Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Luulis ainakin etelä-suomessa olevan opettajille töitä. Hki Espoo Vantaa ja lähikunnat.
Minusta tässä on hiukan inhimillisyyskysymyskin, että pitäisi perheenäidin tuosta vaan punkata viikot jossain muualla. Kyllä elämässä sentään jotkut prioriteetit pitää olla ja minä en ainakaan suostu asumaan lapsistani erossa viikkoja. Lasten hyvinvoinnin kustannuksella en ala työtä etsimään. Miksi emme muuta koko perhe? Miehellä on oma yritys, työllistää viisi henkeä. Yritys ei tee meitä rikkaaksi ja mun palkka todellakin tarvittaisiin. Pitäisikö miehen sitten lopettaa ko. yritys ja tehdä työntekijänsä työttömäksi, jotta voisimme muuttaa työn perässä? Ei ihminen ole mikään resurssi, jota siirrellään sosiaalisen verkoston ja ihmissuhteiden kustannuksella ympäriinsä tarpeen mukaan.
Joku käski tarjoutua sijaiseksi ja olla aktiivinen. Heh. Voin kertoa, että olen aikuisena koulutettuna ihmisenä ollut viime talven juuri sijaisena pienissä pätkissä. Välillä lähdin soitosta töihin 1-2 päiväksi, välillä peräti viikko ja sitten parhain pätkä oli 7 viikkoa. Ja mitä sain tästä palkaksi? En mitään. Olen taas työtön. Katsokaas ei tuokaan mitään jatkoa takaa. Meitä oli tuolla koulussa neljä pätevää sijaista viime talvena ja vain yksi sai jatkaa. Kahteen muuhun sijaisuuteen otettiin uusi sivusta ja me jäimme lehdelle soittelemaan. Oma osani vielä menee, mutta miltä tuntui siitä sijaisesta, joka on toiminut koulussa kolme vuotta, on erikoistunut juuri vaadittaviin aineisiin ja todellakin oli pidetty työkaveri ja hoiti työnsä hyvin. Rehtori vaan kylmästi viskasi pihalle ja otti vastavalmistuneen "paremmalla ulkonäöllä" tilalle. Muuta selitystä en keksi, koska syrjäytetty oli tavallinen nainen ja tämä tilalle otettu tosi nätti. Luulin, että tämä oli vain poikkeus, mutta nyt tuntuisi nousseen uusi trendi, jossa sijainen vaihdetaan rehtorin mielitekojen mukaan. Mitään jatkoa ei automaattisesti saa ja moni vuosia sijaistanut saakin jäädä töitä ilman (vaikka on ollut kaikin puolin hyvä), koska "vaihtelu virkistää". Rehtoreille on annettu liikaa valtaa ja se on noussut hattuun. He ovat kuin lapset karkkikaupassa, kun saavat sormet syyhyten shoppailla porukkaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Luulis ainakin etelä-suomessa olevan opettajille töitä. Hki Espoo Vantaa ja lähikunnat.
Älä luule, ei ole! Tottakai vuosittain on pk-seudulla paikkoja auki, mutta niihin tulee satoja hakemuksia/paikka. Monissa virantäyttötapauksissa talossa on jo sisällä (useampikin) tuntiope, jotka myös hakee, vaikkei sekään varma tie ole. Rehtori voi innostua runsaista hakijamääristä ja valita lopulta jonkun ulkopuolelta, vaikka tuntiopettaja olisi ihan hyvä ja taitava ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Hain pk-seudulta kieltenopettajan paikkoja. Parhaimmillaan 150 hakijaa yhteen paikkaan.....
Vierailija kirjoitti:
... Sijaisrekisteristä siis tarjotaan kaikkien opetettavien aineiden sijaisuuksia periaatteella nopein saa. Otin sieltä aika lailla kaiken, minkä ehdin.
Saman koulun opettajat hoitavat sairastuneen tunnit joko omien tuntiensa ohessa tai välissä. Semmosta! Pidäppä siinä sitä jalkaa sitten oven välissä seuraavat 30! Itselle 500 päivää oli rajana odottamiselle.
Eli esimerkiksi matemaattisten aineitten opettajan sijaisuutta ei saa automaattisesti työtön matematiikanopettaja, eikä ensinkään muun aineen pätevä opettaja vaan se viimevuoden ylioppilas, jolla on kaikki oppiaineet tuoreessa muistissa ja koulukin tuttu. Ja mikä tärkeintä, palkka paljon pienempi kuin pätevällä aineenopettajalla.
