Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
401/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina ollut kova puuttumaan epäkohtiin. Toivoisin, että te muutkin työttömät opettajat jaksaisitte hieman nostaa älämölöä. Ottakaa yhteyttä OAJ:hin ja vaatikaa selitystä, että miksei opettajien ylikoulutusta lopeteta. Myös mediaan olisi hyvä saada juttua opettajien kehnosta työtilanteesta nyt, kun koko ajan hehkutetaan, miten työllisyys kokonaisuudessaan paranee. Jos teillä on vaikka tuttuja toimittajia lehdissä, niin ottakaa heihin yhteyttä. Esim. OAJ:lle sopii taatusti hyvin se, että vallalla on edelleen yleinen harhakuvitelma opettajien täystyöllisyydestä. En voi luvata, että mikään muuttuisi, mutta jotain tässä pitää yrittää.

Vierailija
402/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien pahin pelko on työvoimapula, sehän voisi vaikka tuoda palkkoihin nousupainetta (vrt. lääkärit). Opetusalalla työvoimapulan sijaan on saatu aikaan aikamoisen iso työvoimareservi. Tämä pitää työssä olevan opettajakunnan sekä tietysti työnhakijat nöyränä, ja hiljakseen sitten edut katoavat tähän tapaan:

1) Ennen vastavalmistunut opettaja sai aloitella uraansa jo vuoden tai parin verran epäpätevänä, virkaan pääsi aika usein heti valmistumisen jälkeen. Nyt valmistumisen jälkeinen työllistyminen on hyvin epävarmaa.

2) Ennen yläkouluun ja lukioon palkattiin lehtoreita (täysi tuntimäärä), jollei muuta syytä ollut. Nyt monet uudet virat täytetään tuntiopettajuuksina, jolloin palkat voivat joustaa hyvinkin alas vuodesta riippuen.

3) Ennen oli tarjolla paljon ylitunteja, mikä etenkin nuorilla opettajilla helposti 1,5-kertaisti vaatimattoman peruspalkan. Nyt varsinkin sijaisena ylitunnit jäävät yleensä haaveeksi ja ennemmin jäädään opv:n alle. 

4) Ennen (ja osittain yhä) 30 vuoden työura peruskoulussa/lukiossa takasi eläkkeeksi 60-66 % loppupalkasta eläkeiän ollessa 60 tai 63 vuotta. Nykylaskelman mukaan eläkettä saa 40 vuoden työuran jälkeen puolet työuran keskipalkasta joskus 67-vuotiaana. 

5) Työnkuva ja oppilasaines sekä opettajille koulun ulkopuolelta tulevat vaatimukset ovat muuttuneet aika raskaalla tavalla.  

Valitusvirsihän tästä osittain tuli, mutta näin suuri etujen riisunta on jo tapahtunut/tapahtumassa. Tähän samaan konkurssiin sitten huudellaan vielä lomien lyhennystarpeesta ja liian helposta työstä. Opetuslalalle (etenkin aineenopetukseen) pitäisi kouluttaa paljon vähemmän väkeä ja ensimmäisenä lopettaa kaikki insinööristä matikan opettajiksi -tyyppiset ja vastaavat pikakurssitukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tää Suomen opettajien ylikoulutus hyvä jonnekin: nimittäin Ruotsiin!

Tänä keväänä ruotsalaiset koulut tekivät todella aggressiiviä rekrykamppanjoita länsirannikolla. Ruotsissahan on opettajista valtava pula. 

Näppärää kyllä Ruotsille: Suomen yliopistot kouluttavat kalliilla maailman parhaat opettajat ja Ruotsille riittää napata vain parhaat päältä ilmaiseksi.

Olisin kenties itsekin lähtenyt, jos oma ruotsinkielentaito olisi yhtään parempi.

Vierailija
404/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005077568.html

"Ruotsi palkkaa nyt opettajia Suomesta – Lahtelais­opettaja sai ”muumi­ruotsillaan” oppilailta lämpimän vastaanoton"

Vierailija
405/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sijaistanut (muodollisesti) päteviä, koska täällä Oulun alueella on hurja ylitarjonta opettajista. Kun yhtä paikkaa hakee 150 pätevää, niin on selvää että kaikille ei töitä löydy.

Tänä vuonna vaan tuntuu että kaikki opiskelukaverit ovat saaneet töitä paitsi minä:( Monet heistä toki ovat muuttaneet pk-seudulle tai maakuntiin. Itsellä ei perheen takia onnistu tuo lähteminen..

- 5

Oulun tilanne on todella surkea tältä osin. Oulussa on muukin työttömyys mm. nuorisotyöttömyys räjähtänyt käsiin.

