Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
441/1500 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan omaa saamattomuutta. Voitte lukea erityisopettajiksi, joista on pulaa. Muuttaa paikkakunnille, joissa on pulaa pätevistä opettajista. Lisäksi luokanopettaja on kelpoinen myös esiopetukseen, jossa on pulaa myös kelpoisista lastentarhanopettajista. Työttömyys on oma valinta, loppujen lopuksi. Aina voi tehdä jotain. Kysymys on vain siitä, haluatko.

Kun sinne erityisopettajakoulutukseenkaan ei niin vain pääse. On kova karsinta ja yleensä vaaditaan väh. vuosi päätoimista työkokemusta (jota taas et saa koska opettajansijaisuuksia ei ole).

Vierailija
442/1500 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan omaa saamattomuutta. Voitte lukea erityisopettajiksi, joista on pulaa. Muuttaa paikkakunnille, joissa on pulaa pätevistä opettajista. Lisäksi luokanopettaja on kelpoinen myös esiopetukseen, jossa on pulaa myös kelpoisista lastentarhanopettajista. Työttömyys on oma valinta, loppujen lopuksi. Aina voi tehdä jotain. Kysymys on vain siitä, haluatko.

Kun sinne erityisopettajakoulutukseenkaan ei niin vain pääse. On kova karsinta ja yleensä vaaditaan väh. vuosi päätoimista työkokemusta (jota taas et saa koska opettajansijaisuuksia ei ole).

Vielä muutama vuosi sitten minua epäpätevää opettajaa pyydettiin erityisopettajan sijaiseksi. Viime vuonna ei edes pyydetty haastatteluun samalla paikkakunnalla ja hakijoita oli ties kuinka monta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kolahti sähköpostiin viesti, että 180 hakijaa oli hakemaani aineenopen virkaan. Tuntuu vähän turhalta edes lähettää noita hakemuksia vasta vähän aikaa sitten valmistuneena, kun tuolla on jonossa edessä varmaan yli 100 pätevää opea, joilla on monen vuoden työkokemuskin. Elättelin toiveita, että ehkä näin irtoaisi edes sijaisuuksia, mutta eipä taida sijaisistakaan olla pulaa. Viime aikoina olen tehnyt myös koulunkäynninohjaajan hommia, mutta nyt olen hieman huolissani siitä, voiko joku tulkita tuon niin, että olen ihan toivoton opekandidaatti.

Ja joo, ei tullut yllätyksenä. Kunhan nostan ketjua nyt, kun virkahaut ovat taas ajankohtaisia.

Vierailija
444/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kolahti sähköpostiin viesti, että 180 hakijaa oli hakemaani aineenopen virkaan. Tuntuu vähän turhalta edes lähettää noita hakemuksia vasta vähän aikaa sitten valmistuneena, kun tuolla on jonossa edessä varmaan yli 100 pätevää opea, joilla on monen vuoden työkokemuskin. Elättelin toiveita, että ehkä näin irtoaisi edes sijaisuuksia, mutta eipä taida sijaisistakaan olla pulaa. Viime aikoina olen tehnyt myös koulunkäynninohjaajan hommia, mutta nyt olen hieman huolissani siitä, voiko joku tulkita tuon niin, että olen ihan toivoton opekandidaatti.

Ja joo, ei tullut yllätyksenä. Kunhan nostan ketjua nyt, kun virkahaut ovat taas ajankohtaisia.

Niinpä niin. Samaan aikaan pienet kunnat kyläkouluineen joutuvat kärvistelemään epäpätevien opettajien kanssa, kun kaikki pätevät tappelevat samoista kuntakeskusten, yliopistolaupunkien ja lähiöiden opettajuuksista. Ks vaikkapa Kainuun tilanne. Ei varmaan ole yli sataa hakijaa ellet sitten lukioihin pyri.

Vierailija
445/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Samaan aikaan pienet kunnat kyläkouluineen joutuvat kärvistelemään epäpätevien opettajien kanssa, kun kaikki pätevät tappelevat samoista kuntakeskusten, yliopistolaupunkien ja lähiöiden opettajuuksista. Ks vaikkapa Kainuun tilanne. Ei varmaan ole yli sataa hakijaa ellet sitten lukioihin pyri.

Paljon oletat tietämättä ainetta tai paikkakuntaa. Mutta tarkoituksesi olikin varmaan vain mollata työnhakijoita?

