Suomalaiset ovat ihan ylivoimaisesti Euroopan huonoimmin pukeutuva kansa
Olen asunut pitkästi toistakymmentä vuotta ulkomailla ja asun edelleen täällä mantereella. Työni vuoksi matkustan paljon ja käyn myös paljon Suomessa vuosittain.
En voi kuin ihmetellä sitä järkyttävää tapaa miten Suomessa pukeudutaan. Toisaalta kauhistelen myös sitä, että suomalaiset vai pitäisikö ennemmin sanoa av-mammat, jaksavat puolustella huonoa pukeutumistaan.
Siinä EI ole MITÄÄN puolusteltavaa.
Ymmärrän kyllä pohjolan vaativat keliolosuhteet talvisin ja rospuuttoaikaan mutta ei sekään mielestäni oikeuta panemaan päällensä ihan mitä hyvänsä. Kyllä kaamoksessakin luulisi näköaistin pelaavan.
Ja entäs sitten näin kesäisin. Ihan yhtä kamalaa katsottavaa. Missä on teidän korkokengät, sisaret? Missä kevyet helmat?
Suomalaisessa mediassa parjataan aina miesten pukeutumista. Lähtisin kyllä ensin ihan itsestäni muuttamaan pukeutumista - jos pukeutuisin kuin tyypillinen suomalainen nainen, mitä en onnekseni tee, huh!
Mielelläni kuulisin muutaman miehisenkin kommentin suomalaisten naisten tai jopa ihan oman vaimonsa pukeutumisesta, jos joku uskaltaa.. ;)
Kommentit (98)
Tässäkin maassa siunaustilaisuus on jotain ihan muuta kuin hautajaiset Suomessa. Myöskin häätilaisuus on kovasti erityylinen riippuen siitä, missä suhteessa olet hääpariin.
Tätä juuri yritän perään kuuluttaa: pukeutumisellaan ihminen kunnioittaa muita ihmisiä. Vaikka ei edes mentäisi näinkään juhlaviin tilaisuuksiin, vaan ihan normivierailuihin tai jotain, niin olisihan se mukavaa isäntäväestä, että vierailla olisi jotain "nättiä" päällä.
Joo, toi "casual friday" on kans yks, mikä tuottaa suomalaisille hankaluuksia. Ei sinne töihin hemmetti vieköön lampsita verkkareissa! Meillä se ainakin tarkoittaa sitä, että mies laittaa puvun sijasta suorat housut (rohkeimmat siistit farkut) ja irtotakin sekä jättävät solmion kotiin. Naisilla, hmm..? Eroa ei oikein niin selvästi huomaa, jakkupukurouvat vaihtavat sen johonkin ei-niin-jakkupukuun, mä laitan yleensä jotain vähän vallatonta.. ;)
Ap
Olen asunut pitkästi toistakymmentä vuotta ulkomailla ja asun edelleen täällä mantereella. Työni vuoksi matkustan paljon ja käyn myös paljon Suomessa vuosittain.
En voi kuin ihmetellä sitä järkyttävää tapaa miten Suomessa pukeudutaan. Toisaalta kauhistelen myös sitä, että suomalaiset vai pitäisikö ennemmin sanoa av-mammat, jaksavat puolustella huonoa pukeutumistaan.
Siinä EI ole MITÄÄN puolusteltavaa.
Ymmärrän kyllä pohjolan vaativat keliolosuhteet talvisin ja rospuuttoaikaan mutta ei sekään mielestäni oikeuta panemaan päällensä ihan mitä hyvänsä. Kyllä kaamoksessakin luulisi näköaistin pelaavan.
Ja entäs sitten näin kesäisin. Ihan yhtä kamalaa katsottavaa. Missä on teidän korkokengät, sisaret? Missä kevyet helmat?
