Suomalaiset ovat ihan ylivoimaisesti Euroopan huonoimmin pukeutuva kansa
Olen asunut pitkästi toistakymmentä vuotta ulkomailla ja asun edelleen täällä mantereella. Työni vuoksi matkustan paljon ja käyn myös paljon Suomessa vuosittain.
En voi kuin ihmetellä sitä järkyttävää tapaa miten Suomessa pukeudutaan. Toisaalta kauhistelen myös sitä, että suomalaiset vai pitäisikö ennemmin sanoa av-mammat, jaksavat puolustella huonoa pukeutumistaan.
Siinä EI ole MITÄÄN puolusteltavaa.
Ymmärrän kyllä pohjolan vaativat keliolosuhteet talvisin ja rospuuttoaikaan mutta ei sekään mielestäni oikeuta panemaan päällensä ihan mitä hyvänsä. Kyllä kaamoksessakin luulisi näköaistin pelaavan.
Ja entäs sitten näin kesäisin. Ihan yhtä kamalaa katsottavaa. Missä on teidän korkokengät, sisaret? Missä kevyet helmat?
Suomalaisessa mediassa parjataan aina miesten pukeutumista. Lähtisin kyllä ensin ihan itsestäni muuttamaan pukeutumista - jos pukeutuisin kuin tyypillinen suomalainen nainen, mitä en onnekseni tee, huh!
Mielelläni kuulisin muutaman miehisenkin kommentin suomalaisten naisten tai jopa ihan oman vaimonsa pukeutumisesta, jos joku uskaltaa.. ;)
Kommentit (98)
Ja joskus pukeudun, mutta en aina enkä "koskaan viimeisen päälle", sillä en jaksa kovin montaa minuuttia seistä paikallani peilin edessä. Mutta omistan siis 9cm korot, useita hameita ja pari tyylikästä paitaa.
Suomessa on neljä eri vuodenaikaa ja jos jokaisena niistä haluaa pukeutua tyylikkäästi, niin kyllä se vain vaatii rahaa. Ja kyllä voisin ostaa jotain halvempaa, mutta valitettavasti oikeasti tyylikkäät ja kauniit vaatteet maksavat. Itselläni on myös useampia tyyliä ja haluan välillä pukeutua niihin mustiin ketjuhousuihini ja huppariin, vaikka mieheni ei tunnu tästä tyylisuuntauksestani erityisesti pitävänkään :)
Enkä halua olla myöskään se pariisitar, joka tuhlaa useita satoja euroja kuukaudessa vaatteisiin ja meikkeihin. Mielestäni se menee jo eettisen käyttäytymisen yli.
91 - Miksi sua hävettää Helsingin kaduilla? Sulla on takuuvarmasti nättejä vaatteita kotona, miksi et laita niitä päälle?
Luulen jokaisen maan pääkaupungin olevan vähän poikkeus, lisäksi niissä kulkee paljon turisteja. Pääkaupungeissa on aina pintapaikkoja, joihin kuuluu mennä ns. näyttäytymään. En nyt puhu niistä.
Sisareni asuu Suomen pääkaupunkiseudulla - terveisiä vaan, jos tunnistaa! - ja itse Suomessa käydessäni se on ennemminkin jossain pikkukaupungissa tai maaseudulla. Sisareni tuhahtelee, etteihän sen ole väliä, miltä siellä maalla näyttää, kuulostaen suurin piirtein siltä, kuin voisi lompsia suoraan navetasta lähikauppaan (taas pientä kärjistystä).
Minusta tällainen ajattelutapa ei ole ok. Haluan siellä ns. syrjäkylilläkin pukeutua hyvin/nätisti muiden ihmisten ilmoilla. Se on mielestäni sitä muiden ihmisten huomioon ottamista. Ja ei, en ole missään pakkelissa enkä tälläytyneenä. Sitä on, kuulkaa, aika monta variaatiota tälläytymisen ja kotirommppeiden välillä.
92 - eihän tämä ole riitelyä :) Keskustelu on mielestäni pysynyt hyvinkin asiallisena. Sulla oli muuten paljon hyvää asiaa, mistä olen samaa mieltä. Onhan se periatteessa ihan sama, mitä muilla on päällään, mutta sinäkin mielelläsi katsot, miten itse olet pukeutunut, right?
Ap
Mun kaapissa on käyttövaatteita, farkkuja ja paitoja. Takit on myös käyttövaatteita, siis perustoppiksia joissa voin käydä koiran kanssa lenkillä, mutta sellaisia joissa kehtaa myös mennä kauppaan. Mulla ei ole mitään hienoja villakangastakkeja yms. joita en tarvitsisi kuin kerran vuodessa, siksi niitä en ole ostanut enkä osta, se olisi ihan rahan tuhlausta. Mutta vaikka ne täällä takahikiällä kelpaakin kauppavaatteiksi, näytän Helsingissä kyllä juuri navetasta tulleelta.
