Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
461/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäolevat (lujilla!) opettajat laita JO kampoihin?

Palkattaisiin avuksi työkkärin kortisto-opettajia kun älähtäisivät oikein kunnolla.

Vierailija
462/1500 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi vuoden pätkiä tekevä aineenope. Vinkatkaa kiltit, mitä tässä oikein pitäisi alkaa tekemään tai opiskelemaan, kun ei kohta enää jaksaisi tätä. Erityisopekoulutukseen olen hakenut, mutta parista sadasta hakijasta vain pieni osa pääsee. Oletteko muut saaneet opintoneuvontaa jostain? Tarvitsisin jonkun aikuisten opon, joka osaisi vinkata aloista, muuntokoulutuksista, opintojen rahoittamisesta... APUA!

Tässä muutamia vihjeitä:

- hanki kaksoispätevyys, eli suorita luokanopettajan monialaiset opinnot.

- hanki erityisopettajan pätevyys.

- opiskele vaikka avoimessa yliopistossa jotain uskontoa, elämänkatsomustietoa tai muuta sellaista ainetta, jossa on liian vähän tunteja päätoimiselle opettajalle.

- hanki opinto-ohjaajan ja rehtorin kelpoisuus.

Joo, tiedän että ei noihin ole helppo päästä. Opetushallinnon tutkinto on helpoin, mutta oman kokemukseni perusteella hyödyttömin.

Ihan hyviä ohjeita, mutta eipä näilläkään pitkälle pötkitä. T. Ruotsin ja espanjan kielen aineenopettaja, luokanopettaja, erityisluokanopettaja ja laaja-alainen erityisopettaja Turusta. Ja kyllä vain, haen kaikkia paikkoja 100km sääteltä. Lyhyitä pätkiä sieltä täältä saan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1500 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa on kieltenope, jolla on myös luokanopen pätevyys. Töitä on nykyään vaikea saada, vaikka hakisi vaikka kuinka kaukaa asuinpaikasta. Ennen oli helpompi saada töitä, vaikka ne olivatkin vuoden pätkissä (tein osa-aikaisia tuntiopen hommia). Menin pätevöittämään itseni luokanopeksi + opiskelin luokanopen sivuaineita viran toivossa + TE-keskuksen rahoittamana, ja sen jälkeen työnsaanti on ollut tosi nihkeetä. Yksi päivä siellä, yksi päivä tuolla. Kaikki rehtorit eivät pidä ajatuksesta, että aineenope on kouluttautunut luokanopeksi (tämä asia on ilmaistu eri tavoin - joskus ihan suoraan). Me aineenopetaustaiset emme ole kovaa valuuttaa, ainakaan kotiseudullani. Aineenopen töitä taas on vielä hankalampi saada kuin luokanopen (nykyään ei saa edes päiväkeikkoja). Perhesyistä muuttaminen pk-seudulle on haastavaa.

Täällä kotiseudullani tuntuvat työpaikat menevän aika paljon suhteilla ja kotikaupunkini + lähikunnat ovat tunnettuja sisäänpäinkääntyneisyydestään. Mietinnässä on nyt kokonaan töiden hakemista ihan toiselta alalta tai amk-tutkinto. Ilmeisesti muillakin on samanlaisia ajatuksia tämän viestiketjun perusteella.

Vierailija
464/1500 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työssäolevat (lujilla!) opettajat laita JO kampoihin?

Palkattaisiin avuksi työkkärin kortisto-opettajia kun älähtäisivät oikein kunnolla.

Niinpä. Vuorotteluvapaat ovat monen työttömän opettajan ainoa toivo. Mutta kun rouvaopettaja on ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla, hän haluaisi jatkaa vuorotteluvapaalla ja sehän ei käy. Pitäisi olla tarpeeksi kauan töissä ennen vuorotteluvapaalle jäämistä. Ja sehän ei passaa, että herraopettaja jäisi vuorotteluvapaalle hoitamaan lapsia ja rouva palaisi siksi aikaa töihin. Näin opettajapariskunta saisi hoidettua itse lapsiaan vuosikaudet olemalla vuorotteluvapaalla vuorotellen.

Eipä ole enää ollut tarjolla niitäkään.

Ja mitäkö teen kun en ole opettajana? Olen erään alan neuvojana määräaikaisessa työssä. Jokseenkin lähellä omaa alaa, mutta uutta on opiskeltava päivittäin.

