Poika sai kutsun luokakkaverinsa mökille ja minun on aivan hirvittävän..
..vaikeaa "päästää" hänet sinne:(
Lähtisivät ajamaan (n.300km) huomenna heti koulun jälk klo13 ja kotiin lapsi palaisi su-iltana klo18 aikaan.
Tuntuu ihan silmittömän vaikealle ja pahaltakin ajatus tuosta, entäs jos jotain sattuisi tai poika ei viihtyisikään tai olisi kova ikävä tms?
Soutelemaan en ainakaan hänen anna mennä ainakaan ilman pelastusliivejä ja aikuisen mukanaoloa vaikka osakain uida.
Voi jeesus, tiedän että poika nauttisi ihan kybällä, rapuillallinenkin tiedossa huomenna ;) joten uusi kokemus sekin, puussa on kaverilla maja, sauna lämpiäisi jne.
Olen psykologiselta kantilta mietitnyt näitä asioita paljonkin, tiedän että napanuoran paukkuminen ottaa äideillä yleensä koville, joillakin mm omien lapsuuden ym kokemusten vuoksi sitäkin kovemmalta ja minä olen yksi heistä.
Tuntuu että menettäisin ns kontrollin ihan täysin kun en olisi lähellä enkä edes 100km säteellä jos jotakin tapahtuisi.
Pakko vaan luottaa...
Tuo poika on vain minun kallein aarteeni maailmassa, niin IHANA ja fiksu ja suloinen jne.
En näkisi elämässäni järkeä ilman häntä.
Kommentit (141)
ei yksikään vanhempi (toivottavasti!) ole niin hullu, että päästää 10-vuotiaan 300 kilsan päähän johonkin saareen tuosta noin vaan! Älkää edes viitsikö, keksikää parempia stooreja!
Sun lapsesi ei siis ole missään leireillä tai luokkaretkilläkään ollut? sinähän se paras provo olet!!
Ilman muuta päästät, joohan. Etkä sitten soittele perään, no ehkä kerran/päivä voit soittaa/tekstata ja toivotella esim. hyvää yötä.
Oikeasti, tämänikäistä ei voi enää kahlita itseensä. Teet karhunpalveluksen sekä pojalle että itsellesi jos niin teet.
ei yksikään vanhempi (toivottavasti!) ole niin hullu, että päästää 10-vuotiaan 300 kilsan päähän johonkin saareen tuosta noin vaan! Älkää edes viitsikö, keksikää parempia stooreja!
Sun lapsesi ei siis ole missään leireillä tai luokkaretkilläkään ollut? sinähän se paras provo olet!!
leireillä ja luokkaretkillä päiviä ja öitä poissa kotoa?
kontrolloida lasta. et suo hänelle itsenäistymistä, joka tarkoittaa tosiaan sitä, että lapsi saa kokeilla näitä pieniä itsenäistymisen hetkiä kaverin perheen seurassa, mikä ei todellakaan ole mikään maata kaatava iso juttu. Sinun tehtäväsi on olla aikuinen ja suoda lapselle lapsuus ilman takertuvaa äitiä.
Tunnen äidin, isä jäänyt etäisemmäksi vaikka toki onkin tietty aina tervehditty kun nähty, ovat olleet samalla luokalla koko ajan tuo kaveri ja oma lapseni.
Oltu siis sitä kautta tekemisissä jo vuodesta 2008 kun aloittivat 1-luokan.
ap
Eikä se ole mitään riippuvuutta, vaan tervettä äidinvaistoa. Turvallisuus ennen kaikkea etenkään jos et tunne kaverin vanhempia. 15-vuotiaani EHKÄ päästäisin, jos hän kovasti haluaisi.
tuon kaverin perheelle, lapselleni ja kaverin isovanhemmille äidin puolelta jotka asuvat siinä vieressä.
ap
Liian kaukana, vesi, rapujuhlat (-> mahdollisesti humalaisia) : juu ei!
leireillä ja luokkaretkillä päiviä ja öitä poissa kotoa?
öitä pois kotoa. Sä et sitten päästäisi vaan hakisit lapsesi pois ettei se vaan joudu olemaan mammasta kaukana...huh
varmistettua ap:n tekstistä (en ainakaan löytänyt), että KUKA valvoo, MITEN valvoo, TUNTEEKO hän nämä aikuiset jne. Ja ei, minun lapseni ei ole ollut luokkaretkellä kun ei sellaisi ole järjestetty, mutta leireillä on ollut. Valvojia on ollut useita ja olen heihin voinut luottaa vaikka ovat olleet veden äärellä.
eikä vanhemman tarvitse napanuoraa vielä ruveta katkaisemaan. Ja jos tuntuu siltä, ettei halua lasta jonnekin päästää, ei päästä. Kyllä lapsi ehtii vanhempanakin vielä kokea vaikka mitä ja liiankin kanssa.
oli ilmestynyt lisää viestejä sillä välin kun kirjoitin omaani.