Mutta muuten pidän vaatteistani, ne ovat käytännöllisiä. Kesävaatteita on toki sen verran, että sieltä löytyy vähän fiinimpääkin,koska ne ovat halvempia ostaa. Ei ole ollut tarvetta vuosiin käydä pääkaupungin kesässä.
Suomessa laadukkaat siistit vaatteet maksavat enemmän kuin muualla. Jostain kumman syystä kun pikeepaita tuodaan toiselta mantereelta Suomeen, paidan hinta vähintään kolminkertaistuu (15 USD -> 75 €).
Samalla suomalaiset palkat ovat suht alhaiset ja niistä menee paljon veroja. Mukaanlukien alv:t kaikesta, mitä kaupasta ostaa.
Meillä on vuodenajat, mistä seuraa, että pitäisi olla arki-, työ- ja juhlavaatteet kesälle, talvelle ja rospuuttoaikaan, kengistä takkiin.
Palkansaajan tuloista asuminen vie suhteettoman suuren osan Suomessa. Niinpä vaatteisiin jää vähemmän.
Ja vielä Suomen markkinat ovat pienet ja muutaman sisäänostajan käsissä. Kaupoista löytyy sitä tavaraa, joka heidän käsityksensä mukaan menee kaupaksi.
Kiitos kirjoituksestasi :) Olen tässä miettinut, miten osaisin jakaa ajatusmaailmaani sinulle. Me ilmeisestikin ymmärrämme 'hyvin pukeutumisella' ja 'tälläytymisellä' eri asioita. Toistan vielä kerran: ap ei tällää arkeen mutta ap haluaa mielellään pukeutua hyvin/nätisti.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi niistä vesirajahameista sekä pikkupikkutopeista, ne ovat mauttomia. Ne sopivat tosi harvalle, ehkä vain jollekin langanlaihalle teenagerille, ja valitettavasti suomalaiset teinitytöt eivät yleisesti ottaen tällaisia ole. Nämä ovat niitä pissiksiä, jotka soljuvat viimeisien trendien mukana ja ovat vielä kaukana omasta tyylistään.
Sinulla on pieni, pulautteleva vauva. Onnittelut hänestä! :) Mutta miksi hänen pitäisi paidalle pulauttaa? Kai sinulla on olkapäällä jokin pyyhe tai jotain? Tykkäsin muuten tuosta "värikkäästä" imetyspaidasta, jes! :)
Suomalaiset ovat kovin varovaisia värien käytössä. Mustaa käytetään ympäri vuoden. Miksi, oi, miksi? Kuvitteletteko te sen jotenkin hoikentavan teitä??
Hyvä 89, minusta ei ole pinnallisuutta antaa hyvä ensivaikutelma itsestään. Ja jos tapaan kaupungilla tuttuja, en toivo heidän näkevän minua homssuisena.
Entä se, miltä suomalaiset näyttävät matkalla, lento- ja laivaterminaaleissa? Me ollaan jokainen se jonkun joskus lanseeraama "kävelevä käyntikortti" maastamme.
Ap
Olen ilmeisesti ärsyttänyt tavattomasti niillä korkkareilla ja liehuhelmilla. En arvannut sohaisevani ihan näin pahasti muurahaiskekoa.. Joka tapauksessa nuo 94 mainitsemat yhdeksän sentin korot ovat huisin paljon enemmän mitä itse käytän :)
97 - painavaa asiaa! Voitaisiin melkeinpä todeta sen yhteiskunnan syyksi, etteivät suomalaiset pukeudu paremmin.
Samoin myös tuo 94 muistuttama fakta neljästä vuodenajasta (joita muuten kaipaan..) on omiaan luomaan paineita vaate- ja kenkäkaappiin.
Ap, joka vetäytyy miettimään vuodenaikojen merkitystä
Minäkin olen asunut useita vuosia ulkomailla, Euroopan maissa.
Olen nähnyt paljon huonosti pukeutuvia ihmisiä jokaisessa näistä maista, mutta myös paljon hyvin pukeutuvia ihmisiä.
Muodissa ja tyylissä on eroja eri maiden välillä, mutta se on sitten makuasia millaista tyyliä pitää hienona ja millaista huonona.
Ap taitaa harmitella vain sitä, että Suomessa naiset eivät pukeudu niinkuin hän haluaisi :D
en ole valmis luopumana mukavuudestani pelkän esteettisyyden takia. Ja housut on hametta mukavampi käyttää. On enemmän liikkumavapautta ja sitä mä arvostan ennen kaikkea.
ulkonäöltään ja ulkoiselta olemukseltaan rumin kansa.
Mitä ihmettä se muiden napaa kaivelee, miten me pukeudumme?