Vierailija
446/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi vuoden pätkiä tekevä aineenope. Vinkatkaa kiltit, mitä tässä oikein pitäisi alkaa tekemään tai opiskelemaan, kun ei kohta enää jaksaisi tätä. Erityisopekoulutukseen olen hakenut, mutta parista sadasta hakijasta vain pieni osa pääsee. Oletteko muut saaneet opintoneuvontaa jostain? Tarvitsisin jonkun aikuisten opon, joka osaisi vinkata aloista, muuntokoulutuksista, opintojen rahoittamisesta... APUA!

Vierailija
447/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIssä on se pieni kunta, jossa kärvistellään epäpätevien opettajien kanssa? Itse olen hakenut mm. Pelkosenniemelle, Inariin,Utsjoelle, Suomussalmelle, Pudasjärvelle enkä ole kertaakaan päässyt edes haastatteluun vaikka olen hakenut noidenkin kuntien syrjäisimpien kylien pieniin kouluihin. Ei niihin ihan satoja hakoijoita ole ollut, mutta kuitenkin kymmeniä päteviä.  Voisitko nyt ehdottaa, mihin hakisin seuraavaksi? 

Ehkä sinun kirjoituksesi oli totta vielä 1970-luvulla, mutta Rovaniemeltä, Kokkolasta, Oulusta  ja Kajaanista on valmistunut uusia opettajia vuosikymmeniä.

Vierailija
448/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi vuoden pätkiä tekevä aineenope. Vinkatkaa kiltit, mitä tässä oikein pitäisi alkaa tekemään tai opiskelemaan, kun ei kohta enää jaksaisi tätä. Erityisopekoulutukseen olen hakenut, mutta parista sadasta hakijasta vain pieni osa pääsee. Oletteko muut saaneet opintoneuvontaa jostain? Tarvitsisin jonkun aikuisten opon, joka osaisi vinkata aloista, muuntokoulutuksista, opintojen rahoittamisesta... APUA!

Tässä muutamia vihjeitä:

- hanki kaksoispätevyys, eli suorita luokanopettajan monialaiset opinnot.

- hanki erityisopettajan pätevyys.

- opiskele vaikka avoimessa yliopistossa jotain uskontoa, elämänkatsomustietoa tai muuta sellaista ainetta, jossa on liian vähän tunteja päätoimiselle opettajalle.

- hanki opinto-ohjaajan ja rehtorin kelpoisuus.

Joo, tiedän että ei noihin ole helppo päästä. Opetushallinnon tutkinto on helpoin, mutta oman kokemukseni perusteella hyödyttömin.

Vierailija
449/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sepä se on kun nykyään ei edes pikkukunnissa kärvistellä epäpätevien opettajien kanssa. Olen töissä alle 50 oppilaan yläkoulussa, muuttotappio kunnassa ja työmatka 1h 20min suuntaansa. Kaikki koulumme opettajat ovat päteviä. 80% kulkee töihin tuota työmatkaa.

Vierailija
450/1500 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös luokanopettaja, joka jäi äityislomalle 9.1.2012. Jään työttömälle kolme kuukauden jälkeen. Harmittaa tosi paljon. Olen ollut sijaisena vajaa viisi vuotta ja olen hakennut töihin. Ei mihinkään pääse. Meidän vauvalla on hoitaja kotona. Mummo jää eläkkeelle ja hoitaisi häntä. Olen tosi harmittaa!!!! Olen ollut aikaisemmin 16v lasten/sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Oli vakituinen paikka, jonka sanoin irti kun valmistuin kasvastustieteenmasteri/luokanopettajaksi v. 09/2009. Ylimääräisenä on erityisopettaja cumu ja näyttötutkimus tutkinto 25op.

Järkyttävää, että vaikka kouluttaa itseensä ei saa töitä. Silloin kuin tein epäpätevänä sijaisuukisia sanottiin, että kyllä sitten saat töitä kun olet pätevä. Eipä niitä näy olevan. Paljon myös suhteella pääsee opettajia töihin ja epäpäteviä, joilta puuttuu pätevyys. Tällä hetkellä riittääkö rahkeet enään opiskella perheen keskellä vielä lisää. Meillä on neljä lasta ja ikä alkaa olla minulla on paljon (39v). Tunnen itseni myös tuhaksi ja surkeaksi, kuin sinä!

Kohtalokaveri

Et voinut kirjoittaa että "Kohtalotoveri", koska sehän olisi kuulostanut joltain vasemmistolaiselta. Ja sinähän varmaan äänestät aina Kokoomusta?

Jos näin on, niin älä ihmettele kun on vaikeaa.

Vierailija
451/1500 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki, mitkä on ne koulut, joissa on niin suuri pula esim. pätevistä kielten opeista, että kunhan vaan soittaa rehtorille saa paikan. Täällähän niitä työttömiä opeja on.