Suomalaisessa mediassa parjataan aina miesten pukeutumista. Lähtisin kyllä ensin ihan itsestäni muuttamaan pukeutumista - jos pukeutuisin kuin tyypillinen suomalainen nainen, mitä en onnekseni tee, huh!
Mielelläni kuulisin muutaman miehisenkin kommentin suomalaisten naisten tai jopa ihan oman vaimonsa pukeutumisesta, jos joku uskaltaa.. ;)
Hohhhoh.
Minä en halua pilata jalkojani sillä että käyttäisin jokaikinen päivä korkkareita. Toisekseen olen sen verran pitkä että näyttäisin jättiläiseltä korkkarit jalassa, en oikein pidä siitä mille näytän ne jalassa (kyllä, osaan kävellä niillä, olen käynyt mallikoulua).
Noista "kevyistä helmoista" sen verran että mulla on sellainen ruumiinrakenne että näyttäisin typerältä joissain liehuhelmoissa. Mulle sopii joko kynämallinen, perus puuvillainen/tms A-linja tai sitten kellohame, ja noista kolmesta käytän A-linjaista eniten. Jossain sifonkihirvityksessä näyttäisin vain naurettavalta.
Joo, eli ylipainoa on.
Mua vain niin huvittaa ne joiden mielestä hyvä tyylitaju on korkkareista ja hamekankaasta kiinni.
En toki minäkään jumppavaatteissa tai vastaavissa kaupungille lähde, enkä käytä, tai saatika omista crokseja, mutta osaan pukeutua niin että näytän itseltäni, enkä joltain muotipelleltä.
"Muoti muuttaa etikettiä", kirjoitit, hmm.. Väittäisin kuitenkin edelleen etiketin muuttuvan tooosi hitaasti, muodista välittämättä.
Senhän on täytynyt silloin 60- vai 70-luvullako se oli, minihamemuodin olla tosi shokeeraavaa! Mutta huomaatko, etiketin mukaan esim. Linnan juhliin ei ole edelleenkään soveliasta pukeutua miniin, ei edes polvipituiseen. Iltapuvun tulee olla pitkä.
Miehen pukukoodi määrittää naisen pukeutumisen ja se on kyllä aika pysyvää sorttia, vaihtoehtoja ei ole moniakaan. Tähän perustan väitteeni etiketin pysyvyydestä.
No esimerkiksi tämän takia, muistan vielä mummon vaivasenluut, karmean näköiset jalat ja kipeät.
LÄÄKÄRIN MIELIPIDE AIHEESTA:
Noin joka kolmas suomalainen aikuinen kärsii vaivaisenluusta. Ortopedi Markus Torkki kertoo, mistä vaivassa, johon liittyy monenlaisia uskomuksia, on todellisuudessa kyse.
Korkokengät pilaavat ryhdin, ja kaupan päälle saat vaivaisenluut. Väittämä lienee suurimmalle osalle naisista tuttu.
Onko vaivaisenluu todella vääjäämätön seuraus kopisevista koroista? Olettamusta tukee ainakin se, että Suomessa noin 90 prosenttia vaivaisenluuleikkaukseen päätyvistä on naisia.
? Jalkineen vaikutus vaivaisenluun syntyyn on olemassa. Liian pieni, liian kapeakärkinen ja liian korkeakorkoinen kenkä on yleensä aika epäterveellinen, ortopedi Markus Torkki kertoo.
? Japanin kaltaisissa kulttuureissa käytettiin pitkään sandaalityyppisiä jalkineita. Kun länsimaiset jalkineet yleistyivät, yleistyi myös vaivaisenluu. Kun puolestaan mennään syvälle Afrikkaan, vaivaisenluu on siellä harvinainen.
"Muoti muuttaa etikettiä", kirjoitit, hmm.. Väittäisin kuitenkin edelleen etiketin muuttuvan tooosi hitaasti, muodista välittämättä.
