miten tällaisessa ystävien avioerotilanteessa toimitaan?
Meillä on ystäväpariskunta, joka eroaa. He ovat meidän molempien, mieheni ja minun todella hyviä ystäviä, koska olemme tunteneet heidät viisitoista vuotta ja he ovat olleet naimisissa koko ajan. Miehellä on uusi kumppani, joka on eron syy. En halua tätä naista kotiini, enkä olla hänen kanssaan tekemisissä. Miten pitäisi toimia?
Kommentit (88)
ero on tullut juuri voimaan ja samalla minuutilla uusi kumppani siirtyi vaimon paikalle kokonaan. Sitä en tiedä, kuinka kauan tämä suhde on kestänyt ennen eroa, vuoden tai kauemmin. ap
Onko parisuhde jo niin hajalla, että katsoo muita? Ja jos, niin miksi se parisuhde on hajalla. Olisiko siinä sillä toisellakin osapuolella joku osuus?
että se toisen "katseleminen" on PETTÄMISTÄ! Jos on niin vaikeaa sitten erotaan ja sen jälkeen katsellaan uusia. Yksinkertaista vai mitä?
[
Ja kyllä miehen veli on käynyt meillä normaaliin tapaan, välillä lapsi mukana ja välillä ei. välit miehen veliin ei ole huonontuneet, kumma kyllä. taitaa itekin tajuta että ei koskaan tulla hyvöksymään sitä akkaa.miehesi velihän sen perheen rikkoi ja vaimoaan petti :O miksi veli on teille tervetullut vaikka on pettäjä paskiainen joka tuhosi perheensä. miksi vaan hänen uusi kumppaninsa on syyllinen tuohon ja van häntä ei kutsuta. sielä oikeen joukolla akat käy ulkopuolisen kimppuun. huh.. en hyväksy pettämistä, enkä varatun miehen kanssa makaamista, mutta enemmän se pettäjä syyllinen on, kun se jonka kanssa petetään. miettikääs nyt akat vähän.. onhan suku, katkeria noitia täynnä
Se on ihan hyvä vähän näpäyttää näitä " mäoon niin paljon ihkumpi se rupsahtanut vaimo"- kakkosnaisia, jotka täälläkin käy aina välillä lesoilemassa. Eiköhän tuo kakkosnainen ole ollut ihan tietoinen siitä, mitä peliä on lähtenyt pelaamaan, joten ihan hyvä vaan, että todella saa sitä mitä ansaitsee.
Ja ap;lle, kutsu se jätetty, ja jätä mies näin alkuun kutsumatta. Mun mielestäni olisi törkeää kutsua tuo jätetty, ja sitten ex-miehensä uusine puolisoineen, on ihan varmaa, että tuo jätetty ei pysty tulemaan. Tuollainen olisi oikein kunnolla suolan hieromista haavoihin.
Onko parisuhde jo niin hajalla, että katsoo muita? Ja jos, niin miksi se parisuhde on hajalla. Olisiko siinä sillä toisellakin osapuolella joku osuus?
Ei parisuhteen tarvitse olla hajalla. Se voi olla pitkä parisuhde. Jokaisessa parisuhteessa välillä ollaan läheisiä, välillä etäännytään, sitten taas lähennytään. Se on luonnonlaki, joka menee muutaman vuoden sykleissä. Ei parisuhteen tarivtse olla hajalla, jos tässä etäännyttämisvaiheessa menee ja pettää.
En myöskään ymmärrä tuota "elämä pilalla"-viljelyä joka asiassa. Aikamoista liioittelua. Jos jokin juttu on pilalla, niin se ei siitä enää paremmaksi muutu. Jos joku ruoka vaikka on pilalla, niin se ei siitä enää hyväksi muutu. Sitten voisi reilusti sanoa, että elämäni on _hetkellisesti_ pilalla...mutta sehän ei sitten enää tarkoitakkaan yhtää mitään koska ko asiat on ristiriidassa keskenään.
Jos kutsut myös pettäjän on se samalla sosiaalinen hyväksyminen hänen teolleen ja sitä hän juuri nyt kaipaa.
