Pukeutukaa naiset häihin arvokkaasti eikä
mitään trikoomekkoja (ne on rannalle ja kotiin, kyllä täytyy olla varaa sen verran panostaa laadukkaaseen mekkoon, että ei näytä halvalta ja siltä että arvostaa juhlaparia. Ja miehille ne puvut eikä mitään farkkuja ja 10 vuotta vanhaa pikkutakkia.
Noloa... just todistin tällaista kaverin häissä
Kommentit (62)
ja en edes muista, mitä vierailla oli päällä.
No ehkä meillä olikin tärkeintä se keskinäinen rakkaus ja se, että saimme mennä toistemme kanssa naimisiin.
Jokainen panee asiat tärkeysjärjestykseen...omissa häissäänkin.
...kun jonkun onnekkaan kroppa antaa myöden pukeutua seksikkäästi...
Pukeutumisella viestitetään kunnioitusta (tai sen puutetta) muita ihmisiä kohtaan. So simple. Näin on, luulette te jotkut ihmiset asiasta mitä haluatte. Jos joku jättää menemättä kemuihin, koska ei omista sopivia vaatteita niin mitä tuota parjaamaan. Hän tasan tietää mikä on sopivaa ja mikä ei ja jää siksi kotiin. Hän on onnellinen niin mitä se muille kuuluu. Sen sijaan kyllä se noloa on, että ei pukeuduta juhliin kuten kuuluu. Häihin ja hautajaisiin ei mennä huoran näköisenä vaikka olisi kuinka hienot kintut ja tissivako. Ja kuka sanoo, että siistit vaatteet maksaa aina paljon. Diorin koltut kyllä, mutta niitä ei kukaan kai vaadi. Ihan tavalliset juhlavaatteet riittää. Jos ostaa pari siistiä kotelomekkoa ja asustaa niitä sitten vähän eri tavalla niin käy aina ja kaikkialle. Jos juhlia on harvoin niin yksi riittää. Miehille riittää kaappiin yksi tumma puku. Sillä voi mennä aina. Ei luulisi olevan ylivoimaista. Missä kohtaa unohtui perustapakasvatus? Kun minä olin lapsi 80-luvulla niin aina oli koulun juhlissa porukalla asialliset vaatteet. Heti sen jälkeenkö tyyli muuttui, kun ovat nämä lapset jo aikuisiksi ehtineet. Jos asian on lapsena oppinut, niin kyllä se pitäisi takaraivossa olla.
Onneksi on tajolla rennompiakin. Asiasta toiseen. Useasti nämä pönötysparit muuten eroavat aika nopeaa. Mitä sellaisiin häihin edes kannattaa mennä.
Pukeutumisella viestitetään kunnioitusta (tai sen puutetta) muita ihmisiä kohtaan. So simple. Näin on, luulette te jotkut ihmiset asiasta mitä haluatte. Jos joku jättää menemättä kemuihin, koska ei omista sopivia vaatteita niin mitä tuota parjaamaan. Hän tasan tietää mikä on sopivaa ja mikä ei ja jää siksi kotiin. Hän on onnellinen niin mitä se muille kuuluu. Sen sijaan kyllä se noloa on, että ei pukeuduta juhliin kuten kuuluu. Häihin ja hautajaisiin ei mennä huoran näköisenä vaikka olisi kuinka hienot kintut ja tissivako. Ja kuka sanoo, että siistit vaatteet maksaa aina paljon. Diorin koltut kyllä, mutta niitä ei kukaan kai vaadi. Ihan tavalliset juhlavaatteet riittää. Jos ostaa pari siistiä kotelomekkoa ja asustaa niitä sitten vähän eri tavalla niin käy aina ja kaikkialle. Jos juhlia on harvoin niin yksi riittää. Miehille riittää kaappiin yksi tumma puku. Sillä voi mennä aina. Ei luulisi olevan ylivoimaista. Missä kohtaa unohtui perustapakasvatus? Kun minä olin lapsi 80-luvulla niin aina oli koulun juhlissa porukalla asialliset vaatteet. Heti sen jälkeenkö tyyli muuttui, kun ovat nämä lapset jo aikuisiksi ehtineet. Jos asian on lapsena oppinut, niin kyllä se pitäisi takaraivossa olla.
Kyse ei ole kateudesta, vaan myötähäpeästä.