Senhän on täytynyt silloin 60- vai 70-luvullako se oli, minihamemuodin olla tosi shokeeraavaa! Mutta huomaatko, etiketin mukaan esim. Linnan juhliin ei ole edelleenkään soveliasta pukeutua miniin, ei edes polvipituiseen. Iltapuvun tulee olla pitkä.
Miehen pukukoodi määrittää naisen pukeutumisen ja se on kyllä aika pysyvää sorttia, vaihtoehtoja ei ole moniakaan. Tähän perustan väitteeni etiketin pysyvyydestä.
on pukukoodi - miehellä frakki/tumma puku, naisella iltapuku (joka on pitkä). Tämä ilmoitetaan käsittääkseni kutsussa.
Tämä etikettikysymys, josta täällä niin usein riidellään, koskee sellaisia tilaisuuksia, joihin pukukoodia ei ole. Monet ovat sitä mieltä, että etikettiä pitäisi soveltaa, todellisuudessa aika moni ei sitä edes tunne - ei toisin sanoen edes ymmärrä pahastua, jos joku saapuu häihin paljain säärin tai leggingseissä.
Esim. juuri häitä koskevat etiketti on nimenomaan kokoelma sopivaisuussääntöjä, joka taas on aivan eri asia kuin pukukoodi. Ehkä keskiverto-av-mamma on jostain vanhasta, hienosta ja konservatiivisesta suvusta, oma sukutaustani (ja kaveripiirini) on huomattavasti vaatimattomampaa ja tapakulttuurikin on yksinkertaisempaa. En usko, että kauhean moni tosiaan edes ymmärtäisi pahastua, jos häihin saavuttaisiin leggingseissä tai paljain säärin.
Mitä mä oon vanhempien sukulaisteni puheesta käsittänyt - ja edelleen, pitäkää mielessä, olemme tavallista suomalaista vaatimatonta sukua - juhlapukeutuminen ei ole menneinä vuosikymmeninä todellakaan ollut niin juhlavaa kuin nykyään. Vaikkapa 70- ja 60-luvuilla ihmisillä ei ollut niin paljon vaatteita, juhliin saatettiin mennä vaikkapa arkenakin käytössä olevassa mekossa, joka asustettiin siistimmäksi esim. irtokauluksella ja -kalvosimilla. Pantiin päälle sitä parempaa mitä oli, eikä kukaan voinut tarkastaa netistä, mitä etiketti mahtaisi sanoa.
Et ehkä ole lukenut koko ketjua mut siitä viis! Toisin kuin jotkut tähän ketjuun kirjoittaneet, en ole kertaakaan väittänyt suomalaisen naisen näyttävän rumalta tai epäviehättävältä tai lihavalta - olen ainoastaan arvostellut pukeutumista, hieman provosoivasti tietenkin ;)
On ihanaa, kun on löytänyt oman tyylinsä, juuri Sen, missä näyttää Hyvältä - kuten olet, 54, tehnyt :) Kuulostat itsevarmalta ja tästä syystä uskon sinun näyttävän sellaiselta, ketä en heti ajattelisi suomalaiseksi pelkän pukeutumistyylin perusteella.
Ap
Niilla on lenkkarit asun kun asun kanssa jalassa. Ei mitaan tyylitajua.
pukeudutaan muita varten. Siis sehän tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus kommentoida minun pukeutumistani. Entä jos yksi sanoo, että kivat vaatteet ja kaksi ei tykkääkään, pitääkö minun mennä kotiin vaihtamaan vaatteet? En voi käyttää korkokenkiä, entä jos jonkun mielestä minun pitää sellaisia käyttää?
Kyllä minä edelleenkin pukeudun ihan itseäni varten, mutta tilaisuuden edellyttämällä tavalla. Kotona on mukavat vaatteet, töissä toisenlaiset, mutta mukavat kuitenkin ja sitten juhlavaatteet, jotka nekin ovat mukavat päällä. Kauneuden takia en enää suostu kärsimään.
