Onko vielä ihmisiä, jotka kuvittelee että maito on terveellistä?
Siis se käsitelty/pastöroitu/homogenoitu maito kaupan hyllyltä? Terveellistä? Ja vahditaan että lapset mättää sitä tarpeeksi?
Olen sanaton. Onko näin valistumattomia ihmisiä olemassa? Sairastuttavat tietämättään lapsiaan.
Ja EN ole terveyshörhö, luulin vaan että kaikki tietää tuon maitoasian ihan siinä missä sen että Helsinkin on maamme pääkaupunki.
Kommentit (87)
Mitä pahaa siinä maidon juonnissa nyt on?
Olen syntynyt 90-luvulla, ja minun lapsuudessani takerruttiin enemmän siihen että en juo maitoa, kuin että en syö vihanneksia. Ei pelkästään kotona, ja tuttujen puolesta, vaan myös terveydenhoitajat tekivät näin! Se että join ruokajuomana vettä oli kaikkien mielestä väärin.
Terkkari jaksoi jauhaa osteoporoosista ja paasasi että jos kerran pystyn jäätelöä syömään, niin se jo auttaa vähän. "Millä me sinut saadaan maitoa juomaan" oli kestostressin aihe.
Päättelin, että jos olen tämän takia tuomittu aikaiseen osteoporoosiin, niin minun on turha yrittää elää muutenkaan terveellisesti. Onneksi nyt aikuisena olen tajunnut asian oikean laidan ja olen aloittanut terveellisempää elämää VIHANNESTEN JA KASVISTEN kanssa!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 05:38"]
[/quote]
Googleta vaikka murheita maidosta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:47"]
Ikivanha ketju, mutta tänään mietin ihan samaa. Todella, siis todella moni vanhempi yhä vuonna 2015 on sitä mieltä että maito ja leipä on terveellinen välipala lapselle. Kyllä meilläkin noita nautitaan mutta mitä enemmän asioista ottaa selvää ( ja seuraa esim. Suomen KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ diabeteslukemia) alkaa etsimään noille vaihtoehtoja.
Maidon harhaanjohtava markkinointi pitäisi kieltää. On suorastaan rikollista mainostaa että maidolla luut pysyy lujana, kun se ei pidä paikkaansa. Maitoa ja leipää pitäisi mainostaa (jos nyt mainostaa ollenkaan) samalla tavalla kuin vaikka pullaa tai karkkia: mmmm, syntinen pikku herkkuhetki, mikä ihana maku. Eikä suinkaan että ruista ranteeseen tai maidolla saat vahvat luut.
[/quote]
Joo, on uskomatonta että maitoa saa markkinoida pikkulasten avulla (kasva vahvaksi, pieni ihminen, pimpelipom). Voitteko kuvitella, että Jutta G. hehkuttaisi jättimäisen ässämix-pussin kanssa että tästä puhtia treeneihin, kunnon hiilareita kuntoilijoille? Kyse kuitenkin samasta asiasta, haitallinen ihmiselle niin karkki kuin maitokin.
Suomalaisessa seurantatutkimuksessa todettiin, että nuoren, jolla on 1-tyypin diabetesta sairastava sisarus (eli käytännössä: kun geneettinen riski on olemassa), riski sairastua myöskin itse kolminkertaistuu, jos juo yli puoli litraa maitoa päivässä! Tietyssä geneettisessä tapauksessa riski viisinkertaistuu! Kts:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94269.pdf
Vastaavia tuloksia on saatu myös muissa maissa. Kumma kyllä nämä tulokset ovat tyystin hävinneet julkisesta keskustelusta! Samoin kuin se, että lapsuuden D-vitamiinilisä näyttää pienentävän riskiä (ei tosin nykyisillä minimalistisilla suosituksilla.) Yhteenvetoa esim:http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2013/nosto12_3.pdf
Jos jonkin vitamiinikauppiaan tuote aiheuttaisi lasten diabetesriskin moninkertaistumisen olisi ko. ‘viherpiipertäjä’ ristiinnaulittuna joka mediassa.
Jos ette sitä vielä tienneet, niin tiedoksi vielä että Suomessa juodaan maailman eniten maitoa — ja sairastetaan (väkilukuun suhteutettuna) maailman eniten 1-tyypin diabetesta.
