Eskarilainen ja vauva, mitä sinä tekisit?
Kysyn mielipidettä seuraavassa tilanteessa: meille syntyy vauva alkutalvesta eli kun nykyinen kuopuksemme on n. puolivälissä eskaria. Kuinka silloin toimisitte:
a) ottaisitte eskarilaisen kokonaan pois varsinaisesta päivähoidosta kotiin vauvan ja äidin kanssa eli kävisi vain eskaritunneilla,
b) jatkaisitte kokopäivähoidossa (eskari+puolipäivähoito) vai
c) jotakin tältä väliltä ja miksi?
Kommentit (80)
Mulle on päiväkotihenkilökunta sekä Suomessa, että täällä nykyisessä asuinmaassamme sanonut, että lapselle tärkeintä on säännönmukaisuus, eli päivien pitäisi aina olla yhtä pitkiä, olivatpa ne sitten puolikkaita tai kokonaisia. On turvallisempi oli, kun tietää milloin tullaan hakemaan.
Mies vie aamulla ja minä haen iltapäivällä. Viihtyy oikein hyvin eikä halua minun hakevan aikaisemmin, vaikka olen sitä ehdottanut.
Mulle on päiväkotihenkilökunta sekä Suomessa, että täällä nykyisessä asuinmaassamme sanonut, että lapselle tärkeintä on säännönmukaisuus, eli päivien pitäisi aina olla yhtä pitkiä, olivatpa ne sitten puolikkaita tai kokonaisia. On turvallisempi oli, kun tietää milloin tullaan hakemaan.
tarkkaan, mitä se tarkoittaa, jos sanotaan, että haetaan puoliltapäivin tai klo 16, osaa ajoittaa sen päiväänsä ja odottaa hakua oikeaan aikaan. Mutta lapsethan on erilaisia. En silti usko, että se olisi ongelma, jos hakuaika vähän vaihtelisi?
eskarilainen oli vain eskarissa.
Miksi hankkia lapsia, jos ne haluaa viedä joka päivä koko ajaksi pois silmistä?!?
On se äiti ja vauva -perhe ja sitten äiti ja toiset lapset -perhe. Ei ihme, että sisaruksiin ei pidetä enää yhteyttä, kun lapset tungetaan mieluummin muiden hoitoon kuin jaksettaisiin itse edes muutamaa tuntia päivässä.
Totta helvetissä eskarilainen on äidin ja pikkusisaruksen kanssa!
Meilläkin aloitti eskarilainen nyt, ja ensi vuoden puolella meillekin syntyy vauva. Eskarilainen on nyt vain eskarissa, mutta muutamaksi kuukaudeksi menee sekä hän että nuorempi lapsemme osa-aikaiseen hoitoon yksityiselle pph:lle. Alkuvuodesta jäävät sitten taas hoidosta pois kotiin äidin ja vauvan kanssa. Toivotaan vain, ettei tule taas koliikkivauvaa...
kun isoveli aloitti eskarin. Ensimmäisen kuukauden hän oli päiväkodissa vain eskariajan eli 9-13 mutta oli aina silloin yhdeltä vihainen, kun hain jo pois, joten sitten sovimme, että hain vasta kahdelta ja maksoin hoitomaksun sen yhden tunnin mukaan. Päiväkotiin oli meiltä 1,5 km, jonka yleensä kävelimme sekä aamulla että iltapäivällä. Hyvää hyötyliikuntaa.
Meillä eskarilainen on vain eskarissa. Kotona myös kaksivuotias ja vauva.
Eipä muuten ekallakaan olla sitten koko päivää koulussa vaan 3-4 tuntia on sielläkin päivän pituus!
kun isoveli aloitti eskarin. Ensimmäisen kuukauden hän oli päiväkodissa vain eskariajan eli 9-13 mutta oli aina silloin yhdeltä vihainen, kun hain jo pois, joten sitten sovimme, että hain vasta kahdelta ja maksoin hoitomaksun sen yhden tunnin mukaan. Päiväkotiin oli meiltä 1,5 km, jonka yleensä kävelimme sekä aamulla että iltapäivällä. Hyvää hyötyliikuntaa.
On se äiti ja vauva -perhe ja sitten äiti ja toiset lapset -perhe. Ei ihme, että sisaruksiin ei pidetä enää yhteyttä, kun lapset tungetaan mieluummin muiden hoitoon kuin jaksettaisiin itse edes muutamaa tuntia päivässä.
