Antakaapas äitinä arvionne, kuinka moni 15-16.vuotiaista on
maistanut alkoholia?
Bissee, sidukkaa, lonkeroo, punkkua, valkkaria, viinaa.
Kaikki muut paitsi teidän lapset?
Tero
Kommentit (34)
en mäkään maistanut vasta kuin 17-vuotiaana.
mutta itse maistoin eka kerran 19-vuotiaana ja samoin poikani. Ei kauheasti tehnyt mieli, kun näin miten äitini kärsi isän känniörvelöistä.
ja juu, on kyllä maistanut alkoholia ja tekikin sen aika perusteellisesti. :=)
Mutta toisaalta tiedän lapsen kaveripiiristä kaksi urheilijatyttöä, jotka ovat sillä tasolla ettei alkoholia yksinkertasesti voi edes maistella. Se kun voi pilata harjoitus- ja kilpailuviikon täysin ja nää tytöt on ihan SM-tason kamaa, toinen taitaa olla Kiinassa edustamassa just nyt Suomea.
johan moni antaa lapsen maistaa jo ihan pienenä
Taiteiden yöhön, niin sieltä saa tilastoaineistoa :(
Taiteiden yöhön, niin sieltä saa tilastoaineistoa :(
kilttejä tyttöjä ja poikia kadut täysi pullot kourassa.
Minunkin 16v on maistanut, ihan minun ja miehen luvalla, läsnäollessa.
ja mieheni oli maistanut. Kaikki kaverini olivat maistaneet, osa sitten maistelikin joka vkl. Jostain ne kiltit tytöt, kunnollisten perheiden lapset sitä aina sai. Isommalta sisarukselta/serkulta jne. Tai sitten joku vieras haki.
Äidin ja isin rahoilla tietty, leffaa varten kun olivat sitä saaneet ja menevät sitten "liisan" luokse yöksi.
Jossain 20%, jossain 80%. Keskimäärin sanoisin että Suomessa noin40% 15-vuotiaista ja 60% 16-vuotiaista. Eikös tätä tutkittu kouluterveyskyselyssä
Eikä kannata verrata 10-30 vuoden taikaiseen. Nykyään alkoholin käyttö on ihan out joidenkin nuorten keskuudessa.
Ei tulis mieleenkään enkä tunne ketään joka olis tehnyt noin. Mut ehkä sitten palstalaisten keskuudessa on enemmänkin "maistattajia". Hyi, puistattaa ajatuskin että pienelle lapselle tyrkytetään alkoholia. Ei kai kukaan täysjärkinen aikuinen sellaista tee!
tutkimukset ja tilastot.
Kyseessä on 9.-luokkalaisten parissa tehty THL:n vuonna 2009 julkaisema Eurooppalainen koululaistutkimus:
Vuonna 2007 nuoret joivat harvemmin kuin vastaavanikäiset nuoret aikaisemmin (taulukot 5b–5d). Vähän
alle puolet nuorista oli juonut alkoholia kyselyä edeltävien 30 päivän aikana vuonna 2007, kun vastaava
luku ennen vuosituhannen vaihdetta oli noin 60 %. Suunnilleen viikoittain (3+ kertaa viime 30 päivän
aikana) juovien nuorten osuus oli myös laskenut vähän yli viidenneksestä alle viidennekseen. Vain pieni
osa nuorista (5 %) juo useita kertoja viikossa.
Alkoholia oli käyttänyt vähän alle puolet nuorista viime 30 päivän aikana. Vain heidät on otettu mukaan
taulukon 5e kulutusarvioihin. Mediaani on noin 10 eri mittarien mukaan eli puolet alkoholia 30 päivän
aikana käyttäneistä oli juonut yli 10 annosta ja puolet tätä vähemmän. Keskiarvot ovat huomattavasti
korkeampia kuin mediaanit, mikä kertoo jakautuman vinoudesta. Keskiarvoja nostavat myös muutamat
poikkeuksellisen suuret arvot, jotka voivat osittain johtua aineistoon jääneistä pilailuvastauksista.