Kaikissa pienemmissä yliopistokaupungeissa on sama ongelma. Opettajien, lääkäreiden, ekonomien jne koulutus keskitetty, opiskelijat tulevat ympäri maata ja kotiutuvat, mutta pienistä paikoista ei tahdo löytyä töitä kaikille. Pitäisi valmistuneiden vaan rohkeasti muuttaa toisille paikkakunnille. En tiedä opettajien tilanteista noin yleensä, mutta voisi kuvitella että pienemmät kaupungit jossa opettajia ei kouluteta olisivat parempia työn suhteen. Aina kun ei saa unelmatyötä just sieltä mistä haluaa ja koulutettujen ihmisten istuminen työttömänä tiettyyn paikkakuntaan sidottuna on täysin sietämätön tilanne.

Tällä hetkellä ei kyllä missään ole pulaa pätevistä opettajista (erityisopeja lukuunottamatta). Jokaiseen syrjäkylän paikkaankin hakee vähintään parikymmentä pätevää opea. Ei siinä siis paljoa muutot auta.

No miksi niitä sitten koulutetaan niin paljon ja ihmiset hakevat kouluihin sankoin joukoin? Unelma-ammatin vuoksi, vai? Ei aina saa mitä haluaa.

Nuori ei välttämättä opiskelemaan hakiessaan tiedä, mikä alan työllisyystilanne on. Ja yliopistot monesti vielä hehkuttavat omien valmistuneidensa työllisyysprosentteja (monesti vääristellen asiaa jotenkin).

Omalle ikäluokalleni hehkutettiin sitä, miten tulemme opettajina saamaan valita, minne haluamme töihin isojen ikäluokkien eläköitymisten takia. Tässä sit nyt ollaan 5 vuotta valmistumisesta ja joka vuosi vuoden pätkiä tehden. Ja tiedostan vielä olevani onnekas, kun olen saanut joka vuosi tuon pätkän ja vielä itselleni mieluisimmasta koulutusasteesta (lukio). Virka tuntuu kaukaiselta haaveelta ja joka kevät on päällä valtava ahdistus seuraavan vuoden töiden suhteen.

Vierailija
406/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta, jotka eivät ole saaneet työtä tulevaksi lukuvuodeksi, saati sitten vakituista työtä. Toivoisin kuitenkin, että se yleinen katkera ilmapiiri, joka työttömien opettajien keskuudessa vallitsee työssä olevia kohtaan, loppuisi. Tuntuu, että "yleinen totuus" työttömien suussa on se, että virassa olevat opettajat ovat aina niitä huonoja lusmuja ja vain ne työtä saamattomat ovat loisto-opettajia. Viran saaneet opettajat ovat ammattitaitonsa hankkineet kokemuksen kautta, ihan niin kuin muutkin, ja esim. kesäpalkkausjärjestelmäkään ei ole opettajien keksimä tai määräämä.

Ei ole yhdenkään opettajan vika, että opettajia koulutetaan määrä X mutta virkoja on määrä Y ja työsopimuksia tehdään ajalle A-B eikä A-C, eikä sekään, että eläkeikää nostettiin yks kaks melkein 10 vuotta.[/quote

Jää virkavapaalle tai vuorotteluvapaalle. Anna työttömälle työtä.

Miksi ihmeessä? Ei minulla ole tarvetta virkavapaalle. Ei se silti tarkoita, ettenkö olisi pahoillani työttömien puolesta. Jos joltakulta kuolee lemmikki, pitääkö minun tappaa oma koirani, ennen kuin voin pahoitella lemmikin menetyksen johdosta?

Olinhan minä kyllä äitiyslomalla ja hoitovapaalla, ja sen aikaa pestiäni hoiti erinomainen sijainen, joka myöhemmin vakinaistettiin kouluumme toiseen virkaan. Mikäli muutaman vuoden päästä on edelleen olemassa järjestelmä, jossa ekaluokalle menevän lapsen huoltaja voi jäädä vuorotteluvapaan kaltaiselle vapaalle ensimmäiseksi lukukaudeksi, olen kyllä ajatellut käyttää sitäkin tilaisuutta hyväksi.

Vierailija
407/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaopiskelijalle erittäin surullista luettavaa tämä ketju. Onko tilanne todellakin näin huono? Tiesin kyllä, että tiettyjen aineiden opettajilla on huonompi tilanne, mutta totaalisena yllätyksenä tuli luokanopettajien tilanne. Itse saan valmistuttuani pätevyyden toimia myös erityisopettajana. Toivottavasti niillä sitten oikeasti riittää töitä vai joko heilläkin on huono tilanne? :/

Erityisopettajista oli pulaa ellei vieläkin. Erityisopetettavia varmaan riittää

Vierailija
408/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"eläkeikää nostettiin yks kaks melkein 10 vuotta."

Siis oikeasti?? Ei kai tuo voi pitää paikkaansa? Vai kuinka matala eläkeikä on aikaisemmin ollut?

Nythän yksityisellä puolella nostetaan eläkeikää 63-65 siirtymäajan puitteissa, mutta tosiaan siis 2 vuotta.

(En laske meitä nelikymppisiä nyt tähän, meillähän eläkeikä tietysti korkeampi.)

