Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Työtön valmistumisesta saakka. Aineenopettaja luonnontieteistä. Oikeastaan en edes koskaan halunnut olla opettaja, valitsin tuon alan lukion jälkeen kun en muutakaan keksinyt. Pidin kuitenkin luonnontieteiden opiskelusta ja opiskeluelämästä ylipäänsä niin en tullut asiaa juuri miettineeksi, opeopinnot olivat ihan hauskaa vaihtelua.
Sitten kun lopulta valmistuin todellisuus iski päin kasvoja. Opettajista ei todellakaan ollut pulaa, toisin kuin lukioaikoinani väitettiin, ja ne pari sijaisuutta jotka sain olivat aikamoista tervan juontia koska en pitänyt työstä ollenkaan. Noh, menee se elämä tässä työttömänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloo, onko edunvalvonnallisesti harjaantuneita opettajia paikalla?
Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?
Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?
Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.
Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.
Olen ollut muutaman kerran valitsemassa opettajaa, vaikka olen itsekin hakenut paikkoja satoja kertoja. Joskus olen onnistunut pääsemään peräti rehtoriksi, parhaalla kerralla peräti kahdeksi vuodeksi, tosin vain osa-aikaisena.
Pari kertaa siinä piti miettiä, miksi valitsen opettajaksi jonkun muun kuin ansioituneimman. Toisella kerralla piti vähän pinnistellä, koska hakija oli ilmiselvästi hakenut vain työkkärin määräyksestä. Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi.
Häh? Missäs Porvoossa sellainen oppilaitos on, jossa muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa tointa täytettäessä?
Jos olisit lukenut koko ketjun, sinulle valkenisi kuinka helppoa muodollinen kelpoisuus on ohittaa. Mutta otetaan tässä nyt kertaus: haetaan pätevää musiikin, saksan, teknisen työn, fysiikan ja elämänkatsomustiedon opettajaa. Voidaan ottaa se "sopiva", kun yksikään hakijoista ei ole kelpoinen kaikissa 5 oppiaineessa. Tästä on se hallinto-oikeuden päätös. Aina ei näin monimutkaisia yhdistelmiä tarvita, vaan tekninen työ&uskonto tai musiikki&matematiikka voi hyvin riittää.
Olen tuon ensimmäisen lainauksen kirjoittaja, enkä väittänyt että muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa. Mutta jos haetaan esimerkiksi liikunnanopettajaa, voidaan aivan hyvin valita se, jonka todistus on vasta postissa matkalla, kunhan se on päivätty ennen hakuajan päättymistä. Tarvittaessa hakuaikaa voidaan jatkaa, jos valmistumispäivä on myöhäisempi.
Se on fakta ,että ansioituneinta ei tarvitse valita, jos valintaa voidaan perustella jollakin erityisominaisuudella, kuten "haastattelussa osoitetut ominaisuudet".
Kun jätin muodollisesti ansioituneemman valitsematta, perustelut olivat juuri niitä "erityisiä", mutta riittävä kelpoisuus oli.
Ei siinä viestissä, jonka perusteella kysyin kelpoisuuden ohittamisesta, puhuttu ansioituneimman ohittamisesta, vaan sanamuoto, joka herätti kysymyksen, oli: "Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi." Eli että työkokemuksella voisi ohittaa muodollisen kelpoisuuden, mitä en vieläkään pidä uskottavana, ja siksi kysyin, missä noin voi tehdä. Eihän ruotsinopettaja ole muodollisesti kelpoinen opettamaan fysiikkaa, joten jos sen sijaan että hänet palkattaisiin, palkataankin joku fysiikkaa yliopistossa opiskeleva, jolla ei ole pedagogisia opintoja tehtynä eikä minkään opettajuuden kelpoisuutta, niin kyse ei ole muodollisen kelpoisuuden ohittamisesta, vaan ilman muuta tehtävään paremman sopivan henkilön valitsemisesta.
