Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodissa aina kyselevät lapsen hoitoajoista?

Vierailija
07.08.2011 |

Hain ja sain lapselleni kokopäiväpaikan. eikös se ole selviö, että lapseni on siis hoidossa noin 8-17. mitä väliä sillä mitä minä sillä aikaa teen? onko joku laki, että lapsi saa olla hoidossa vain vanhempien töissäolon aikana???!!!!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hoidossa olokin on lapselle yhteenlaisiin työpäivä kuin meille aikuisillekin.

pitää lastaan turhaan liian pitkään tarhassa. Itse haen aina töistä suoraan lapseni ja sekin harmittaa kun työmatkani välillä venähtää. Aina haen ennen neljää lapsia ja säälittää ne lapset jotka norkoilee poetin lähellä odottaen hakijaa. Ap taitaa vaan ajatella itseään eikä lasten parasta. Lapselle on aina parasta, että saa viettää vanhempien kanssa laatuaikaa illalla

Vierailija
22/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapset hoidossa klo 7-15.30 ja jos mulla työajanlyhennys et pääsenki vaik klo 14 niin käytän sen ajan kaupassa käymiseen tms. ja välillä pidän lapset hoidossa jos arki vapaa,siivoon himassa sillon paremmin ku muuten sitä ei saa tehtyy.mut eivät siis ole vuorohoidossa,kun itse viikonloppuna olen töissä ovat isänsä kanssa.en mä ilmoittele hoitoon työaikojani koska teen noita viikonloppu ja iltavuoroviikkoja ehkä yhden 6 viikon listalla.tää on yksityinen ryhmis,tiedän että kunnalliset päiväkodit tarkempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa puoli tuntia pidempi, kun on oikeasti tarvis. Ja käytät ylimääräisen ajan johonkin oman asian hoitoon. Sittenpä ei tarvitse joka päivä selvittää, miksi matkaan meni tänään kymmenen minuuttia enemmän kuin eilen.

Lapsen ekassa hoitopaikassa oltiin tosi tarkkoja. Hoitoaika oli 8-17, mutta kun kysyttiin, niin erehdyin ilmoittamaan, että työni loppuu keskustassa klo 16 ja siitä menee noin puoli tuntia hoitopaikkaan. Ja sitten, jos en joka päivä ollutkaan täsmälleen 16.30 hakemassa lasta, niin johan soiteltiin, että missä olet! Minä kun en voi vaikuttaa joukkoliikenteen sujuvuuteen, ja joskus oli töissäkin pakko olla muutama ylimääräinen minuutti.

Eli nykyään ilmoitan 8-17, ja haen pojan kun ehdin, ennen viittä.

Vierailija
24/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on toivottu, että hoitoaika ilmoitetaan juuri siksi, että osaavat mitoittaa henkilökunnan määrän oikein. Sanoivat ettei ole mitään järkeä laittaa useaa hoitajaa paikalle klo7 aamulla jos sitten suuri osa lapsista tuliskin klo 9.

Meilläkin lapset menevät hoitoon 7-9.30 välillä eri päivinä, joten jos monella muullakin on tuollaista vaihtelua niin toki haluavat tietää. Itselle ei tulis mieleenkään viedä lapsia klo 7 hoitoon jos itse menen myöhään töihin. Eikä pitää hoidossa iltapäivällä jos itse olen jo päässyt kotiin! Ei se hoitopaikka mikään lepokoti ole lapselle.

Vierailija
25/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla mennään lähes aina 6.30 ja illalla haen vaihtelevasti. Välillä on palaverejä tai töitä, jotka pidentävät päivää. Yleensä en hae koskaan ennen klo 15 (vaikka tekisin etätöitä), koska silloin on välipala kesken.

Eikä meilläpäin ole koskaan viiden vuoden aikana tiukattu tarkempia hakuaikoja. Toki sanon, jos tullaan poikkeuksellisesi myöhemmin tai lapsi onkin poikkeuksellisesti pidempään (yli klo 16:ta).

Joskus hoidan jonkun pankki-, kauppa- tai muun sellaisen asian matkalla töistä kotiin, jos se sattuu olemaan työmatkan varrella. Eihän siinä ole mitään järkeä, että hakisin ensin lapsen ja sitten ajaisin esim. 10 kilometriä verotoimistoon ruuhka-aikaan täysin saman suuntaan, josta juuri äsken ajoin kotiin. En edes vältämättä kerkeisi sinne verotoimistoon sen aukioloaikana. Lähikaupassa käyn lähes aina lapsen kanssa tarhan jälkeen.

Vierailija
26/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pk:ssa pyritään pitämään lapsen puolia, jotta lapsen ei tarvitsisi viettää kohtuuttoman kauan aikaa pk:ssa.

Lapsi ei tarvitse missään iässä sellaista rutiinia, että hänet pitäisi viedä ja hakea samaan kellonaikaan joka päivä.