Ps. 80-90 hakijaa on sekin aika paljon

Vierailija
452/1500 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi nimetä niitä pikkupaikkakuntia, joissa töitä on pätevälle luokanopettajalle? Luulen, että näitä paikkoja ei ole olemassakaan.

Vierailija
453/1500 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut rehtorit valittaa hakijapulasta, kun virkaan onkin vaan about 20 pätevää hakijaa ja kateellisena kuuntelevat isojen kaupunkien hakijamääristä (100-300). Olisihan se pröysteämpää oikeasti päästä valitsemaan isommasta porukasta.... Siitähän tässä on kyse. Reksit on kuin lapset karkkikaupassa ja niitä reksejä harmittaa, joilla ei ole niin isoa valikoimaa, joista noukkia se suosikkikarkki. Olen ihan itse kuullut rehtoreiden juttuja, että on niin vähän hakijoita. Tekisi mieli sanoa, että pidä saatana tunkkis, helvetti. Että ihan on vähän, kun on vaan 10 tai 20 tai 30. Ihan sitä virkaa pitää isomman lauman anella polvillaan? Vielä 20 vuotta sitten oli hakijoita muutama, eräs kollegani kertoi, että 80-luvulla haettiin vain papereilla ja sai vastavalmistuneena 9 virkaa ympäri Suomea, joista sitten valitsi yhden. Se on totta, että yliopistokaupungeissa ei ole koskaan kävelty suoraan virkaan, mutta aiemmin syrjempää sai helposti. Esimerkiksi oma äitini valmistui toukokuussa 1982, aloitti eläkevirassa elokuussa ja oltiin kuitenkin Etelä-Suomen alueella, vaikka ei ihan siinä yliopiston vieressä vaan pienemmässä kaupungissa.

Mutta tosiaan, opettajien tilanne on aika kurja. Se on kriiseytynyt ihan muutamassa vuodessa yleisemminkin. Joku historia tai bg oli haastava jo aikaisemmin, mutta nyt on kaikki paitsi erkan hommat. Esimerkiksi luokanopena sai helposti vuoden sijaisuuden vielä 2010-2012, mutta 2013 alkoi kiristyä. Silti kesken vuotta saattoi olla ainoa kelpoinen hakija sijaisuuteen, jos koulu oli vaikka hieman syrjempänä, vaikka oltiin edelleen lähellä yliopistokaupunkia. Sen jälkeen ei tuollaista onnea enää ole ollut.

Vierailija
454/1500 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aloittaja tässä. 9 vuoden pätkien, sijaisuuksien ja välillä työttömyydenkin jälkeen sain tänään luokanopettajan viran. En uskonut tämän päivän koskaan tulevan. Valtavasti tsemppiä kaikille teille, uskokaa unelmaanne! Ihmeitä tapahtuu.

Onnea onnea onnea!!! Viran saaminen on nykypäivänä todella vaikeaa.

Terveisin pari vuotta sitten viran saanut :)

Minäkin sain viran syksyllä. Huh, nyt voin alkaa valittamaan, että teen 36 tunnin työpäivää ja vanhemmat soittelee iltaisin ja se, että olen virassa, ei silti aikuisten oikeesti meinaa, että virhaihmisenä minulla olisi enemmän velvollisuuksia. Ja voin myös alkaa valittaa, että on tää kauhea työpaikka ja en kyllä jaksa opettajana kauaa ja opettakaa itse penikkanne ja olkaa tyytyväisiä, kun joku viitsii uhrautua ja kakaroitanne opettaa. Kohta ei löydy pennuillenne ketään opettajaa, kun ei tätä työtä kukaan jaksa ja opettajista on jo nyt kauhea pula

Lomatkin on niin lyhyitä, koska sehän ei ole lomaa, vaan opetuksetonta aikaa ja palkka on sen takia pieni.

Kyllä virka on kiva saada

Vierailija
455/1500 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettuja syytetään motivaation puutteesta hakea kaikenlaisia töitä ja kyvyttömyydestä etsiä piilotyöpaikkoja. Kertokaapa opettajat, mihin ja miten olette työllistyneet, jos teette muuta kuin opetustyötä?

Mitään työtä ei tunnu opettajana saavan. Ja lisää pitäisi päättäjien mielestä saada Suomeen korkeakoulutettua väkeä!

Vierailija
456/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi nimetä niitä pikkupaikkakuntia, joissa töitä on pätevälle luokanopettajalle? Luulen, että näitä paikkoja ei ole olemassakaan.