Ymmärrän tosi hyvin, että harmittaa hirveästi, kun on tehnyt vuoden töitä ja vakituinen viranhaltija saa palkan kesälomaltaan. Mutta eikös niin käy muissakin töissä? Miten olen ollut kuulevani, että jonkinmittaisen vanhempainvapaan jälkeen monella on vielä kertynyt kesäloma siinä jatkona. Olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tosi hyvin, että harmittaa hirveästi, kun on tehnyt vuoden töitä ja vakituinen viranhaltija saa palkan kesälomaltaan. Mutta eikös niin käy muissakin töissä? Miten olen ollut kuulevani, että jonkinmittaisen vanhempainvapaan jälkeen monella on vielä kertynyt kesäloma siinä jatkona. Olenko väärässä?
Ei käy muissa töissä. Sekä sijainen että viranhaltija pitää omat kertyneet lomansa muissa töissä. Jos määräaikainen ei voi pitää lomaa, maksetaan kertyneet lomat rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.
Kokoomuksen äänestäjä
Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!
Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.
Aineyhdistelmäsi oli saksa+kotitalous+tekninen työ+ maantieto? Erääseen Suomen syrjäisimmistä yläkouluista oli vuorotteluvapaan sijaisuuteen lähes kymmenen pätevää hakijaa. Arvaatteko koulun ja oppiaineen?
Menkää töihin siitä! Palstalla valittelu ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloo, onko edunvalvonnallisesti harjaantuneita opettajia paikalla?
Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?
Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?
Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.
Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.
Olen ollut muutaman kerran valitsemassa opettajaa, vaikka olen itsekin hakenut paikkoja satoja kertoja. Joskus olen onnistunut pääsemään peräti rehtoriksi, parhaalla kerralla peräti kahdeksi vuodeksi, tosin vain osa-aikaisena.
Pari kertaa siinä piti miettiä, miksi valitsen opettajaksi jonkun muun kuin ansioituneimman. Toisella kerralla piti vähän pinnistellä, koska hakija oli ilmiselvästi hakenut vain työkkärin määräyksestä. Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi.
Häh? Missäs Porvoossa sellainen oppilaitos on, jossa muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa tointa täytettäessä?
Jos olisit lukenut koko ketjun, sinulle valkenisi kuinka helppoa muodollinen kelpoisuus on ohittaa. Mutta otetaan tässä nyt kertaus: haetaan pätevää musiikin, saksan, teknisen työn, fysiikan ja elämänkatsomustiedon opettajaa. Voidaan ottaa se "sopiva", kun yksikään hakijoista ei ole kelpoinen kaikissa 5 oppiaineessa. Tästä on se hallinto-oikeuden päätös. Aina ei näin monimutkaisia yhdistelmiä tarvita, vaan tekninen työ&uskonto tai musiikki&matematiikka voi hyvin riittää.
Olen tuon ensimmäisen lainauksen kirjoittaja, enkä väittänyt että muodollinen kelpoisuus voidaan ohittaa. Mutta jos haetaan esimerkiksi liikunnanopettajaa, voidaan aivan hyvin valita se, jonka todistus on vasta postissa matkalla, kunhan se on päivätty ennen hakuajan päättymistä. Tarvittaessa hakuaikaa voidaan jatkaa, jos valmistumispäivä on myöhäisempi.
Se on fakta ,että ansioituneinta ei tarvitse valita, jos valintaa voidaan perustella jollakin erityisominaisuudella, kuten "haastattelussa osoitetut ominaisuudet".
Kun jätin muodollisesti ansioituneemman valitsematta, perustelut olivat juuri niitä "erityisiä", mutta riittävä kelpoisuus oli.
Ei siinä viestissä, jonka perusteella kysyin kelpoisuuden ohittamisesta, puhuttu ansioituneimman ohittamisesta, vaan sanamuoto, joka herätti kysymyksen, oli: "Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi." Eli että työkokemuksella voisi ohittaa muodollisen kelpoisuuden, mitä en vieläkään pidä uskottavana, ja siksi kysyin, missä noin voi tehdä. Eihän ruotsinopettaja ole muodollisesti kelpoinen opettamaan fysiikkaa, joten jos sen sijaan että hänet palkattaisiin, palkataankin joku fysiikkaa yliopistossa opiskeleva, jolla ei ole pedagogisia opintoja tehtynä eikä minkään opettajuuden kelpoisuutta, niin kyse ei ole muodollisen kelpoisuuden ohittamisesta, vaan ilman muuta tehtävään paremman sopivan henkilön valitsemisesta.