Vierailija
27/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti säälittää katsoa niitä samoja pieniä, jotka päivästä toiseen joutuvat toteamaan, että taas minut haetaan viimeisenä.. Koska mut haetaan, koska äiti tulee, koska isä tulee?

En voi käsittää niitä vanhempia, jotka eivät hae lapsiaan aiemmin, jos itselläkin on lyhyempi päivä. Se pitkä päiväkotipäivä on lapselle raskas.

Ja sulle, joka sanoit tekeväsi 30h/vko töitä, minkälainen on sinun lapsesi viikkotyöaika? Miettikää ihmiset ihan oikeasti.

Vierailija
28/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille on sanottu, että ne ovat vain info-tietoa, ei mitenkään ketään sitovia.

Ja ollaan ilmotettu sinne ne suunnilleen ajat, miten pääsääntöisesti viedään ja haetaan. Jos joskus menee yli tai ali, niin no problemo....

Näin ainakin meillä, eikä kukaan mitään kysele. Ne on johonkin lappuun laitetty, ne ajat kun tarha alkoi, lukeekohan niitä edes kukaan...

Vierailija
29/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän työpäivä on esim 6.30 - 16.30? 10 tuntia päivässä joka päivä!

Mistä niitä ongelmanuoria ja lapsia oikein tulee? Sieltä, missä lapset joutuu olemaan 50 tuntia viikossa vieraiden hoidettavana.

Lapsuudessa saat pohjan elämälle.

Vierailija
30/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pk:ssa pyritään pitämään lapsen puolia, jotta lapsen ei tarvitsisi viettää kohtuuttoman kauan aikaa pk:ssa. Lapsi ei tarvitse missään iässä sellaista rutiinia, että hänet pitäisi viedä ja hakea samaan kellonaikaan joka päivä.

ja kysyin eskarilaiseltani haluaako mennä aikaisin vai myöhään tarhaan. Tämä siitä syystä että teen etätöitä, koska muuten oltaisiin aikaisin tarhalla. Ja lapsi vastasi, että aikasin. Veikkaanpa, että lapsi on aamulla ovella valmiina 10 minuuttia kellon soitosta. ;-D Ja monesti aamulla lapsi sanoo että tulet sitten myöhään hakemaan tai kun tulen ajoissa niin miksi sä nyt jo tulit mulla on leikit kesken.

Joten ei tuo tarha niin ikävä paikka ole vaikka täällä sitä kaikki mollaavat.

Vierailija
31/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ilmoitella hoitoaikoja päiväkotiin. Minulla työajat vaihtelevat päivittäin aika paljonkin, joten hoitoaikakin vaihtelee. Tiedän kyllä hyvissä ajoin etukäteen ajat - ja jos ne muuttuvat, riittää, kun edellisenä päivänä ilmoittaa päiväkotiin. Ja jos on tullut paniikkitilanne, olen soittanut samana päivänäkin ja sanonut, että tänään menisi pitempään. Aina on ollut sekin ok, kunhan on hakenut ennen päiväkodin sulkemista.

Lapsikin on ollut ihan tyytyväinen vaihteleviin hakuaikoihin, tosin aamulla on halunnut mennä viimeistään klo 8.30, että ehtii aamupiiriin. Niinpä olen hänet vienyt jo silloin, vaikka työ alkaisi esim. klo 10.

Yleensä olen varannut vähän ylimääräistä hoitoaikaan siltä varalta, että esim. liikenne tökkii tai on joku kiireinen asia hoidettavana. Koskaan ei ole tullut sanomista siitä, jos olenkin sitten sattunut tulemaan vähän ilmoitettua hakuaikaa aikaisemmin.

Meillä kaikki on toiminut loistavasti - olemme joustaneet puolin ja toisin päiväkodin kanssa. Toki tästä joustomahdollisuudesta saa kiittää joustavaa työtä ja lähellä asuvia isovanhempia, kaikissa ammateissa ja tilanteissa tällainen ei olisi mahdollista.

Vierailija
32/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän työpäivä on esim 6.30 - 16.30? 10 tuntia päivässä joka päivä! Mistä niitä ongelmanuoria ja lapsia oikein tulee? Sieltä, missä lapset joutuu olemaan 50 tuntia viikossa vieraiden hoidettavana. Lapsuudessa saat pohjan elämälle.

vie lapsen tarhaan, ajaa lähes 40 km, josta osan ruuhkassa ja ajaa takaisin ruuhkassa ja hakee lapsen. Mitähän aikaa tuo työmatka-aika on? Mulla työmatka olisi ajalliseti pidempi, jos käyttäisin julkisia. Ja meillä mies ei voi hakea tai viedä.