Reilu kolmannes nuorista oli käyttänyt rahaa alkoholin hankintaan viimeisten 30 päivän aikana (taulukko
5f). Tyypillisin rahamäärä oli 7–15 euroa, mutta 15 % nuorista oli käyttänyt yli 15 euroa. Tytöillä alle
15 euron summat olivat hieman yleisempiä kuin pojilla.
Humalajuominen (taulukot 8a–8g)
Kuuden alkoholiannoksen juominen yhdellä käyttökerralla merkitsee useimmille ihmisille ja varsinkin alkoholin
käyttöön tottumattomille nuorille humaltumista. Mm. kuusi pulloa keskiolutta, viinipullo tai 2,5
dl väkeviä juomia sisältää kuusi alkoholiannosta. Taulukossa 8a on esitetty viime 30 päivän aikana vähintään
6 annosta juoneiden osuudet ja näin suurten kerta-annosten juomisen useus. Vuonna 1995 kuuden
annoksen sijasta kysyttiin viiden tai useamman annoksen juomista. Tämä saattaa vaikuttaa jonkin verran
erityisesti tyttöjen tuloksiin, joilla 5 annoksen juominen kerralla oli yleisempää kuin pojilla.
Nuorten runsas kertajuominen on vähentynyt 2000-luvulla (taulukko 8a, kuvio 5). Pojista runsas
puolet ja tytöistä yli 40 % oli juonut vähintään 6 annosta kerralla viime 30 päivän aikana vuonna 1999,
mutta vuonna 2007 näin oli tehnyt noin kolmannes sekä pojista että tytöistä. Suunnilleen viikoittain (3+
kertaa viime 30 päivän aikana) vähintään 6 annosta kerralla juovien poikien osuus oli pudonnut viidenneksestä
neljääntoista prosenttiin. Tytöillä ei ole havaittavissa merkittävää muutosta vuoden 1999 jälkeen
runsaassa viikoittaisessa kertajuomisessa, joilla osuus on pysytellyt 13–15 % tuntumassa
Alkuperäinen raportti osoitteessa http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/1bdd2d77-b36d-499c-b8de-dd714abf80d8
Tero
Ja hakenut humalaa. Ja minusta sen olisi jonkun pitänyt pysäyttää. Kerran yläasteen juhlinnat meni Pyynikillä Saapasjalan teltassa leväten.
En itse osannut hakea apua.
Kotona olin kiltti ja toimin isosena.
Omien lapsien en salli juoda. Ja teen kaikkeni että lapset palaa yöksi kotiin tai menee kaverille. Kuskaan ja olen huolissani, soitan vaikka poliisille jos ei hommat pelaa. Lastensuojeluun otan itse omakätisesti yhteyttä jos lapsen kanssa olisi jotain kränää.
Ja tiedän että kaiken tämän jälkeenkin JOTAIN voi tapahtua! Sitä sanotaan elämäksi.
Mutta luokallani on ollut paljon niitä jotka ei ole maistanut alkoholia/tupakkaa. Mieheni lukeutuu näihin myös.
Siskopuoleni samoin.
En sano ettei Karoliinan vanhemmat näin tehnyt. En tiedä heistä mitään mutta puhun nyt yleisesti, niinkun tässä ketjussa tehdään.
En salli alkoholia nuorille. En omille tai muitten lapsille.
ja kärähtänyt 3 kertaa. Ensin kaljaa, toisella kertaa jotain kirkasta ja kolmannella kerralla teki itse kiljua.
Kyllä, olen katsonut peiliin ja tunnen epäonnistuneeni kasvattajana.
Ei tulis mieleenkään enkä tunne ketään joka olis tehnyt noin. Mut ehkä sitten palstalaisten keskuudessa on enemmänkin "maistattajia". Hyi, puistattaa ajatuskin että pienelle lapselle tyrkytetään alkoholia. Ei kai kukaan täysjärkinen aikuinen sellaista tee!
Mä ainakin olen, enkä ole mikään tyrkyttäjä. :) Mut kyllähän sen suomalaisessa ryyppäämiskulttuurissa ymmärtää, mikä peikko ja kauhistuksen aihe alkoholi on. Ja tottakai se on niin kamalan vaarallista antaa lapsen maistaa...
paitsi mun lapset.