Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
801/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpettajaParka kirjoitti:

Työttömyys alkoi, työttömyyskassa ei vielä vastannut hakemukseen mitään. Rahat loppu. Syksyllä ei tiedossa mitään. Epätoivo painaa joka päivä, mistä saan rahaa ruokaan? 

Olin 90-luvulla ensimmäisessä työpaikassani, lehtorin mammalomasijaisena, kaksi vuotta. Kahden kesän eli 5 kuukauden palkka meni tuolle lehtorille, joka ei naamaansa näyttänyt koko aikana. Vanhemmat kollegat kehottivat antamaan ehtoja oikein urakalla, mutta rehtori puolestaan kielsi ehtojen antamisen. OAJ sanoi, että työttömyyskassassa oli niin hirveä kiire, että kannattaisi olla hakematta työttömyyskorvausta, koska sen saisi vasta syksyllä ja silloinhan olisin töissä enkä tarvitsisi sitä. Sossusta käskettiin lainata ruoka- ja vuokrarahat sukulaiselta tai kaverilta. Niinä kesinä oli monta kertaa nälkä.

Hae perustoimeentulotukea Kelasta ja kiristä vyötäsi. Muuta et oikein voi tehdä. Tsemppiä työnhakuun.

Vierailija
802/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtamassa alaa. Ei tässä auta muu. Olen antanut kaikkeni ja tehnyt kaikkeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koulussa riittää halukkaille. Eivät kaikki edes halua.

Vierailija
804/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.

Aineyhdistelmäsi oli saksa+kotitalous+tekninen työ+ maantieto? Erääseen Suomen syrjäisimmistä yläkouluista oli vuorotteluvapaan sijaisuuteen lähes kymmenen pätevää hakijaa. Arvaatteko koulun ja oppiaineen?

Hakemiini ruotsin opettajan paikkoihin on ollut kymmeniä hakijoita. Haastatteluun pääseminen on jo lottovoitto! Ja kyllä, myös pikkupaikkakunnille on ollut hakijoita!

Vierailija
805/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.

Aineyhdistelmäsi oli saksa+kotitalous+tekninen työ+ maantieto? Erääseen Suomen syrjäisimmistä yläkouluista oli vuorotteluvapaan sijaisuuteen lähes kymmenen pätevää hakijaa. Arvaatteko koulun ja oppiaineen?

Hakemiini ruotsin opettajan paikkoihin on ollut kymmeniä hakijoita. Haastatteluun pääseminen on jo lottovoitto! Ja kyllä, myös pikkupaikkakunnille on ollut hakijoita!

Savukosken yhtenäiskoulu, historia ja yhteiskuntaoppi!

Vierailija
806/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä ei puhuta? Esimerkiksi Tampereella hiljattain valmistuneiden kieltenopettajien tilanne alkaa olla se, että paikan saa sellainen hakija jolla on kahdesta aineesta syventävät opinnot suoritettuna. Siis kaksi gradua! Missä muussa ammattissa vaaditaan näin paljon?

Ei pidä paikkansa ellei yhdistelmä ole englanti-ruotsi. Ilman ruotsin kelpoisuutta kielten opettajan on lähes mahdotonta saada vakipestiä kahdellakaan pääaineella. Mielestäni tämä on jo syrjintää, että lähes ainoa tae saada joskus vakityö kieltenopettajana on, että sinulla on ainayhdistelmä englanti-ruotsi. Kuka edes viitsii opiskella muita kieliä, kun ei niillä tee mitään. Siis opettamaankaan niitä ei pääse, kun ei niitä edes opiskella. Mutta ruotsia on pakollinen. Surullista kuitenkin, että peruskoulun jälkeen moni ei osaa siitä kunnolla edes numeroita.

Vierailija
807/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä työpaikkailmoitukset, joihin pyydetään liitteeksi videoesittely itsestä!

Vierailija
808/1500 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpettajaParka kirjoitti:

Työttömyys alkoi, työttömyyskassa ei vielä vastannut hakemukseen mitään. Rahat loppu. Syksyllä ei tiedossa mitään. Epätoivo painaa joka päivä, mistä saan rahaa ruokaan? 

Ei se siitä iloksi muutu, vaikka ansiopäiväraha sitten joskus heinäkuun puolen välin jälkeen tulee tilille. Siihen mennessä erääntyneitä laskuja on sen verran, että rahaa ei jää ruokaan kun ensin maksat laskut päältä pois.