Totta helvetissä eskarilainen on äidin ja pikkusisaruksen kanssa!
kunnolla? Tästähän juuri nimenomaan ei ole kysymys, vaan mietin lapsen parasta ja en ole vakuuttunut, että jo keväällä 6v täyttäneelle se välttämättä on kotona tylsistymässä äidin ja vauvan kanssa. Enemmän mietin asiaa nimenomaan lapsen edun kannalta.
t. ap
On se äiti ja vauva -perhe ja sitten äiti ja toiset lapset -perhe. Ei ihme, että sisaruksiin ei pidetä enää yhteyttä, kun lapset tungetaan mieluummin muiden hoitoon kuin jaksettaisiin itse edes muutamaa tuntia päivässä. Totta helvetissä eskarilainen on äidin ja pikkusisaruksen kanssa!
kunnolla? Tästähän juuri nimenomaan ei ole kysymys, vaan mietin lapsen parasta ja en ole vakuuttunut, että jo keväällä 6v täyttäneelle se välttämättä on kotona tylsistymässä äidin ja vauvan kanssa. Enemmän mietin asiaa nimenomaan lapsen edun kannalta. t. ap
virikkeitä saamaan? Ekaluokkalaisilla on sama 20 tuntia viikossa.
virikkeitä saamaan? Ekaluokkalaisilla on sama 20 tuntia viikossa.
[/quote]
Kyllä esikoiseni on saanut paljon huomiota ja kotihoitoa tähänkin mennessä, sillä olin hänen kanssaan kotona vajaa 4-vuotiaaksi ja nyt onkin sitten erityisesti nauttinut pk-arjesta ja ennen kaikkea kavereistaan siellä :)
t.ap
vaan meenpä kysymään tuolta 2kk ikäiseltä mitä se haluaa koska haluan ajatella myös lapsen parasta
niin ikäeroa on mutta voi hyvät hykkyrät kun lapsen parhaalla voi perustella sitä ettei aikuisella järki kulje!
vaan meenpä kysymään tuolta 2kk ikäiseltä mitä se haluaa koska haluan ajatella myös lapsen parasta
niin ikäeroa on mutta voi hyvät hykkyrät kun lapsen parhaalla voi perustella sitä ettei aikuisella järki kulje!
Mitähän oikein yritit sanoa? Jotkut oikeesti osaa miettiä asiat myös lapsen kannalta, ei vaan sen, mitä ns. yleinen mielipide toitottaa kaikille oikeana mallina. Todellisessa elämässä kaikille ei vaan passaa sama ratkaisu samaankaan tilanteeseen.
Kotona vauva ja 3v. Matkaa 1km. Iltaisin 2krt/vko harrasti, muuten viihdyttiin kotosalla. Eskarista tuli välillä kavereita eskarin jälkeen meille leikkimään ja joskus lapsi meni kaverille.
Minä en oikein ymmärrä tuota sisarussuhde-argumenttia. Meillä esikoinen alkoi nauttia kuopuksen seurasta, kun kuopus oli parivuotias ja hänestä oli leikkikaveriksi. Ennen sitä kuopus oli jotain, joka täysin yllättäen alkoi parkua ja vei äidin huomion. Yleensä lapsi jaksoi yhden imetyksen ajan odottaa, mutta viimeistään kolmannen peräkkäisen imetyksen/vaipanvaihdon jälkeen häneltä paloivat hihat. Mikään järkipuhe tai kasvatustempaus ei tähän auttanut vain aika.
Kuopus oli vielä sitä tyyppiä, jota ei voinut imettää kuin makuuhuoneen hiljaisuudessa. Esikoista pystyi ongelmitta imettämään missä hyvänsä ja hänen vauva-aikanaan ihmettelin niitä äitejä, jotka esimerkiksi kahvilasta vetäytyivät lastenhoitohuoneeseen imettämään. Kuopuksen kanssa olin kiitollinen, jos kaupungilla käytäessä imetys edes lastenhoitohuoneessa sujui. Hänen kanssaan ei sitten niin paljon tullut liikuttuakaan.
lapsi viihtyy paremmin päiväkodissa kuin omassa kodissa?
Komppaan täysin tuota kysymystä. Meidän 5v-poikanen viihtyy eskarissa eskarin takia mutta rakastaa kotipäiviään. Meillä on kivaa yhdessä ja vaikka arki on välillä raskasta työssäkäynnin takia, koti on meille paras paikka vapaapäivinä. En ikinä veisi lastani vapaapäivinä hoitoon!
Tuntevat lapsen ja osaavat antaaoikeamman vastauksen kuin kukaan täällä av:lla.
Mulla nyt eskarin aloittava lapsi, joka ollut päiväkodissa 2,5-vuotiaasta. Kun lapsi oli 3,5-v syntyi pienempi sisarus ja muutimme ulkomaille. Juttelin muutosta paljon lapsen hoitajien kanssa ja olivat ehdottomasti sitä mieltä, että täyspäiväinen (9-15) päivähoito on paras ratkaisu lapsemme kohdalla, huolimatta siitä, että meillä lastenhoitaja kotona ja päiväkodissa voi valita hoitopäivät ja päivien pituudet ihan miten tahtoo. Eikä olla karkkeja tai sosiaalitapauksia, lapsi vaan on niin sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja aktiivinen, että kaipaa enemmän toimintaa, kuin kotona on tarjottavissa.
Ja hyvin on sujunut :). Hoitopäivän jälkeen ehditään hyvin vielä puuhastella yhdessä ja harrastaajos mitäkin. Lastenohjelmia meillä ei arkisin tarvitse katsoa ei aamulla eikä illalla :).