Piukkupaikkakunnilla on tutun tutuille pelattu paikat koulunkäyntiavustajakin varman jonkun tyyliin tutun talkkarin tyttö....?

Vierailija
457/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautumistahtiin on pikkuhiljaa jo syytä kiinnittää huomiota.

Tilanne on paha.

Yliopistoihin on yritetty vaikuttaa jo 20 vuotta, esim. Historian opiskelun osuutta pienennettäisiin. Yliopistot eivät itsenäisesti tähän suostu, koska heillä on oma rahoitus, työntekijät, jotka haluavat pitää omat työnsä ym. Niinpä Suomen joka yliopistossa koulutetaan vuosittain kymmeniä historian opettajia vaikka heistä työllistyy opettajaksi kourallinen. Seuraavaksi pätevöidytään luokanopettajaksi kilpailemaan alakoulun töistä tai tehdään väitöskirja lukiotoimen toivossa. Viimeiseksi lisäkouluttaudutaan erityisopettajaksi.

Vierailija
458/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemaan sosiaalityötä. Jos olet opettajan koulutukseen aikanaan päässyt, pitäisi sinun selvittää pääsykoe helposti. Lastensuojelussa työtä riittää.

Vierailija
459/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes 8 v kokemusta perusopetuksesta ja lukiosta. Hoidat sijaisuutta moitteettomasti. Työkaverit tykkää, opiskelijat tykkää. Kun virka on haussa et saa kutsua haastatteluun. Väärä pääaine, ei yliopistokontakteja, liian vähän työkokemusta. Asia ilmoitetaan sähköpostilla. Hyvää kesää!

Hain koulunkäyntiavustajaksi ( en ole opettaja, olen avustaja) ja minulta kysyttiin heti haastattelun kättekyssä (rehtori) onnistuuko opettajien sijaistaminen jos opettaja on poissa.

Ei koulunkäyntiavustaja ole opettamista varten. Opettaja (koulutettu ammattiinsa) opettaa, avustaja avustaa oppimisprosessissa oppilasta opettajan opetuksen mukaisesti.

"Me otetaan sinusta kaikki irti!" hihkaisi rehtori. 

Onneksi en saanut paikkaa.

Mihin opettajia tarviikaan palkata jos avustajat laitetaan vastuuseen opetustunneista.

Säästöä, säästöä....

Seuraavaksi odotan kun opettajan pätevyyksillä olevia palkataan koulunkäyntiavustajiksi. Voi sitten sopivasti sijaistaa tarpeen mukaan

eri

Minusta tuo on väärin .

Ensisijaisesti AINA opettaja sijaistamaan opetusta. On kyse opetuksen tasosta ja ammatillisista toimenkuvista, hyvänen aika.

Pöyristyin kuin vielä koulun rehtori haastatteli ja kysyi suoraan että pystytkö sijaistamaan....

Avustaja avustaa, opettaja opettaa.

Opettajan pätevyydellä tosiaan kohta joudutte opettajat avustajiksi, jos noin pöljiä rehtoreita piisaa........

Menee ohi aiheen, mutta ärsyttää, kun vieläkin käytetään nimikettä ”avustaja”, kun virallinen ammattinimike on koulunkäynnin ohjaaja. Ohjaaja ohjaa lasta , ei avusta.

Vierailija
460/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemaan sosiaalityötä. Jos olet opettajan koulutukseen aikanaan päässyt, pitäisi sinun selvittää pääsykoe helposti. Lastensuojelussa työtä riittää.

Tiesittehän, että nyt on yhteisvalinnassa ensikertalaiskiintiö voimassa. Samoin maisteriopintoihin hakiessa suositaan nykyisin niitä, joilla ei vielä ole maisterin tutkintoa.

Ei minunkaan ollut maisterina toivoa enää päästä sisään, kun hain vuonna 2016. Vieläpä kun yli 10 vuoden takaa oleva ylioppilastodistus oli huono, olisi pitänyt päästä sisään pelkällä pääsykokeellä, jolloin pääsykoetulosten olisi pitänyt hipoa täydellisyyttä.

Onneksi sain ensikertalaiskiintiöstä huolimatta opiskelupaikan AMK:sta, johon sisäänottomäärä oli ihan eri luokkaa kuin yliopistossa. Nyt kirjoittelen tyytyväisenä opinnäytetyötä ja haaveissa siintää maisterihaku sitten joskus, KUN olen työelämässä. Opiskelemallani sosiaalialalla riittää töitä niin kauan kuin tässä yhteiskunnassa on ihmisiä.