Itse tosin lyhennän työpäivää sillä, että en pidä ruokista lainkaan. Ja tämähän ei onnistu joka työpaikassa. Selviän näin pahimmista ruuhkista.

Vierailija
33/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viihtyy ja tulevat iloisina päiväkotiin, siitä nyt ei ollutkaan kyse :) Tietenkin ne viihtyvät, siellä aikuiset on lapsia varten.

Mutta, mitä tekee pitkässä juoksussa lapselle pitkän pitkät hoitopäivät? Sitä voi miettiä sitten.

Monet sosiaaliset suhteet monen ihmisen kanssa, leikit kavereiden kanssa, kaikki touhu siellä väsyttää lasta. Hälinästä ja melusta puhumattakaan.

Ja annatteko te ihan oikeasti lastenne päättää, että tulette myöhemmin hakemaan kun on leikit kesken?? Kyllä kahdeksassa tunnissa ehtii leikkiä ihan tarpeeksi. Kun lyhyempikin aika siihen riittää vallan mainiosti. Te väsytätte lapsenne jo ennen kouluikää.

Vierailija
34/47 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni meistäkin viihtyy työssä, mutta kyllä kotonakin on kiva olla. Ja kyllä se päiväkodissakin kulkeminen käy työstä, ihan oikeasti. Aikoinaan päiväkodissa töissä olleena näin kuinka lapsetkin väsyivät siihen päivärytmiin, vaikka päiväkodissa tykkäsivätkin olla. Loppujen lopuksi loma oli kuitenkin aina kovasto odotettu asia. Ei pakko heräämisiä yms. aikatauluja.

Joskus pk:ssa pyritään pitämään lapsen puolia, jotta lapsen ei tarvitsisi viettää kohtuuttoman kauan aikaa pk:ssa. Lapsi ei tarvitse missään iässä sellaista rutiinia, että hänet pitäisi viedä ja hakea samaan kellonaikaan joka päivä.

ja kysyin eskarilaiseltani haluaako mennä aikaisin vai myöhään tarhaan. Tämä siitä syystä että teen etätöitä, koska muuten oltaisiin aikaisin tarhalla. Ja lapsi vastasi, että aikasin. Veikkaanpa, että lapsi on aamulla ovella valmiina 10 minuuttia kellon soitosta. ;-D Ja monesti aamulla lapsi sanoo että tulet sitten myöhään hakemaan tai kun tulen ajoissa niin miksi sä nyt jo tulit mulla on leikit kesken.

Joten ei tuo tarha niin ikävä paikka ole vaikka täällä sitä kaikki mollaavat.

Vierailija
35/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kahdeksassa tunnissa ehtii leikkiä ihan tarpeeksi. Kun lyhyempikin aika siihen riittää vallan mainiosti. Te väsytätte lapsenne jo ennen kouluikää.

töihin ja töistä kotiin 8 tunnissa. Eivät ole vielä keksineet avaruusohjelmien pikasädetystä. Ja mies ei tosiaankaan pysty hakemaan tai viemään.

Kuten ylläkirjoitin lyhennän omaa työaikaani sillä, että en pidä itse ruokataukoa (joo ei periaatteesa hyväksyttävää, mutta onnistuu kun ei ole kellokorttia). Tästä huolimatta lapsi on keskimäärin 9 tuntia hoidossa, koska palaverejä on välillä pidempään.

Vierailija
36/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä menee, kun laskee työmatkat, tottakai. Nyt olikin kyse siitä/niistä jotka sanovat, etteivät hae lapsiansa aiemmin, vaikka itse pääsisivätkin aiemmin, koska ovat ilmoittaneet tietyn hoitoajan. En halunnut syyllistää sinua mitenkään siitä. Älä pahoita mieltäsi, sinähän teet juuri asian oikein, etkä TURHAAN venytä lastesi päiviä.

Ennemmin ajattelen niitä lapsia, joiden vanhemmat pitävät lapsiansa hoidossa pitempään kuin oikeasti on tarve.

Töissä on käytävä se on selvä ja onneksi meillä tässä maassa on järjestetty päivähoito sen mukaan ja vieläpä halpaan hintaan moneen muuhun maahan verrattuna.

Oikeasti kirjoitukseni koski juuri teitä, jotka pidätte lapsianne pidempiä päiviä hoidossa, mitä heidän oikeasti tarvii siellä olla.

Vierailija
37/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni meistäkin viihtyy työssä, mutta kyllä kotonakin on kiva olla. Ja kyllä se päiväkodissakin kulkeminen käy työstä, ihan oikeasti. Aikoinaan päiväkodissa töissä olleena näin kuinka lapsetkin väsyivät siihen päivärytmiin, vaikka päiväkodissa tykkäsivätkin olla. Loppujen lopuksi loma oli kuitenkin aina kovasto odotettu asia. Ei pakko heräämisiä yms. aikatauluja.

