Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat ihan ylivoimaisesti Euroopan huonoimmin pukeutuva kansa

Vierailija
13.08.2011 |

Olen asunut pitkästi toistakymmentä vuotta ulkomailla ja asun edelleen täällä mantereella. Työni vuoksi matkustan paljon ja käyn myös paljon Suomessa vuosittain.

En voi kuin ihmetellä sitä järkyttävää tapaa miten Suomessa pukeudutaan. Toisaalta kauhistelen myös sitä, että suomalaiset vai pitäisikö ennemmin sanoa av-mammat, jaksavat puolustella huonoa pukeutumistaan.

Siinä EI ole MITÄÄN puolusteltavaa.

Ymmärrän kyllä pohjolan vaativat keliolosuhteet talvisin ja rospuuttoaikaan mutta ei sekään mielestäni oikeuta panemaan päällensä ihan mitä hyvänsä. Kyllä kaamoksessakin luulisi näköaistin pelaavan.

Ja entäs sitten näin kesäisin. Ihan yhtä kamalaa katsottavaa. Missä on teidän korkokengät, sisaret? Missä kevyet helmat?

Suomalaisessa mediassa parjataan aina miesten pukeutumista. Lähtisin kyllä ensin ihan itsestäni muuttamaan pukeutumista - jos pukeutuisin kuin tyypillinen suomalainen nainen, mitä en onnekseni tee, huh!

Mielelläni kuulisin muutaman miehisenkin kommentin suomalaisten naisten tai jopa ihan oman vaimonsa pukeutumisesta, jos joku uskaltaa.. ;)

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalaiset tykkäävät myös pukeutua merkkivaatteisiin.

Suomalaista ja puolalaista ei juuri erota toisistaan ennen kuin suunsa avaavat.

Puolassa on sellanen tapa ,että kotoa lähdettäessä PUKEUDUTAAN!!!!!!!!!!!!!!!JA LAITETAAN NAAMA,HIUKSET...Kadulle ei siis mennä kotilookissa

Vierailija
42/98 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit tilannettasi aika rehellisesti. Okei, mulla ei ole aavistustakaan, millaiset ovat 'kuorihousut'. En ole ikinä kuullut sanaa, luulin sen tarkoittavan toppatakin alaosaa, sori. Ehkä ne sitten ovat just hyvät, jos ei niillä tule liian kuuma lämpimissä tiloissa. En vaan yhtään tiedä miltä ne näyttävät.

Olen tänään oppinut 'korkojen' olevan jokin ihme kirosana, niin hirveen moni on niitä moittinut ja sättinyt. Eihän niitä tarvii kenenkään pakosti käyttää!? Mutta toisaalta, en minä ole sitä keksinyt, että naisen sääri näyttää kauniimmalta kun alla on edes vähän korkoa. Itse en pysty enää koroitta kävelemään, iskee ihan hirvee kipu säären etuseinämään. Parempi siis pitää korot jalassa myös maastossa! Talvijalkineet tuon aina Suomeen hovisuutarilleni tuunattaviksi lunta ja jäätä vasten.

Voih, kaikki sun luettelemas huivit kuulostaa Just mun tykkäämiltä! :) Violetti on värinä ihana, samaten rakastan kaikkia harmaan sävyjä ja ruusukuvioinen on Just Nyt niin In! Mut miksi sä käytät niitä myös sisällä?? Vai onko ne asustehuiveja?

Ah, se mössykkä tai mikä lie :) Niin, se onkin just se persoonallinen touche siihen sun olemukseen.. ;)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa samoin kuin muissakin Euroopan maissa on viime vuosikymmenina tullut tavaksi haukkua itseaan.

Tismalleen samanlaisen kirjoituksen loytaisin pienella hakemisella belgialaisesta, saksalaisesta, enkku tai norjalaisesta keskustelusta (osaan noiden maiden kielia, kaikkia, kuten monet muutkin eurooppalaiset).

Oikeasti, mika meita eurooppalaisia vaivaa? Olen asunut viimeiset 15 vuotta 6:ssa eri Euroopan maassa. Mika meille on tullut, kun emme osaa kuin haukkua itseamme?

Vierailija
44/98 |
13.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty enää koroitta kävelemään, iskee ihan hirvee kipu säären etuseinämään. Parempi siis pitää korot jalassa myös maastossa!