Juon maitoa koska rakastan sen makua. Maito sopii ruoan kanssa, kahviin, teehen, leivontaan. Viikonloppuisin on ihana syödä vaikkapa tuoretta pullaa kylmän maidon kanssa. Jos muut ei maidosta välitä, so what.
En pitäisi Tiede -lehteä kauhean luotettavana lähteenä, koska sen tarkoitus on tuottaa rahaa. Ja mitä maitoon tulee, kaikki ruoka-aineet ovat liian suurina määrinä vaarallisia, joten kohtuus kaikessa.
Minun kroppani voi paremmin maidolla. Erityisesti vatsa.
Itse taas pidän typeränä ap:n kaltaisia, jotka jonkun uuden muotivillityksen perusteella alkaa dissaamaan yksittäistä ruokalajia/-ainetta ja katsoo kieroon niitä käyttäviä.
Jokaisen elimistö on erilainen ja reagoi eri tavalla, kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä on minun tapani elää. 
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:21"]
Minun kroppani voi paremmin maidolla. Erityisesti vatsa. Itse taas pidän typeränä ap:n kaltaisia, jotka jonkun uuden muotivillityksen perusteella alkaa dissaamaan yksittäistä ruokalajia/-ainetta ja katsoo kieroon niitä käyttäviä. Jokaisen elimistö on erilainen ja reagoi eri tavalla, kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä on minun tapani elää.
[/quote]
Uusi muotivillitys? Jos siis seuraa tutkimuksia joissa osoitetaan maidonjuonnin yhteys diabetekseen ja moniin muihin vakaviin sairauksiin?
Tiede ja tutkimukset kehittyy ja vanhoja uskomuksia on ravisteltava. Uskottiinhan pitkään että maa on litteä ja että vedelle peseytyminen on haitallista, ja näitä uskomuksia kyseenalaistavia pidettiin hulluina.
Yrittäkää nyt vähän seurata mitä maailmalla tapahtuu, jos ette itsenne niin lastenne takia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:14"]
Suomalaisessa seurantatutkimuksessa todettiin, että nuoren, jolla on 1-tyypin diabetesta sairastava sisarus (eli käytännössä: kun geneettinen riski on olemassa), riski sairastua myöskin itse kolminkertaistuu, jos juo yli puoli litraa maitoa päivässä! Tietyssä geneettisessä tapauksessa riski viisinkertaistuu! Kts:
Vastaavia tuloksia on saatu myös muissa maissa. Kumma kyllä nämä tulokset ovat tyystin hävinneet julkisesta keskustelusta! Samoin kuin se, että lapsuuden D-vitamiinilisä näyttää pienentävän riskiä (ei tosin nykyisillä minimalistisilla suosituksilla.) Yhteenvetoa esim:http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2013/nosto12_3.pdf
Jos jonkin vitamiinikauppiaan tuote aiheuttaisi lasten diabetesriskin moninkertaistumisen olisi ko. ‘viherpiipertäjä’ ristiinnaulittuna joka mediassa.
Jos ette sitä vielä tienneet, niin tiedoksi vielä että Suomessa juodaan maailman eniten maitoa — ja sairastetaan (väkilukuun suhteutettuna) maailman eniten 1-tyypin diabetesta.
[/quote]
Jos et tiennyt, niin Suomessa syödään maailman eniten ruisleipää ja rypsiöljymargariinia. Tämä on tieteellinen fakta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:14"]
[/quote]
Jos et tiennyt, niin Suomessa syödään maailman eniten ruisleipää ja rypsiöljymargariinia. Tämä on tieteellinen fakta.
[/quote]
Siinä onkin pari muuta "terveyden kulmakiveä" joita tuputetaan lapsille päiväkodeissa ja kouluissa, ja ilmeisen huonoin tuloksin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:07"]
[/quote]
[/quote]
Jos tuota Elina Hytösen artikkelia tarkoitat, niin itse en ainakaan kovin suurta painoarvoa antaisi tekstille, jossa lähteeksi on mainittu mm. Iltalehti ja Wikipedia....
Mitä maidon juontiin tulee, niin luotettavissa lähteissä (kuten Terveyskirjasto) nuo yhteydet diabetekseen ym. on kyllä liitetty vain suureen maidon kulutukseen, kuten yli puoli litraa päivässä maitoa juoviin. Muuten maidossa on paljon hyvääkin, enkä kyllä sitä alkaisi ruokavaliosta kokonaan pois rajaamaan tuon takia. Ellei sitten tietenkin tule jotain ongelmia k.o. aineesta. Kohtuus kaikessa! Eihän leipääkään syödä koko pussia kerralla ja veden juontiinkin voi kuolla.
