Joudun ilmeisesti sektioon!
VOI VITTU! Mitä mä nyt teen?! Itkettää ja saan hysteerisiä kohtauksia enkä pysty nukkumaan tai istumaan tai mitään, mua pelottaaa niin paljon. Kamalat traumat kun olen kerran sektiossa ollut. Kipu oli niin voimakas ja kesti kuukausia että oksettaa ajatuskin.
VAUVA KÄÄNNY OLE KILTTI!!!!!!!!!
Kommentit (24)
Viimeksi kokemus oli kauhea eikä se VOI toistua. Usko minua. Seuraava kerta, oli se sekstiolla tai alakautta, menee hyvin. Sun edellisen synnytyksen dokumentit on olemassa eikä silloin sattuneita virheitä tulla toistamaan. Lapsi ja sinä selviätte tulevasta hyvillä mielin ja terveinä. Usko nyt minua.
Mitä virheitä?! Ei ollut mitään virheitä, tai no joo semmonen että neljä kerrosta piti viiltää auki joten kyllähän se tekee vitun kipeää parantua siitä, joten miksi ei seuraavakin kerta.
Rukoilen alatiesynnytystä RUKOILEN: :(
Tähän aikaan illasta :-)
Siis mitä?! Joo olen provo, sehän on niin hirveän mielenkiintoista provota sektioon joutumisesta, ennenkuulumatonta!! WOW!
En ole, miksi olisin?
Vauva on jalkatarjonnassa, mutta jos menee perätilaan niin haluan ehdottomasti alatiesynnytyksen jos vaan suinkin mahtuu niin tulemaan!
Viimeksi kokemus oli kauhea eikä se VOI toistua. Usko minua. Seuraava kerta, oli se sekstiolla tai alakautta, menee hyvin. Sun edellisen synnytyksen dokumentit on olemassa eikä silloin sattuneita virheitä tulla toistamaan. Lapsi ja sinä selviätte tulevasta hyvillä mielin ja terveinä. Usko nyt minua.
Sanon näin kahdesti sektiolla synnyttäneenä - molemmat kerrat painajaismaisia, joskin toinen kerta himpun ensimmäistä helpompi. Jos saisin valita, niin IKINÄ en sektioon lähtisi... On siis kokemuksia alatiesynnytyksestä.
Ei ole joo ehkä fiksuin vastaus ap:lle, mutta ei ole oikein sekään että hyväntahtoisesti vakuutellaan ettei toinen kerta voi olla yhtä kamala. Se VOI olla. Mutta se ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole. Suunniteltu sektio voi (kuulemma) olla jopa miellyttävä kokemus. Entä, ap, onko vauvaasi tarkoitus yrittää kääntää? Monesti käännösyritykset onnistuvat ihan hyvin. Entä onko tutkittu onko edellytyksiä perätilasynnytykselle? Tunnen monia, monia perätilasynnytyksen kokeneita, jopa ENSIsynnyttäjiä, joilla on tosi hyvät kokemukset siitä. Ei siis sekään mikään paniikkitilanne ole.
Mutta, kuten kakkonen sanoi, RAUHOITU. Pyydä päästä pikaisesti pelkopolille keskustelemaan asiasta. Ymmärrän paremmin kuin uskotkaan miltä tuntuu kun sektio pelottaa paniikkiin asti. :( Mutta pelkopolilla ollaan totuttu myös sektiopelkoon. Minun pelkoni otettiin viimeksi huomioon upeasti, ja kun henkilökunta tiesi että kammoan ajatusta, kerrottiin kaikki asiat minulle selkokielellä ja pidettiin koko ajan ajantasalla.
Tsemppiä, ap!! *halaus*
Käy nukkumaan, kaikki järjestyy. Luota.
nähnyt synnytyskertomuksen?