Monelle opiskeluaikana paljon sijaisuuksia tehneelle ja "jalkaa oven välissä pitäneelle" on tullut suurena yllätyksenä se, että valmistuttuaan ei ole saanut edes sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä on hiukan inhimillisyyskysymyskin, että pitäisi perheenäidin tuosta vaan punkata viikot jossain muualla. Kyllä elämässä sentään jotkut prioriteetit pitää olla ja minä en ainakaan suostu asumaan lapsistani erossa viikkoja. Lasten hyvinvoinnin kustannuksella en ala työtä etsimään. Miksi emme muuta koko perhe? Miehellä on oma yritys, työllistää viisi henkeä. Yritys ei tee meitä rikkaaksi ja mun palkka todellakin tarvittaisiin. Pitäisikö miehen sitten lopettaa ko. yritys ja tehdä työntekijänsä työttömäksi, jotta voisimme muuttaa työn perässä? Ei ihminen ole mikään resurssi, jota siirrellään sosiaalisen verkoston ja ihmissuhteiden kustannuksella ympäriinsä tarpeen mukaan.
Joku käski tarjoutua sijaiseksi ja olla aktiivinen. Heh. Voin kertoa, että olen aikuisena koulutettuna ihmisenä ollut viime talven juuri sijaisena pienissä pätkissä. Välillä lähdin soitosta töihin 1-2 päiväksi, välillä peräti viikko ja sitten parhain pätkä oli 7 viikkoa. Ja mitä sain tästä palkaksi? En mitään. Olen taas työtön. Katsokaas ei tuokaan mitään jatkoa takaa. Meitä oli tuolla koulussa neljä pätevää sijaista viime talvena ja vain yksi sai jatkaa. Kahteen muuhun sijaisuuteen otettiin uusi sivusta ja me jäimme lehdelle soittelemaan. Oma osani vielä menee, mutta miltä tuntui siitä sijaisesta, joka on toiminut koulussa kolme vuotta, on erikoistunut juuri vaadittaviin aineisiin ja todellakin oli pidetty työkaveri ja hoiti työnsä hyvin. Rehtori vaan kylmästi viskasi pihalle ja otti vastavalmistuneen "paremmalla ulkonäöllä" tilalle. Muuta selitystä en keksi, koska syrjäytetty oli tavallinen nainen ja tämä tilalle otettu tosi nätti. Luulin, että tämä oli vain poikkeus, mutta nyt tuntuisi nousseen uusi trendi, jossa sijainen vaihdetaan rehtorin mielitekojen mukaan. Mitään jatkoa ei automaattisesti saa ja moni vuosia sijaistanut saakin jäädä töitä ilman (vaikka on ollut kaikin puolin hyvä), koska "vaihtelu virkistää". Rehtoreille on annettu liikaa valtaa ja se on noussut hattuun. He ovat kuin lapset karkkikaupassa, kun saavat sormet syyhyten shoppailla porukkaa töihin.
Rehtoreissa on tosi keljuja tyyppejä. Olenkin miettinyt, millä perusteilla heidät oikein valitaan. Monilla ei ole oikeastaan mitään ihmissuhdetaitoja. Osa on selvästi narsisteja tai psykopaattisia.
Sitten noista pätkistä opettajana. Pätkät ovat niitä epäkiitollisimpia töitä koulussa. Oppilaat pistävät helposti ranttaliksi sijaisen aikana. Sellaista työtä sijaisuudesta toiseen niin kyllä elämä käy raskaaksi.
On aika paradoksaalista, että jopa yläkoulun opettajan paikkoihin on tunkua, vaikka yläkoulun työ on monesti tosi raskasta, jos kurinpito on vaikeaa. Kertoo paljon akateemisten työmarkkinoista Suomessa. Paremmassa tilanteessa monet nyt opettajiksi pyrkivät eivät edes harkitsisi opettajan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en ole opettaja itse, mutta näin ketjun ja ajattelin kysyä että onko teistä kukaan miettinyt että voisitteko tehdä työtä muualla kuin Suomessa?
Suomalaiset opettajat ja opetusmetodit ovat varsin hyvässä huudossa ja kysyntää on ympäri maailman. Asiaan voi tutustua vaikkapa EduClusterin sivulta.
