Miksi päiväkodissa aina kyselevät lapsen hoitoajoista?
Hain ja sain lapselleni kokopäiväpaikan. eikös se ole selviö, että lapseni on siis hoidossa noin 8-17. mitä väliä sillä mitä minä sillä aikaa teen? onko joku laki, että lapsi saa olla hoidossa vain vanhempien töissäolon aikana???!!!!
Kommentit (47)
jos vanhemmat on kotona kokonaan, lomalla tai vapalla on lapsen hoitoaika max 6h.
Ajattele, jotkut joutuvat maksamaan 8 tunnin päivähoidosta/ 14 päivänä kuukaudessa /kahdelta lapselta MELKEIN NELJÄSATAA EUROA!
Minä maksan 2 lapsen hoidosta 580 €/kk riippumatta siitä kuinka monta päivää ovat hoidossa (ja yhteiskunta maksaa vielä enemmän kuin minä). Välillä ovat olleet koko kuukauden kotona kun ovat sairastelleet vuorotellen, ja silloinkin olen maksanut sen 580 €.
Ei siinä minun mielestäni mitään ihmeellistä ole. Hoitopaikka on hyvä. Hoitajilla on aikaa pitää lapsia sylissä kohdella heitä yksilöllisesti.
Hoitoajat olen ilmoittanut olevan 7-17, sillä työaikani vaihtelee päivittäin, enkä esim. vielä kahdelta iltapäivällä pysty sanomaan pääsenkö lähtemään kotiin kolmeta vai neljältä vai meneekö melkein viiteen.
Koska miehen työ on samanlaista kuin omani, emme voi sopia tarkkoja hoitoaikoja.
Lapset hakee pk:sta aina se, joka ensin ehtii. Emme pidä heitä siellä 'koko rahan edestä' vaikka emme työaikojamme tarkkaan tiedäkään.
sairaana tietyn määrän kk niin saa hyvitystä laskuun, kannattaa luke anämä jutut oman kunnan sivuilta niin tietää vaatia.
Kyllä niitä hoitoaikoja päiväkodissa kysellään ihan tarpeeseen, jotta osataan suunnitella henkilökunnan työvuorot sen mukaan paljonko on lapsia paikalla, samoin eka työntekijä tietää tulla töihin avaamaan päiväkodin sen mukaan milloin ensimmäinen lapsi tulee hoitoon, toiseksi tiedetään tehdä/tilata ruokaa tarpeeksi, mutta ei kuitenkaan liikaa.
Ja on se muutenkin käytännön kannalta henkilökunnan kiva tietää milloin kukakin tuodaan/haetaan, osataan suunnitella sitten päivän ohjelmat ja tekemiset ja menemiset sen mukaan.
minä ainakin en kerro. sanon, että lapseni on 8.30-16.30 hoidossa ja sillä sipuli!
Ehkä joissain kunnissa voi olla suosituksia. Mutta esim. Helsingissä saa lapsen kokopäiväpaikan (noin. 10h) pitää jäädessään kotiin vaikkapa äitiyslomalle.