Hyvä ap! Ymmärrät siis itsekin asian, työstät sitä vaan mielessäsi. Näinhän sen pitää mennäkin, sitäpaitsi sinä opit/totut siihen, että lapset lentävät.
Ihmettelen sen sijaan teitä, jotka ette lastanne päästä? Mitä sillä saavutatte? Katkeroitumista, sitten lapsenne pakenee oikeasti kun pääsee...
Mökkireissut kavereille on hienoja elämyksiä!
Kotoa pois oloa voi pikku hiljaa harjoitella, kohtahan tulee luokkaretkiä, harrastusten myötä voi tulla leirejä, tulee rippikoulu, kielikurssi tms.
En ole osannut tästä asiasta huolestua,
mutta ilmeisesti pitäisi...
eikä vanhemman tarvitse napanuoraa vielä ruveta katkaisemaan. Ja jos tuntuu siltä, ettei halua lasta jonnekin päästää, ei päästä. Kyllä lapsi ehtii vanhempanakin vielä kokea vaikka mitä ja liiankin kanssa.
mökkeilyyn kaverin perheen kanssa? 18v? Missä todellisuudessa te elätte? Jos vanhempien kanssa juttelee ja vaikuttavat kivoilta ja luotettavilta ja lapsi haluaa lähteä, niin miksi pitäisi kieltää? Koska äiti niin haluaa?
Mitä pullamössöjä teillä kasvaa kotona, jos 10v ei kykene olemaan viikonloppua kaverin kanssa mökillä? Siis mikä siinä on se kamala juttu?
leireillä ja luokkaretkillä päiviä ja öitä poissa kotoa?öitä pois kotoa. Sä et sitten päästäisi vaan hakisit lapsesi pois ettei se vaan joudu olemaan mammasta kaukana...huh
on lykätty minnekään leireille muiden vastuulle kuin pidetty kotona.
joidenkin mielestä ihanalta; sinne vaan, äipälle ja iskälle vapaa viikonloppu, vastuu veks, kyllä se siellä pärjää tuosta noin vaan. Jaa mut kuinka ihanaa vetää perjantain ja lauantaina vähän sidukkaa ja nukkua pitkään! Kun onhan se nyt aika jo pistää maailmalle itsenäistymään, ihan lapsen parastahan tässä vaan....
joidenkin mielestä ihanalta; sinne vaan, äipälle ja iskälle vapaa viikonloppu, vastuu veks, kyllä se siellä pärjää tuosta noin vaan. Jaa mut kuinka ihanaa vetää perjantain ja lauantaina vähän sidukkaa ja nukkua pitkään! Kun onhan se nyt aika jo pistää maailmalle itsenäistymään, ihan lapsen parastahan tässä vaan....
Meillä ekaluokkalainenkin on ollut partioleirillä yötä, eikä siinä kuule siidereitä tullut otettua. Ja oli ollut todella kivaa. Itse olen ollut mummolassa kesäisin ekaluokkalaisesta lähtien, ihan omasta halusta ja välimatkaa 900km. Voi kauhistus.
Etkö ota huomioon, että tätä nuorempi lapsi on siellä jonkun toisen vanhempien vastulla eikä ole sanottua haluavatko vieraat ihmiset vastuulleen toisten lapsia ihan mielellään. Pitää tuntea ne aikuiset tosi hyvin, että voi oman lapsen sinne laittaa.
Ei pelkkä juttelu vielä kerro millaisia ihmisiä kaverin vanhemmat ovat. Ja mitä siellä mökillä tehdään, tuleeko paljon muita vieraita ihmisiä kylään myös, juodaanko tms.
Minuakin on lähetelty pienestä pitäen vaikka minne, enkä halua samaa lapsilleni.
että tämä problematiikka ei ole niinkään lapsessani vaan minussa. Poika ei ole menemistä vastaan vaikka kyllä hieman kahden vaiheilla alussa olikin, liittyy hänen harkitsevaan ja joka puolelta asioita miettivään persoonaansa.
Otti rakastamansa prosentit käyttöön;) (matikka lempiaine) ja tuumasi että ehkä n.70% tekee mieli lähteä ja 30% on kiikunkaakun.
Siinä olisi ollut minun "tilaisuuteni" kääntää kelkka mieleiseeni suuntaan, mutta enpä toiminut niin.
Ja meillä on myös toinen lapsi, 2-luokkalainen, eli tässä ei ole kyse myöskään siitä että "pääsisimme pämppäämään" tms
ap
Liian kaukana, vesi, rapujuhlat (-> mahdollisesti humalaisia) : juu ei!