Jos erosta on pitkä aika on tilanne toinen. Kysy silti siltä petetyltä ja jätetyltä, mitä hän ajattelee tilanteesta.
Aikuiset ihmiset voivat tosiaan erota toisistaan ihan ilman niitä pettämisiä. Ihan vain tiedoksi muutamille vastaajille.
jos joku pettää puolisoaan niin miten siitä voi kukaan muu kuin hänen puolisonsa "loukkaantua"? Siis oikeasti, loukkaako sinua jos naapurin mies käy kuksimassa jotain muuta? Se miten muut ihmiset hoitavat liittonsa ei kuulu minulle. Aikuisena ihmisenä kykenen olemaan samassa tilassa ja tilanteessa kenen tahansa kanssa, oli hän pettänyt puolisoaan tai ei. Ei kuulu minulle.
Jos loukkaus taas koskee SUORANAISESTI minua tilanne on täysin eri.
jos joku pettää puolisoaan niin miten siitä voi kukaan muu kuin hänen puolisonsa "loukkaantua"? Siis oikeasti, loukkaako sinua jos naapurin mies käy kuksimassa jotain muuta? Se miten muut ihmiset hoitavat liittonsa ei kuulu minulle. Aikuisena ihmisenä kykenen olemaan samassa tilassa ja tilanteessa kenen tahansa kanssa, oli hän pettänyt puolisoaan tai ei. Ei kuulu minulle.
Jos loukkaus taas koskee SUORANAISESTI minua tilanne on täysin eri.
vähän mätkiä vaimoaan, kunhan ei lyö sua. Kunhan asia ei suoranaisesti koske sua.
Laajentaen mikä tahansa paha asia ei liikuta sua, kunhan se ei tapahdu sulle.
Koulussani oli aikoinaan muutaman tyyppi, jotka hyväksyivät koulukiusaajien toiminnan sanomalla "no, ei mulla ole mitään ongelmia sen kanssa". Jep.
molemmat sen tietävät, eropapereita ei ole vielä jätetty jne. Tai sitten kotona on vaan se nalkuttava puoliso ja sattuu kiva nainen baarissa eteen ja yksi asia johtaa toiseen..
Maailma ei ole mustavalkoinen.
Mutta lähinnä tarkoitin sitä, ettei ap:n pidä noin vaan tuomita tätä miestä, kun ei tiedä kaikkea hänen ja ex-vaimon parisuhteestaan.
Sitten voi tietysti pohtia niitä pettämisen syitä. Onko parisuhde jo niin hajalla, että katsoo muita? Ja jos, niin miksi se parisuhde on hajalla. Olisiko siinä sillä toisellakin osapuolella joku osuus?
Samalla logiikalla naapurin mies voi myös
Jos loukkaus taas koskee SUORANAISESTI minua tilanne on täysin eri.vähän mätkiä vaimoaan, kunhan ei lyö sua. Kunhan asia ei suoranaisesti koske sua.
Laajentaen mikä tahansa paha asia ei liikuta sua, kunhan se ei tapahdu sulle.
Koulussani oli aikoinaan muutaman tyyppi, jotka hyväksyivät koulukiusaajien toiminnan sanomalla "no, ei mulla ole mitään ongelmia sen kanssa". Jep.
toimitteko tosiaan muut niin? itse kutsun kotiini vain niitä ihmisiä, joista pidän. Työasiat sun muut erikseen, toimeen pitää tulla, mutta kotiin ei tarvitse kutsua.
joten tilanne lienee "pikkaisen" eri .. mutta ei tietty kaikkien ihmisten käsityskyvyllä... kuten yllä olevista vastauksista huomaa.
Minua ei kiinnosta ketä tai kenen kanssa ystäväni, tuttavani panevat - niin kuin tuntuu suurinta osaa täällä kirjoittavista kiinnostavan ja he jopa luulevat olevan sellaisessa asemassa että se heille kuuluu. Lapsellista.
joten tilanne lienee "pikkaisen" eri .. mutta ei tietty kaikkien ihmisten käsityskyvyllä... kuten yllä olevista vastauksista huomaa.