Joillakin opettajilla oli aiemmin eläkeikä 60 vuotta. Se johtui siitä, että he saivat valita, ottavatko mieluummin palkankorotuksen vai alhaisemman eläkeiän. Osa sitten halusi jäädä eläkkeelle jo 60-vuotiaana. He ovat näinä aikoina juuri jäämässä eläkkeelle. Muilla eläkeikä nousi palkankorotuksen myötä 63:een. Tällä hetkellä eläkeikä on 65, mutta kun itse olen jäämässä eläkkeelle (nyt olen 40-v.), eläkeikä on siellä seitsemässäkymmenessä.

Vierailija
409/1500 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän TE-keskuksen virkailija ei näyttänyt olevan kovin perillä aineenopettajien työllisyystilanteesta. En saanut oikeutta opiskella työttömyysetuudella uutta ammattia, hyvin työllistävää ja tavoiteltua,  koska tutkintoni ja työkokemukseni ovat riittävän työllistävät. Samassa lausunnossa mainittiin, että voisin opiskella avoimessa uuden aineen pätevyyden (lol) ja osallistua työnhakukoulutukseen. Taustaksi: 8 vuotta pätkätöitä ja 3 opetettavan aineen pätevyys yläkoulussa ja lukiossa. 

Arvatkaapa mitä tein? 

Vierailija
410/1500 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aina ollut kova puuttumaan epäkohtiin. Toivoisin, että te muutkin työttömät opettajat jaksaisitte hieman nostaa älämölöä. Ottakaa yhteyttä OAJ:hin ja vaatikaa selitystä, että miksei opettajien ylikoulutusta lopeteta. Myös mediaan olisi hyvä saada juttua opettajien kehnosta työtilanteesta nyt, kun koko ajan hehkutetaan, miten työllisyys kokonaisuudessaan paranee. Jos teillä on vaikka tuttuja toimittajia lehdissä, niin ottakaa heihin yhteyttä. Esim. OAJ:lle sopii taatusti hyvin se, että vallalla on edelleen yleinen harhakuvitelma opettajien täystyöllisyydestä. En voi luvata, että mikään muuttuisi, mutta jotain tässä pitää yrittää.

Opettajien nöyrä kuuluminen OAJ:öön on yksi syy. Kenenkään ei pitäisi kuulua moiseen järjestöön. Työttömyysetuuden saa kuulumalla Loimaan kassaan tai johonkin muuhun kassaan.

Olen ollut tekemisissä pakosta OAJ:n kanssa muutaman kerran, ja pöyheämpää ja vähemmän työttömien opettajien asioista kiinnostuneita munapäitä saa hakea. Siellä on kaikki muut asiat tärkeämpiä kuin tuo.

OAJ:n tason näkee jo sen julkaisusta, Opettaja-lehdestä. Lukekaa kriittisesti, jos luette. Akateemisesti koulutettujen totuuksiin on mahdollisuus yhä harvemmalla enää nykypäivänä uskoa.

Vierailija
411/1500 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pöyhkeämpiä

Vierailija
412/1500 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää mitä OAJ tekee opettajien ylikouluttautumisesta johtuvan hälyttävän työttömyyden hyväksi?

Tai muutakaan?

Vierailija
413/1500 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän TE-keskuksen virkailija ei näyttänyt olevan kovin perillä aineenopettajien työllisyystilanteesta. En saanut oikeutta opiskella työttömyysetuudella uutta ammattia, hyvin työllistävää ja tavoiteltua,  koska tutkintoni ja työkokemukseni ovat riittävän työllistävät. Samassa lausunnossa mainittiin, että voisin opiskella avoimessa uuden aineen pätevyyden (lol) ja osallistua työnhakukoulutukseen. Taustaksi: 8 vuotta pätkätöitä ja 3 opetettavan aineen pätevyys yläkoulussa ja lukiossa. 

Arvatkaapa mitä tein? 

KERRO!

Vierailija
414/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
415/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Down

Vierailija
416/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa mitä tein? 

TE-keskuksessa ei tiedetä mistään mitään, koko lafka on täysi vitsi.

Vierailija
417/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa mitä tein? 

Mitä

?

En jaksa miettiä

Vierailija
418/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vielä tein opettajan hommia, niin lähetin pariin kouluun hakemuksen ja haastatteluiden jälkeen valitsin mieluisimman. Yleensä sen, minne oli lyhin matka kotoota.

Kuinka avuton sosiaalisilta taidoiltaan pitää olla, ettei luokanopettajaksi pääse. :D

t:Miesope

Vierailija
419/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautumistahtiin on pikkuhiljaa jo syytä kiinnittää huomiota.

Tilanne on paha.

Vierailija
420/1500 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloittaja tässä. 9 vuoden pätkien, sijaisuuksien ja välillä työttömyydenkin jälkeen sain tänään luokanopettajan viran. En uskonut tämän päivän koskaan tulevan. Valtavasti tsemppiä kaikille teille, uskokaa unelmaanne! Ihmeitä tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä