Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilainen ja vauva, mitä sinä tekisit?

Vierailija
15.08.2011 |

Kysyn mielipidettä seuraavassa tilanteessa: meille syntyy vauva alkutalvesta eli kun nykyinen kuopuksemme on n. puolivälissä eskaria. Kuinka silloin toimisitte:

a) ottaisitte eskarilaisen kokonaan pois varsinaisesta päivähoidosta kotiin vauvan ja äidin kanssa eli kävisi vain eskaritunneilla,

b) jatkaisitte kokopäivähoidossa (eskari+puolipäivähoito) vai

c) jotakin tältä väliltä ja miksi?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ollut meillä.

Vierailija
42/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse samassa tilanteessa pidin eskarilaisen vain eskaritunneilla, ei päivähoitoa. En halunnut pitää lasta yhtään enempää päiväkodissa kuin oli "pakko". Kavereita ehti tapaamaan muutenkin kuin eskarissa ja meilläkin oli kivasti aikaa olla yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ettei lapsesi saa riitävästi ikäistään seuraa eikä virikkeitä siinä neljässä tunnissa minkä eskari kestää? Viisi-kuusivuotias lapsi viihtyy loppuajan taatusti kotona ellei kyseessä ole täysin narkki-tai muuten sosiaalitapaus äiti.

Päiväkodista tehdään aivan liian heppoisin perustein KODIN vertaisia!

Lapsi oli syksyn ja puolet kevätlukukaudesta puolipäiväeskarissa ja kun menin keväällä töihin, siirtyi lapsi kokopäivähoitoon.

Mutta mieti itse, tarvitsetko eskarilaiselle kokopäivähoitoa.

vaan miten paljon eskarilainen tarvitsee ikäistensä seuraa ja virikkeitä - minä kun en välttämättä ihan heti pienen vauvan kanssa pääse ulkoilemaan ja touhuamaan, vaan oleminen on pitkälti kotona olemista ja en ole mikään askarteluihme...en haluaisi lasta kotiin telkkaria tuijottamaan, vaikka alunperin olinkin ajatellut että tietysti hän on kotona kanssani. Nyt vaan mietin, mikä nimenomaan lapsen etu on..

t. ap

44/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla koko talven pukemassa vauvaa eskariin menoa varten ja sitten eskarista hakua varten jos vanhempi on vain eskarissa.

Eskari muistaakseni kestää 3 tai neljä tuntia.

Jos eskari on vähänkään kauempana, lähdet viemään eskarilaista viimeistään 30 minuuttia ennen eskarin alkua. Sitten matkaa 30 minuuttia kotiin, jonka jälkeen on vain 2,5 tai 3,5 tuntia aikaa ennen kuin lähdet uudestaan. Ehdit ehkä juuri ja juuri syöttää vauvan tai käydä kaupassa kun on jo mentävä. Vauva puolestaan on koko ajan liikkeessä paikasta toiseen. Jos et käy eskariaikana kaupassa, käyt siellä vauvan ja eskarilaisen kanssa...

Vierailija
45/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen ollut kotona pienemmän kanssa.

Joka päivä 8-12 on ollut riittävä tuon ikäisellekin :).

(Alle eskari-ikäiset ovat olleet sitten kerhossa 1-3 kertaa viikossa 2-3 tuntia kerrallaan, iästä riippuen)

Vierailija
46/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy siltä eskarilaiselta, haluaako jäädä vielä iltapäiväksi (eihän siellä viiteen asti tarvii olla).

Toisekseen, on sulle ihan mielettömän raskasta vielä klo 9 ja hakea sitten puolilta päivin. Mulle toi ainakin tosi paljon helpotusta, että meillä oli se kokopäiväpaikka ja mies vei eskarilaisen jo aamupalalle. Vauvan kanssa ne yöt ei ihan ole niitä leppoisampia, joten en olis saanut väännettyä itseäni ylös viemään -25 asteen pakkasessa vauvan kanssa eskarilaista. Ja se -25 oli aika normaali pakkaslukema koko talven täällä Etelä-Suomessakin.

Välillä lapsi halusi jäädä iltapäiviksi, sillä kotona oleminen oli 6 vuotiaalle ihan julmetun tylsää. Hatunnosto niille, jotka siinä imetyksen ja non-stop -itkun lomassa jaksaa järkätä 6vuotiaalle ohjelmaa ja kavereita ottaa vastaan kotiin (varsinkin kun ne kaikki on päiväsaikaan päiväkodissa).

Vierailija
47/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla koko talven pukemassa vauvaa eskariin menoa varten ja sitten eskarista hakua varten jos vanhempi on vain eskarissa.

Eskari muistaakseni kestää 3 tai neljä tuntia.

Jos eskari on vähänkään kauempana, lähdet viemään eskarilaista viimeistään 30 minuuttia ennen eskarin alkua. Sitten matkaa 30 minuuttia kotiin, jonka jälkeen on vain 2,5 tai 3,5 tuntia aikaa ennen kuin lähdet uudestaan. Ehdit ehkä juuri ja juuri syöttää vauvan tai käydä kaupassa kun on jo mentävä. Vauva puolestaan on koko ajan liikkeessä paikasta toiseen. Jos et käy eskariaikana kaupassa, käyt siellä vauvan ja eskarilaisen kanssa...

