Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
761/1500 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halloo, onko edunvalvonnallisesti harjaantuneita opettajia paikalla?

Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?

Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?

Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.

Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.

Olen ollut muutaman kerran valitsemassa opettajaa, vaikka olen itsekin hakenut paikkoja satoja kertoja. Joskus olen onnistunut pääsemään peräti rehtoriksi, parhaalla kerralla peräti kahdeksi vuodeksi, tosin vain osa-aikaisena.

Pari kertaa siinä piti miettiä, miksi valitsen opettajaksi jonkun muun kuin ansioituneimman. Toisella kerralla piti vähän pinnistellä, koska hakija oli ilmiselvästi hakenut vain työkkärin määräyksestä. Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi.

Häh? Missäs Porvoossa sellainen oppilaitos on, jossa muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa tointa täytettäessä?

Vierailija
762/1500 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla valmistumisen jälkeen viides kesä työttömänä. Teen aina perhevapaasijaisuuksia. Kun lähipiirille sanon, että kesältä en saa palkkaa, asenne on se, että ei sitä kummastella. Ihmiset muilla aloilla suhtautuvat olankohautuksella, ihan kuin se kuuluisikin mennä niin.

Musta tuntuu että mä en ole ihan lopullisesti tajunnut tätä että miksi se viranhaltija on oikeutettu palaamaan kesiksi töihin? Liittyikö se jotenkin lomiin?

Ei kukaan ajattele, että sen kuuluu mennä niin. Mutta kaikki tietävät, että opettajat on just niin kusipäitä että tulevat mammalomalta kesäksi nostamaan sen sijaisen palkan itselleen. Ja jotenkin opettajat itsekin oikeuttavat tämän törkeyden. Niin kyllä me muut on jo ajat sitten lakattu sitä ihmettelemästä. Tuo toisten palkan varastaminen on kyllä yksi syöpä mihin pitäisi puuttua.

Kesän palkka ei mene sijaiselle, jos hänen työsopimuksensa päättyy. Opettaja, jota sijaistetaan ei voi tähän vaikuttaa vaikka haluaisikin. Se on aina työnantajan ja sijaisen välinen sopimus, jos kesältä ei tule palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1500 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori voi määrätä mammalomalta palaavan töihin, jos hän tulee heti kun lukuvuoden opetus päättyy., eli jos tänä kesänä joku ilmoittaa palaavansa töihin 1.6.

Opettajien laskennallinen kesäloma alkaa 16.6., silloin ei enää voi määrätä työhön. Jotkut mammalomalaiset palaavatkin töihin vain laskennallisen kesälomansa ajaksi, sillä muutenhan he eivät ns. palkallista opetuksetonta aikaa eli käytännössä kesälomaa pääse viettämään, vaan menettävät sen.

On ihan rehtorin, sivistystoimenjohtajan tai sivistyslautakunnan (tms.) päätös, päättyykö sijaisen virka siten 1.6. vai 15.6. Pienet rupukunnat yrittävät tietysti aina säästää pienimmänkin ripsauksen maineensa kustannuksella ja palkkaavat sijaisen jopa lukukaudeksi kerrallaan, niin ettei joulunpyhien ajaltakaan tarvitse maksaa palkkaa. Onneksi tuo näyttää olevan vähenemään päin.

Oikeus palata omalla ilmoituksella töihin koskee tietysti vain mammalomaa. Virkavapaiden suhteen olen ymmärtänyt, että sen kestoa ja päättymistä ei niin vain ylhäisesti ilmoitetakaan, vaan työnantajallakin on sanansa sanottavana siihen, mille ajalle sitä kerrallaan myönnetään. Oikaiskoon joku paremmin asiaa tunteva, jos olen väärässä. Opintovapaan suhteen taitaa sitten olla niin, että siinä on oikeus palata kesäksi palkkaa nauttimaan.

Vierailija
764/1500 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa alaa!

Vierailija
765/1500 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kai sen voi ajatella rehtorin ja sijaisen väliseksi sopimukseksi, kun kesältä ei saa palkkaa, mutta käytännössä se sanellaan sijaiselle, ei siinä mitään sovittavaa ole, muuta kuin ota tai jätä. Ja kai suurin osa rehtorista palkkaisi kesäksi jos saisivat.

Mutta joo, vaikka mammalomalainen ei palaisikaan kesäksi töihin niin ei kunta sijaiselle maksa.

Mitäköhän reksi määräisi mammalomalaisen tekemään kun joku ehdotti että voi määrätä töihin 1.6.-15.6....??Hieromaan sijaisen hartioita?

Katsotaan miten minun alanvaihtosuunnitelmien käy...

