miksi äidit vie isomman lapsen päiväkotiin kun jäävät vauvan kanssa kotiin?
Ihmettelen ja kummastelen aina että miksi äidit vievät isomman lapsen päiväkotiin kun jäävät vauvan kanssa kotiin?!?
Ymmärrän että isompi lapsi kaipaa kavereita, mutta eikö niitä kavereita näe esim. srk:n kerhossa?
Kommentit (67)
Erityislapset ym. ovat asia erikseen, mutta en missään olosuhteissa hyväksy, että lapsi on kokopäiväisesti joka päivä hoidossa, jos vanhempi on kotona.
Meidän tytön ryhmässä kahden lapsen äidit ovat kotona vauvan kanssa ja molemmat ovat suoraan sanoneet, että eivät jaksa keksiä koko ajan 4-vuotiailleen tekemistä, on paljon helpompaa viedä hoitoon. Vauvan nukkuessa ulkona saa sitten nukkua, tehdä rauhassa kotihommia, surffailla netissä ym...
Molemmilla lapset ovat hoidossa n. 7.30 - 15.30. Heinäkuun sentään lomailivat, muta heti elokuun alussa lapset aloittivat hoidossa täyspäivaisesti. En ymmärrä.
Itse olen osittaisella hoitovapaalla ja haen tytön hoidosta suoraan töistä tullessa eli 12.45. Meidän 5v nauttii puolipäiväisenä olosta täysin rinnoin.
Onkohan esim. 3v muksun mukavampi olla muutama tunti päivässä hoidossa leikkimässä kavereiden kanssa, kuin äidin ja vastasyntyneen kanssa kotona??? Äidin aika kun menee lähinnä vauvan syöttämiseen ja nukuttamiseen. Järki hoi...
oli kolmannen lapsen syntyessä esikoinen 2v ja toinen lapsi 1v ja kotona olivat. Yhdessä tutustuimme vauvaan ja kun vauva nukkui, touhasimme lasten kanssa silloin jotain muuta.
Itsestä se kiinni on, miten siitä arjesta selviää. Nykyään vain monikaan ei viitsi yrittä, on niin helppo antaa päiväkodin tehdä se työ.
mun mielestä, jos lapsi tuodaan päivähoitoon äidin ollessa kotona vauvan kanssa, on lapsen todellakin parempi olla hoidossa!
aikaisin hoitoon, oli niillä pikkusisaruksia tai ei - kuten kuopuksella :)
Musta vaan tuntui, että aivot kerta kaikkiaan surkastuu lasten kanssa kotona. En kirjoittanut yhdenkään lapsen vauva-aikana yhtään julkaistavaksi kelpaavaa artikkelia (kiitos itsesensuurin) enkä jaksanut juuri mitään muutakaan.
Tästä huolimatta rakastan lapsiani suunnattomasti ja uskon vilpittömästi, että kotimme voi antaa heille erinomaiset eväät elämään, vaikken 24/7 surkastutakaan älyäni hiekkalaatikon reunalla. Tätä voi monen synnynnäisen kotiäidin olla vaikea ymmärtää. Sille en voi mitään...
En muuten myöskään leivo pullaa ;)
opiskella ehtii sitten, kun lapset on isompia. miksi ajoittaa opiskelu juuri siihen saumaan, kun on vauva ja isompi lapsi? Olette te jotkut sitten urakeskeisiä.
Sitku lapsi on 3vee ni siitä ei enää tartte huolehtia ja voi rauhassa opiskella, luoda uraa jne. Vai mitä sä tarkotit?
Sitä on mahdoton tehdä mitään oikein: lapset tehdään AINA joko liian nuorina tai aletaan yrittään liian vanhoina. Opiskella pitäis ennen lapsia, mutta toisaalta lasten ei pitäisi rikkoa äidin oikeuksia omaan elämään...