Meillä kävivät tosiaan eskarilaiset eskarissa puolipäiväisesti kun olin kotona. Eli kahdeksaksi eskariin. Haku klo 12. Hyvin toimi.

Samoin kerhossa (2 h) käynti onnistui myös.

Vaatii vaan pikkaisen järjestelykykyä ;-).

t. viiden lapsen äiti

Vierailija
48/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä pieni, eli itse tekisin niin, että pelkkä eskari, ja sit äitin ja vauvan luo kotiin. Eskari riittää hyvin virikkeeksi, ei sinun sen jälkeen tarvi askarrella hänen kanssaan. ja toisin kuin joku tietämättömänä väitti, eskari on 4 tuntia päivässä, oli ohjelma mitä hyvänsä. eikä ne iltapäivisin ne loput hoitolaiset siel mitään eskaritehtäviä tee, kun osa on lähtenyt. mielestäni tarjoaisit ihanan, rauhallisen alun lapsesi opintaipaleelle, että hän saisi tulla kotiin eskarin jälkeen.Ja tuon ikäisen lapsen tehtävä on leikkiä, ei tuijottaa videoita.. Olisi ihana, että hän saisi aikaa tutustua myös uuteen pikkusisarukseensa kunnolla.

Vierailija
49/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvanne on huono nukkumaan, niin saatpahan päivisin omaa aikaa päiväunien nukkumiseen, kaupassa käymiseen ja siivoamiiseen. eskarilainen puolestaan kavereita ja toimintaa. voithan pitää vaikka vaan 5-6h?

Vierailija
50/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa taas kysymys

Vierailija
51/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä pieni, eli itse tekisin niin, että pelkkä eskari, ja sit äitin ja vauvan luo kotiin. Eskari riittää hyvin virikkeeksi, ei sinun sen jälkeen tarvi askarrella hänen kanssaan. ja toisin kuin joku tietämättömänä väitti, eskari on 4 tuntia päivässä, oli ohjelma mitä hyvänsä. eikä ne iltapäivisin ne loput hoitolaiset siel mitään eskaritehtäviä tee, kun osa on lähtenyt. mielestäni tarjoaisit ihanan, rauhallisen alun lapsesi opintaipaleelle, että hän saisi tulla kotiin eskarin jälkeen.Ja tuon ikäisen lapsen tehtävä on leikkiä, ei tuijottaa videoita.. Olisi ihana, että hän saisi aikaa tutustua myös uuteen pikkusisarukseensa kunnolla.

Kun mulla on nyt pikku ekaluokkalainen. Viime vuonna siis eskarilainen ja meille tuli silloin vauva.

Jaa ei tarvi eskari jälkeen mitään virikettä? Kun meillä tämä tarkoittaa sitä, että eskarilainen hokee non-stoppina: mul ei ole mitään tekemistä, mul ei ole ketään kaveria, mä en keksi mitään tekemistä... Jep tosi nautinnollista sekä äidille että sille eskarilaiselle (ja tämä lapsi kyllä viihtyy hyvin itsekseen ja keksii mitä ihmeellisimpiä leikkejä ihan itsekseen)

Ja kotipäivinä niitä videoita tuijotetaan ihan hulluna. Ensin aamulastenohjelmat, sitten lepohetkivideo, sitten tuleekin jo iltalastenohjelmat. Ei vaan pysty järjestämään muuta siinä vauvanhoidon lomassa.

Kotihoidetut lapset tuntuu katsovan ihan hulluna tv:tä (ihan vaan oma havainto puistotuttujen lapsista ja oman lapsen kotonaoloajalta havaittu asia)

Vierailija
52/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitäisin vain sen puolipäivän eli hakisitte vauvan kanssa sen neljän tunnin jälkeen kotiin. Meillä tulee todennäköisesti olemaan sama tilanne ja olen ajatellut, että eskari riittää. Neljä tuntia pelkän vauvan kanssa päivässä on mielestäni jo paljon.

Tosin: pidä siltä varalta se kokopäiväpaikka, että näet, ettei vauva ole keskonen, vammainen tai muuten sairas. (Silloin voi olla, että tarvitset olosuhteiden pakosta sen kokopäiväpaikan lapsellesi.) Vaikeampi saada se kokopäiväpaikka sitten takaisin kuin luopua siitä, jos kaikki vauvan kanssa on normaalisti.

Vierailija
53/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ihan koulukuljetus jolla lapsi meni aamulla eskariin ja tuli kotiin.

Eikö lapsien isä voi ollenkaan viedä tai hakea?

Miksi oma lapsi koetaan noin isoksi riesaksi? Tarkoitin näitä jotka puhisevat että joutuu ihan omien lapsiensa kanssa käydä kaupassa, olemaan kotona niiden kanssa ja vastailla kysymyksiin.. Kannattaisiko asiaa miettiä ennenkuin niitä lapsia tekee?