...kun jonkun onnekkaan kroppa antaa myöden pukeutua seksikkäästi...
naisten vaatetuksia. Ihan tavallista junttisakkia oli porukka ja vain yhdellä naisella oli asiaton asu. Kaikki muut olivat kauniisti tai vähintään asiallisesti puettuja. Jotkut vanhemmat naiset oli esim. avokkaissa, mustassa puolihameessa ja juhlajakussa. Minusta asu oli oikein hyvä. Yksiäkään leggareita ei näkynyt edes nuorilla vaan oli nätit juhlamekot.
Se ainoa alta tason pukeutunut oli sulhasen äiti, joka oli kulahtaneissa trikoovaatteissa.
osunut ikinä häihin,joissa ihmiset eivät osaisi pukeutua etiketin mukaan.Terveisin Jonna ;)
Perinteinen hääpuku pitkällä laahuksella olisi ehkä ollut, muttei iltapuku.
Meillä on miehen veljen häät viikonloppuna, ja mä pelkään olevani ylipukeutunut muihin verrattuna. Inhottava tunne, mutta menen kuitenkin, koska itse tiedän, etten oikeasti ole.
Pitkä iltapuku voi tosiaan olla häihin melkoisen yliampuva
Omissa häissäni oli vieraita nelisenkymmentä ja vain noin kymmenkunta oli pukeutunut vähän juhlavammin. Löytyi farkkua ja neulepuseroa, farkkua ja kauluspaitaa. Siskoni oli pukenut lapsilleen samat vaatteet, joissa he olivat edellisellä viikolla olleet ulkona jne. Okei, meidän häät olivat kyllä mökillä mutta se nyt ei sattunut olemaan mikään ns. loukko vaan siisti paikka, jossa on ennenkin juhlia pidetty. Täytyy myöntää, että minulle tuli ylipukeutunut olo: minulla oli kunnon iltapuku (vähän hääpuvun tyylinen mutta ei valkoinen), miehellä smokki ja omalla lapsella tumma puku. Kaikilla oli kyllä tiedossa, että tosiaan tulevat olemaan ihan vimpan päälle juhlat vaikka meidät vihittiinkin maistraatissa ja juhlapaikkana toimi iso mökkialue. Mutta ilmeisesti muiden mielestä ne eivät olleet "oikeat" juhlat, kun ei ollut kirkkoa eikä juhlia vietetty missään viiden tähden ravintolassa. Eli joo, kyllä jäi vähän paha maku suuhun, vaikka en nyt olettanutkaan, että kaikki pukeutuvat tyyliin iltapukuun.
On kaksi eri asiaa pukeutua mauttomasti tai asiattomasti ja sitten se toinen eli sitten pukeutua vaatimattomasti tai arkisesti.
Vaatimattomasti ja arkisesti pukeutuva saattaa olla niin pienituloinen, ettei hänellä ole varaa ostaa mitään juhlavampaa. Ymmärrätkö? Te sanotte, että sen verran pitää olla, vaan ihan oikeasti, jos ei ole.
Itse olen juuri yksinhuoltajaksi jäänyt ja talous on ollut tiukalla jo ennen erilleen muuttoa, kun pienell äpalkalla kituutin, ja nyt varsinkin kun pitää maksaa vuokrat ja takuuvuokrat ym. yksin ja itse. Palkka on pienempi kuin vuokra. Teen osa-aikatyötä.
Sillä rahalla ei ostella erikseen juhlavaatteita, vaan kaapista katsotaan jotain siistiä tai tyydytään siihen trikoomekkoon.
Onko niin, että köyhät tai pienituloiset ei saa osallistua ystävien tai suvun juhliin, etteivät pilaa yleisilmettä?
Sitten jos varaa olisi, mutta ei tajua tai tyylitajua, se on eri asia.
Koska äkkinäinen ei voi tietää kummasta on kyse, on julmaa tuomita tyylittömäksi ihminen, joka kituuttaa niin ettei tiedä aina mistä ruokaa lapsille tekisi, on säästänyt häälahjaan ym. ja sitten tulee halveksunta kun näyttä siltä mitä on, köyhältä.
On kaksi eri asiaa pukeutua mauttomasti tai asiattomasti ja sitten se toinen eli sitten pukeutua vaatimattomasti tai arkisesti.
Vaatimattomasti ja arkisesti pukeutuva saattaa olla niin pienituloinen, ettei hänellä ole varaa ostaa mitään juhlavampaa. Ymmärrätkö? Te sanotte, että sen verran pitää olla, vaan ihan oikeasti, jos ei ole.
Itse olen juuri yksinhuoltajaksi jäänyt ja talous on ollut tiukalla jo ennen erilleen muuttoa, kun pienell äpalkalla kituutin, ja nyt varsinkin kun pitää maksaa vuokrat ja takuuvuokrat ym. yksin ja itse. Palkka on pienempi kuin vuokra. Teen osa-aikatyötä.Sillä rahalla ei ostella erikseen juhlavaatteita, vaan kaapista katsotaan jotain siistiä tai tyydytään siihen trikoomekkoon.