Se äsken unohtui, mutta äidilläni oli tosiaan se vaiva. Itse en halua kumpaakaan.

nro 56 tai jotain, jonka mummolla oli vaivasenluut

Vierailija
45/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
46/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, mika meita eurooppalaisia vaivaa? Olen asunut viimeiset 15 vuotta 6:ssa eri Euroopan maassa. Mika meille on tullut, kun emme osaa kuin haukkua itseamme?

Näitä aloituksiahan tekevät sellaiset ihmiset, jotka ajattelevat olevansa parempia kuin muut. He eivät omasta mielestään tee mitään väärin, muut sen sijaan tekevät (koska ovat erilaisia kuin aloittaja).

Maailma avartuu, samaan aikaan erilaisuuden sietokyky sen kun alenee. Kai se on jonkinlainen vastareaktio, samoin kuin tällainen materiaan kiintyminen muutenkin. Maailma on paljon ymmärrettävämpi paikka, kun sen järjestää Vuittonin käsveskan ja kauden muotivärien ympärille.

Vierailija
47/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kävelee ap:n ohitse saunanraikkaana omakotitalonsa saunapolulla vaaleanpunaisissa Reino-tohveleissaan, "kainalofreesissä" kylpykoltussaan ja helakan oranssisessa kukkapaitulissaan aiheuttaen tahallisesti sydärintapaisen kesäisenä lauantaiehtoona, kun kansainvälinen ap on viattomin aikein saapunut ulkomailta Suomeen työskentelemään työtä kevyessä kesämekossaan ja sandaleteissaan, Fjyuittonin olkalaukku naisellisesti heilahtaen jossain Espoon takahornassa. Naurelee omalle käytännön pilalleen matalan pensasaidan takana ja kutsuu perheensäkin mukaan naurelemaan sekä osoittelemaan hyväntahtoisesti ap:ta. Ihmettelee, kun ap kertoo asiallisella äänensävyllä koko meidän perheen olevan rumaa sakkia ja häpeäksi koko ulkomaille. Pistää sen jälkeen pallogrillin kuumenemaan ja avaa saunakaljatölkkinsä istuutuen leppoisasti vanhaan natisevaan aurinkotuoliinsa.*

t. "Kaarina"

T.

Vierailija
48/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavis lähtee ulkomaille ja on heti tietävinään jotain! ;)

Vierailija
49/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina olen asunut 11v Aasiassa, kans.valisilla asuinalueilla, eli sun mittapuun mukaan sielta pitaisi loytya hyvin pukeutuvaa porukkaa. Ja hopon popo!!!!!

Ihan samalaista pukeutumista loytyy naapurista, saksalaisia, norjalaisia, ausseja, jenkkeja, italialaisia, ruotsalaisia.

Ma en ymmarra mista tama aina pinnalle pompahtava suomalaisten pukeutumisen haukkuminen tulee? Suomessa vaatteet on myos kalliita, eiko totta?

Ja, saanko anteeksi, kun en kayta korkkareita, ovat jarkyttavan epakaytannolliset pienten lasten kanssa liikkuesssa ja jalkoja alkaa sarkea julmetusti???

Sen voin sanoa, etta aasialaiset naiset pukeutuvat paasaantoisesti naisellisemmin kuin monet expatit.

Ootko joskus miettinyt, etta suomalaisten naisten "huono pukeutuminen" voisi ehka johtua tarjonnan puutteesta? Kaikilla ei ole varaa/mahdollisuutta lahtea ostoksille rajojen ulkopuolelle :-)

Vierailija
51/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siella kukaan ollut 'pukeutunut'. Mammoilla oli shortsit, t-paita ja flip-flopit kun ulkona oli kaatosade. Kuka siina ilmassa olisi lahtenyt liikkeelle parhaissa nahkakengissaan?

Kerran olen nahnyt samassa paikassa viimeisen paalle meikatun ja laitetun naisen korkokengissa, oli venalainen tulokas ja kylla pyoriteltiin silmia.

Ei USA:ssa ainakaan ruokakauppa ole mikaan edustustilaisuus.

