
maistanut alkoholia?
Bissee, sidukkaa, lonkeroo, punkkua, valkkaria, viinaa.
Kaikki muut paitsi teidän lapset?
Tero
Kommentit (34)
johan moni antaa lapsen maistaa jo ihan pienenä
Ei tulis mieleenkään enkä tunne ketään joka olis tehnyt noin. Mut ehkä sitten palstalaisten keskuudessa on enemmänkin "maistattajia". Hyi, puistattaa ajatuskin että pienelle lapselle tyrkytetään alkoholia. Ei kai kukaan täysjärkinen aikuinen sellaista tee!Mä ainakin olen, enkä ole mikään tyrkyttäjä. :) Mut kyllähän sen suomalaisessa ryyppäämiskulttuurissa ymmärtää, mikä peikko ja kauhistuksen aihe alkoholi on. Ja tottakai se on niin kamalan vaarallista antaa lapsen maistaa...
suuhun, koska onhan se hyvä tottua. Kutosella lapsi voi sitten kokeilla jotain huumetta.
90% on kännejä vetänyt...yksi plo ja känni päällä...
Ja on ihan juonutkin olutta, me olemme sitä tarjonneet.
Kavereiden kanssa ei ole juopotellut, on varsinainen kotihiiri vieläkin.
eli max lusikallinen, niin arvaisin, että 90%. Jos se taas on yksi kokonainen alkoholiannos, niin luulen, että 40%.
Kyllä meidänkin kaikki lapset ovat jo tuossa iässä ehtineet, vaikka kotona ei tarjotakaan ennen täyttä ikää. Ollaan painotettu maltillisia juomatapoja ja sitä, että kaveria ei jätetä.
koska tilastotarinassa ei ollut vastausta alkuperäiseen kysymykseen, eli kuinka moni on maistanut. :D
Linkin takana olleessa tarkemmassa raportissa ehkä on sekin mainittu, mutta niin ikään palsta mammautuneena en jaksa mennä katsomaan.
eli max lusikallinen, niin arvaisin, että 90%. Jos se taas on yksi kokonainen alkoholiannos, niin luulen, että 40%.
kun en osaa arvioida kaikkien Suomen nuorten kohdalla vaan mietin lähipiirissäni olevia ja lasteni tuttuja.
Oma lapseni on maistanut juuri tuon teelusikallisen. Kotona ja siis sallitusti. Ei kuulemma maistunut hyvälle. Eikä siis houkuta enempää. Eikä enepää tule alaikäisenä meillä saamaan. Alkoholi on aikuisille.
Alkoholin juomista en siis hyväksy alaikäisten kohdalla, en osta juomia alaikäisille enkä tarjoa vieraille lapsille edes tuota teelusikallista. Puuttuisin kovalla kädellä omieni alkoholinkäyttöön, toisessa ketjussa asista jo kirjoitinkin.
Joten olettaisin että ei niin moni kuin yleisesti luullaan.
5v iässä. Maku oli niin kamala, että seuraavan kerran uskalsin koskea mihinkään alkoholipitoiseen 2vasta 22v iässä ja alkoholinkäytöni on minimaalista edelleen. Tupakkaa sain kokeilla yhden henkosen 6v iässä ja se oli kokemus, joka jätti lähtemättömät arvet eli ei koskaan enää!
Tämä siis kaukaisella 60-luvulla, jolloin vanhemmat tekivät kaiken muutenkin väärin.
Konfirmaatiossaan.
Ei kuulemma maistunut hyvältä...
Eli ei tarvetta enempään maisteluun.
Tai jos onkin maistanut, niin kohtuullisesti, jotta ei oo mitään merkkejä näkyny. Meidän 15 ja 17v nuoret tulee viimeistään yhdeksältä kotiin eikä ne ehdi hengaamaan kavereitten kanssa kerrallaan paria tuntia pidempään.
saada maistaa alkoholia?