Onko niin, että köyhät tai pienituloiset ei saa osallistua ystävien tai suvun juhliin, etteivät pilaa yleisilmettä?Sitten jos varaa olisi, mutta ei tajua tai tyylitajua, se on eri asia.
Koska äkkinäinen ei voi tietää kummasta on kyse, on julmaa tuomita tyylittömäksi ihminen, joka kituuttaa niin ettei tiedä aina mistä ruokaa lapsille tekisi, on säästänyt häälahjaan ym. ja sitten tulee halveksunta kun näyttä siltä mitä on, köyhältä.
riittää tyyliin juuri vaikka musta kotelomekko (tai mikälie pikkumusta). Olin juurikin vähävarainen yh ja ostin tuollaisen 30 eurolla Hennesiltä. Piristin asua vielä punaisella huivilla (4e) ja hiuskoristeella. Siitä kätevä asu, että käy sitten vaikka hautajaisissakin tai muissa vähän hienommissa pippaloissa.
Juhlava asu ei aina tarkoita mitään satasen silkkimekkoa.
Jokainen pukeutukoon persoonansa ja tapojensa mukaan.Ei ole kovin egologista ostaa kalls vaate paria käyttökertaa varten.Kesäiselle trikoomekolle on jatkokäyttöä vaikka siellä rannalla.Minusta tärkeintä lienee että häissä on hyvä henki ja vieraat viihtyyvät yhdessä.En pidä tärkeänä kaavamaista käytöstä.Antaa kaikkien kukkien kukkia...vaikka sitten trikoistenkin.
Esim. harmaa kotelomekko. Sillä kehtaa mennä kesä- ja talvihäihin (kesällä vaikka pinkki pasmina ja asusteet ja telvella jakku). Ei oikeasti vie ketään vararikkoon. Jos ei liho, mekko on niin ajaton, että sitä voi käyttää vaikka 10 vuotta ja sillä mennä häät ja oopperat etc. Jos vain itse jaksaa katsella.
Ja on todella ekologista!
Omissa hääbileissämme oli pukukoodi, pyysimme kaikkia 100 ystäväämme pukeutumaan juhlavaatteisiin. Kaikki noudattivat pyyntöämme, kukaan ei tullut esim. farkuissa. Liekö sillä merkitystä, että emme oli enää kaksikymppisiä...
Kyllä saa köyhä tulla juhliin ja lahjakin saa olla halpa. Jos halua on, niin kyllä köyhälläkin on usein ihan hyvät vaatteet. Ei tietysti sitä kalleinta silkkimekkoa, mutta eipä sitä vaadittukaan. En epäile, ettäkö vaatekaapistasi ei löydy sopivaa päälle pantavaa. Mutta jos ei löydy niin itse olen ainakin ostanut kirpparilta 2e:lla siistin kotelomekon, siistit housut ja taisi se juhlapaitakin maksaa saman 2e. Noilla pääsee jo pitkälle. kannattaa suosia kirppareita, joissa on myyjä paikalla. Saa usein tingittyä hintaa ja kun katsoo myyjää niin tietää aika hyvin sopiiko vaate itselle päälle vai ei. Kirppareilta saa harvoin siistejä trikoovaatteita, mutta siistejä juhla /'siistimpiä' vaatteita aika useinkin.
mutta ketä se liikuttaa? :) Olen ihan übertylsä kun en käytä mitään koruja, eikä minulla ole edes vihkisormusta, apua! Oma mielenkiintoni elämässä kohdistuu ihan muihin asioihin. Vaatimattomuus kaunistaa. Tänne kirjoitin vain siksi että ärsyttää kun ihmiset ovat niin ulkonäköpainotteisia nykyään, ei taida olla häävierailla, siis niillä ihmisillä, hirveästi väliä kun tuijotetaan että onko nyt vimpan päälle pukukoodin mukainen pukeutuminen. Ja että kai lahjat on oikeat, muuten voi näyttää ovea.
On kyse kaytostavoista, etiketista, miksi sita halutaankin kutsua. Kylla se varmasti herattaa kenen tahansa huomion, jos saapuu paikalle pahasti yli/alipukeutuneena. Ei siina tartte nenansa vartta pitkin tarkoituksella tuijottaa.