Vierailija
52/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä ole lukenut koko ketjua mut siitä viis! Toisin kuin jotkut tähän ketjuun kirjoittaneet, en ole kertaakaan väittänyt suomalaisen naisen näyttävän rumalta tai epäviehättävältä tai lihavalta - olen ainoastaan arvostellut pukeutumista, hieman provosoivasti tietenkin ;)

On ihanaa, kun on löytänyt oman tyylinsä, juuri Sen, missä näyttää Hyvältä - kuten olet, 54, tehnyt :) Kuulostat itsevarmalta ja tästä syystä uskon sinun näyttävän sellaiselta, ketä en heti ajattelisi suomalaiseksi pelkän pukeutumistyylin perusteella.

Ap

Mulla vain tuo korkkarijuttu alkoi ärsyttämään heti. Tätini jaksaa aina jankuttaa että naisten tulisi käyttää _aina_ korkokenkiä ja nyt 60+ hän ei pysty kävelemään ilman tukia koska hänen jalkansa, polvensa ja alaselkänsä on niin huonossa kunnossa.

Ja joo. Mulla on oma tyylini jota noudatan. Ja puhuin lähinnä itsestäni, kun mainitsin tuosta että näyttäisin naurettavalta jossain sifongissa tai vastaavassa, juurikin tuon ylipainon takia.

Omasta mielestäni on tärkeintä että pukeutuu vartalotyyppinsä mukaan. Liikaa näkee niitä jotka sulloutuvat niihin muotivermeisiin, liian tiukkoihin ja liian paljastaviin vaatteisiin vaikka oma vartalo ei niitä kestäisikään.

Siinä mielessä siis ap on oikeassa. Suomalaiset naiset eivät osaa pukeutua vartalotyyppinsä mukaisesti, vaikka nykyään tietoa on kaikkialla. Hyvässä vaatekaupassa osaavat myyjät osaavat auttaa niiden istuvien vaatteiden kanssa. Naisten tulisi käyttää ulkopuolisten ihmisten mielipiteitä, koska esim se myyjä osaa katsoa kriittisemmin niitä vaatteita kuin paras kaveri.

Vierailija
53/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten niiden julkisilla paikoilla päällä pidettävien kalsareiden nimi kirjoitetaankaan? Minun mielestäni pitkälahkeiset alushousut eivät muutu edustusvaatteeksi sillä, että niiden nimi vaihdetaan joksikin muuksi.

Joku väitti, että vielä 1960-70-luvuilla ihmisillä oli vähemmän vaatteita - mikä varmaan pitää paikkansa. Se ei ole kuitenkaan totta,että tavallisessa arkivaatteessa lähdettiin kylään ja juhliin. Ei, kyllä silloin oli erikseen pyhävaatteet, joita pidettiin sunnuntaisin, kun silloin oli lepopäivä eikä saanut tehdä töitä. Niitä pidettiin myös kylässä ja juhlissa, mutta aivan hyvin entinen pyhämekko saattoi palvella viimeiset vuotensa navettavaatteena.

Muistaakos muuten kukaan muu mainittujen vuosikymmenien kotirouvien virkapukua: edestä napitettavaa kotitakkia? Se oli kyllä tuulipukuakin kamalampi vaatekappale. Sen yksi versio on se varsinkin päiväkotihenkilökunnan suosima marimekon taskutakki.

Vierailija
54/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siella kukaan ollut 'pukeutunut'. Mammoilla oli shortsit, t-paita ja flip-flopit kun ulkona oli kaatosade. Kuka siina ilmassa olisi lahtenyt liikkeelle parhaissa nahkakengissaan? Kerran olen nahnyt samassa paikassa viimeisen paalle meikatun ja laitetun naisen korkokengissa, oli venalainen tulokas ja kylla pyoriteltiin silmia. Ei USA:ssa ainakaan ruokakauppa ole mikaan edustustilaisuus.

Luin naita kommentteja aamulla ennen ruokakauppaan menoa ja katselin "silla silmalla" kaupassa olevia ihmisia. Ihan peruspukeutumista, tv-paita, shortsit, CROCSIT ( heh heh, Singaporen kansalliskenka). Ihan samannakoista porukkaa kuin vaikkapa kesalla Suomessa kaydessa Kampin K-kaupassa. Piste.