[/quote]
No, puoli litraa saa jo parista isosta lasillisesta, ja kun ajattelee että lapset saa (ja joille tuputetaan) maitoa ensin aamupuurossa, sitten koulu/päiväkotilounaalla, mahdollisesti välipalalla ja sitten päivällisellä ja kenties iltapalan yhteydessäkin lasi-pari, niin se riskiraja on jo ylitetty.
Eikö ketään pistä miettimään, että jos joku aine yli puolen litran kulutuksella aiheuttaa tai yhdistetään moniin kroonisiin sairauksiin, kannattaako kyseistä ainetta käyttää sitten vähäisiäkään määriä? Minusta olisi outo ajatus, että maito on terveysjuoma jos juon sitä kaksi lasia päivässä, mutta paukauttaa minulle suurella todennäköisyydellä diabeteksen tai syövän, kun nautin säännöllisesti vaikka neljä lasia päivässä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:47"]Ikivanha ketju, mutta tänään mietin ihan samaa. Todella, siis todella moni vanhempi yhä vuonna 2015 on sitä mieltä että maito ja leipä on terveellinen välipala lapselle. Kyllä meilläkin noita nautitaan mutta mitä enemmän asioista ottaa selvää ( ja seuraa esim. Suomen KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ diabeteslukemia) alkaa etsimään noille vaihtoehtoja.
Maidon harhaanjohtava markkinointi pitäisi kieltää. On suorastaan rikollista mainostaa että maidolla luut pysyy lujana, kun se ei pidä paikkaansa. Maitoa ja leipää pitäisi mainostaa (jos nyt mainostaa ollenkaan) samalla tavalla kuin vaikka pullaa tai karkkia: mmmm, syntinen pikku herkkuhetki, mikä ihana maku. Eikä suinkaan että ruista ranteeseen tai maidolla saat vahvat luut.
[/quote]
Mitä mä just luin? 
[quote author="Vierailija" time="08.08.2011 klo 16:02"]
ei juoda maitoa niin mitä juotte ruuan kanssa? Vettä, mehuja?
[/quote]
vettä
minä nyt 48v en ole koskaan juonut maitoa. Se on yksinkertaisesti pahaa. Ihan terve ja hyvinvoiva aikuinen musta kasvoi. Mun lapsetkaan eivät juo maitoa samasta syystä, niiden mielestä se on pahaa.
Hyi jotain lehmän tissieritettä. Yhtä hyvin vois syödä vaikka marsun korvavaikkua.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:07"]
[/quote]
[/quote]
Jos tuota Elina Hytösen artikkelia tarkoitat, niin itse en ainakaan kovin suurta painoarvoa antaisi tekstille, jossa lähteeksi on mainittu mm. Iltalehti ja Wikipedia....
Mitä maidon juontiin tulee, niin luotettavissa lähteissä (kuten Terveyskirjasto) nuo yhteydet diabetekseen ym. on kyllä liitetty vain suureen maidon kulutukseen, kuten yli puoli litraa päivässä maitoa juoviin. Muuten maidossa on paljon hyvääkin, enkä kyllä sitä alkaisi ruokavaliosta kokonaan pois rajaamaan tuon takia. Ellei sitten tietenkin tule jotain ongelmia k.o. aineesta. Kohtuus kaikessa! Eihän leipääkään syödä koko pussia kerralla ja veden juontiinkin voi kuolla.
[/quote]
No, puoli litraa saa jo parista isosta lasillisesta, ja kun ajattelee että lapset saa (ja joille tuputetaan) maitoa ensin aamupuurossa, sitten koulu/päiväkotilounaalla, mahdollisesti välipalalla ja sitten päivällisellä ja kenties iltapalan yhteydessäkin lasi-pari, niin se riskiraja on jo ylitetty.
Eikö ketään pistä miettimään, että jos joku aine yli puolen litran kulutuksella aiheuttaa tai yhdistetään moniin kroonisiin sairauksiin, kannattaako kyseistä ainetta käyttää sitten vähäisiäkään määriä? Minusta olisi outo ajatus, että maito on terveysjuoma jos juon sitä kaksi lasia päivässä, mutta paukauttaa minulle suurella todennäköisyydellä diabeteksen tai syövän, kun nautin säännöllisesti vaikka neljä lasia päivässä.
[/quote]
Odotan sitä faktatietoa mihin moniin kroonisiin sairauksiin maidon juonti on yhdistetty. Haluan siis nähdä sellaisia tutkimuksia, joissa tutkittavien ruokavaliossa tai elintavoissa ei ole mitään muuta eroa kuin pelkkä maidon juonti. Siihen asti jätän höpöhöpösi maidon aiheuttamista sairauksista huomiotta.
Viimeisen 30 vuoden aikana se on yleistynyt, ja samalla ennen täysin tuntemattomat sairaudet ovat lisääntyneet huimasti. Myöskään monissa muissa Aasian maissa ei juuri käytetä maitoa, ja ihmiset siellä kuuluvat maailman pitkäikäisimpiin.
Ihmisen normaali olotila on olla laktoosi-intolerantti, maidon sietäminen on pitkän käytön tulosta ja siis periaatteessa mutaatio.On täysin järjetön ajatus, että toisen eläimen pennulle tarkoitettu maito olisi välttämätöntä toisen lajin aikuisille yksilöille.Eikä olekaan, kuten juurikin monet esim. aasialaiset kansat olemassaolollaan todistavat.
Kalsiumia saa monista kasvikunnan tuotteista, ja se on myös imeytymiseltään tehokkaampaa kuin eläimen maito (esim. kaalia pitää siis nauttia paljon vähemmän kuin maitoa, koska maidossa on aineosia, jotka estävät kalsiumin imeytymistä). Ylipäänsä esim. vegaanien ym. eläinrasvoja karttelevien kalsiumin tarve on pienempi kuin sekasyöjillä.
Hyvä syy olla juomatta maitoa on myös se, että sen tuotanto on epäeettistä. Lehmillä on usein enemmän tilaa ja vapautta kuin lihantuotantoeläimillä, mutta toisaalta niihin kohdistuu toisenlaista, erittäin suurta julmuutta. Vasikat viedään pois emoilta aivan pieninä, joskus jopa heti syntymän jälkeen. Monet ovat varmaan kuulleet siitä, miten lehmät voivat itkeä päiviä vasikoidensa perään. Kuvitelkaa miltä tuntuu, että synnytät, etkä kuitenkaan saa hoivata poikastasi, usein  edes koskettaa, ennen kuin se viedään pois. Ja useimmat lehmät kokevat tämän useita kertoja elämässään. Lehmä on älykäs ja tunteellinen eläin, voin vain kuvitella emojen kärsimystä.
Maidontuotantoon liittyy myös muita eläinten kannalta haitallisia seikkoja, esim. ylijalostus, jonka seurauksena lehmien utareet ovat luonnottoman isot. Kaikki ovat varmaan nähneet lehmillä yleisesti käytettäviä valjaita, jotka siis ovat välttämättömiä juuri siksi, että muuten utareet repeäisivät luonnottomasta painostaan.
Suomessa yleiseen "maitouskontoon" on paljon syitä. Jos tarkastelette muiden maiden suosituksia, huomaatte, että kaikkialla maailmassa ravintosuositukset "sattumalta" mukailevat sitä, mitä kyseisessä maassa tuotetaan. En väitä että kukaan tahallaan antaisi vääriä suosituksia, mutta tosiasia on se, että terveys ei ole eikä ole koskaan ollutkaan ainut virallisia suosituksia ohjaileva tekijä.
Suomessa on ollut historiallisesti kannattavaa pitää maa mahdollisimman omavaraisena. Siksi maataloutta on tuettu ja tuetaan edelleen järjettömillä summilla. Nyttemmin kysymys on lähinnä ideologiasta. Ikävää vaan, että se tapahtuu ihmisten terveyden ja eläinten hyvinvoinnin kustannuksella. 
Kuka ei juo maitoa ja kuka juo. Maidottomat näyttävät kamalilta,kuivilta,jotenkin puilta :D :D
Maito on aika vanha "keksintö" ja aika paljon tutkittu,eiköhän se maito kuulu terveelliseen ruokavalioon kun se tänä päivänäkin vielä on niin "tuputettu"
Kalsium jää verisuonten seinämiin -> suonten kalkkeutuminen -> suonen tukkeutuminen
Suomalaisten kansansairaus on sydän- ja verisuonisairaudet.