Tarkoitan vain että lääkärit sanovat AINA että leikkaus meni hyvin jos sattuu niin että potilas ei kuollut! On ihan henkilökohtaista kokemusta siitä että lääkäreiden mielestä on mennyt hyvin vaikka omasta mielestä paremminkin olisi voinut mennä.
Esim. ovat raapaisseet jostain väärästä kohtaa leikkauksessa ja vähän sit yrittäneet paikata. Luulivat että kaikki oli ok eivätkä kertoneet mitään. Mutta niin vaan kävi että parin viikon päästä piti leikata uudestaan auki ja paikata paremmin.
ei se alatiesynnytyskään kivuton ole, ei edes jälkikäteen.
t. vuosi sitten synnyttänyt, joka jo puoli vuotta on pystynyt istumaan. pierutkin kohta alkavat pysyä sisällä.
Tarkoitan vain että lääkärit sanovat AINA että leikkaus meni hyvin jos sattuu niin että potilas ei kuollut! On ihan henkilökohtaista kokemusta siitä että lääkäreiden mielestä on mennyt hyvin vaikka omasta mielestä paremminkin olisi voinut mennä.
Esim. ovat raapaisseet jostain väärästä kohtaa leikkauksessa ja vähän sit yrittäneet paikata. Luulivat että kaikki oli ok eivätkä kertoneet mitään. Mutta niin vaan kävi että parin viikon päästä piti leikata uudestaan auki ja paikata paremmin.
Mulla on se kyllä, mutten pysty lukemaan ensimmäistä lausetta pidemmälle, kokeilin joskus ja kirjaimellisesti oksensin. Ilmeisesti jonkinlainen trauma jäänyt. Mutta kätilöiden mukaan kaikki meni tosi hyvin. Jep.
ei se alatiesynnytyskään kivuton ole, ei edes jälkikäteen.
t. vuosi sitten synnyttänyt, joka jo puoli vuotta on pystynyt istumaan. pierutkin kohta alkavat pysyä sisällä.
Miten vitussa tää liittyi mihinkään?
Yrität päteä nyt jollakin alapääjutullasi että wow suakin sattu?! Haloo. Mua ei vois nyt vähempää kiinnostaa sun tarinas,huomaat varmaan mun paniikin!
Olen oikeasti pahoillani aapeen ja muiden kammojen saaneiden puolesta. Minä en ole synnytysten asiantuntija muutoin kuin synnyttäjän asemassa (4 kpl). Haluaisin kuitenkin että ap voisi hengittää hetken rauhassa ja keswkittyä omaan itseensä. Mitä tulee niin sitä tulee ja siitä selviää, aivan kuten viimeksikin. Hyvin harvoin (oikeasti) edelliset virheet toistuvat. Koita ap rauhoittaa mielesi. Huomenna on tiistai ja voit ottaa yhteyttä neuvolaan asian tiimoilta. VAADI perusteellinen asian läpkäyminen ja ole tilanteen herran niin pitkälle kuin se on mahdollista.
Olen oikeasti pahoillani aapeen ja muiden kammojen saaneiden puolesta. Minä en ole synnytysten asiantuntija muutoin kuin synnyttäjän asemassa (4 kpl). Haluaisin kuitenkin että ap voisi hengittää hetken rauhassa ja keswkittyä omaan itseensä. Mitä tulee niin sitä tulee ja siitä selviää, aivan kuten viimeksikin. Hyvin harvoin (oikeasti) edelliset virheet toistuvat. Koita ap rauhoittaa mielesi. Huomenna on tiistai ja voit ottaa yhteyttä neuvolaan asian tiimoilta. VAADI perusteellinen asian läpkäyminen ja ole tilanteen herran niin pitkälle kuin se on mahdollista.
Huomenna menen sinne sektioon jos ei nyt vauva tänä yönä vielä käänny.
Tänään tarkistettiin tarjonta.
Tää on ihan kauheeta, pahin pelkoni tapahtuu taas!
KÄÄNNY VAUVA KÄÄNNY! MENE VAIKKA PEPULLESI!