Vierailija
55/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri Suomen lomalta tulleena täytyy sanoa,että huomion kiinnitti runsas ylipainoisten määrä jo ihan nuorissakin naisissa ja ns. "amerikan lihavien" eli vakavasti ylipainoisten lisääntyminen katukuvassa. Vaateasiassa alkoi jo naurattaa se leggareitten ja muovisämpylöiden määrä,mikä vastaani käveli kuukauden aikana.Nakataan keskusteluun sekin,että lasten vaatetus oli useasti melkoista riepua ja sekasotkua.Kaupungille pukeutumisen kulttuuri opitaan useissa maissa jo pienenä , mutta Suomessa pääasiallinen kriteeri taitaa olla mukavuus,muusta viis ?? ps.ainoat verkkariasut näen täällä oikeasti juoksuulenkillä olevien päällä ;p

Vierailija
56/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenita Airiston ajoista asti sama jankkaus. Mitä väliä? Jokainen pukeutukoot miten haluaa. Mikä on toisen mielestä tyylikästä, ei välttämättä sitä ole toisen.

Vierailija
57/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muoti on miesten keksintö naisille, etteivät he ajattelisi liikaa omilla aivoillaan ;) (ja tämä oli sitten vitsi, ei tarvitse vetää hernettä nekkuun)

Mun mielestä on aivan käsittämätön ajatus, että mun pitäisi arkena julkiselle paikalle pukeutua jonkun ap:n tai jonkun muun asettamien normien mukaan, miellyttääkseni muita. Ei ne muutkaan minua miellytä, en tykkää yhtään vesirajaa viiltävistä minihameista ja pikkupikkutopeista, joissa näkee valitettavasti yhä nuorempia pikkutyttöjä. Jotkut teinit ja esiteinit näyttävät samalta kuin katutytöt siellä monien ihailemassa keski-Euroopassa: vaatteet eivät juurikaan jätä arvailujen varaan, naamassa on kilo pakkelia, tukka on vedetty pään päälle tai sivulle ponnarille ja korvissa on isot renkaat. En myöskään välitä epäsiisteistä rastoista tai pitkistä nahkatakeista. Mutta enpä minä silti tee aloituksia av:lle, että hipit ja gootit on rumia ja pukeutuisivat paremmin ja naisellisemmin, korkkarit ja liehuhelmat kehiin!

Miksi ihmeessä ketään pitäisi kiinnostaa, miten mä pukeudun kun menen vauvan kanssa kauppakeskukseen shoppailemaan? Tai Helsingin keskustaan Unicafeeseen syömään? Mun mielestä riittää, että olen puhdas ja kulmat nypitty ja hiukset kammattu ja päällä suht. siistit perusvaatteet (yleensä farkut, tennarit ja joku värikäs imetyspaita, koska imetän vauvaa ja iloiset värit piristää mua yövalvomisten keskellä). Yleensä vauva tosin pulauttaa mun paidalle juuri ennen lähtöä kun nostan hänet vaunuihin, joten sen lisäksi ettei mulla ole liehuhelmoja ja korkkareita niin mulla on myös vauvan puklua paidallani! Apua! Jos rupeaisin siihen että mun paidalla tai vaatteilla ei saisi olla ollenkaan puklua kun lähden ulos, mulla ei olisi ainuttakaan vaatekappaletta puhtaana kun vauva olisi pulauttanut ne yhdessä päivässä pyykkiin, enkä voisi lähteä minnekään.

Mun puolesta kaikki saavat pukeutua miten haluavat arkitilanteissa. Tietenkin edustustilaisuudet, juhlat ja muut on eri asioita. Sinne nimenomaan kohteliaisuussyistä pukeudutaan paremmin.

Ja jos joku nauttii tälläytymisestä ja meikkaamisesta, niin se on ok! En mä sitäkään tuomitse, jokainen tehköön omien mieltymystensä mukaan. Mä vaan nautin enemmän lehden lukemisesta aamuisin, enkä jaksa käyttää sitä aikaa tälläytymiseen. Ja mä en todellakaan koe jääväni mistään paitsi, osaan mä tälläytyäkin, mutta en todellakaan nauti siitä. Se ei vaan oo mun juttu. Mulla ei ole ollenkaan rento olo tälläytyneenä. Ja eipä kukaan ole koskaan valittanut mulle tyylittömyydestäni, miehenikin rakastui aikoinaan muhun juuri tällaisena.

Että kun en vieläkään tän ketjun luettuani löytänyt oikeasti hyvää syytä mun laittautua kapungille, niin voisko joku yrittää edes kertoa mulle jonkun hyvän syyn?