On muuten yllättävän pieni tuo ansiopäiväraha suht hyvistäkin tuloista. En ymmärrä, että vieläkin jossain sivistyksen pussinperillä on ihmisiä, jotka isoon ääneen mesoovat, että etuudet on liian hyvät että kannattaisi mennä töihin. Joo ei työttömyysetuus ainakaan. Ehkä sitten, jos on paljon lapsia. Yksinäinen työtön on kyllä niin tiukilla, että ei jaksa edes itkeä.

Jos sun on mahdollista, niin ala hakea ruoka-apua jo nyt. Ja häpeilemättä keräät kaikki panttitölkit ja pullot mitä löydät. Oppilaat katsoo, että siinä menee meidän ope tölkkipussit pyöränsarvissa. Tainnut jäädä opella putki päälle kesällä.

Vierailija
809/1500 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt miettinyt pari kuukautta ja tulin siihen lopputulokseen, että vaihdan alaa. Vastedes hyväksyn vain vakituisen työpaikan tai olen työttömänä. Olen kyllästynyt tähän pyörittämiseen vuosikausia opettajan hommissa. Näin meitä nuoria naisia institutionaalisesti Suomessa vielä 2020 saa näemmä kiusata.

Vierailija
810/1500 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä ei puhuta? Esimerkiksi Tampereella hiljattain valmistuneiden kieltenopettajien tilanne alkaa olla se, että paikan saa sellainen hakija jolla on kahdesta aineesta syventävät opinnot suoritettuna. Siis kaksi gradua! Missä muussa ammattissa vaaditaan näin paljon?

Ei pidä paikkansa ellei yhdistelmä ole englanti-ruotsi. Ilman ruotsin kelpoisuutta kielten opettajan on lähes mahdotonta saada vakipestiä kahdellakaan pääaineella. Mielestäni tämä on jo syrjintää, että lähes ainoa tae saada joskus vakityö kieltenopettajana on, että sinulla on ainayhdistelmä englanti-ruotsi. Kuka edes viitsii opiskella muita kieliä, kun ei niillä tee mitään. Siis opettamaankaan niitä ei pääse, kun ei niitä edes opiskella. Mutta ruotsia on pakollinen. Surullista kuitenkin, että peruskoulun jälkeen moni ei osaa siitä kunnolla edes numeroita.

Poikkeuksiakin on. Näin talvella ilmoituksen, jolla etsittiin saksan ja matematiikan lehtoria. Montakohan löytyi...

Vierailija
811/1500 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ap hakisit myös esikouluopettajan paikkaa? Päiväkodeissa ammattilaisista pulaa

Vierailija
812/1500 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt miettinyt pari kuukautta ja tulin siihen lopputulokseen, että vaihdan alaa. Vastedes hyväksyn vain vakituisen työpaikan tai olen työttömänä. Olen kyllästynyt tähän pyörittämiseen vuosikausia opettajan hommissa. Näin meitä nuoria naisia institutionaalisesti Suomessa vielä 2020 saa näemmä kiusata.

Kiitos valinnastasi ja onnea uusiin seikkailuihin. 

- myös pätkätöitä tekevä miespuolinen ex-kollegasi

Vierailija
813/1500 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksiakin on. Näin talvella ilmoituksen, jolla etsittiin saksan ja matematiikan lehtoria. Montakohan löytyi...

No eiköhän se paikka ollut pedattu jollekin suoraan. Yleensä ne omituisilla yhdistelmillä olevat on. Ei siinä ole tavoitteenakaan löytää silloin montaa hakijaa, riittää se yksi.

Vierailija
814/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain reksiltä emailin, jossa pahoitteli, että syksyksi ei riitä minulle tunteja...

Olen 3 lukukautta tehnyt määräaikaisen hommia aina elokuusta toukokuuhun ilman kesäpalkkaa uskoen siihen, että kohta minutkin vakinaistetaan. Itkettää...

Vierailija
815/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lukion paikka auki ensi vuodeksi, en päässyt. Se vakinaistetaan ensi vuoden jälkeen, eli turha kuvitella silloin pääsevänsä, eiköhän ne ota sen joka nyt vuoden sitä tekee.

Miten muuten on äitiyslomalla olevan open kohdalla kun vanhempainvapaa loppuu, pitääkö erikseen ilmoittaa jatkavansa kotona oloa eikä palaa töihin? Teen ensi vuoden (taas) vanhempainvapaasijaisuutta ja mietin, onko äidillä viime metreille asti vapaus ilmoittaa, palaako töihin?

Vierailija
816/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli lukion paikka auki ensi vuodeksi, en päässyt. Se vakinaistetaan ensi vuoden jälkeen, eli turha kuvitella silloin pääsevänsä, eiköhän ne ota sen joka nyt vuoden sitä tekee.