Ei se lapsi rikkoudu, traumatisoidu eikä yhteiskunta mee vararikkoon, vaikka se taapero leikkis kolmena päivänä viikossa kuus tuntia päiväkodissa ja äiti olis kotona. Äiti saattaa nukkua, tutustua vauvaan, siivota kotia, opiskella, tehdä töitä, käydä kävelyllä vauvan kanssa kahdestaan jne. Mitä pahaa siinä on? Ja ihan oikeesti: kyl ne lapset hoidettiin ennen YHTEISÖSSÄ eikä yksin. Mullakin oli lapsuudessa mummo jo hoiti meitä isompia ja vaari joka vei retkillä jne. Nykyajan lapsilla ei välttämättä ole ketään muuta kuin se äiti. Ja se äiti tarvitsee omaa aikaa, vaikka rakastaa ja välittää lapsistaan.
ps. mulle kelpais joku muukin apu yhteiskunnalta. Vaikkapa kotiapulainen kolmena päivänä viikossa.
miksi lapsia pitää tehdä jos niitä ei jaksa hoitaa itse, ei ole yhteiskunnan velvollisuus hoitaa edes istä muutamaa tuntia jos äiti on nuorimmaisen kanssa kotona- ja jos äiti on kovin väsynyt on muita apuja esim peheneuvolan kautta perhetyötekijät kodinhoitajat.
On sillä isommallakin lapsella oikeus omiin vanhempiin - miten sisarussuhteet kehittyvät?mitä se näyttää pitkällä aikavälillä- herätkää. Lapsen oikeudet tulevat tässä jo esii sekä välillä tässä menää rimaa hipoen lastensuojelulain hämärän raja mailla nimimerkillä päiväkodin täti
kodinhoitajasta opiskelupaikkaan. Ja mihin ei verot riitä, siihen otetaan syömävelkaa Kiinasta. Nicopetteri sitten isona maksaa kotiäitinsä tarvitseman kodinhoitajan ja omat virikehoitonsa.
opiskella ehtii sitten, kun lapset on isompia. miksi ajoittaa opiskelu juuri siihen saumaan, kun on vauva ja isompi lapsi? Olette te jotkut sitten urakeskeisiä.
Sitku lapsi on 3vee ni siitä ei enää tartte huolehtia ja voi rauhassa opiskella, luoda uraa jne. Vai mitä sä tarkotit?
Sitä on mahdoton tehdä mitään oikein: lapset tehdään AINA joko liian nuorina tai aletaan yrittään liian vanhoina. Opiskella pitäis ennen lapsia, mutta toisaalta lasten ei pitäisi rikkoa äidin oikeuksia omaan elämään...
Ei se lapsi rikkoudu, traumatisoidu eikä yhteiskunta mee vararikkoon, vaikka se taapero leikkis kolmena päivänä viikossa kuus tuntia päiväkodissa ja äiti olis kotona. Äiti saattaa nukkua, tutustua vauvaan, siivota kotia, opiskella, tehdä töitä, käydä kävelyllä vauvan kanssa kahdestaan jne. Mitä pahaa siinä on? Ja ihan oikeesti: kyl ne lapset hoidettiin ennen YHTEISÖSSÄ eikä yksin. Mullakin oli lapsuudessa mummo jo hoiti meitä isompia ja vaari joka vei retkillä jne. Nykyajan lapsilla ei välttämättä ole ketään muuta kuin se äiti. Ja se äiti tarvitsee omaa aikaa, vaikka rakastaa ja välittää lapsistaan.
ps. mulle kelpais joku muukin apu yhteiskunnalta. Vaikkapa kotiapulainen kolmena päivänä viikossa.
Jos kerran paikan saa, miksi jättäisi sen käyttämättä?
Meillä esikoinen jatkoi päivähoidossa 3kk kuopuksen syntymän jälkeen. Tämä oli päätetty etukäteen, kun tiedettiin, että synnytys tapahtuu suunnitellulla sektiolla.
Siinähän olisi ollut ongelma, kun ei saa nostaa vauvaa painavampaa ja kyllähän esikoinen 1,5 vuoden iässä on jo paljon painavampi. Ja toiseen ketjuun viitaten olisinhan ollut laiska ja tyhmä äiti, jos olisin muka tarvinnut jotain hoitajaa kotiin auttamaan...
