Poika sai kutsun luokakkaverinsa mökille ja minun on aivan hirvittävän..
..vaikeaa "päästää" hänet sinne:(
Lähtisivät ajamaan (n.300km) huomenna heti koulun jälk klo13 ja kotiin lapsi palaisi su-iltana klo18 aikaan.
Tuntuu ihan silmittömän vaikealle ja pahaltakin ajatus tuosta, entäs jos jotain sattuisi tai poika ei viihtyisikään tai olisi kova ikävä tms?
Soutelemaan en ainakaan hänen anna mennä ainakaan ilman pelastusliivejä ja aikuisen mukanaoloa vaikka osakain uida.
Voi jeesus, tiedän että poika nauttisi ihan kybällä, rapuillallinenkin tiedossa huomenna ;) joten uusi kokemus sekin, puussa on kaverilla maja, sauna lämpiäisi jne.
Olen psykologiselta kantilta mietitnyt näitä asioita paljonkin, tiedän että napanuoran paukkuminen ottaa äideillä yleensä koville, joillakin mm omien lapsuuden ym kokemusten vuoksi sitäkin kovemmalta ja minä olen yksi heistä.
Tuntuu että menettäisin ns kontrollin ihan täysin kun en olisi lähellä enkä edes 100km säteellä jos jotakin tapahtuisi.
Pakko vaan luottaa...
Tuo poika on vain minun kallein aarteeni maailmassa, niin IHANA ja fiksu ja suloinen jne.
En näkisi elämässäni järkeä ilman häntä.
Kommentit (141)
vaikka minne ja ihanaa oli. Samoin olen tehnyt omille lapsilleni - 5-vuotiaani oli 700km päässä VIIKON ilman vanhempiaan. Hui! Ja samainen lapsi oli ensimmäisen kerran viikon erossa vanhemmistaan 2-vuotiaana. Ja ihan on selväjärkinen lapsi - herkkäkin vielä, joten nämä matkustelut ovat tehneet vain hyvää ja opettaneet lasta luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa.
Ihmisiä on niin kaikenlaisia. Joillekin en uskoisi vastuulle edes kissaakaan, saati sitten lasta. Ei voi automaattisesti olettaa, että kaikki ovat ns. kunnon ihmisiä.
Etkö ota huomioon, että tätä nuorempi lapsi on siellä jonkun toisen vanhempien vastulla eikä ole sanottua haluavatko vieraat ihmiset vastuulleen toisten lapsia ihan mielellään. Pitää tuntea ne aikuiset tosi hyvin, että voi oman lapsen sinne laittaa.
Ei pelkkä juttelu vielä kerro millaisia ihmisiä kaverin vanhemmat ovat. Ja mitä siellä mökillä tehdään, tuleeko paljon muita vieraita ihmisiä kylään myös, juodaanko tms.Meillä oli kesällä 8v lapsen kaveri mökillä mukana, ei ongelmia, hauskaa oli lapsilla. Joten en ymmärrä miten tämä asia voi tuottaa jollekin ongelman.
Ihmisiä on niin kaikenlaisia. Joillekin en uskoisi vastuulle edes kissaakaan, saati sitten lasta. Ei voi automaattisesti olettaa, että kaikki ovat ns. kunnon ihmisiä.
Etkö ota huomioon, että tätä nuorempi lapsi on siellä jonkun toisen vanhempien vastulla eikä ole sanottua haluavatko vieraat ihmiset vastuulleen toisten lapsia ihan mielellään. Pitää tuntea ne aikuiset tosi hyvin, että voi oman lapsen sinne laittaa.
Ei pelkkä juttelu vielä kerro millaisia ihmisiä kaverin vanhemmat ovat. Ja mitä siellä mökillä tehdään, tuleeko paljon muita vieraita ihmisiä kylään myös, juodaanko tms.Meillä oli kesällä 8v lapsen kaveri mökillä mukana, ei ongelmia, hauskaa oli lapsilla. Joten en ymmärrä miten tämä asia voi tuottaa jollekin ongelman.
mukaan vaikka eivät haluakaan sinne ketään mukaan. Menee mielenkiintoiseksi.
eiköhän se selviä, millaista porukkaa on.JOS ovat kunnollisen oloisia, niin ei pitäisi olla ongelmaa? Vai?
eiköhän se selviä, millaista porukkaa on.JOS ovat kunnollisen oloisia, niin ei pitäisi olla ongelmaa? Vai?
Kyllähän täällä palstallakin harva se avaa korkkia viikonloppuisin vaikka lapset kotona eivätkä ole moksiskaan.
Itse en juopottele lasten läsnäollessa joten en sellaiseen tilanteeseen lastani ehdoin tahdoin laittaisi.
Varsinkaan tuollaiseen paikkaan josta ei noin vain lähdetä kotiinkaan.
Mukavaa, että jotkut vielä jaksavat sinisilmäisesti luottaa kaikkiin.
vaikka vain muutaman kaljan mutta kuitenkin.