Miten muuten on äitiyslomalla olevan open kohdalla kun vanhempainvapaa loppuu, pitääkö erikseen ilmoittaa jatkavansa kotona oloa eikä palaa töihin? Teen ensi vuoden (taas) vanhempainvapaasijaisuutta ja mietin, onko äidillä viime metreille asti vapaus ilmoittaa, palaako töihin?

"Vapaasta on ilmoitettava viimeistään 2 kuukautta ennen vapaan alkamista (pyrkimys kokonaisvaltaiseen suunnitteluun kuten vanhempainvapaan kohdalla). Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on yksi kuukausi.

Ottolapsen hoidon vuoksi pidettävästä vapaasta on, jos mahdollista, noudatettava edellä säädettyä ilmoitusaikaa.

TSL 4:3a

KVhL 29 §"

https://www.kt.fi/sopimukset/ohjeet/kvtes/perhevapaat

.

Niinhän sitä luulisi, että otettaisiin vakivirkaan se, joka on valittu määräaikaiseksi siihen paikkaan vuotta aiemmin. Vaan eipä näin olekaan aina. Tänäkin keväänä on tällaisia lukion lehtorin vakivirkoja täytetty useampia, joissa virkaan valittiin muu kuin sitä hoitanut. Etelä-Pohjanmaalla esimerkiksi näitä, voisin luetella paikkakunnatkin mutta annanpa olla. Se yhteinen tekijä näissä on, että vakivirkaan valittu on kuitenkin alun perin paikkakunnalta kotoisin tai hänellä on suhteita sinne, eli omien puolta pidetään ja muualta tulleet pullautetaan pois.

Varmaan tuntuu kivalta lähteä viranhakuun muualle Suomeen, kun on virkaa jo määräaikaisena hoitanut ja kaikkensa tehnyt, mutta ei tule valituksi. Kenet sitä suosittelijaksi nimeää? Ei varmaan tee mieli kysyä suosittelijaksi rehtoria, jonka kouluun ei vakkariksi kelvannut.

Vierailija
817/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin osa-aikaista lukion tuntiopettajan pestiä ensi lukuvuodeksi. Tunteja olisi 10. Kannattaako ottaa, vaikka kaksi viime vuotta olen tehnyt yli opetusvelvollisuuden? Ahdistaa kun en tiedä miten tuolla eläisi, mutta ei ole muutakaan....

Vierailija
818/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin osa-aikaista lukion tuntiopettajan pestiä ensi lukuvuodeksi. Tunteja olisi 10. Kannattaako ottaa, vaikka kaksi viime vuotta olen tehnyt yli opetusvelvollisuuden? Ahdistaa kun en tiedä miten tuolla eläisi, mutta ei ole muutakaan....

10 kurssia on tod. näk yli puolet opetusvelvollisuudestasi joten tuokin on nykyään opelle lottovoitto. Ota nöyränä vastaan ja kiitä mahdollisuudesta.

Vierailija
819/1500 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla olisi tarjolla monia erityisluokanopettajan paikkoja vailla ainuttakaan opettajan kelpoisuutta omaavaa hakijaa. Tervetuloa!

Vierailija
820/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OpettajaParka kirjoitti:

Olin 90-luvulla ensimmäisessä työpaikassani, lehtorin mammalomasijaisena, kaksi vuotta. Kahden kesän eli 5 kuukauden palkka meni tuolle lehtorille, joka ei naamaansa näyttänyt koko aikana. Vanhemmat kollegat kehottivat antamaan ehtoja oikein urakalla, mutta rehtori puolestaan kielsi ehtojen antamisen. OAJ sanoi, että työttömyyskassassa oli niin hirveä kiire, että kannattaisi olla hakematta työttömyyskorvausta, koska sen saisi vasta syksyllä ja silloinhan olisin töissä enkä tarvitsisi sitä. Sossusta käskettiin lainata ruoka- ja vuokrarahat sukulaiselta tai kaverilta. Niinä kesinä oli monta kertaa nälkä.

Hae perustoimeentulotukea Kelasta ja kiristä vyötäsi. Muuta et oikein voi tehdä. Tsemppiä työnhakuun.

Toivottavasti sinä et ole oikeasti opettaja, sillä pitäisi olla opettajalla sen verran järkeä, että ei aina mene sen mukaan, mitä joku kielsi, tässä rehtori tai kassa. Sen uskon, että OAJ:n kassa ehdotti , että et hakisi työttömyyskorvausta, mutta ei opettaja saisi olla niin tyhmä, että maksaa jäsenmaksua turhaan.

Minulla jatkui kerran työsopimus kesäkuun 15 päivään saakka, jos olisi tullut kesätenttiin lukiolaisia. Ei tullut,