Niilla on lenkkarit asun kun asun kanssa jalassa. Ei mitaan tyylitajua.
Tähän syyllistyvät myös britit. Oikeasti ihan hirvittävän näköistä kun jopa nuoret naiset, jotka muuten ovat todella huoliteltuja, meikit ja kampaukset kohdillaan ja cocktailmekko päällä, yhdistää asuun joko lenkkarit tai sitten crocksit. Miehillä käsittämäötn tapa pukeutua lenkkareiden lisäksi shortseihin ja paksuun fleecepusakkaan, oli saa mikä hyvänsä.
Mä tulin katsomaan, olisko joku kommentoinut mun virheellistä pukeutumista, mutta kukaan ei ole sanonut mitään.
niin saa vain jonkun av:lla haukkumaan, että miten sekin muodoten, persjalkainen vyötärötön juntti kehtasi pukeutua hienoon mekkoon ja varmaan kuvitteli vielä näyttävänsä hyvältä...
Av:han on jo kieltänyt polvipituisten hameiden käytön muilta kuin pitkäsäärisiltä ihmisiltä, ehkä näitä sääntöjä on täällä tullut jo muitakin;)
Ei, eihän se nyt suinkaan sitä tarkoita, ei sun pukeutumista kukaan ala arvostelemaan! Oletko ehkä liikaa seurannut TV:n realitysarjoja, joissa arvostellaan häitä ja mitä lie.. dinnereitä tai jotain? ;)
En tiedä, miten muut ihmiset sen kokevat mutta minä tarkoitan sillä "pukeutumisella muita ihmisiä varten" sitä, että haluaa osoittaa arvostavansa heitä. Jos joku on kutsunut kylään, myös työpaikka kuuluu tähän, menen johonkin tapahtumaan etc.
Toisaalta tarkoitan myös, että haluan antaa hyvän ensivaikutelman. Kun menen asioimaan jonnekin, ylipäätään poistun kotoa ja tapaan uusia ihmisiä, niin haluan näyttää hyvältä. Enkä edelleenkään tarkoita tälläytymistä. Meillä kuitenkin on vain se yksi ensivaikutelman antotilaisuus..
Ap
Mun on pitänyt koko ajan sulle vastata, mietin koko ajan - oot vaan aika haasteellinen tapaus!
Ap
Ei tavanomaisiin askareisiin ja kauppareissulle tarvitse mitenkään erityisesti pukeutua. Tuulipuvussa ja lenkkitossuissa tukka ponnarilla voi ihan hyvin mennä lähimarkettiin. Jakkupuvut ja korkokengät ovat juhla- ja edustusvaatteita eikä niiden käyttäminen arkena ole tarkoituksen mukaista. Poikkeuksen muodostavat sellaiset ammatit joissa edellytetään työaikana siistiä pukeutumista. Puhumattakaan että johonkin leikkipuistoon tarvitsisi mennä ulkonäköä ajatellen.
Minusta se ei ole kaunista kun meikkiä laitetaan niin että kuin olisi joku maski päässä ja sitten sipsaillaam varovasti korkokengillä varoen ettei leninginhelma vain osu kuralätäkköön.
44!! Mun on pitänyt koko ajan sulle vastata, mietin koko ajan - oot vaan aika haasteellinen tapaus!
Ap
mun mielestä tilanteen mukaan pukeutuminen on myös sääolosuhteiden mukaan pukeutumista. Tykkään talvesta, mutta inhoan palelemista, joten pukeudun lämpimästi.
Kun asuin kaupungissa, pukeutumisessa oli aivan eri tarpeet. Täällä ne on semmoiset, että lämpimänä pysyminen on hyvin tärkeää.
Onhan toi 43:n näkökulmasta ihan loogista mennä niissä ulkoilutamineissa kauppaan, mutta.. aika tavallisen monta jumppamaikkaa sitten ap:nkin tielle osunut ruokakaupassa..