Vierailija
766/1500 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai sen voi ajatella rehtorin ja sijaisen väliseksi sopimukseksi, kun kesältä ei saa palkkaa, mutta käytännössä se sanellaan sijaiselle, ei siinä mitään sovittavaa ole, muuta kuin ota tai jätä. Ja kai suurin osa rehtorista palkkaisi kesäksi jos saisivat.

Mutta joo, vaikka mammalomalainen ei palaisikaan kesäksi töihin niin ei kunta sijaiselle maksa.

Mitäköhän reksi määräisi mammalomalaisen tekemään kun joku ehdotti että voi määrätä töihin 1.6.-15.6....??Hieromaan sijaisen hartioita?

Katsotaan miten minun alanvaihtosuunnitelmien käy...

No, vakiopen voi pistää vaikka siivoamaan viimein sen oman luokkansa.

Olen sijaistanut pitkin poikin Suomea ja yllättävän monessa koulussa jotkut iänkaikkiset magnetofoninauhat ja oppimateriaalit 70-luvulta on hillottu sinne luokan perälle kaappeihin. Voisihan nuo kerran sadassa vuodessa käydä läpi ja siivota, vaikka opetuksettomana aikana kun kerran palkka juoksee. Ei olisi mielestäni kohtuutonta ollenkaan.

Vierailija
767/1500 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverikollegoilla alkaa kesäloma ja mulla työttömyys. Itkettää ja ensi syksystä en muutenkaan tiedä.:(

Vierailija
768/1500 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä optikkona saan kyllä tukea myös tästä ketjusta. Aivan kuten opettajia, meitäkin koulutetaan liikaa. Mielestäni ongelma on yliopistoissa tai yliopistojen rahoituksessa. Sen sijaan ,että saavat rahansa valmiiden tutkintojen määrän perusteella, voisi rahoitus tulla sen mukaan kuinka moni valmistuneista on työllistynyt vuoden päästä tutkinnon suorittamisesta. Nykyinen järjestelmä johtaa liikakoulutukseen.

Vierailija
769/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverikollegoilla alkaa kesäloma ja mulla työttömyys. Itkettää ja ensi syksystä en muutenkaan tiedä.:(

Sama itken ja katselen kavereiden lomapäivityksiä. Kivat heille, kun heillä on virka. Minulla työttömyys, toivottomuus ja epävarmuus syksystä...

Vierailija
770/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä optikkona saan kyllä tukea myös tästä ketjusta. Aivan kuten opettajia, meitäkin koulutetaan liikaa. Mielestäni ongelma on yliopistoissa tai yliopistojen rahoituksessa. Sen sijaan ,että saavat rahansa valmiiden tutkintojen määrän perusteella, voisi rahoitus tulla sen mukaan kuinka moni valmistuneista on työllistynyt vuoden päästä tutkinnon suorittamisesta. Nykyinen järjestelmä johtaa liikakoulutukseen.

Näissä työllistymismittauksissa se piru piileekin. Omakin yliopistoni kartoittaa jatkuvasti, kuinka moni valmistunut on töissä/työtön tietyn ajan kuluttua valmistumisesta. Mutta sitä yliopisto ei halua tietää, kuinka moni on työllistynyt opiskelemalleen alalle! Siellä ollaan hyvin tyytyväisiä, kun maisteri on työllistynyt puhelinmyyjäksi tai jäätelökioskiin, ja sitten he esittelevät tuleville hakijoille näitä prosenttejaan, miten hienosti työllistävä on tutkinto juuri tästä yliopistosta!

Vierailija
771/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköalattomuus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama itken ja katselen kavereiden lomapäivityksiä. Kivat heille, kun heillä on virka. Minulla työttömyys, toivottomuus ja epävarmuus syksystä...

Minä en kestä katsella kenenkään päivityksiä, kun itsellä ei tänä kesänä rahat riitä edes jäätelötötteröön kioskilta. Olen poistunut kaikkialta yhteisöpalveluista ja ilmeisesti sen vuoksi en tule työllistymään enää sitäkään vähää kuin aiemmin.

Vierailija
772/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi jollekin täydelliselle ihmiselle paikka Juuasta (valitettavasti määräaikainen):

"Määräaikainen päätoiminen tuntiopettaja Poikolan kouluun ajalle 1.8.2020-5.6.2021. Tehtävä sisältää saksan kielen opetusta luokille 7-8, elämänkatsomustietoa luokille 2-8, venäjää luokille 7-9, S2 opetusta luokille 2-9, Hauhauskaa-valinnaisainetta 4. luokalle sekä samanaikaisopetusta luokilla 7-9. Tehtävänkuva tarkentuu kesän aikana. Eduksi katsotaan kokemus TVT-tutorina toimimisesta sekä kokemus liikunnallisuuden edistämisestä koulutyössä."

