Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö teinien saada haukkua ja puhua rumasti vanhemmilleen?

Vierailija
18.06.2025 |

Onko tämä välttämätöntä,  jotta kehitys ei vaarantuisi.

Meillä teini saa näyttää tunteensa ja häntä kuunnellaan, mutta meitä vanhempia eikä sisaruksia (eikä ketään muutakaan) saa haukkua rumasti, ei saa läpsiä eikä muutenkaan käyttää fyysistä 'väkivaltaa'. Teini vaikuttaa tasapainoisilta.

Kaverini teinit taas haukkuvat vanhempiaan koko ajan, kiukkuavat jne. Kauheaa kuunneltavaa eikä ne teinitkään näytä siitä nauttivan. Kaveri on kasvatusalan ammattilainen ja on sitä mieltä, että tällainen vaihe kuuluu asiaan,  muuten tulee aikuisena ongelmia.

Mielipiteitä tai tietoa asiasta?

Ja vielä, että meillä teini saa sanoa mielipiteensä ja monesti sitä häneltä kysytäänkin. Ei ole mikään alistettu tai peloteltu. On meillä vaan jotenkin itsestään selvää,  että toisille ei huudeta tai puhuta rumasti, ei tönitä tms.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teidän perhe toimii oikein! 

Se on selvä asia että teini ei saa käyttäytyä niin kun tuttavanne perheissä, sehän on järkyttävää. Mitä eväitä sellainen löysä kasvatus antaa elämälle, ei mitään! 

Kaikkea Hyvää!

T. Lastenhoitaja, valmistumisvuosi 1991

Vierailija
2/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet oikeassa ja toimit hyvin kasvattaessasi lastasi. Hänestä tulee varmasti tasapainoinen ja tyytyväinen aikuinen. Meillä sama juttu ja lapset jo aikuisia, tasapainoisia, tervejärkisiä, tykättyjä työympäristössäolen kiitollinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vasta yksi teini, kiellän puhumasta rumasti. Meillä on myös sellainen sääntö, että jos pelatessa kuuluu huutoa ja kiroilua, se on sitten pelaamisen loppu vähäksi aikaa.

Vierailija
4/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi aikuista lasta eikä kumpikaan ole koskaan minulle kiroillut, huutanut tai haukkunut. Aina ei toki olla oltu samaa mieltä ja tunteita on näytetty, mutta tiettyjä rajoja kunniottaen. Normaaleja tasapainoisia aikuisia nuo ovat. Kumpikin ottaa hyvin muut huomioon ja ovat empaattisia.

Vierailija
5/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa puhua vanhemmille noin. Täytyyhän niiden vanhempien kasvattaa lapsensa niin että osaavat käyttäytyä, se on vanhempien tehtävä.

Vierailija
6/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ap teillä kiukutella?

Vierailija
7/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulu se ja menee ohi aikanaan.

Vierailija
8/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa puhua vanhemmille noin. Täytyyhän niiden vanhempien kasvattaa lapsensa niin että osaavat käyttäytyä, se on vanhempien tehtävä.

No niinpä. Lapsella peruskoulun k.a. 9,5 ja käytös 9. Kotona sitten tuuletti välillä.

Kukaan ei mennyt rikki. Teini-iän ohitettuaan rauhoittuivat pahimmat tuuletukset. Teini-ikåisillä on saman kokoluokan myllerrys aivoissa kuin 2-vuotiaalla uhmaikäisellä.

Vierailija
9/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit voi olla samassa perheessäkin kovin erilaisia. Ei meidänkään perheessä saa noin käyttäytyä, mutta niin vaan nuorempi teini räiskyy ja uhmaa näitä rajoja. Olen kuitenkin sitä mieltä että tämä on helpompaa vanhemmalle kuin vanhemman teinimme sisään päin kohdistuvat negatiiviset tunteet. Nuoremmasta tiedän missä mennään vaikka hermot menee, mutta toisen mielialoja ja hyvinvointia on vaikeampi lukea.

Vierailija
10/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ap teillä kiukutella?

Ei mulla oikeesti ole lapsia olen sama sama mouruava Vanhapiika..  ymmärtäkää minua pliiisss...

Vierailija
11/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä keskusteluissa kaivautuvat esiin ne heikot ja periksi antaneet vanhemmat jotka eivät osaa eivätkä uskalla laittaa rajoja lapsilleen. Ja kun joku kertoo että heillä ei puhuta rumasti toisille eikä läpsitä jne, tulee heiltä kysymyksiä että saako näyttää tunteita? Uskomatonta. Eikö tosiaan tunteita voi näyttää muuten kuin solvaamalla?

Vierailija
12/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin... kettaakeehan työ kasvattoo  niitä lapijanu  jotta tuota, tuota...

Vierailija
13/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin... kettaakeehan työ kasvattoo  niitä lapijanu  jotta tuota, tuota...

Nii vae kun ee ne toeset ossoo ja minun  piittää vaen  kaeket  päevät  tiellä  nevvoo  tokertoo noita äitinä.  Toki, toki, toki toki...

Vierailija
14/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näissä keskusteluissa kaivautuvat esiin ne heikot ja periksi antaneet vanhemmat jotka eivät osaa eivätkä uskalla laittaa rajoja lapsilleen. Ja kun joku kertoo että heillä ei puhuta rumasti toisille eikä läpsitä jne, tulee heiltä kysymyksiä että saako näyttää tunteita? Uskomatonta. Eikö tosiaan tunteita voi näyttää muuten kuin solvaamalla?

Tunteita saa näyttää vain aikuismaisesti artikuloiden ja söpösti hymyillen.

Sitten ihmetellään kuin aikuiselämä parisuhteessa ei oikein suju. Ensimmäinen riita ja ero tuli... eiku 😌

Vierailija
15/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahotonta meininkii  . Voe hyvänen aeka. 

Vierailija
16/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä teini ikinä oppii käyttäytymään kunnolla, jollei häne vanhempansa ja läheisensä vaadi ja odota häneltä asianmukaista käyttäytymistä?

Sinkkumies

Vierailija
17/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ota vastaan mukaneuvoja . Terv. 5 lapsen äiti. Jokainen tyylillään.

Vierailija
18/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempi piikittelee nuorempaa ilkeästi. Ei siis huuda, kiukkua tai raivoa, mutta sopivassa kohtaa sivaltaa huonosta koulumenestyksestä tai muusta.

Vierailija
19/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä teini ikinä oppii käyttäytymään kunnolla, jollei häne vanhempansa ja läheisensä vaadi ja odota häneltä asianmukaista käyttäytymistä?

Sinkkumies

Arvaa kuulinko tän viisauden ensimmäisen kerran ??  😂😂😂😂😂

Vierailija
20/39 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Ihmisillä on kovin erilaisia temperamentteja. Toiset ovat toooooooodelia rauhallisia, EKG vetää suoraa viivaa, toisilla taas kuplii enemmän.

Olen itse saanut teininä riidellä kotona, jos siltä on tuntunut ja samaa olen noudattanut lapsen nyt jo nuoren aikuisen kanssa. Ei ole ollut mitään ongelmia opiskeluiden tai käytöksen kanssa, lähinnä päinvastoin.