Meillä ollaan oltu kesälomassa yli 6 viikkoa ja lähes kaikki aika ihan kotona. Samoin ollaan kotoa pääasiallisesti viikonloppuisinkin kaupassakäyntiä ja yhtä harrastusta lukuunottamatta.

Lapsi on onneksi aamuvirkku ollut aina, joten ei ole tarvinnut paljoa pakkoherätellä.

Meillä on aamuisin on tarkkaa aikaikkuna, koska vihaan aamuvirkkuna lähteä myöhään tai poikkeavaan aikaan töihin ja juuttua ruuhkiin. Meillä siis ollaan oltu ja ollaan edelleen tarhassa aina n 6.30. Tosin nyt kun pystyn tekemään joskus etätöitä lapsi voi valita mihin aikaan haluaa mennä tarhaan.

Vierailija
38/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut syyllistää sinua mitenkään siitä. Älä pahoita mieltäsi, sinähän teet juuri asian oikein, etkä TURHAAN venytä lastesi päiviä.

on sentään maalaisjärkeä sen verran. Ja koska lapsi on ainokainen on ymmärrettävää, että viihtyy tarhassa kavereiden kanssa leikkien kuin kotona äidin kanssa.

Enkä minäkäään hae lasta tarhasta vaikka etätyöpäivä olisi jo päättynyt koskaan ennen klo 15:ta, koska sitten joutuisin tekemään välipalan kotona eikä siinä taas ole mitään järkeä. Samoin myös vien etätyöpäivinä ennen aamupalaa koska en jaksa sitäkään kotona ryhtyä laittamaan.

Vierailija
39/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkaan itsepintaisesti pidä lasta maksimiaikaa etäpäivinä, se on kiva kuulla.

Hyvää yötä, lähden tästä nukkumaan, että jaksan aamulla virkeänä päiväkodin ovelle vastaan niitä kullannuppuja ;) Ja ehdin omani viemään toiseen päiväkotiin aamupalalle :D Toivotaan, ettei ole ruuhkia :)

Vierailija
40/47 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todellakin, jos työaikani matkoineen olisi lyhyempi kuin 8h joka päivä ja jos vielä olisi vaikeasti ennakoitavaa vaihtelua päivän pituudessa, ilmoittaisin ehdottomasti tietyt tulo- ja hakuajat, jotka tiedän harvoin poikkeuksin pystyväni toteuttamaan, ja veisin ja hakisin lapsen joka päivä tähän samaan aikaan. Ja jos jäisi aikaa ennen tai jälkeen työvuoron, hoitaisin omia asioita, kävisin kaupassa tai vaikka istuisin parkkiksella lukemassa sähköposteja, tai jos koti olisi lähellä, vaikka siivoaisin.

Ihan älytöntä ilmoitella joka 10 minuutin aikataulumuutoksesta erikseen, ja mielestäni erittäin paljon kivempaa lapsen on olla päivähoidossa vapaasti leikkimässä kavereiden kanssa ja ruokaakin ajallaan saaden, kuin vaikka ruuhkassa seisovassa autossa istumassa pissahädissään autonpenkillä tai täpötäydessä ruokakaupassa tönöttämässä kärryissä, pahimmassa tapauksessa vielä nälkäisenä. Näitä juttuja voi harjoitella muina, ei-ruuhka-aikoina.

Ja myöskin olen ihan tuossa omassakin lapsessa nähnyt, että säännöllinen viemis- ja hakemisaika auttaa lasta rentoutumaan hoidossa, ei tarvitse ihmetellä mennessä että mikäs täällä on meininki ja mitä tapahtuu seuraavaksi, eikä pitkin iltapäivää odotella hakijaa. Varmasti ei kaikille lapsille ole niin tärkeä juttu nuo tasaiset aikataulut, mutta ainakin omalleni näyttää olevan, siis sanotaan tuntien tarkkuudella, ei minuuttien.

Jos työaika on vaihteleva ja on mahdollista esimerkiksi kauppareissua tai ajomatkoja sovitella niin, että ei tee niitä tasan samalla kellonlyömällä kaikkien muiden työssäkäyvien ihmisten kanssa, vaan sumplii sen verran että saa ne hoidettua paljon nopeammin ennen/jälkeen ruuhkien, voi illasta tai aamusta jäädä enemmän aikaa perheelle ja sille lapsellekin.

Asia olisi eri jos työajat matkoineen venyisi sinne 10 tuntiin, silloin tärkeä asia olisi lapsen hoitopäivän lyhentäminen tavalla tai toisella. Ja tietenkin asia olisi vielä enemmän eri, mikäli hoitopaikka olisi niin surkea, että jopa se ruuhkabussissa tai ostoskärryissä istuminen voittaisi hoitopaikassa olemisen. Tuskin sellaiseen paikkaan lasta kovinkaan monta kertaa veisin...