Vierailija
465/1500 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole neljään vuoteen tehnyt tunnin tuntia edes sijaisuuksia. Mitäs luulette, onko vielä mahdollisuudet saada opettajan töitä?

T. Historian ope, 9 vuotta työkokemusta. 

Vierailija
466/1500 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut saaneet opintoneuvontaa jostain? Tarvitsisin jonkun aikuisten opon, joka osaisi vinkata aloista, muuntokoulutuksista, opintojen rahoittamisesta... APUA!

TE-palvelut tarjoavat asiakkailleen ammatinvalinta- ja uraohjausta, joten suosittelen kysymään paikallisista TE-palveluista vaihtoehtoja.

Tässä linkki valtakunnalliseen palveluun: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhel… Olen kuullut palvelusta positiivista palautetta, joten uskallan suositella.

Myös maksullisia yksityisiä palveluita löytyy, esimerkiksi: https://urataival.fi/yhteystiedot

Tsemppiä oman polun löytämiseen! :)

Vierailija
467/1500 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi nimetä niitä pikkupaikkakuntia, joissa töitä on pätevälle luokanopettajalle? Luulen, että näitä paikkoja ei ole olemassakaan.

Piukkupaikkakunnilla on tutun tutuille pelattu paikat koulunkäyntiavustajakin varman jonkun tyyliin tutun talkkarin tyttö....?

Näin se menee. Voisin nimetä parikin pientä paikkakuntaa ja jopa koulua, joissa määräaikaiset ja sijaisuudet on jo etukäteen tiettyä henkilöä varten niin erikoisella aineyhdistelmällä, että ei löydy ainoaakaan pätevää. Mutta jätänpä mainitsematta kun moni minut tunnistaisi, niitä paikkoja julkisesti hakeneena.

Työkkärin merkonomit ovat olleet täysin hukassa yliopistotutkinnon suorittaneitten työttömien kanssa. Eipä ole tullut neuvoja ja noin kerran kymmenessä vuodessa on tullut "tarjous" johonkin sellaiseen paikkaan, joka on ollut joko naurettava (täysin eri alalle) tai säälittävä (joka on oikeasti täytetty jo ajat sitten).

Vierailija
468/1500 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi nimetä niitä pikkupaikkakuntia, joissa töitä on pätevälle luokanopettajalle? Luulen, että näitä paikkoja ei ole olemassakaan.

Piukkupaikkakunnilla on tutun tutuille pelattu paikat koulunkäyntiavustajakin varman jonkun tyyliin tutun talkkarin tyttö....?

Näin se menee. Voisin nimetä parikin pientä paikkakuntaa ja jopa koulua, joissa määräaikaiset ja sijaisuudet on jo etukäteen tiettyä henkilöä varten niin erikoisella aineyhdistelmällä, että ei löydy ainoaakaan pätevää. Mutta jätänpä mainitsematta kun moni minut tunnistaisi, niitä paikkoja julkisesti hakeneena.

Työkkärin merkonomit ovat olleet täysin hukassa yliopistotutkinnon suorittaneitten työttömien kanssa. Eipä ole tullut neuvoja ja noin kerran kymmenessä vuodessa on tullut "tarjous" johonkin sellaiseen paikkaan, joka on ollut joko naurettava (täysin eri alalle) tai säälittävä (joka on oikeasti täytetty jo ajat sitten).

Tarjous alttoviulunsoittajaksi....

Vierailija
469/1500 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttujen suosiminen on kautta aikain vaivannut opetusalaa. Olipa kyseessä pätevä tai pätemätön hakija - kaikenlaisia tehtäviä voidaan sorvata. Yksi pesäke on yksityiskoulut, joita on jäänyt 70-luvun kunnallistamisen yhteydessä eräänlaiseksi saarekkeeksi. Tulevat toimeen valtionavuin, mutta pahimmassa tapauksessa kaikesta päättää koulun sisällä rehtori. Jos yksityiskoululla on erikoinen painotus, vaikkapa urheilu, lähes kuka vain "mies kadulta lätkävalmentaja" sopii opettajan tittelin alle ja ooettajana esitellään.

