Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Veikkaan, että 413 ei ainakaan jatkanut opintoja eikä kouluttautunut rehtoriksi tai sivistysjohtajaksi. On nimittäin aika lailla työttömyyttä heilläkin.
Lähdit lukemaan eläin-, hammas- tai tavalliseksi lääkäriksi?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aloittaja tässä. 9 vuoden pätkien, sijaisuuksien ja välillä työttömyydenkin jälkeen sain tänään luokanopettajan viran. En uskonut tämän päivän koskaan tulevan. Valtavasti tsemppiä kaikille teille, uskokaa unelmaanne! Ihmeitä tapahtuu.
Lämpimästi tervetuloa meidän yhteiskunnan lypsäjien, huonojen laiskottelijoiden, epäreilujen, paskaa niskaan omiltakin -kastilaisten joukkoon!
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä tein opettajan hommia, niin lähetin pariin kouluun hakemuksen ja haastatteluiden jälkeen valitsin mieluisimman. Yleensä sen, minne oli lyhin matka kotoota.
Kuinka avuton sosiaalisilta taidoiltaan pitää olla, ettei luokanopettajaksi pääse. :D
t:Miesope
Hyvä ja halpa. Varmaan sulla oli lahjoja erääseen toiseenkin ammattiin. Siinäkin tarvitaan sosiaalista lahjakkuutta.
Koulut alkoivat, mutta eivät työt. Viime hetkeen jaksoin pitää toivoa yllä, että jostain ilmaantuisi edes sivutoiminen pesti mutta turha toivo.
Onko opet saaneet työtä syksyksi?
Työtä on.
Enemmän ryhmiä kun vähempi tunteja ryhmää kohti.
Eipä haittaa, laatu pysyy samana eli kaikki valmistuu ja saa todistuksen.
Arvioikoon työnantajat sitten koeajalla osaako mitään.
Kysyikö joku, onko työttömiä opettajia?
Tästä ketjusta löytyy vastaukset. Itse en enää ole, vaan olen työssä eri alalla. Määräaikaisessa vain, mutta kai tässä taas kertyy työssäoloehto ansiosidonnaiseen.
Eläkkeelle jäävien tilalle ei palkata toisella asteella ketään.
Aina löytyy jäljelle jäävistä opettajista joku innokas joka talkootyönä verkossa opettaa.
Vaikka yhdessä illassa etänä puhumaan ranskaa, arvosana kun on niin silloinhan osaa ranskaa.
Arvosana ratkaisee ja valtiontuet juoksee oppilaitoksen tilille.
Olen todella masentunut, en tiedä enää mitä sanoa, mitä tehdä.
imjustapoorboy kirjoitti:
Olen todella masentunut, en tiedä enää mitä sanoa, mitä tehdä.
Jatka opiskelua paremmin työllistävää alalle.
Nostan taas tätä. Mikä tilanne? AP:lle Onnea virasta! Olen vuosien varrella kirjoitellut tähän ketjuun. Tällä hetkellä olen töissä ja opiskelen siinä samalla lisää pätevyyksiä. Keväällä olen pätevä luokanopettaja, erityisopettaja sekä ruotsin että espanjan aineenopettaja. Toivon, että saisin jatkaa tämänhetkisessä työssäni tai saisin jonkin työn. Tsempit kaikille työttömille ja ylityöllistetyille opettajille alkaneeseen vuoteen!
Ihan omaa saamattomuutta. Voitte lukea erityisopettajiksi, joista on pulaa. Muuttaa paikkakunnille, joissa on pulaa pätevistä opettajista. Lisäksi luokanopettaja on kelpoinen myös esiopetukseen, jossa on pulaa myös kelpoisista lastentarhanopettajista. Työttömyys on oma valinta, loppujen lopuksi. Aina voi tehdä jotain. Kysymys on vain siitä, haluatko.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä tein opettajan hommia, niin lähetin pariin kouluun hakemuksen ja haastatteluiden jälkeen valitsin mieluisimman. Yleensä sen, minne oli lyhin matka kotoota.
Kuinka avuton sosiaalisilta taidoiltaan pitää olla, ettei luokanopettajaksi pääse. :D
t:Miesope
Kikkelillä saa vakipaikan, se on totuus opetusalalla. Valitettavasti meillä kaikilla ei ole kikkeliä eikä edes halua sukupuolenvaihdokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omaa saamattomuutta. Voitte lukea erityisopettajiksi, joista on pulaa. Muuttaa paikkakunnille, joissa on pulaa pätevistä opettajista. Lisäksi luokanopettaja on kelpoinen myös esiopetukseen, jossa on pulaa myös kelpoisista lastentarhanopettajista. Työttömyys on oma valinta, loppujen lopuksi. Aina voi tehdä jotain. Kysymys on vain siitä, haluatko.
Luokanope on kyllä pätevä esiope, mutta ei pätevä lastentarhanope. Siksi luokanopettaja ei ole pätevä työskentelemään päiväkodissa. Ja suurin osa esiopetuksesta annetaan päiväkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko pelle itse ollut opettajana, työttömänä ja hakenut virkaa satojen muiden hakijoiden kanssa? Jos et, niin pidä turpa kiinni asiasta, jos et tiedä yhtään mitään.
Vierailija
</p>
<p> kirjoitti:Asun kunnassa, jossa on suorastaan ylpeilty koulupuolen säästöillä.
Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä, joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. Siksi tällainen pätevä aineenopettaja on ollut valmistumisesta asti ilman työtä, kun ennen sitä oli tarjolla sijaisuuksia.Minä en pääse edes haastatteluun, kun opettajanpaikkoja haen,
/quote] Ja tuohan tulee lisääntymään, kiitos aktiivimallin.
Otetaan muutamaksi tunniksi epäpätevä sijainen.
Onnea onnea onnea!!! Viran saaminen on nykypäivänä todella vaikeaa.
Terveisin pari vuotta sitten viran saanut :)