Tiedän hyvin, että kaikille ulkomailla työskentely ei sovi perhe- tai muista syistä, mutta olen itse ollut vuosituhannen vaihteessa persianlahden suunnalla (tietoliikenne-alalla) töissä pari vuotta ja kokemus oli erittäin positiivinen ja rahaakin ansaitsin varsin hyvin. Palasin kuitenkin takaisin Suomeen, lähinnä siksi että minulla oli vakityö odottamassa (olin virkavapaalla) ja en halunnut rikkoa lupausta palata. Sitten Irakin sodan jne. muiden syiden vuoksi asiat monimutkaistuivat ja palaaminen olisi ollut vaikeaa ainakin niin hyvin ansaitseviin hommiin missä olin. Mutta nyt ajat on siellä toiset ja ajattelin tuoda esille sen, että Arabian niemimaalla edut länsimaalaiselle työntekijälle ovat yleensä varsin hyvät ja täysijärkinen aikuinen joilla on edes hiemankaan kyky sopeutua eri kulttuureihin pärjää siellä kyllä ihan OK kun edes vähän yrittää. Eihän siellä ole pakko koko elämäänsä viettää ja sitten kun sieltä lähtee hieman enemmän ansainneena ja kokeneempana niin katu-uskottavuutta on lännessäkin sen verran että siitä on yleensä etua työpaikkaa etsiessä.
Eri maiden perusopetussysteemi on kyllä aika erilainen, lisäksi epäilen että vaikka me Suomessa halutaan uskoa omaan erinomaisuuteemme, kyllä me aika mamuja jonkun toisen maan opettajina oltaisiin. Vai tykkäisitkö itse, että oman ekaluokkalaisesi ope olis vaikka aasialainen, joka olis vaan tupsahtanut Suomeen työttömyyttä/pientä palkkaa pakoon? Onhan Aasiassa myös hyvää tulosta (Pisa), mutta halutaanko me käytännössä sieltä opeja tänne? No ei, vaikka joku vieraileva luennoitsija voidaan halutakin.
Ymmärsit väärin, joko tahallaan tai vain ymmärtämättömyyttäsi. Projekteissa, joihin viittasin on kyse mitä suurimmassa määrässä ihan muusta kuin vain siitä, että opettaja täältä menee sinne luokkaan yksin tai päin vastoin jostain tulisi tänne.
Kyse on avun antamisesta opetusjärjestelmän kehittämisessä valtakunnan tai osavaltion tasolla, mikä nyt sitten onkin vastuullinen taso kussakin tapauksessa. Siitä että suomalaiset tarjoavat omaa osaamistaan ja auttavaa kättä kokeilemaan sellaista mitä meillä on kokeiltu ja todettu hyväksi.
Jos ja kun sitten päästään siihen vaiheeseen, että kokeiluja viedään käytäntöön niin opettajia kohdemaassa koulutetaan ja tuetaan lähettämällä suomalaisia opettajia mukaan toimimaan kouluissa yhdessä paikallisten opettajien kanssa. Suomalainen opettaja on siellä enemmän konsultin roolissa kuin luokanopettajana tai aineenopettajan. Projektit työllistävät varsin monenlaisia opetuksen parissa työskenteleviä ihmisiä Suomessa ja kohdemaissa. Kannattaa käydä lueskelemassa vaikka sen viitatun EduClusterin sivuilta minkälaista toimintaa se on ja minkälaisia ihmisiä maailmalle lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, mitä tämä rehtorien vallan korostuminen tekee työilmapiirille? Virattomat ei uskalla sanoa omia ehdotuksiaan/suostuvat mihin vaan, kun muuten eivät saa jatkaa ja muuallakaan ei ole töitä tarjolla.
Koulujen miesopettajien määrä on mielestäni nousussa, eli miehiä ehkä nykyään entistä enemmän suositaan virantäytöissä. Oliskin kiinnostava nähdä vertailevaa tilastoa, onko mies- ja naisopettajien työllisyyksissä eroja, jotka olis viimeisen noin viiden vuoden sisään muuttuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en ole opettaja itse, mutta näin ketjun ja ajattelin kysyä että onko teistä kukaan miettinyt että voisitteko tehdä työtä muualla kuin Suomessa?
Suomalaiset opettajat ja opetusmetodit ovat varsin hyvässä huudossa ja kysyntää on ympäri maailman. Asiaan voi tutustua vaikkapa EduClusterin sivulta.