Jännä, että aina ajatellaan kompikaation tai muuten ongelmallisen paranemisen taustalla olevan virheen. Leikkauksiin liittyy ongelmia, vaikka kaikki menisi hyvin, normaalisti. Ei se mahan avaaminen ole sama kuin konepellin avaaminen. Eikä siellä lue "öppnas här" missään kohtaa. Satojen sektioiden kokemuksella.
VAIKKA kaikki olisi OIKEASTI mennyt ns. normaalisti ja hyvin. Mulla kolme alatiesynnytystä ja tosiaan kaks sektiota takana ja en ikinä, IKINÄ sektiota ottais mieluummin kuin alatiesynnytystä! Kivut sektion jälkeen ovat järkyttävät, vauvaa ei pysty hoitamaan ollenkaan samalla tavalla, isommista lapsista puhumattakaan. Joten siis kammon takana ei todellakaan välttämättä ole mikään hoitohenkilökunnan virhe.
Minulla sektiohaava oli pari päivää hieman kivulias, mutta sen jälkeen ihan ok. Harkitsin jopa pikkujouluihin lähtemistä pariksi tunniksi viisi päivää sektion jälkeen... mutta en sitten kehdannut
Niin että ei se varmaan aina ole ihan hirveä. Koska tahansa ottaisin sen uudelleen sen 4 tunnis ponnistusvaiheen jälkeen
Mulla ensimmäinen sektio tehtiin tilanteessa, jossa oli päällä paha kohtutulehdus. Sain niin paljon kipulääkettä kuin mulle pystyi antamaan (olen nähnyt paperit myöhemmin); jos olis annettu lisää, olis pitänyt kytkeä hengityskoneeseen koska lääkemäärä olis jo lamannut hengityksen. Eli olin tolkuttoman, hirvittävän, järkyttävän kipeä suurimmasta mahdollisesta kipulääkityksestä huolimatta. En ikinä, yhdessäkään synnytyksessä, en edes siinä jossa en mitään kivunlievityksiä ehtinyt saada, ole kokenut mitään likimainkaan siihen verrattavaa tuskaa.
Toisenkin sektion jälkeen olin kipeä. Tosi kipeä. Kipu oli suunnilleen samaa luokkaa kuin synnytyskivut, mutta kesti sen muutaman tunnin sijaan useita päiviä. Vaikka oli kipupumppu käytössä. Niin kauan kuin ei liikahtanut, oli ihan hyvä olo. Mutta kun vähän yritti asentoa vaihtaa, se kipu iski taas. Plus että toipuminen kestää todellakin viikkokausia. Ja tuntoaisti ei ole alavatsalle edelleenkään palannut (viimeisemmästä sektiosta yli vuosi).
Minulla sektiohaava oli pari päivää hieman kivulias, mutta sen jälkeen ihan ok. Harkitsin jopa pikkujouluihin lähtemistä pariksi tunniksi viisi päivää sektion jälkeen... mutta en sitten kehdannut
Niin että ei se varmaan aina ole ihan hirveä. Koska tahansa ottaisin sen uudelleen sen 4 tunnis ponnistusvaiheen jälkeen
Kyllä silti sektio o ntodennäköisemmin paljon hitaammpin parantuva ja kivulias, vaikka alatiesynnytyksessä VOI kestää. Mutta mitä väliä että just sun alapää kärsi?
Minä olen pystynyt hoitamaan vauvaa sektion jälkeen ja kipu oli vain sen ekan päivän. Kaikille ei tule jälkisuppareitakaan.
En ikimaailmassa synnyttäisi perätilassa olevaa vauvaa, koska siinä on aina kohonnut riski! Mieluummin omat kivut vaikka kuinka kovat ja terve vauva!
Luuletko että 4h ponnistanut ajattelee ensisijaisesti alapäätään? Kyllä siinä ajattelee enemmän, että vammautuuko vauva hapenpuutteeseen!