Minä pukeudun itseäni varten, en jotain Keski-Euroopan snobia varten.
sen mallisia, että parhaiten niille sopisi pukeutua ihan vain säkkiin. Persjalkaisia, muodottomia ja vyötäröttömiä.
havaintosi ulkomailla pikkukaupungeissa vai, kuten epäilen, jonkin maan pääkaupungissa tai suuremmissa kaupungeissa? Sinne ne hyvin pukeutuvat päätyvät maassa kuin maassa.
Et voi tehdä Madridin, Lontoon, Brysselin tai Pariisin pukeutujien perusteella mitään päätelmiä siitä, miten maan naiset pukeutuvat pienemmillä paikkakunnilla.
Tunnen jonkin verran Englantia ja Hollantia ja voin vakuuttaa, että ainakin siellä on niitä huonosti pukeutuvia lösöjä aivan yhtä paljon kuin Suomessa. Eniten huonosti pukeutuvia on mielestäni Venäjällä, mutta olenkin käynyt siellä myös muualla kuin Nevski Prospektilla, jonka perusteella suomalainen kosmopoliitti yleensä havaintonsa tekee.
Jotenkin kyllä ymmärrän nämä uhmakkaat "minä pukeudun vain itseäni varten" -tyypit, mutta samalla myös säälin: eivätkö he koskaan koe sitä ihanaa tälläytymisen ja arjesta irrottautumisen iloa? Sitä ihanaa hetkeä, kun sujauttaa kengät (korkokengät, ballerinat, loaferit tai saappaat - ihan sama, kunhan _sopivat_ asuun) eteisessä jalkaan ja tietää näyttävänsä tyylikkäältä?!
Itseäni varten minäkin pukeudun, mutta saan siitä puhtaan käytännöllisyyden lisäksi pientä ja harmitonta lisäiloa muutenkin onnelliseen elämääni :-)
sen mallisia, että parhaiten niille sopisi pukeutua ihan vain säkkiin. Persjalkaisia, muodottomia ja vyötäröttömiä.
Mut valitettavasti osuu lähelle totuutta!
Keskusta-alueiden ulkopuolelle ollenkaan ja väittää tietävänsä, minkälaista jengiä missäkin asuu. Jospa muuttaisit omaa pukeutumistasi ensin ja missähän päin Suomea asusteleet? Kyllä Helsingin keskustassa näkee kevyttä helmaa, korkokenkiä aivan päivittäin, hoikkia, kauniita ihmisiä.
Tietysti jos keräät havaintosi jostain muualta suomalaisesta pienestä kylästä maaseudulta, jossa käytännöllinen pukeutuminen jo töidenkin puolesta on järkevää ja välttämätöntä, on aika eri asia. Harvapa niitä peltotöitä tai lehmiä korkokengissä hoitaa...
Hyvä, että jossain ollaan huipulla! ;D
Jotenkin kyllä ymmärrän nämä uhmakkaat "minä pukeudun vain itseäni varten" -tyypit, mutta samalla myös säälin: eivätkö he koskaan koe sitä ihanaa tälläytymisen ja arjesta irrottautumisen iloa? Sitä ihanaa hetkeä, kun sujauttaa kengät (korkokengät, ballerinat, loaferit tai saappaat - ihan sama, kunhan _sopivat_ asuun) eteisessä jalkaan ja tietää näyttävänsä tyylikkäältä?!
Itseäni varten minäkin pukeudun, mutta saan siitä puhtaan käytännöllisyyden lisäksi pientä ja harmitonta lisäiloa muutenkin onnelliseen elämääni :-)
Mikä sinun mielestäsi on tyylikkäästi pukeutumista, ei välttämättä ole minusta. Kaikki eivät myöskään tykkää korkkareista.
Suomalaista ja puolalaista ei juuri erota toisistaan ennen kuin suunsa avaavat.
ottaa mallia joiden babuskoiden pukeutumisesta? No, eipä se kaukana taida olla, maaseutumummoilta suomalaiset naiset näyttävät, johan se kerran tuli todettua.
ap olis saanu kohtauksen jos olis nähnyt mut just kaupassa. mulla oli entinen valkoinen, nyt tollainen ruskea-oranssi-harmaa sävyinen teinihame, likaset ja kuluneet raitapinkit tennarit, joku ikivanha printtipaita, tukka sekasin ja tollasella paksulla ponnarilla jotenkuten kiinni, ei meikkiä, ei edes deodoranttia ja mitää karvoja en oo ajellut enkä ees aamulla pessyt hampaita.
ja arvaas mitä, sellainen komea mies flirttaili mulle useaan kertaan tuolla kaupassa :) eikä mikään juopporetku, vaan ihan normaali mies.
t.yks persjalkanen tyylitön lähiömamma