Minua ei kiinnosta ketä tai kenen kanssa ystäväni, tuttavani panevat - niin kuin tuntuu suurinta osaa täällä kirjoittavista kiinnostavan ja he jopa luulevat olevan sellaisessa asemassa että se heille kuuluu. Lapsellista.
ja toisen takia jättäminen pitäisi määritellä pahoinpitelyksi. Siltä se ainakin tuntui.
eikä myrkytä ympäristöään, läheisiään ja lapsiaan katkeruudella ja kuvittele, että kaikkien pitää ottaa tähän asiaan kantaa. Kukaan ei ole luvannut että elämä on reilua.
Ystäväksi ei tarvitse ruveta, mutta joskus on pakko sietää.
miksi muuten pitäisi ryhtyä ystäväksi sellaisen henkilön kanssa, josta ei yhtään pidä? toimitteko tosiaan muut niin? itse kutsun kotiini vain niitä ihmisiä, joista pidän. Työasiat sun muut erikseen, toimeen pitää tulla, mutta kotiin ei tarvitse kutsua.
Mikä minä olen ketään tuomitsemaan.
erosivat 8 vuoden avioliiton jälkeen koska mies petti. Vaimo yritti antaa anteeksi ja uskoa tulevaan ja mies lupasi ja lupasi. kuitenkin liitto kariutui siihen että mies saattoi toisen naisensa raskaaksi. ja koska ex ei enää tätä antanut anteeksi, mies pysyi uuden naisensa kanssa (kuulema koska ei parempaakaan saa).
Tämä ex-vaimo on mun lapsuuden kaverini ja miehellikkin hyvä ystävä. mutta kuitenkin kyseessä on myös miehen veli.
Ja mä oon tehnyt miehelleni sekä veljellensä että tälle uudelle naiselle selväksi ettei sillä akalla ole mun kotiini mitään asiaa. ikinä.
Mutta mä en myöskään päästä mun lapsia sen akan järjestämiin juhliin ( esim. ristiäisiin)
Ja tämän saman on tehneet selväksi myös suvun muut naiset (siskot, äidit ja mummot)
hommasta vain sitä uutta naista? Eikö suurin syy ollut miehen veljessä? Hänen kanssaan kuitenkin olette tekemisissä. Miehen veli se lupasi olla uskollinen vaimolleen, tälle sun kaverille, ja sen lupauksen rikko, vieläpä kaksi kertaa. Ja syyllinen on se toinen nainen? Olette suoraan sanottuna aika idiootteja. Anna porttikielto miehen veljelle, se tässä oli pettäjä.
[
Ja kyllä miehen veli on käynyt meillä normaaliin tapaan, välillä lapsi mukana ja välillä ei. välit miehen veliin ei ole huonontuneet, kumma kyllä. taitaa itekin tajuta että ei koskaan tulla hyvöksymään sitä akkaa.miehesi velihän sen perheen rikkoi ja vaimoaan petti :O miksi veli on teille tervetullut vaikka on pettäjä paskiainen joka tuhosi perheensä. miksi vaan hänen uusi kumppaninsa on syyllinen tuohon ja van häntä ei kutsuta. sielä oikeen joukolla akat käy ulkopuolisen kimppuun. huh.. en hyväksy pettämistä, enkä varatun miehen kanssa makaamista, mutta enemmän se pettäjä syyllinen on, kun se jonka kanssa petetään. miettikääs nyt akat vähän.. onhan suku, katkeria noitia täynnä
Se on ihan hyvä vähän näpäyttää näitä " mäoon niin paljon ihkumpi se rupsahtanut vaimo"- kakkosnaisia, jotka täälläkin käy aina välillä lesoilemassa. Eiköhän tuo kakkosnainen ole ollut ihan tietoinen siitä, mitä peliä on lähtenyt pelaamaan, joten ihan hyvä vaan, että todella saa sitä mitä ansaitsee.
Ja ap;lle, kutsu se jätetty, ja jätä mies näin alkuun kutsumatta. Mun mielestäni olisi törkeää kutsua tuo jätetty, ja sitten ex-miehensä uusine puolisoineen, on ihan varmaa, että tuo jätetty ei pysty tulemaan. Tuollainen olisi oikein kunnolla suolan hieromista haavoihin.