Väännän vielä rautalangasta, koska aikanani varauduin vastaamaan mahdolliseen valitukseen, mutta sitä ei tullut.
Oppiaine X, kaksi opettajaa, joilla kummallakin peruskelpoisuus kyseisessä oppilaitoksessa. A:lla vain alin mahdollinen koulutus+ opettajan pedagogiset, B:lla yliopistossa suoritettu alan opettajatutkinto erittäin hyvillä arvosanoilla. Kummallakin oli kyseisen aineen opettajakokemusta jokseenkin saman verran, eli hyvin vähän. Valitsin A:n koska hänellä oli juuri siihen työhön sopivaa työkokemusta saman alan yrittäjänä. En sanonut, että ei olisi ollut muodollista kelpoisuutta, vaan opettajakoulutus oli erilainen.
Tiedäthän, että opettajan kelpoisuusvaatimukset ovat erilaiset esimerkiksi lukiossa, peruskoulussa, kansalaisopistossa ja ammattikoulussa. Sitä tarkoitin, että ansioituneemmalla oli "korkeampi" opettajakoulutus, valituksi tulleella alin mahdollinen kelpoisuus joka voi olla tyyliin "jolla on ollut kelpoisuus kyseiseen tehtävään ennen tämän säädöksen voimaantuloa".
Kumpi sinun mielestäsi olisi pätevämpi opettamaan aineyhdistelmää fysiikka+ruotsi, valmis ruotsinopettaja vai fysiikasta väitellyt tohtori ilman opettajakoulutusta? Käytännössä tuossa tilanteessa ei kumpaakaan voida valita vakituiseksi, joten määräaikaiseksi valitaan se fysiikanopettajan lapsi, joka kirjoitti ruotsista L:n. Haluatko tietää, mihin kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin siitä! Palstalla valittelu ei auta mitään.
Etkö tiedä, että meillä täällä Suomessa on melkein kaikissa oppilaitoksissa kesäloma. Eikä ole vielä marjat kypsyneet, että voisimme lähteä poimimaan marjoja nyt kun ei tule thaimaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on niinpäin, että jos opettajan vuosiloma sattuu äitiysvapaa-aikaan, hän ei voi pitää sitä siihen jatkoksi. Muissa ammateissa voi.
Sain opettajan viran nyt tänä keväänä. Hain noin 20 paikkaa, kävin 10 haastattelussa, osa teamsin kautta. Todella moneen oli tekijä jo valmiina talon sisällä. Jokainen haastattelu oli minulle tilaisuus oppia prosessista lisää.
Lopulta sainkin viran. Lupasin haastattelussa opettaa ihan mitä vain, osaan kaikkea yms. Oikeasti en siis osaa.
Tänään sain lukujärjestyksen, kun allekirjoitin viranhoitomääräyksen. Ei minun tarvitse opettaa kuin omaa luokkaani (5.lk), saan itse valita, opetanko kaikki aineet (4 ylituntia lisää kivasti liksaa) vai annanko jotain pois.
Summa summarum. Valehtele haastattelussa. Lupaa kuu ja tähdet. Paikka on teidän!
Vierailija kirjoitti:
Sain opettajan viran nyt tänä keväänä. Hain noin 20 paikkaa, kävin 10 haastattelussa, osa teamsin kautta. Todella moneen oli tekijä jo valmiina talon sisällä. Jokainen haastattelu oli minulle tilaisuus oppia prosessista lisää.
Lopulta sainkin viran. Lupasin haastattelussa opettaa ihan mitä vain, osaan kaikkea yms. Oikeasti en siis osaa.
Tänään sain lukujärjestyksen, kun allekirjoitin viranhoitomääräyksen. Ei minun tarvitse opettaa kuin omaa luokkaani (5.lk), saan itse valita, opetanko kaikki aineet (4 ylituntia lisää kivasti liksaa) vai annanko jotain pois.
Summa summarum. Valehtele haastattelussa. Lupaa kuu ja tähdet. Paikka on teidän!
Jatkan vielä. Otin kaikki tunnit. Ihan sama, miten hyvin osaan. Opettelen sitten yhdessä lasten kanssa. Palkka 15v kokemuslisällä, 4 ylitunnilla ja kahdella tva:lla 4000€/kk. Lomaetu on kiva.