Tiedän hyvin, että kaikille ulkomailla työskentely ei sovi perhe- tai muista syistä, mutta olen itse ollut vuosituhannen vaihteessa persianlahden suunnalla (tietoliikenne-alalla) töissä pari vuotta ja kokemus oli erittäin positiivinen ja rahaakin ansaitsin varsin hyvin. Palasin kuitenkin takaisin Suomeen, lähinnä siksi että minulla oli vakityö odottamassa (olin virkavapaalla) ja en halunnut rikkoa lupausta palata. Sitten Irakin sodan jne. muiden syiden vuoksi asiat monimutkaistuivat ja palaaminen olisi ollut vaikeaa ainakin niin hyvin ansaitseviin hommiin missä olin. Mutta nyt ajat on siellä toiset ja ajattelin tuoda esille sen, että Arabian niemimaalla edut länsimaalaiselle työntekijälle ovat yleensä varsin hyvät ja täysijärkinen aikuinen joilla on edes hiemankaan kyky sopeutua eri kulttuureihin pärjää siellä kyllä ihan OK kun edes vähän yrittää. Eihän siellä ole pakko koko elämäänsä viettää ja sitten kun sieltä lähtee hieman enemmän ansainneena ja kokeneempana niin katu-uskottavuutta on lännessäkin sen verran että siitä on yleensä etua työpaikkaa etsiessä.
Eri maiden perusopetussysteemi on kyllä aika erilainen, lisäksi epäilen että vaikka me Suomessa halutaan uskoa omaan erinomaisuuteemme, kyllä me aika mamuja jonkun toisen maan opettajina oltaisiin. Vai tykkäisitkö itse, että oman ekaluokkalaisesi ope olis vaikka aasialainen, joka olis vaan tupsahtanut Suomeen työttömyyttä/pientä palkkaa pakoon? Onhan Aasiassa myös hyvää tulosta (Pisa), mutta halutaanko me käytännössä sieltä opeja tänne? No ei, vaikka joku vieraileva luennoitsija voidaan halutakin.
Ymmärsit väärin, joko tahallaan tai vain ymmärtämättömyyttäsi. Projekteissa, joihin viittasin on kyse mitä suurimmassa määrässä ihan muusta kuin vain siitä, että opettaja täältä menee sinne luokkaan yksin tai päin vastoin jostain tulisi tänne.
Kyse on avun antamisesta opetusjärjestelmän kehittämisessä valtakunnan tai osavaltion tasolla, mikä nyt sitten onkin vastuullinen taso kussakin tapauksessa. Siitä että suomalaiset tarjoavat omaa osaamistaan ja auttavaa kättä kokeilemaan sellaista mitä meillä on kokeiltu ja todettu hyväksi.
Jos ja kun sitten päästään siihen vaiheeseen, että kokeiluja viedään käytäntöön niin opettajia kohdemaassa koulutetaan ja tuetaan lähettämällä suomalaisia opettajia mukaan toimimaan kouluissa yhdessä paikallisten opettajien kanssa. Suomalainen opettaja on siellä enemmän konsultin roolissa kuin luokanopettajana tai aineenopettajan. Projektit työllistävät varsin monenlaisia opetuksen parissa työskenteleviä ihmisiä Suomessa ja kohdemaissa. Kannattaa käydä lueskelemassa vaikka sen viitatun EduClusterin sivuilta minkälaista toimintaa se on ja minkälaisia ihmisiä maailmalle lähtee.
Mutta jos tyypit ei ole vielä Suomessakaan päässeet opetustyöhön, on ollut sijaisuuksia ja pikkupätkiä vain, mistä se suuri pedagoginen taito heille oikein vientiin asti tempaistaisiin? Sijainen harvemmin pääsee suunnittelemaan kokonaisuuksia tai ollenkaan arvioimaan, pätkäope sentään vähän, mutta usein siinäkin menee paukut vain selviytymiseen ja koulun kulttuuriin sisäänpääsemiseen, ja sitten äitiyslomapätkä tms onkin jo ohi.
En ole itse opettaja, mutta kyllä tämän ketjun lukeminen on absurdia, siis niin että on hullua että systeemi on luonut tällaisen tilanteen.
Opettajat kun kuitenkin ovat todella tarpeellisia.
Ja kyllä, ei ole vika ole yksittäisissä opettajissa vaan johtuu hallituksen /OKM:n linjasta kouluttaa liikaa kaikkia muita akateemisia kuin lääkäreitä viimeiset parikymmentä vuotta.