Ja tää kirjoitus muuten kuulostaa näköjään vähän vihaiselta, mutta en ole vihainen vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en ollenkaan voi käsittää ap:n ajatusmaailmaa. Kiitos. :)

Vierailija
58/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat av-laiset, mukava kuulla kommenttejanne! En uskalla enää kirjoittaa "av-mammat", sillä täällä on miehiäkin kirjoittamassa, kuten ilmeisesti nimimerkki "Kaarina" (79) - repesin aika tyystin! :D

77 - kyllä juu "täällä ulkomailla" ollaan ja ääkköset on käytössä.

78 - en koe millään tavalla paremmuutta minkään asian suhteen, ihan tavis olen. Vuittonia en omista enkä muitakaan kalliita designjuttuja. En ikinä maksaisi sellaisia summia!!

82 - "mistä tämä aina pinnalle pompahtava suomalaisten pukeutumisen haukkuminen tulee?" Ehkä siitä, ettei savua ilman tulta... Vaatteet ovat Suomessa aika kalliita, se on totta, mutta kauniita vaatteita löytyy muistakin kuin merkkiliikkeistä.

83 - jenkkilä onkin aika paha... joku toinenkin (vai olitko se sinä?) mainitsi aiemmin jotain. USA:ssa asuva tuttavani kertoi, että silloin kun siellä halutaan pukeutua hyvin, he pukeutuvat kuin eurooppalaiset.

84 - "vartalotyypin mukaan" - juuri näin, kysykää niiltä koulutetuilta myyjiltä!

85 - ei kokemusta 60-luvusta mutta muistan mummini pitäneen tärkeänä, että pyhäpäivisin pukeuduttiin erikseen pyhävaatteisiin. Jos vaikka joku tulisi käymään tai itse olivat menossa kylään. Hänkin sanoi tuota samaa, että "entinen pyhämekko saattoi palvella viimeiset vuotensa navettavaatteena".

Ehkäpä monellakin av-palstalaisella on kaapeissa kauniita ja nättejä vaatteita, joita säästellään johonkin special occasion? Miksei niitä voisi käyttää nyt? Selkeät juhlavaatteet toki erikseen.

87 - olen niin samaa mieltä sun kanssa!

88 - tässä olen hieman eri mieltä. Jos puhutaan tyylikkyydestä, niin se on aika yleisesti hyväksytty/sovittu standardi, kun taas makuasiat ovat niitä, joissa ihmisillä on omat tykkäävyytensä. Esim. voidaan sanoa, että "joo, onhan tuo tyylikkään näköinen, mutta itse en päälleni laittaisi".

Kuten jo aiemmin mainitsin, en ole koskaan tästä pukeutumisaiheesta motkottanut. Meni vuosia, etten edes huomannut mitään erikoista. Vasta nyt, toistakymmentä vuotta myöhemmin, tuli jokin tajunnan laajennus..

Kiitos, av, että sain avautua! :)

Vierailija
59/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, Helsingissä on ihan hyvin pukeutuvia ihmisiä. Mua itseäni hävettää kulkea siellä, silloin harvoin kun sinne täältä metsän keskeltä kaivaudun. Täällä syrjäkylillä on taas ihan samanlailla pukeutuvia ihmisiä kuin missä tahansa muualla, kuten Ruotsissa (tätä voit ihan itsekin todistaa katsomalla vaikka shoppailuhysteria sarjaa ullared juuri tällä hetkellä), Italialaisetkin maaseudulla ei juuri suomalaisista perämetsäläisistä poikkea, uskon vakaasti tämän koskevan ihan kaikkia euroopan maita.

Vierailija
60/98 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aivan sama miten muut pukeutuu. En välitä! Mutta itse yritän katsoa tilanteeseen sopivat vaatteet! Tietty aina ei onnistu. Joskus haluaa töihinkin panostaa! Mutta töissäkin työvaatteet, joten panostus pieniin työmatka/kauppareissuihin tuntuu turhalta! Suomalaiset opetetaan jo pienestä äärettömän kateelliseksi! Jos joku pukeutuu hyvin sitä kadehditaan ja juorutaan ja saatetaan eristääkin. Tai päinvastoin jos joku ei pukeudu hyvin tai kauniisti. Mä en vaan tajua. Ei mitään yhteisöllisyyttä! Siihen enempi huomiota ja kateuden kitkemiseen niin johan täälläkin löytyisi hyvin pukeutuvia persoonia enemmän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi