Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Onko muita joilla ei vielä ole tietoa töistä syksylle? Uuvuttaa jo työnhaku...
T. Aineenope
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joilla ei vielä ole tietoa töistä syksylle? Uuvuttaa jo työnhaku...
T. Aineenope
Kyllä on. Todellakin uuvuttaa, stressaa ja turhauttaa. En saanutkaan määräaikaiseen pätkääni jatkoa, mikä on harmi, koska työpaikka oli kiva ja ennen kaikkea työolosuhteiltaan inhimillinen. Saattaa olla, että olen matkalla kohti ammatillista itsemurhaa, mutta olen hakenut töitä nyt ainoastaan lukioista (olen kieltenopettaja). Vaikka asioita miettisi ja vääntelisi miten päin, on pakko tunnustaa, etten pärjää yläkoululaisten kanssa, ja alakoulukokemukseni taas on sattumien summana jäänyt melkein olemattomaksi opetusharjoittelua lukuunottamatta. Takana on vasta yksi haastattelu, joka sekin oli järjestetty vain muodon vuoksi, tekijä oli käytännössä jo valittu koulun sisältä. Puhelinsoittojen odottelu on todella raastavaa, ja pian on jo juhannus. Sen jälkeen ei ole oikein muuta toivoa kuin viime hetkessä elokuussa auki tulevat paikat, jolloin taas muutto pitkän matkan taakse ei enää onnistu. Tätä tämä on ollut joka ainoa kesä jo yhdeksän vuotta, ei minulla mitään opettajien kadehdittavan pitkää lomaa ole!
Koulunkäyntiavustajia tulisi lailla kieltää käyttämästä paikkaamaan koulutettujen aineenopettajien poissaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäyntiavustajia tulisi lailla kieltää käyttämästä paikkaamaan koulutettujen aineenopettajien poissaoloa.
Monesti koulunkäyntiavustajilla on opettajan pätevyys. Tulee halvaksi
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä työt kaikille opettajille. Työttömyys on valitettavasti sellainen leima ja valuvika, että jatkoon ei ole pääsyä. Työttömille työ olisi monesti tärkeämpää kuin työn vaihtajalle ja halu olisi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, että se poikisi jatkoa. Yleistää ei tietenkään voi, mutta virka antaa suojan tehdä työtä löysemmin, vain toisella kädellä.
Yleistää ei voi, mutta.... Just joo, sanon minä. Ei virka ole muuttanut suhdettani työhön tai sen tekemiseen, ihan yhtä hyvin teen sen vakituisena työntekijänä. Ehkä jopa entistä paremminkin, koska työtä pystyy suunnittelemaan pitemmällä aikavälillä ja sitoutuminen työyhteisöön on pitkäaikaista.
Se, muhi virka vaikuttaa on se, ettei keväisin tarvitse stressata ja miettiä jatkoa, ei hakurumbaa jne. Toinen asia, mihin virka vaikuttaa on se, ettei minun tarvitse vastata kaikkeen "ilman muuta hoidan ylimääräiset vadtuutehtävät / ylityötunnit" jne, nyt niistä p**kajutuista voi kieltäytyä, ihan mihin tahansa ei tarvitse enää suostua.
Opetustyön perään ei kannata itkeä koska käytännössä et voi etkä saa opettaa ja vaatia että porukka oppii mitään.
Onko tämä huono työtilanne myös luokanopettajilla?
Koko koulaitos on nykyään perseestä. Opettajat, oppilaat, opetussuunnitelma.
Ovatko muut törmänneet siihen, että epäpäteviä on "salaa" palkattu pidempiinkin määräaikasiin pätkiin ilman, että on yritetty etsiä pätevää? Älytöntä touhua mielestäni. Itse törmäsin keväällä tällaiseen tapaukseen ja mielestäni siinä jo ihan lakikin tuli vastaan, kun kyse oli yli 6 kk työpätkästä. Mutta varmaan vain heikennän omaa tilannettani, jos nostan äläkän? Suututtaa vain todella paljon, että opettajia on työttömänä ja silti palkataan epäpäteviä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pätevänä opena tehnyt myös avustajahommia paremman puutteessa. En ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Eihän tuossa ole mitään järkeä ? Opettajankoulutuksella koulunkäyntiavustajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Itse valitsin sen mieluummin kuin työttömyyden. Vastavalmistuneena kokemus ei riittänyt mihinkään pidempiin pätkiin joten ajattelin ottavani avustajapestin vastaan ja tekeväni ohessa sijaisuuksia että ois edes jotain vakautta tuloissa. Tosin eipä tuo näytä työllistymistäni helpottaneen kun monesti reaktio on juuri toi "miksi ihmeessä kukaan itseään arvostava ope olisi jonain avustajana". Itse kuitenkin koen oppineeni siinäkin työssä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä huono työtilanne myös luokanopettajilla?
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut törmänneet siihen, että epäpäteviä on "salaa" palkattu pidempiinkin määräaikasiin pätkiin ilman, että on yritetty etsiä pätevää? Älytöntä touhua mielestäni. Itse törmäsin keväällä tällaiseen tapaukseen ja mielestäni siinä jo ihan lakikin tuli vastaan, kun kyse oli yli 6 kk työpätkästä. Mutta varmaan vain heikennän omaa tilannettani, jos nostan äläkän? Suututtaa vain todella paljon, että opettajia on työttömänä ja silti palkataan epäpäteviä.
Aikuiskouluttajan töitä piisasi siihen asti kunnes menin hankkimaan pätevyyden, siis pedaopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitan asioista, joihin olen törmännyt. Joillakin syrjäpaikkakunnilla palkataan jonkun silmäätekevän puoliso opettajaksi, että tämä silmäätekevä pysyisi paikkakunnalla. Tai järkätään opettajan paikka jollekin silmäätekevän jälkeläiselle. Laitetaan hakuilmoituksen sellaiset aineyhdistelmät, ettei siihen voi olla pätevää hakijaa tai kätketään hakuilmoitus vain kunnan ilmoitustaululle, ettei kukaan ” ulkopuolinen” näe sitä ja siten edes osaa hakea paikkaa. Suomi on ihmeellinen maa, yksi vähiten korruptoituneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
No jos vaihtoehdot ovat työttömyys, siwan kassa, siivous ja tuo, niin alkaa löytyä aika paljonkin järkeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitan asioista, joihin olen törmännyt. Joillakin syrjäpaikkakunnilla palkataan jonkun silmäätekevän puoliso opettajaksi, että tämä silmäätekevä pysyisi paikkakunnalla. Tai järkätään opettajan paikka jollekin silmäätekevän jälkeläiselle. Laitetaan hakuilmoituksen sellaiset aineyhdistelmät, ettei siihen voi olla pätevää hakijaa tai kätketään hakuilmoitus vain kunnan ilmoitustaululle, ettei kukaan ” ulkopuolinen” näe sitä ja siten edes osaa hakea paikkaa. Suomi on ihmeellinen maa, yksi vähiten korruptoituneista.
Voiko tällaisista tapauksista ilmoittaa jonnekin korkeammalle taholle? Anonyymisti... Sitähän vain pilaa omat työmahdollisuutensa jos leimautuu hankalaksi. Mutta pitäishän nää rehtorit jotenkin kuriin saada.
Kummasti sai reksin poikakin syksyksi opettajan töitä, vaikka hakijoita on yli sata.
Rehtorit vasta perseestä ovatkin. 💩
Erityisluokanopena avautui taivas. Muutaman vuoden ehdin olla pätkissä luokanopettajana itkemässä ja epätoivoisessa tilanteessa. Luin erkkaopinnot ja hain kahta sijaisuutta vuodeksi, sain kummankin. Toisessa nyt eka vuosi pian takana ja viime viikolla sain tietää, että saan viran siitä ainoasta paikasta, johon hain. En siis ehtinyt edes aloittaa työnhakua kunnolla.
Mutta tosiaan tämä korostuu erkkaluokanopeilla. Laaja-alaisilla tilanne ei ole ihan yhtä hyvä ja tietysti johonkin uusiin kouluihin (uusi rakennus), hyvämaineisiin jne. on enemmän hakijoita. Mutta jos virka kelpaa taviskoulusta, niin ei ole vaikeaa sellaista saada.