Voisin kertoa rehtoreista kasoittain tarinoita, mutta pelkään tunnistamista. Miesreksit on pääsääntöisesti sikamaisempia. Erityisesti naisia kohtaan ja vielä ns. ikääntyviä naisia. Ei ole hirveän kivaa kuulla 35-vuotiaana olevansa 50-vuotiaan rehtorin mielestä vanha ja on kivampi saada siihen kainaloon 24v. Sovinisteja, joille tuntuu silmäniloindeksi olevan se tärkein. Todellakin rehtorit ovat päässeet unelmaansa: paljon valtaa, vastuuta tuloksesta ei niinkään. Ja jotenkin tuo vallankäyttö korostuu määräaikaisten kanssa, koska vakkarit on vakkareita ja niistä ei pääse eroon, vaikka olisi millainen työntekijä, joten määräaikaiset sitten maksaa hinnan siitä.
Sen lisäksi olen miettinyt, että miten ihmisen riittää pokeri korvata tuttu ja luotettava ihminen tuosta vaan uudella ja kuvitella, että tässä näin 2-3kk tehdään vielä hyvällä intensiteetillä töitä. Millainen psyko pitää olla, jos pystyy tuon jälkeen vielä katsomaan toista silmiin? Pysähtyykö nämä ikinä miettimään, miltä toisesta tuntuu? Ei pysähdy. Olen aikanaan joutunut tilanteeseen, jossa määräaikaistani ei jatkettu ja pomo oli kyynel silmässä selittämässä sitä, koska tiesi loukkaavansa mua. (olin vuosia ollut määräaikainen ja osa tiimiä) Sen sijaan rehtorille näköjään tuo ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Oma osani vielä menee, mutta miltä tuntui siitä sijaisesta, joka on toiminut koulussa kolme vuotta, on erikoistunut juuri vaadittaviin aineisiin ja todellakin oli pidetty työkaveri ja hoiti työnsä hyvin. Rehtori vaan kylmästi viskasi pihalle ja otti vastavalmistuneen "paremmalla ulkonäöllä" tilalle. Muuta selitystä en keksi, koska syrjäytetty oli tavallinen nainen ja tämä tilalle otettu tosi nätti.
...
Rehtoreille on annettu liikaa valtaa ja se on noussut hattuun. He ovat kuin lapset karkkikaupassa, kun saavat sormet syyhyten shoppailla porukkaa töihin.
Minä keksin montakin syytä:
- kolme vuotta työssä olleen erikoistuneen palkka saattoi olla monta sataa euroa parempi = kalliimpi työntekijä kuin nuori vastavalmistunut.
- kokeneemmalla perhettä -> tarvitsee sairaiden lasten hoitovapaita ym.
- nuorempi raskaana -> on valittava, jotta ei saa syrjintäsyytettä ( oho, tulikohan keskenmeno?)
- nuoremmalla sama sukunimi kuin rehtorilla.
Oikeasti rehtoreilla on joskus liikaa valtaa ja huonompi homma, jos "menee päähän". Rehtoreiden tekemät valinnatkin ovat valituskelpoisia päätöksiä. Valitus ei tosin johda yleensä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Tuonne on tullut haettua lukuisat kerrat. Ei mitään mahdollisuuksia. Hakijoita on enemmän kuin perusopen paikkaan. Kuvitteletko todella että noin vain pääsisi kv.tehtäviin?! Ja paperini ja kokemus on kunnossa kaikin puolin.
Kerro konkretiaa, missä on pula meistä suomalaisista opettajista? Älä surffaa netissä ja kuvittele, että joku hanke palkkaa isoja määriä.
Lisäksi tuo it-ala, vallankin jos olet mies, on ihan eri juttu kuin ihmisten kesken tehtävä työ mitä sopeutumiseen tulee. Tuon tietää vain ne (nais) opettajat jotka ovat siellä persianlahdella. Insinööri, ideasi ei ratkaise tätä opettajien työttömyyttä!
Myös niille jotka tässä ketjussa haluaa pääkaupunkiseudulle, kun täällä töitä riittää. Niin luulette vain. Ei niitä ole. Sen lisäksi että täällä valmistuu paljon opettajia, moni opettaja on tullut muualta miehen työn perässä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kommentti, että ota suoraan yhteyttä kouluihin ja verkostoidu! Ei jumalauta tällä alalla ole piilotyöpaikkoja, vaikka kuinka itseesi tyrkyttäisit töihin. Ja jos "suhteita" ei oo entuudestaan, miten niitä luot, kun töihin ei pääse näyttämään osaamistaan.
Mutta kun se suora yhteydenotto on se paras tapa saada töitä ja saada jalka oven väliin!
Ja nimenomaan puhelinsoitto ensin ja heti keskustelun jälkeen lyhyt viesti esittelyineen ja yhteystietoineen sähköpostiin. Näin olen jokaisen pestini saanut, ensin lyhyitä sijaisuuksia, sitten pitempiä sijaisuuksia, määräaikaisuuksia ja lopulta virka.
Rehtoreille kannattaa ensin soittaa, opettajillekin voi laittaa s-postitse lyhyen "sijainen tarjolla" -esittelyn. Lähes joka koulussa on lopulta pulaa sijaisista jossain vaiheessa lukuvuotta.
Verkostoitumisella tarkoitetaan varmasti sitä, että kun saa yhdestä koulusta sijaisuuden, saa sinne jalan oven väliin ja opehuoneesta saa lisää sijaisuuksia, jos osoittautuu hyväksi. Opehuoneesta siis siten, että joku koulutukseen menijä kyselee, tai lomamatkalle lähtevä. Ja vastaavasti saatat saada vinkin jostain pitemmästä sijaisuudesta toisesta koulusta, aina joku tuntee jonkun.
Alkuun pitää sietää epävarmuutta ja lyhyitä sijaisuuksia.
Kuinkas kauan olet ollut opettajana? Noi sun niksit toimii siinä uran alkuvaiheessa. Sitten kun kokemusta alkaa olemaan lähemmäs kymmenen vuotta, alkaa rehtoreita houkutella enemmän nuorempien palkkaaminen. Kyllä mullakin oli vielä pari vuotta vientiä, eipä ole enää. Alue vaikuttaa. Esim. Oulussa on hakijoita 30-80 jokaista sijaisuuttakin kohtaan.
jos kokemusta on lähemmäs 10 vuotta eikä ole saanut vakipaikkaa (tai edes pätkää pätkän perään samasta koulusta tai rehtori ei ole suositellut sinua toiseen kouluun), niin on syytä katsoa peiliin. Syytä on katsoa myös silloin, jos joutuu vaihtamaan koulua joka lukuvuoden jälkeen.
Ja kyllä, useamman vuoden työkokemuksenkin jälkeen joutuu välillä sietämään pätkää ja silppua. Pois karsiutuvat ensimmäisinä ne, jotka olettavat, että työkokemuksen perusteella ei enää tehdä pätkiä ja kesistäkin pitää saada palkkaa. Tämä on nykytilanne, valitettavasti.
Omat niksini pätivät kyllä ihan muussa kuin uran alkuvaiheessa, onneksi :) Ja vakipaikan sain 40+ vuotiaana.
Eiku sä oletkin varmaan luokanopettaja! Teitä voi käyttää mihin vaan. Aineenopettajilla on kuule pikkasen vaikeampaa työllistyä eikä niitä paikkoja synny yhtään enempää lisää, vaikka oisi kuinka hyvä tyyppi ja rehtorit suosittelisivat koulusta toiseen. Pikkasen rajaa tolle työttömien syyttämiselle ja oman erinomaisuuden korostamiselle.
Väärin arveltu, aineenopettaja olen.
Sinänsä ei kyllä luokanopettajan paikkojakaan synny vain siksi lisää, että on hyvä tyyppi :)
Ja vinkkinä: jos luokanopettaja työllistyy helposti niin siitä vain suorittamaan kaksoiskelposuutta. Muutama opiskelukaveri on tehnyt näin, tosin yhtä luokanopen sijaisuutta saattaa hakea reippaasti yli 150 hakijaa. Kaksoiskelpoiset toki erottuvat joukosta.
Voi hyvin olla, että virkajärjestelmä pahentaa ongelmia.
Eli vaikka rehtorit haluaisivat palkata uusia, viranhaltijoista ei pääse eroon vaikka olisivat kuinka huonoja.
Samoin varmaan ikälisä - ym. systeemiä kannattaisi varmaan uudistaa, niin että kokeneemmat eivät olisi automaattisesti kalliimpia ja sitä kautta huonommassa tilanteessa työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kommentti, että ota suoraan yhteyttä kouluihin ja verkostoidu! Ei jumalauta tällä alalla ole piilotyöpaikkoja, vaikka kuinka itseesi tyrkyttäisit töihin. Ja jos "suhteita" ei oo entuudestaan, miten niitä luot, kun töihin ei pääse näyttämään osaamistaan.
Mutta kun se suora yhteydenotto on se paras tapa saada töitä ja saada jalka oven väliin!
Ja nimenomaan puhelinsoitto ensin ja heti keskustelun jälkeen lyhyt viesti esittelyineen ja yhteystietoineen sähköpostiin. Näin olen jokaisen pestini saanut, ensin lyhyitä sijaisuuksia, sitten pitempiä sijaisuuksia, määräaikaisuuksia ja lopulta virka.