Mutta, jos sina et ymmmarra, niin sille ei voi mittaan :-) Ihmiset elavat erilaisissa piireissa, sillekaan ei voi mitaan. Kaikki lahtee juhlakalun kunnioittamisesta, eika sita tee, jos vaantaytyy juhlavaan tilaisuuteen vaikkapa farkuissa. Ei tartte olla kotelomekkoa ja muotiretkuja, vaan oman tyylin mukaan toista kunnioittaen. Ei ole varmaan liikaa vaadittu?
jossa kaaso oli pukeutunut TOSI arkiseen puuvillamekkoon johon oli kiepsauttanut silkkisen leveän nauhan (joka ei sopinut yhtään)! Kyllä mua ottais päähän morsiamena jos kaaso pukeutuis niin! Kyllä sen verran pitää arvostaa morsianta ja sulhoa, että panostaa pukeutumiseen, nekin panostanut hääjuhlaan! Ja vieläpä tämän miehellä oli musta puku ja musta kravaatti (voi luoja!), näytti hautajaismeiningiltä.
Ja ne perustelut, "MINULLA on parempiakin mielenkiinnon kohteita", eli jos pukeutuu vaikka kerran vuodessa häihin tilaisuuden edellyttämällä tavalla niin ei voi olla muita mielenkiinnon kohteita?
Monissa maissa naiset suorastaan kilpailevat - hyvässä hengessä siis - kuka on upein ja näyttävin, Suomessa se on ilmeisesti älykkyyden ja syvällisyyden merkki jos lompsii crocseissa häihin, tai mikä parasta, ei mennä ollenkaan juhliin kun siellä on "pönötystä" ja "mua ei vittu juhlaretkut kiinnosta". Luoja mitä metsäläisiä!
Olen akateemisesti koulutettu kaupunkilaisnainen, enkä silti käy kissanristiäisissä. Pukeudun siististi mutta ei nimenomaan kiinnosta se häissä "pönöttäminen". Tiedän tasan tarkkaan mikä on pukukoodi (ainakin teidän mielestänne) ja suoraan sanottuna se on suoraan keskiajalta.
Onneksi monet nuoremmat osaavat juhlia vähän rennomminkin..
Ja ne perustelut, "MINULLA on parempiakin mielenkiinnon kohteita", eli jos pukeutuu vaikka kerran vuodessa häihin tilaisuuden edellyttämällä tavalla niin ei voi olla muita mielenkiinnon kohteita?
Monissa maissa naiset suorastaan kilpailevat - hyvässä hengessä siis - kuka on upein ja näyttävin, Suomessa se on ilmeisesti älykkyyden ja syvällisyyden merkki jos lompsii crocseissa häihin, tai mikä parasta, ei mennä ollenkaan juhliin kun siellä on "pönötystä" ja "mua ei vittu juhlaretkut kiinnosta". Luoja mitä metsäläisiä!
Lisäksi kutsutaan hääjuhlia kissanristiäisiksi!
Hääpariko oikeasti luulee että puoltakaan vieraista oikeasti kiinnostaa? Pakkopullaa se on, mutta kun tavat niin velvoittavat niin ei kehdata olla poiskaan.
Ja mitä voi olettaakaan kun kutsutaan sukulaisia joita ei ole nähty 20 vuoteen, ja kaikki mahdolliset kummin kaimat lahjojen toivossa.
Voi voi kun oltiin miehen kanssa niin törkeitä ettei edes ilmoitettu ettei mennä..
Meidän perheissä ja ystäväpiirissä ihmiset ovat hyvätuloista keskiluokkaa, pääasiassa akateemisia ja pääasiassa kaupunkilaisia. Tällaisessa otannassa ei tule trikootunikoita tai sortseja häihin, vaan ihmiset omaavat normaalit sivistyneen ihmisen käytöstavat. Nekin, joilla talous saattaa olla tiukemmalla onnistuvat kyllä pukeutumaan juhlan vaatimalla tavalla joko lainaamalla tutun/sukulaisen vaatekaapista tai ostamalla retrona vaikka kirpparilta. Pukeutua voi edullisestikin hyvin, JOS on tilannetajua ja käytöstapoja. Itselleni ongelma on tosiaan täysin vieras, koska en tunne sivistymättömiä ihmisiä :D Jokaisen pitää vaan hyväksyä se, että oma lähipiiri on jokaisen itsensä näköinen. Se että Jonnajenniina ja Jami ovat päättäneet pitää suurudenhullut bling-bling-häät swarowskin kristallein ja valkoisella smokilla ei muuta sitä tosiasiaa, että Jonnajenniinan ja Jamin suku ja kaverit ovat maalaisia, duunareita ja työkkärin/sossun asiakkaita...