Vierailija
470/1500 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, jotka odottelivat tänään erityisopettajaopintojen valintatuloksia? Hain näihin erillisiin opintoihin ekaa kertaa, luin ja panostin paljon, mutta kielteinen päätös tuli sähköpostiin. Masentaa :(

Vierailija
471/1500 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
472/1500 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita, jotka odottelivat tänään erityisopettajaopintojen valintatuloksia? Hain näihin erillisiin opintoihin ekaa kertaa, luin ja panostin paljon, mutta kielteinen päätös tuli sähköpostiin. Masentaa :(

Älä masennu vaan hae uudestaan, ja sitten uudestaan , ja vielä uudestaan...

Vierailija
473/1500 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä masennu vaan hae uudestaan, ja sitten uudestaan , ja vielä uudestaan...

Voin lohduttaa, että erityisopen opinnoilla ei työllistymisesi parane. Heistäkään ei ole enää pulaa. Ja työt menee suhteilla, joskus onnikin mukana.

Vierailija
474/1500 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen. Se hommahan on täysin lapsenvahtina olemista.

Vierailija
475/1500 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muilla meni kevään virkahaut? 

Musta tuntui, että omien aineiden hakijoiden määrä oli nyt kyllä tipahtanut. Pääsin myös useampaan haastatteluun toisin kuin aiempina vuosina. Paikat kuitenkin näytti menevän edelleen kouluissa jo valmiiksi oleville opettajille, mutta olo ei silti ole ihan niin epätoivoinen kuin aiempina vuosina. 

Eiköhän myöhemmin keväällä joku vuoden pätkä taas irtoa.

Vierailija
476/1500 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kolmeen paikkaan, kahdesta tuli vastaus, että ei kiitos oteta sua haastatteluun. Yhdestä eivät edes vastanneet. 

Enempää paikkoja ei tässä lähialueella ole ollut auki. 

Vierailija
477/1500 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä työt kaikille opettajille. Työttömyys on valitettavasti sellainen leima ja valuvika, että jatkoon ei ole pääsyä. Työttömille työ olisi monesti tärkeämpää kuin työn vaihtajalle ja halu olisi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, että se poikisi jatkoa. Yleistää ei tietenkään voi, mutta virka antaa suojan tehdä työtä löysemmin, vain toisella kädellä.

Vierailija
478/1500 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä työt kaikille opettajille. Työttömyys on valitettavasti sellainen leima ja valuvika, että jatkoon ei ole pääsyä. Työttömille työ olisi monesti tärkeämpää kuin työn vaihtajalle ja halu olisi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, että se poikisi jatkoa. Yleistää ei tietenkään voi, mutta virka antaa suojan tehdä työtä löysemmin, vain toisella kädellä.

Yleistää ei voi, mutta yleistänpä kuitenkin... :D Kovin varma tunnut olevan tietämyksestäsi. Tuon tyyppisen tekstin kirjoittajiin en luottaisi, koska tarkoituksesi on ainoastaan viedä toivo ihmisiltä. Mieleeni nousee kysymys: Miksi? 

Vierailija
479/1500 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Oon nyt tehnyt muutaman vuoden ajan vuoden määräaikaisia pätkiä eräällä paikkakunnalla. Tänä keväänä mun ja muutama muukin paikka päätettiin vakinaistaa ja laitettiin hakuun. Olen hoitanut hommani niin tunnollisesti kuin voi, minulla on aivan mahtava suhde koulun lapsiin ja vanhemmat sekä kollegat ovat olleet tyytyväisiä panokseeni. Haastattelukin meni hyvin, mutta hups! Muut kapungin vanhat määräaikaiset vakinaistettiin, mutta minun tilalle valittiinkin vanhempi miesopettaja.

Kyllä vähän jäi sellainen olo, että miten tässä näin voi käydä?

Vierailija
480/1500 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka!

Oon nyt tehnyt muutaman vuoden ajan vuoden määräaikaisia pätkiä eräällä paikkakunnalla. Tänä keväänä mun ja muutama muukin paikka päätettiin vakinaistaa ja laitettiin hakuun. Olen hoitanut hommani niin tunnollisesti kuin voi, minulla on aivan mahtava suhde koulun lapsiin ja vanhemmat sekä kollegat ovat olleet tyytyväisiä panokseeni. Haastattelukin meni hyvin, mutta hups! Muut kapungin vanhat määräaikaiset vakinaistettiin, mutta minun tilalle valittiinkin vanhempi miesopettaja.

Kyllä vähän jäi sellainen olo, että miten tässä näin voi käydä?

Olette te opettajat uskomattomia sankareita. Kaikki kunnia teille töissä tai ilman