Rehtoreille kannattaa ensin soittaa, opettajillekin voi laittaa s-postitse lyhyen "sijainen tarjolla" -esittelyn. Lähes joka koulussa on lopulta pulaa sijaisista jossain vaiheessa lukuvuotta.
Verkostoitumisella tarkoitetaan varmasti sitä, että kun saa yhdestä koulusta sijaisuuden, saa sinne jalan oven väliin ja opehuoneesta saa lisää sijaisuuksia, jos osoittautuu hyväksi. Opehuoneesta siis siten, että joku koulutukseen menijä kyselee, tai lomamatkalle lähtevä. Ja vastaavasti saatat saada vinkin jostain pitemmästä sijaisuudesta toisesta koulusta, aina joku tuntee jonkun.
Alkuun pitää sietää epävarmuutta ja lyhyitä sijaisuuksia.
Kuinkas kauan olet ollut opettajana? Noi sun niksit toimii siinä uran alkuvaiheessa. Sitten kun kokemusta alkaa olemaan lähemmäs kymmenen vuotta, alkaa rehtoreita houkutella enemmän nuorempien palkkaaminen. Kyllä mullakin oli vielä pari vuotta vientiä, eipä ole enää. Alue vaikuttaa. Esim. Oulussa on hakijoita 30-80 jokaista sijaisuuttakin kohtaan.
jos kokemusta on lähemmäs 10 vuotta eikä ole saanut vakipaikkaa (tai edes pätkää pätkän perään samasta koulusta tai rehtori ei ole suositellut sinua toiseen kouluun), niin on syytä katsoa peiliin. Syytä on katsoa myös silloin, jos joutuu vaihtamaan koulua joka lukuvuoden jälkeen.
Ja kyllä, useamman vuoden työkokemuksenkin jälkeen joutuu välillä sietämään pätkää ja silppua. Pois karsiutuvat ensimmäisinä ne, jotka olettavat, että työkokemuksen perusteella ei enää tehdä pätkiä ja kesistäkin pitää saada palkkaa. Tämä on nykytilanne, valitettavasti.
Omat niksini pätivät kyllä ihan muussa kuin uran alkuvaiheessa, onneksi :) Ja vakipaikan sain 40+ vuotiaana.
Eiku sä oletkin varmaan luokanopettaja! Teitä voi käyttää mihin vaan. Aineenopettajilla on kuule pikkasen vaikeampaa työllistyä eikä niitä paikkoja synny yhtään enempää lisää, vaikka oisi kuinka hyvä tyyppi ja rehtorit suosittelisivat koulusta toiseen. Pikkasen rajaa tolle työttömien syyttämiselle ja oman erinomaisuuden korostamiselle.
Väärin arveltu, aineenopettaja olen.
Sinänsä ei kyllä luokanopettajan paikkojakaan synny vain siksi lisää, että on hyvä tyyppi :)
Ja vinkkinä: jos luokanopettaja työllistyy helposti niin siitä vain suorittamaan kaksoiskelposuutta. Muutama opiskelukaveri on tehnyt näin, tosin yhtä luokanopen sijaisuutta saattaa hakea reippaasti yli 150 hakijaa. Kaksoiskelpoiset toki erottuvat joukosta.
Ei luokanopettajakaan varmaan työllisty helposti, mutta tottakai tuolla tekniikalla, mitä ehdotit, se on tosi paljon luultavampaa kuin aineenopettajana olisi.
Miksiköhän aineenopettajista luokanopettajaksi täydentämisen opiskelu on tehty niin vaikeaksi? Ei muuten mene noin, että "siitä vain suorittamaan kaksoiskelpoisuutta".
Mutta tulipa susta ikävä fiilis, oot vissiin edelleen sitä mieltä että työtön ope tulee työlliseksi katsomalla peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtoreissa on tosi keljuja tyyppejä. Olenkin miettinyt, millä perusteilla heidät oikein valitaan. Monilla ei ole oikeastaan mitään ihmissuhdetaitoja. Osa on selvästi narsisteja tai psykopaattisia.
Sitten noista pätkistä opettajana. Pätkät ovat niitä epäkiitollisimpia töitä koulussa. Oppilaat pistävät helposti ranttaliksi sijaisen aikana. Sellaista työtä sijaisuudesta toiseen niin kyllä elämä käy raskaaksi.
On aika paradoksaalista, että jopa yläkoulun opettajan paikkoihin on tunkua, vaikka yläkoulun työ on monesti tosi raskasta, jos kurinpito on vaikeaa. Kertoo paljon akateemisten työmarkkinoista Suomessa. Paremmassa tilanteessa monet nyt opettajiksi pyrkivät eivät edes harkitsisi opettajan työtä.
Kuinkahan moni näistä ala etä-äidiksi-huutelijoista tai päättäjistä itse lähtisi toiselle paikkakunnalle, kuin perheensä töihin, jonkun dead end-sijaisuuden takia? Kun kyseessä tuskin on mikään huippuvirka, elämäntäyttymys ja urannoste vaan ihan akateemista paskaduunariutta. Sori vaan, kun sanon näin. Nuorena jaksaa uskoa, että loputtomat sijaisuudet tuottavat tulosta. Vanhana alkaa tajuta kupletin juonen.
Rehtoreilla on tapana valita vastavalmistuneita nykyään. Tottakait. Heissä on vielä intoa ja ovat tavallaan helpompia alaisia. Vanhoista sijaisista on jo mehut imetty vuosikausien kyykytyksen ja löysässä hirressä pidon jälkeen. Hyviä hakijoita on oikeasti ihan valtavasti! Olisi hauska nähdä, miten nämä vakiopettajat onnistuisivat hommaaman uuden työpaikan näinä vaikeina aikoina. Saattaisi luulot heiltäkin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla, että virkajärjestelmä pahentaa ongelmia.
Eli vaikka rehtorit haluaisivat palkata uusia, viranhaltijoista ei pääse eroon vaikka olisivat kuinka huonoja.
Samoin varmaan ikälisä - ym. systeemiä kannattaisi varmaan uudistaa, niin että kokeneemmat eivät olisi automaattisesti kalliimpia ja sitä kautta huonommassa tilanteessa työmarkkinoilla.
Miten virkajärjestelmä pahentaa ongelmaa? Se pahentaa, että opettajia koulutetaan tiettyihin aineisiin liikaa! Ei paikat siitä lisäänny, että vaihdellaan vuorovuosin työttömiä ja työssäolevia keskenään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tyypit ei ole vielä Suomessakaan päässeet opetustyöhön, on ollut sijaisuuksia ja pikkupätkiä vain, mistä se suuri pedagoginen taito heille oikein vientiin asti tempaistaisiin? Sijainen harvemmin pääsee suunnittelemaan kokonaisuuksia tai ollenkaan arvioimaan, pätkäope sentään vähän, mutta usein siinäkin menee paukut vain selviytymiseen ja koulun kulttuuriin sisäänpääsemiseen, ja sitten äitiyslomapätkä tms onkin jo ohi.
En lähde jankkaamaan asiasta. Kirjoitin ensimmäisessä viestissä, että ulkomaantyö ei sovi välttämättä kaikkien elämäntilanteeseen, tarkoituksella kannustaa katsomaan niitä työllistymismahdollisuuksia hieman laveammin kuin mitä tässä ketjussa on tullut esille. Ulkomaantyötäkin kannattaa harkita, jos se elämäntilanteeseen sopii. Niissä hankkii yleensä varsin hyvin, usein saa myös kokemusta jota ei ole aivan kaikilla ja josta on etua kotimaassa työnhaussa sitten kun projekti loppuu jne.
Lisää vaihtoehtoja: Oppimateriaalin tuotannon, opetusvälineiden kehittämisen (eLearning, pelillistäminen, jne) ja opetushallinnon vaihtoehtojen tutkiminen mahdollisuutena työllistyä niiden kautta.
On yleensä fiksumpi katsoa ongelmaa laatikon ulkopuolelta ja yrittää keksiä keinoja, joilla muuttaa ongelman toisenlaiseksi omalta kannaltaan niin että se on helpompi löytää itselle toimiva ratkaisu. Vähemmän fiksua on yrittää vain vuosikausia härkäpäisesti tehdä niin kuin on tehty aina ennenkin.
En lähde jankkaamaan siitä sopiiko joku tai mikään yllä olevista jonkun yksilön tai ryhmän tarpeisiin. Tarkoitus oli tuoda esille, että opettajien taidoille ja kyvyille on kyllä käyttöä suomalaisen peruskoulun ulkopuolellakin.
Lisään vielä, että olen ollut parissa koulussa aika tiiviisti sijaistamassa. Ne hommat ovat kuitenkin loppuneet näiden sijaiskieltojen takia. Että siinä teillä, "verkostoitujat" ja työttömien kelvottomiksi leimaajat!