Hauhauskaa kesää vaan kaikille työttömille paskoille ja muille huonoille ihmisille!

Vierailija
773/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi jollekin täydelliselle ihmiselle paikka Juuasta (valitettavasti määräaikainen):

"Määräaikainen päätoiminen tuntiopettaja Poikolan kouluun ajalle 1.8.2020-5.6.2021. Tehtävä sisältää saksan kielen opetusta luokille 7-8, elämänkatsomustietoa luokille 2-8, venäjää luokille 7-9, S2 opetusta luokille 2-9, Hauhauskaa-valinnaisainetta 4. luokalle sekä samanaikaisopetusta luokilla 7-9. Tehtävänkuva tarkentuu kesän aikana. Eduksi katsotaan kokemus TVT-tutorina toimimisesta sekä kokemus liikunnallisuuden edistämisestä koulutyössä."

Hauhauskaa kesää vaan kaikille työttömille paskoille ja muille huonoille ihmisille!

Eli toisin sanoen palkattava on jo tiedossa, koska kenelläkään ei ole tuollaista pätevyyttä

Vierailija
774/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen palkattava on jo tiedossa, koska kenelläkään ei ole tuollaista pätevyyttä

Niin, ehkä tuokin, että tehtäväkuva tarkentuu kesän aikana, viittaa siihen, että hommaa mulkataan sen mukaan, millaisia hakijoita on. Jos joku olisikin kelpoinen tuohon kaikkeen, niin muutetaan vaatimuksia kesän aikana, että saadaan se oman kylän tyttö valittua. Kai se on nokkahuiluakin soittanut ja unisieppareita kansalaisopistossa askarrellut, niiden pohjalta saadaan varmasti muodostettua sopiva tehtäväkuva.

Hommaanhan tarvitaan ihminen, joka vilpittömästi uskoo kaiken osaavansa ja tietävänsä. Kyllähän sellaisiakin opettajia on :-)

Vierailija
775/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
776/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokatapauksessa saat viettää piiiiitkän kesäloman. Oon kateellinen

T. Pitkäaikaistyötön, jolla ei lomia ole lainkaan.

Vierailija
777/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Vierailija
778/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.

Vierailija
779/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halloo, onko edunvalvonnallisesti harjaantuneita opettajia paikalla?

Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?

Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?

Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.

Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.

Olen ollut muutaman kerran valitsemassa opettajaa, vaikka olen itsekin hakenut paikkoja satoja kertoja. Joskus olen onnistunut pääsemään peräti rehtoriksi, parhaalla kerralla peräti kahdeksi vuodeksi, tosin vain osa-aikaisena.

Pari kertaa siinä piti miettiä, miksi valitsen opettajaksi jonkun muun kuin ansioituneimman. Toisella kerralla piti vähän pinnistellä, koska hakija oli ilmiselvästi hakenut vain työkkärin määräyksestä. Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi.

Häh? Missäs Porvoossa sellainen oppilaitos on, jossa muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa tointa täytettäessä?

Jos olisit lukenut koko ketjun, sinulle valkenisi kuinka helppoa muodollinen kelpoisuus on ohittaa. Mutta otetaan tässä nyt kertaus: haetaan pätevää musiikin, saksan, teknisen työn, fysiikan ja elämänkatsomustiedon opettajaa. Voidaan ottaa se "sopiva", kun yksikään hakijoista ei ole kelpoinen kaikissa 5 oppiaineessa. Tästä on se hallinto-oikeuden päätös. Aina ei näin monimutkaisia yhdistelmiä tarvita, vaan tekninen työ&uskonto tai musiikki&matematiikka voi hyvin riittää.

Olen tuon ensimmäisen lainauksen kirjoittaja, enkä väittänyt että muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa. Mutta jos haetaan esimerkiksi liikunnanopettajaa, voidaan aivan hyvin valita se, jonka todistus on vasta postissa matkalla, kunhan se on päivätty ennen hakuajan päättymistä. Tarvittaessa hakuaikaa voidaan jatkaa, jos valmistumispäivä on myöhäisempi.

Se on fakta ,että ansioituneinta ei tarvitse valita, jos valintaa voidaan perustella jollakin erityisominaisuudella, kuten "haastattelussa osoitetut ominaisuudet".

Kun jätin muodollisesti ansioituneemman valitsematta, perustelut olivat juuri niitä "erityisiä", mutta riittävä kelpoisuus oli.

Vierailija
780/1500 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri elen katselin paikkoja, ja niitä oli nyt enemmän tarjolla kuin toukokuussa!