Kyllä se olis ihan hyvä vähän näpäyttää näitä "vaimo ei ymmärrä" pettäjämiehiä, eikä vaan ymmärtää kuinka paha toinen nainen tuli ja vei, ei ressukka sille mitään voinut. Eihän se oikeasti noin mene, kyllä se mies osaa ihan oikeasti itse päättää missä munaansa uittaa. Ja on siitä vastuussa ihan itse.
Ainoa tilanne, missä ei tarvitse valita sitä puolta, on se, että erossa ei ole mukana muita osapuolia ja puolisot ovat siedettävissä väleissä.
Minusta on aivan selvää, että se loukattu osapuoli saa tukenne näin alkuun. Sen pitäisi olla selvää sille miehellekin. Te ette tunne tätä uutta naista eikä suhde ole kestänyt teidän näkökannastanne edes seurustelua, joten jättäisin teinä miehen nyt rauhassa sitten sitä suhdettaan syventämään. Ei siis kutsua hänelle.
Joihinkin miehen saunailtoihin tms. voisin sen miehen kutsua mutta samoihin juhliin en kutsuisi molempia enkä ainakaan uutta puolisoa.
Pettäminen on aina törkeää. Jokaisella ihmisellä on valinnan mahdollisuus: loukkaanko läheistä vai enkö loukkaa? Pettäjä valitsee loukkaamisen. Hän ei välitä puolisostaan tai lapsistaan sen vertaa, että viitsisi hoitaa vanhan liiton alta pois siististi ensin vaan heti pitää pökkiä, kun vietit niin määräävät. En käsitä enkä missään nimessä arvosta tuollaisia ihmisiä, joiden selkäranka ei riitä olemaan reilu ja joiden mielestä ne mielihalut saavat ohjata mihin suuntaan vaan, kun "enhän nyt ollut onnellinen enkä viitsinyt sitä kellekään sanoa vaan mieluummin vaan nain tätä yhtä naista vuoden verran..." Meidät ihmiset erottaa eläimistä se, että kykenemme hillitsemään viettejämme ja tunnemme empatiaa. Tajuamme tekojemme seurauksia ja pyrimme ottamaan teoissamme huomioon ne pitkän linjan seuraukset. Tuollaiset himojen perässä juoksijat, joiden ymmärrys ei riitä edes lasten parasta ajattelemaan, eivät eroa eläimistä mitenkään.
Tällaisten ajatusten takia tekisin ihan tietoisen eron pariskunnan pettäjäosapuolta kohtaan ja katselisin, mihin tilanne etenee. Yhteyttä voisin pitää puhelimitse ja sähköpostitse ja tavatakin ehkä satunnaisesti jossain, mutta en kutsuisi kotiini. En myöskään kutsuisi uutta puolisoa heti alkuun, jotta ex ei joutuisi turhaan kärsimään. Jos en edes uudesta pitäisi, en missään nimessä kutsuisi heitä pariskuntana kylään. Miksi pitäisi olla hienotunteinen pettäjämiestä kohtaan, kun siitä kärsivät ex ja minä itse, kun en edes pidä uudesta puolisosta enkä arvosta tätä pettäjää? Ei väkisin pidä olla ystävä, jos tuntuu, että ei tätä ystävää enää edes tunne.
Ap, on paljon reilumpaa valita se puoli, kun teeskennellä puolueetonta ja puhua selän takana. Jättäisin sen verran takaporttia auki, että en tätä pettäjää kokonaan sulkisi pois mutta katsoisin tilanteen etenemistä, exän toipumista, lasten tilannetta yms. ja ehkä hiljalleen jatkaisin ystävyyttä, jos se tuntuisi sen arvoiselta ja esim. uusi puoliso vaikuttaisi mukavalta. En ymmärrä, mitä ap saavuttaisi sillä, että kutsuisi juhliin molemmat osapuolet ja vielä sen tuntemattoman uuden puolisonkin, ja pahoittaisi näin entisestään petetyn mielen. Kyllä se puoli on valittava, jos yhtään yrittää pitää yllä rehellistä ystävyyttä.
jos rakastamani mies jättäisi ja pitäisi siinä surussa käydä töissä, huolehtia arjesta ja ottaa vastaan lasten suru ja kiukku.