Kaupassa ei ole pakko joka päivä käydä, enkä itse varmaan edes viitsisi käydä kahden liikuntatapahtuman välissä. Oikeastaan aika ihailtavaa, jos jollain on noin paljon energiaa.
44!
Talvi, kylmä auto ja kirjastoreissu.
Eikö sun tule kamalan kuuma niissä toppapöksyissäs, kun kirjastossa kuitenkin on lämmin? Nehän on tehty tiemmä sitä varten, kun telmitään lasten kanssa lumessa tai jotain? Suomen autoissa on vakiona pyllynlämmitin, joka ehtii 10km matkalla lämmetä jo liiankin kuumaksi. Mä en kyllä suoraan sanottuna näe yhtäkään syytä pukeutua toppapukuun tässä tapauksessa.
Suomalaisilla käytännöllisyys menee jotenkin.. pitkälle. Kyllä sitä saa talvellakin nätiltä näyttää!
Laitat kirjastoreissulle ihan normaalin talvitakin. Jos se on tumma väriltään, niin kaulan ympäri kietaiset punaisen huivin! Tarkenet autossa ihan varmasti normaali housuissa, joiden alla paksut sukkahousut. Itse laittaisin paksun hameen sukkiksien kans.. Jalkaan korolliset saapikkaat, joissa tietenkin liukusuojapohja.
Kädet sujautat sormikkaisiin (tai tumppuihin), jotka samaa iloista sävyä kuin se huivi. Talven pimeydessä pitää olla Väriä!!
Ai niin, päähine. Hattu on coolimpi kuin myssy. Tai sellanen myssykän tapainen, lipallinen päähine - ei pipo! Kuljet noi matkat kuitenkin autolla, eikö, joten tässä kohden korvien suojaaminen viimalta ei ole olennaista, right?
Ap
44!Talvi, kylmä auto ja kirjastoreissu.
Eikö sun tule kamalan kuuma niissä toppapöksyissäs, kun kirjastossa kuitenkin on lämmin? Nehän on tehty tiemmä sitä varten, kun telmitään lasten kanssa lumessa tai jotain? Suomen autoissa on vakiona pyllynlämmitin, joka ehtii 10km matkalla lämmetä jo liiankin kuumaksi. Mä en kyllä suoraan sanottuna näe yhtäkään syytä pukeutua toppapukuun tässä tapauksessa.
Suomalaisilla käytännöllisyys menee jotenkin.. pitkälle. Kyllä sitä saa talvellakin nätiltä näyttää!
Laitat kirjastoreissulle ihan normaalin talvitakin. Jos se on tumma väriltään, niin kaulan ympäri kietaiset punaisen huivin! Tarkenet autossa ihan varmasti normaali housuissa, joiden alla paksut sukkahousut. Itse laittaisin paksun hameen sukkiksien kans.. Jalkaan korolliset saapikkaat, joissa tietenkin liukusuojapohja.
Kädet sujautat sormikkaisiin (tai tumppuihin), jotka samaa iloista sävyä kuin se huivi. Talven pimeydessä pitää olla Väriä!!
Ai niin, päähine. Hattu on coolimpi kuin myssy. Tai sellanen myssykän tapainen, lipallinen päähine - ei pipo! Kuljet noi matkat kuitenkin autolla, eikö, joten tässä kohden korvien suojaaminen viimalta ei ole olennaista, right?
Ap
ei ehdi lämmitä noilla ajomatkoilla. En tarkene autossa pelkillä housuilla ja sukkahousuilla, muuten käyttäisin niitä. Hameen kohdalla sama juttu. Pyllynlämmitin ei lämmitä jalkoja. Se ei myöskään lämmitä mua, kun kävelen ulkona kaupan ja kirjaston väliä.
Korkoja en käytä kuin harvoin juhlissa, ne ei ole ollenkaan mun tyyliä, eivätkä todella sovi mun selälle jatkuvassa käytössä.
Mun housut ei muuten ole toppahousut, vaan kuorihousut, joiden alle puen villaa ja fleeceä. Mulla ei tule niissä kuuma kirjastossa.
Mikä muuten on normaali talvitakki?
Mulla on omasta mielestäni pari tosi kivaa huivia (ruusuhuivi, harmaa hartiahuivi ja violetti kudottu villahuivi), tosin en ole ollenkaan varma siitä, että sinä niistä pitäisit. Niitä käytän jatkuvasti, sekä sisällä että ulkona ja ne ovat todella lämpimiä. Käsissä käytän enimmäkseen lampaannahkakintaita.
Mä en yritä pukeutua coolisti vaan oman tyylini mukaan, johon eivät kuulu esim. lipalliset myssyt.
Sun mielestä käytännöllisyys menee liian pitkälle, mä taas en halua jäätyä. Inhoan palelemista.
tyyliä farkut, tennarit ja huppari, märät hiukset, ei meikkiä. Tällaisena minut voi bongata esimerkiksi arki-iltaisin Helsingin keskustassa, kun kävelen jumpasta kotiin. En viitsi ruveta meikkaamaan ja kuivaamaan hiuksia kuntosalilla, vaan käyn nopeasti suihkussa ja lähden perheeni pariin. Olisin kohtuullisen pellen näköinen korkkareissa ja mekossa ilman meikkiä märkine hiuksineni, joten vedän siksi päälle mieluummin sen hupparin siinä tilanteessa.
Toisaalta osaan kyllä pukeutua nätisti ja naisellisesti ja pukeudunkin usein, mutta aina ei vaan huvita. Kävelen todella paljon (hyötyliikuntaa), joten käytän mieluiten sellaisia kenkiä, jotka ovat hyvät jalassa. Minun jaloilla ja korkkareilla ei vaan kävellä viittä kilometriä päivässä. Ja minusta jotkut ei niin naiselliset vaatteet voivat olla ihan nätinkin näköisiä, jos on hyvä kroppa.
Mutta ap on kyllä oikeassa siinä, että paikoissa ja tilanteissa, jossa ihmisten kuuluisi olla kivasti pukeutuneita, näkee jotain ihan muuta.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että esimerkiksi englantilaiset ja irlantilaiset naiset hallitsevat huonon pukeutumisen myös varsin hyvin.
En käytä korkokenkiä, koska tykkään kävellä reippaasti ja pitkin askelin. En osaisi kävellä muulla tavalla. Se pitäisi ihan varta vasten opetella, eikä se olisi "minua", joten se näyttäisi hyvin teennäiseltä.
Haluan myös päästä nopeasti eteenpäin. Jalat ovat autoni. (Minulla ei ole edes ajokorttia)
Lisäksi olen vartaloltani roteva, isoluinen ja isojalkainen, ihan hyvännäköinen ja sopusuhtainen kyllä. Mutta sirot korkkarit jalassa olisivat jotenkin irvokkaat.
niin on huora.
Jos taas ihan peru vetimet päällä niin ei panosta itseensä?
Miksi kummassakaan tapauksessa ihminen ei pukeudu kuten itse tykkää ja viihtyy?
Mikä L-alkunen sielä terasilla istuu? Tämä huora?
Miten sun mielipide eroaa sitten muista? Jos pukeutuu niin on horo ja jos ei niin ei kiinnosta satsata. Tätä kai se suomalaisuus sitten on? No ei minusta. Vaan nimenomaan lähipiirini koostuu mekoista ja housuista, kivoista kengistä.
Valitettavasti tosin saa kuulla kateellisten turinoita puolesta ja toisesta; ja nimenomaan kun kantaja itse on sinut itsensä kanssa. Minusta tällänen srvostelija verhoaa itsensä näteillä kengillään huonoon omatuntoon.