Vierailija
54/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eik lapsi saa osallistua kotiaskereisiin esim. leipomiseen tai pyykkikoneen tyhjentämiseen? En voi käsittää että ainoa keino olla lapsensa kanssa on avata televisio!!?!?!? Osaatko sä leikkiä lapsesi kanssa ollenkaan vai oletko jo etukäteen päättänyt että vauvaloma on myös lomaa äitiydestä?

Kun mulla on nyt pikku ekaluokkalainen. Viime vuonna siis eskarilainen ja meille tuli silloin vauva.

Jaa ei tarvi eskari jälkeen mitään virikettä? Kun meillä tämä tarkoittaa sitä, että eskarilainen hokee non-stoppina: mul ei ole mitään tekemistä, mul ei ole ketään kaveria, mä en keksi mitään tekemistä... Jep tosi nautinnollista sekä äidille että sille eskarilaiselle (ja tämä lapsi kyllä viihtyy hyvin itsekseen ja keksii mitä ihmeellisimpiä leikkejä ihan itsekseen)

Ja kotipäivinä niitä videoita tuijotetaan ihan hulluna. Ensin aamulastenohjelmat, sitten lepohetkivideo, sitten tuleekin jo iltalastenohjelmat. Ei vaan pysty järjestämään muuta siinä vauvanhoidon lomassa.

Kotihoidetut lapset tuntuu katsovan ihan hulluna tv:tä (ihan vaan oma havainto puistotuttujen lapsista ja oman lapsen kotonaoloajalta havaittu asia)

Vierailija
55/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaan tai vauvan syöttämiseen menee 2,5-3,5h

ja kun se ei vielä riitä niin kysytään lapselta miten sulle olis sopivin, olisko kerho kiva vaiko eikö, otetaanko puolen tunnin vai koko tunnin setti kerrassaan

Vierailija
56/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain eskarissa.

Vierailija
57/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne eskaritunnit riittää eskariksi! Saa sitten "viimeisen" tilaisuuden olla vielä suht paljon kotona. Koko kesä kotona jne. Ensimmäinen kouluvuosi on paljon helpompi jos on saanut vähän leppoisasti elellä sitä ennen.

Lisäksi jos on vain eskarissa, voi ehtiä ja jaksaa mennä johonkin hauskaan harrastukseen illalla tai vkonloppuna. Oma eskarini ainakin nautti kauheasti jumppatunneistaan.

Vierailija
58/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 5-7 tuntia. Useimmat tuntemani 6-vuotiaat viihtyvät päiväkodissa erittäin hyvin, ja pitävät äidin ja vauvan seuraa tylsänä. Pk:ssa on saletisti enemmän virikkeitä ja tekemistä kuin kotona.

Jos lapsi on pk:ssa esim 8-14.30, niin iltaan jää runsaasti aikaa yhteiselle meiningille. Sinulle jää hyvin aikaa vauvalle ja mahdollisille vauvaharrastuksille sekä kaupassakäynnille ja huushollaukselle, ja tarvittaessa päiväunille.

Vierailija
59/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni on, kuten aiemmin kirjoitin, tärkeintä lapsen paras eli toki aion asiasta häneltäkin kysyä. Meillä lapsi pitää viedä ja hakea eskarista, matkaa on 1,5km/suunta mikä ei kesäaikana ole paljon, mutta talvella pakkasessa ja lumituiskussa jo haaste, kun ei ole toista autoa. Miehen työmatkaan menee 1h/suunta ja jos hän vie eskarilaisen aamulla (eskari on klo 8.30-12.30), hän ei illalla tule kotiin kuin vasta klo 18.30 pintaan - eli minun pitäisi kuskata eskarilaista, jotta mies voisi mennä aamuisin ajoissa ja tulla kotiinkin järkevään aikaan.

Päälle tietysti eskarilaisen harrastus 2 x vko. Eskarilaiseni on äärimmäisen aktiivinen, paljosta kiinnostunut ja ehtiväinen, joten siksi vain mietin, pystynkö minä ja vauva tarjoamaan hänelle tarpeeksi virikettä kotona (ettei tosiaan menisi tv:n katsomiseksi). Tiedän jo nyt, että vauva syntyy sektiolla, joten siitäkin tulee alkuun omat rajoituksensa.

Mutta kiitän kaikkia mielipiteistä, lisääkin saa tulla! On tässä onneksi vielä hetki aikaa pohtia! Ehkäpä väliratkaisu olisi paras: lapsi olisi kokopäivät hoidossa esim. 1-3 pv/vko ja loput minun ja vauvan kanssa?

t. ap

Vierailija
60/80 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas tuo 14.30 on huonoin mahdollinen hakuaika, sillä ainakin meilläpäin päiväuni/lepo on klo 12 eteenpäin ja sen jälkeen välipala. Kun hakee 14.30 niin lapsi on joutunut tuohon päivälepoon (josta en ole kuullut isompien lasten tykkäävän), mutta ei pääse enää iltapäivän ulkoiluun.

Itse tekisin mieluummin niin, että jos haluaa pitää eskarin jälkeen, niin sitten 1-2 päivänä pitäisi sen kokonaisen päivän ja muuten vaan sen eskariajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi