Suomalaiset ovat ihan ylivoimaisesti Euroopan huonoimmin pukeutuva kansa
Olen asunut pitkästi toistakymmentä vuotta ulkomailla ja asun edelleen täällä mantereella. Työni vuoksi matkustan paljon ja käyn myös paljon Suomessa vuosittain.
En voi kuin ihmetellä sitä järkyttävää tapaa miten Suomessa pukeudutaan. Toisaalta kauhistelen myös sitä, että suomalaiset vai pitäisikö ennemmin sanoa av-mammat, jaksavat puolustella huonoa pukeutumistaan.
Siinä EI ole MITÄÄN puolusteltavaa.
Ymmärrän kyllä pohjolan vaativat keliolosuhteet talvisin ja rospuuttoaikaan mutta ei sekään mielestäni oikeuta panemaan päällensä ihan mitä hyvänsä. Kyllä kaamoksessakin luulisi näköaistin pelaavan.
Ja entäs sitten näin kesäisin. Ihan yhtä kamalaa katsottavaa. Missä on teidän korkokengät, sisaret? Missä kevyet helmat?
Suomalaisessa mediassa parjataan aina miesten pukeutumista. Lähtisin kyllä ensin ihan itsestäni muuttamaan pukeutumista - jos pukeutuisin kuin tyypillinen suomalainen nainen, mitä en onnekseni tee, huh!
Mielelläni kuulisin muutaman miehisenkin kommentin suomalaisten naisten tai jopa ihan oman vaimonsa pukeutumisesta, jos joku uskaltaa.. ;)
Kommentit (98)
Jotenkin kyllä ymmärrän nämä uhmakkaat "minä pukeudun vain itseäni varten" -tyypit, mutta samalla myös säälin: eivätkö he koskaan koe sitä ihanaa tälläytymisen ja arjesta irrottautumisen iloa? Sitä ihanaa hetkeä, kun sujauttaa kengät (korkokengät, ballerinat, loaferit tai saappaat - ihan sama, kunhan _sopivat_ asuun) eteisessä jalkaan ja tietää näyttävänsä tyylikkäältä?!
Itseäni varten minäkin pukeudun, mutta saan siitä puhtaan käytännöllisyyden lisäksi pientä ja harmitonta lisäiloa muutenkin onnelliseen elämääni :-)
Mikä sinun mielestäsi on tyylikkäästi pukeutumista, ei välttämättä ole minusta. Kaikki eivät myöskään tykkää korkkareista.
En missään nimessä väittänyt, että korkkarit ovat se ainoa vaihtoehto.
En myöskään ajattele, että olisi vain yksi oikea tyyli, jota on tiukkaan noudatettava! Yritin vain sanoa sitä, että vaikka pukeutuisi vain itselleen, sekin voi olla elämän pieniä nautintoja, eikä sellainen luterilainen kamala paha, jossa askeettisuus ja käytännöllisyys ovat ne ainoat ratkaisevat tekijät!
Olen itse kierrellyt ympäri Eurooppaa ja aina siellä tahtoo nähdä ihmisiä talvikylmällä kulmeassa paljain päin surkeasti vaatettuna.
Suomalaiset ylivoimaisesti parhaiten pukeutuva kansa
"Yritin vain sanoa sitä, että vaikka pukeutuisi vain itselleen, sekin voi olla elämän pieniä nautintoja, eikä sellainen luterilainen kamala paha, jossa askeettisuus ja käytännöllisyys ovat ne ainoat ratkaisevat tekijät!"
mutta jalat ovat jotenkin muuttuneet raskauden myötä enkä pysty käyttämään niitä enää. Hirveät tuskat tulee päkiään heti jos on yhtään korkoa. Eikä ole liian pienet kengät. Helmat on kyllä keveät ja askel muuten iloinen jos se sun oloa parantaa.
Ehkä suomalaisella naisella, kuten myös miehellä on paljon tärkeämpääkin ajateltavaa, sekä ajan ja rahan kulutusta kuin oma ulkonäkö.
Selitys tämäkin, mutta minä en todellakaan ole tähän ikään keksinyt ensimmäistäkään syytä, minkä vuoksi minun pitäisi tärvätä rahojani muotivaatteisiin, miksi pitäisi nousta aamulla tuntia aikaisemmin jotta ehtisin meikata jne.
Onneksi suurin osa suomalaisista elää muiden kaltaistensa joukossa. Itse asiassa minun mielestäni meillä on enemmän syytä olla ylpeitä satavuotisesta äänioikeudesta ja vaalikelpoisuudesta sekä naispresidentistä kuin jonkun muun maan (nimeä mainitsematta) kansalaisilla heidän tyylikkäästä pukeutumisestaan. Tai no sanotaan vaikka Italia, en vaihtaisi valtakunnan hallintoa heidän kanssaan, en edes Soinia Berlusconiin.
Jotenkin kyllä ymmärrän nämä uhmakkaat "minä pukeudun vain itseäni varten" -tyypit, mutta samalla myös säälin: eivätkö he koskaan koe sitä ihanaa tälläytymisen ja arjesta irrottautumisen iloa? Sitä ihanaa hetkeä, kun sujauttaa kengät (korkokengät, ballerinat, loaferit tai saappaat - ihan sama, kunhan _sopivat_ asuun) eteisessä jalkaan ja tietää näyttävänsä tyylikkäältä?!
Itseäni varten minäkin pukeudun, mutta saan siitä puhtaan käytännöllisyyden lisäksi pientä ja harmitonta lisäiloa muutenkin onnelliseen elämääni :-)
Mikä sinun mielestäsi on tyylikkäästi pukeutumista, ei välttämättä ole minusta. Kaikki eivät myöskään tykkää korkkareista.
En myöskään ajattele, että olisi vain yksi oikea tyyli, jota on tiukkaan noudatettava! Yritin vain sanoa sitä, että vaikka pukeutuisi vain itselleen, sekin voi olla elämän pieniä nautintoja, eikä sellainen luterilainen kamala paha, jossa askeettisuus ja käytännöllisyys ovat ne ainoat ratkaisevat tekijät!
Minä saan ilot ja nautinnot aivan muista asioista kuin korkokengistä, näyttävistä vaatteista ja erikoisen hyvästä ulkonäöstä - kuten ilmeisesti suurin osa muistakin suomalaisista.
Minä saan ilot ja nautinnot aivan muista asioista kuin korkokengistä, näyttävistä vaatteista ja erikoisen hyvästä ulkonäöstä - kuten ilmeisesti suurin osa muistakin suomalaisista.
osaan ottaa elämässä ilon irti monestakin asiasta, eivät ne syö toisiaan pois. Hyvä ruoka, ihana metsäinen tuoksu sateen jälkeen, kauniit kengät ja lapsen halaus ovat kaikki hienoja asioita, joista tulee iloinen mieli.
t. kutonen, joka lähtee nyt hakemaan lisää hyvää oloa juoksulenkiltä
hyvä suomalaiset! Meillä on siis niin hyvä itsetunto, ettei meidän tarvitse ruveta puolustelemaan vaatevalintojamme! Juuri kuten ap sanoi!
En pidä aloituksesi leimaamisesta. Kuinka monta av-äitiä/ihmistä (täällä on miehiäkin) tunnet, ja kuinka laajalla otoksella olet luonut tutkimuksesi tällä palstalla olevien ihmisten pukeutumisesta tai sen puolustamisesta?
Toisekseen Suomessa on valitettavasti hyvin kaksinaismoraalinen kulttuuri. Kun nainen pukeutuu farkkuihin ja huppariin häntä pidetään homssuisena ja "av-mammana". Kun nainen laittaa korkokengät ja niukan kesämekon hänet leimataan huoraksi. Ja tämä on, ikävä kyllä, meidän miesten aikaansaannosta. Lähtien jo kouluajasta naiset saavat kuulla tätä dilemmaa pukivat päälle mitä hyvänsä.