Missä kaupungissa on tuntikehystä niin paljon, että ope saa neljä ylituntia? Kauniainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei viranhoitomääräystä allekirjoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa on tuntikehystä niin paljon, että ope saa neljä ylituntia? Kauniainen?
Helsingissä ainakin saa ylitunteja niin paljon kuin jaksaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin saa ylitunteja niin paljon kuin jaksaa tehdä.
No ei tietenkään saa. Kyllä koulun tuntikehys sen ratkaisee. Ja koulun kulttuuri. Että onko vaikka tietyn aineenryhmän opettajilla aivan tappiin saakka ylitunteja, vaan vain minimituntimäärä ja esim. yksi aineopettaja enemmän. Ei se ole kenenkään omasta halusta kiinni, ei niitä loputtomiin nyt voi jotakin ainetta tai luokanopetustakaan pitää.
Työttömyys alkoi, työttömyyskassa ei vielä vastannut hakemukseen mitään. Rahat loppu. Syksyllä ei tiedossa mitään. Epätoivo painaa joka päivä, mistä saan rahaa ruokaan?
Vielä ollessani työtön ope hain yhtä sijaisuutta ison yliopistokaupungin pielessä. Kyseisestä paikasta kuulin muuta kautta, sitä ei laitettu edes julkiseen hakuun. Meitä haastateltiin kolme: minä, yksi vastavalmistunut ja sitten kolmas, josta ei ollut tietoa. Yllättäin tämä kolmas valittiin. Googlettelin valitusta ja en löytänyt mitään tietoa gradusta yms. Kysyin suoraan rehtorilta perusteita valintaan. Syy oli kuulemma "pitkä kokemus kasvatusalalta". En niellyt sitä vaan tinkasin tarkennusta. Paljasti, että on ollu 10 vuotta päiväkodissa lastenhoitajana. Kysyin kelpoisuudesta. Sitä ei kuulemma ole vielä ja ihan justiinsa saamassa. Sanoin suoraan, että valitsit siis ei-kelpoisen ja vailla opetuskokemusta. Piruuttani tutkin vuotta myöhemmin, niin valmistunut ei ollut vieläkään.... toki hänellä oli opiskelupaikka okl:ssä, mutta ainahan ihmiset on justiinsa valmistumassa. Unohdin jo koko casen ja meni joku 3-4 vuotta, niin yksi kaveri oli ko. alakoululla töissä. Tämä samainen ei-kelpoinen on edelleen siellä töissä ja gradu tekemättä. Paras on kuitenkin, että kuulin tämän meidät ohittaneen olevan rehtorin naapuri ja lapset on kavereita keskenään... Että löytyihän selitys, miksi se piti palkata meidän kelpoisten ohi hyshys.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kai sen voi ajatella rehtorin ja sijaisen väliseksi sopimukseksi, kun kesältä ei saa palkkaa, mutta käytännössä se sanellaan sijaiselle, ei siinä mitään sovittavaa ole, muuta kuin ota tai jätä. Ja kai suurin osa rehtorista palkkaisi kesäksi jos saisivat.
Mutta joo, vaikka mammalomalainen ei palaisikaan kesäksi töihin niin ei kunta sijaiselle maksa.Mitäköhän reksi määräisi mammalomalaisen tekemään kun joku ehdotti että voi määrätä töihin 1.6.-15.6....??Hieromaan sijaisen hartioita?
Katsotaan miten minun alanvaihtosuunnitelmien käy...
Mammalomalaisen täytyy hoitaa mahdollisten ehtojen kuulustelut. Eräälle tutulle kävikin niin. Sijainen olisi saanut kesälomalta palkan mutta äitiyslomalainen halusi sen itselleen. Sijainen olikin antanut yllätykseksi yhdelle oppilaalle ehdot ja äippä joutuiki suureksi hämmästyksekseen töihin.
Kyllä on järkyttävää luettavaa, millaista on työelämä Suomessa...
Täysin samaa mieltä! Kyseessä on laillistettu rosvous! Kesäajan palkka kuuluisi sille, joka on opettanut koko edellisen lukuvuoden!