Kyllähän täällä palstallakin harva se avaa korkkia viikonloppuisin vaikka lapset kotona eivätkä ole moksiskaan.Itse en juopottele lasten läsnäollessa joten en sellaiseen tilanteeseen lastani ehdoin tahdoin laittaisi.
Varsinkaan tuollaiseen paikkaan josta ei noin vain lähdetä kotiinkaan.
äiti kykene irrottautumaan lapsesta viikonlopuksi. Muu on sitten asian sievistelyä.
Mä en päästäisi jos en tuntisi todella hyvin niitä vanhempia. Liian kaukana minusta.
omaani en päästänyt ikinä kenellekään yökylään
paitsi isovanhemmille
kauhistuttaa ajatus et päästäisin MÖKILLE
EI IKINÄ.
niin ja tyttäreni on jo aikuinen opiskelee yliopistossa opettajaksi, eli sosiaaliset taidot kyllä osaa vaikke yökyliö päässyt lapsena harrastamaan
Mukavaa, että jotkut vielä jaksavat sinisilmäisesti luottaa kaikkiin.
kodista, mutta ne parhaimpien kavereiden vanhemmat minä tunnen, enpä usko että muilta mökkeilypyyntöjä tulisikaan. Ja heidän mukaansa voisin lapseni laittaa. Mä kyllä olen ihan tarkoituksella tutustunut näiden kaverien vanhempiin, ap ilmeisesti ei ole välittänyt näin tehdä.
Mä en päästäisi jos en tuntisi todella hyvin niitä vanhempia. Liian kaukana minusta.
paitsi isovanhemmillekauhistuttaa ajatus et päästäisin MÖKILLE
EI IKINÄ.
niin ja tyttäreni on jo aikuinen opiskelee yliopistossa opettajaksi, eli sosiaaliset taidot kyllä osaa vaikke yökyliö päässyt lapsena harrastamaan
Itse olen jokusen kerran ollut ja voin sanoa, että ilmankin olisin pärjännyt.
Siitä tulee ikimuistoinen ja ihana reissu hänelle.
Minä näen asian niin, että ylihuolehtiva mamma rajoittaisi lastaan, jos ei päästäisi. (On luonnollista äidinvaistoa olla hieman huolissaan, mutta liika on liikaa.)
Kaikkihan vaikuttaa hyvältä: luotettava tuttu perhe kutsuu, viikonlopun ohjelmastakin on suunnitelmia (rapujuhlat). Kaikki ok!
Ja paikkahan ei ole missään saaressa. Mistä jotkut kirjoittajat keksivät tuon saaren?
EI IKINÄ.
ja se ei ole tarvinnut mitään yökyläilyjä!!! Upeaa!!
Alkuperäinen ongelma(ni) on se, että äidille on se asia vaikeaa. Kaikesta työstämisestä huolimatta ja järjen äänen kuuntelusta huolimatta. Ja asian eripuolien pohtimisesta huolimatta.
Se on HIVENEN eri asia kuin se että ei/en kykenisi lapsestani irrottautumaan vkonlopuksi.
ap
äiti kykene irrottautumaan lapsesta viikonlopuksi. Muu on sitten asian sievistelyä.
Siitä tulee ikimuistoinen ja ihana reissu hänelle.
Minä näen asian niin, että ylihuolehtiva mamma rajoittaisi lastaan, jos ei päästäisi. (On luonnollista äidinvaistoa olla hieman huolissaan, mutta liika on liikaa.)
Kaikkihan vaikuttaa hyvältä: luotettava tuttu perhe kutsuu, viikonlopun ohjelmastakin on suunnitelmia (rapujuhlat). Kaikki ok!
Ja paikkahan ei ole missään saaressa. Mistä jotkut kirjoittajat keksivät tuon saaren?
koska siinähän tapauksessa ei mitään epäilyksiä edes olisi...
EI IKINÄ.
Itse olen jokusen kerran ollut ja voin sanoa, että ilmankin olisin pärjännyt.
Eihän tässä olekaan sanottu, että ilman ei pärjäisi, vaan että se voisi olla lapsesta mukavaa!
että suhdeluvut ovat 70% - 30% niin jutelkaa niistä 30 prosentista.....Mitkä ovat ne ajatukset, miksi lapsi EI haluaisi mennä. Ja mieti ap, luotatko ihan 100% näihin aikuisiin. Ne epäilykset, joita lapsella on voivat olla ihan vakavasti otettavia nekin...
omaani en päästänyt ikinä kenellekään yökylään paitsi isovanhemmille kauhistuttaa ajatus et päästäisin MÖKILLE EI IKINÄ. niin ja tyttäreni on jo aikuinen opiskelee yliopistossa opettajaksi, eli sosiaaliset taidot kyllä osaa vaikke yökyliö päässyt lapsena harrastamaan
ja se ei ole tarvinnut mitään yökyläilyjä!!! Upeaa!!
Meillä oli kesällä 8v lapsen kaveri mökillä mukana, ei ongelmia, hauskaa oli lapsilla. Joten en ymmärrä miten tämä asia voi tuottaa jollekin ongelman.