Ja lisäksi, tämä kirjoituksesi on toki vain yhden ihmisen mielipide. Huonosti pukeutuvia löytyy joka ikisestä maasta. Ja "huono pukeutuminen" on myös makuasia.
Minäkin olen työurallani matkustellut ympäri Eurooppaa, eikä suomalaisten tyylissä ole mitään vikaa.
Ehkä suomalaiset pukeutuvat vaatimattomasti, mutta he eivät myöskään tykkää elää velaksi eivätkä yleensä myöskään pröystäillä. Siksi meillä on maailman paras yhteiskunnallinen tasa-arvo ja valtionvelka, jonka takaisinmaksu ei mahdollisesti vaadi valtavia uhrauksia, toisin kuin näillä törsäävillä ja turhamaisilla mailla, joiden asukkaatkin törsäävät ja ovat turhamaisia. Hyvä Suomi!
Ajattelin ihan samaa äsken itsestäni kaupassa, että kylläpä olen tylsästi pukeutunut taas kerran. Iänikuiset vanhan levikset, ballerinat ja sellainen s.oliverin pitkähihainen t-paita. Boooooring!!
Ehkä suomalaiset pukeutuvat vaatimattomasti, mutta he eivät myöskään tykkää elää velaksi eivätkä yleensä myöskään pröystäillä. Siksi meillä on maailman paras yhteiskunnallinen tasa-arvo ja valtionvelka, jonka takaisinmaksu ei mahdollisesti vaadi valtavia uhrauksia, toisin kuin näillä törsäävillä ja turhamaisilla mailla, joiden asukkaatkin törsäävät ja ovat turhamaisia. Hyvä Suomi!
Mitä sä puhut?? Kotitalouksien ylivelkaantuminenhan on Suomessa valtava ongelma. Kaiken maailman pikavipit ym kulutusluotot on arkipäivää hälyttävissä määrin..
Mitä sä puhut?? Kotitalouksien ylivelkaantuminenhan on Suomessa valtava ongelma. Kaiken maailman pikavipit ym kulutusluotot on arkipäivää hälyttävissä määrin..
Et taida lainkaan tietää mikä on tyylikkäiden eurooppalaisten velkaantumisaste.
Todella moni asuu omassa talossa jossa 3-kertaiset ikkunat, lämmintä, seinät eivät homeessa (rakenteissa tosin joskus...) auto tai kaksi perheessä. Osa taas asuu mukavasti siisteissä kerrostalokodeissa jossa valoisa ja siisti sisustus. Toista on vaikka Italiassa...
Todella moni asuu omassa talossa jossa 3-kertaiset ikkunat, lämmintä, seinät eivät homeessa (rakenteissa tosin joskus...) auto tai kaksi perheessä. Osa taas asuu mukavasti siisteissä kerrostalokodeissa jossa valoisa ja siisti sisustus. Toista on vaikka Italiassa...
tämän jos yhdistäisi tyylikkääseen pukeutumiseen ja 19 rasvaprosenttiin niin AVOT!!!
Puolalaiset tykkäävät myös pukeutua merkkivaatteisiin.
Suomalaista ja puolalaista ei juuri erota toisistaan ennen kuin suunsa avaavat.
läntisessä Euroopassa. Jenkkien hintoihin on turha vertailla, tottakai siellä amerikkalaiset merkit ovat halvempia. Tänne tuodessa hintoihin lisätään alv ja tulli, eihän jenkkihinnoissa sellaisia ole (tai no, alv on mutta se on mitätön Suomeen verrattuna).
Tarkoitin että ap voisi katsella niitä muiden maiden asukkien pukeutumistyylejä esim. pikkupaikkakunnilla ja maaseudulla, ei vaan isoissa kaupungeissa.
Olen reissannut paljon Itä-Euroopan maaseuduilla, enkä voi sanoa että siellä olisi kovin tyylikkäästi pukeutunutta väkeä...