Musta tuntuis liian oudolta viedä aamulla 2-vuotias päiväkotiin ja tulla sitten takasin kotiin (meillä myös 6 kk vauva), mutta kaverilla on ihan samanikäiset lapset ja hänellä 2-vuotias pistettiin päiväkotiin. Ihmettelin aluksi kovasti, mutta hänen miehensä on yrittäjä ja töissä lähes säännöllisesti noin klo 8-19, eli olisi liian pitkiä ja rankkoja päiviä kahden kanssa. Mitä mieltä te ootte tästä?
Minä vein ihan siitä syystä kun esikoisen eskari oli päiväkodissa ja kerhoissa ei ollut muita tuon ikäisiä lapsia kuin hän. Max. 3 vuotiaita kyllä.
Sanon sen vielä, että joskus raskaus yllättää kesken opintojen. Kouluun on mentävä pian takaisin jos meinaa pitää opiskelupaikkansa. Muutoin aloittaa alusta ja se taas ei palvele yhtään ketään.
4v+ ikäinen kavereita näkemässä. Ja sen ikäiset tarvitsevatkin muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa. Mutta jotkut vie tosiaan peräti 2v ikäisen hoitoon. Sitä minä en ymmärrä.
Meilla 2+v. alkoi opetella kirjaimia, sinun mielestasi tietysti senikaiselle ei kannata mitaan opettaa vaikka se sattuu juuri oppimisen kannalta olemaan erittain otollista aikaa.
itse osaa opetella 2v ikäisesi kanssa kotona? :O
Kivempihan se on vauvan kanssa kaksin köllötellä ja käydä kahvilla & shoppailee kuin tapella uhmaikäisen kanssa.
Tuohan on se kaikkein paras hetki hankkia ne lapset. Opiskelija pystyy ihan eri tavalla joustamaan lapsen vuoksi kuin työssäkäyvä.
Asian vierestä, mutta itse opiskelijana en pysty joustamaan yhtä paljon kuin työssäkäyvät. Töissäkin pitää opiskelun ohella käydä!
Koska se on mahdollista, ihan siksi. Jos kerran paikan saa, miksi jättäisi sen käyttämättä?
oletko ajatellut sitä?
terveisin lastentarhenopettaja
ps. okei, on niitä todellisia poikkeuksiakin, lähinnä nuo lastensuojelun/soskun kautta lähtetetyt virikelapset tms. ne nyt yleensä voi jotenkin ymmärtää. vaikka kai niitä voisi kotiinkin auttaa aika usein.
ymmärrä näiti nykyäitejä. Kaikki ylimääräiset vaan tarhaan. Miksi lapsiaan ei voi itse hoitaa kotona.... ihme tekosyitä kaikelle ihan vaan laiskuuttaan!
kulunein aihe? Oisko ees vaihteeks pullo vastaan imetys pliis?
Mut siks mä vien kolmena päivänä että 4-vuotias viihtyy siellä kavereiden ja tuttujen hoitajien kanssa. Kerhossa olisi ollut uudet ympyrät ja sinne olisi pitänyt mennä kahdella bussilla. Vähän hankalaa vauvan kanssa, kun se kerhoaikakin on peräti kaksi ja puoli tuntia. Päiväkotiin päästään kävellen.
Eli siksi ja ihan lain puitteissa toimitaan. Mitään ei ole mistään kusetettu. Et sillee.
Joo, ja sitten ihmetellään kun päiväkodit on liian täynnä ja osa TYÖSSÄKÄYVISTÄ joutuu kuskaamaan lapsiaan kauemmas hoitoon, että "väsyneet ja masentuneet" äidit saa pitää kullannuppujaan päivät pois jaloista läheisessä päiväkodissa..
EI KANNATA HANKKIA NIITÄ LAPSIA, JOS ON NOIN AVUTON ETTEI SAA EDES KAHTA LASTA ITSE HOIDETTUA!
Ottaa päähän tää nykyajan uusavuttomuus ja se, että kaikesta pitää valittaa ja odotetaan, että joku toinen hoitaa asiat/lapset sun puolestas.
Virikepaikat on väärin, ja se joka niitä tarvitsee, on laiska,itsekäs ja avuton.
Erittäin ihanaa päivänjatkoo.