Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelussa työskentelevät! Vaikea tilanne...

Vierailija
02.08.2011 |

Lähipiirissä perhe, jonka elämänhallinta on jo vuosien ajan ollut surkea. Ennen en tajunnut asiaa koska olin nuori ja koska myös omassa perheessä oli paljon ongelmia, mutta nyt kun itse on päässyt siitä suosta eroon, on alkanut nähdä tämän toisen perheen tilanteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus jo vuosia sitten, kun perheen lapset olivat ihan pieniä. Nyt nuorimmaiset lähdössä koulutielle ja sinällään tilanne parantunut, mutta on edelleen surkea. Koti on saastainen, lapset ottavat liikaa vastuuta toisistaan, juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Nyt olen tilanteessa, että tiedän että ls-ilmoitus pitäisi tehdä, mutta perhe tietäisi kyllä kuka sen on tehnyt ja perheen isä on erittäin hankala ihminen. Ovat niin läheisiä, että minun perheeni kärsisi tilanteesta hirvittävästi, mikä ei houkuttele kovinkaan paljon kun juuri on itse saatu asiamme kuntoon. Perhe asuu pienellä paikkakunnalla jossa ls-ilmoituksia ei herkästi tehdä, vaikka on ollut tilanteita että esim. päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta ovat katsoneet läpi sormien. Lisäksi elämänhallinnan ongelmat eivät näyttäydy koko karmeudessaan muuta kuin ihan lähimmille, jotka pääsevät näkemään esim. perheen pyykkihuoltoa ja hygieniaa.

Mitä ihmettä voin tehdä? On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa; toisessa kyseinen perhe saisi avun mutta oma perheeni kärsisi kenties iänkaiken, toisessa oma perheeni säästyisi mutta toisen perheen lapset joutuisivat edelleen elämään ongelmien keskellä.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nämäkö on nyt faktat:

1. Isä on kurittanut lapsia fyysisesti

2. Koti on SAASTAINEN

3. Alakoululaiset telttailevat kahdestaan yli 80km päässä kotoa

4. Vanhemmilla vanhemmuus hukassa

Ja taustaa:

1. Kyseessä sun miehen vanhemmat ja miehen sisarukset?

2. Telttailu tapahtui Suviseuroilla?

3. Fyysistä kuritusta ei tapahdu enää?

4. Pelkäät appiukkoasi?

JOs nämä kaikki pitää paikkansa, niin vastaus kysymykseesihän on yksinkertainen: otat ensin aikaa ja lähdet juttelemaan appivanhempiesi kanssa. Kerrot huolesi ja sanot myös, että jos hommaan ei tule muutosta - koti siistiksi, lapsille kuria ja rakkautta ilman väkivaltaa ja appiukolle mahdollisesti terapiaa - aiot tehdä ilmoituksen lastensuojeluun. Painotat, että teet kaiken lasten parhaaksi ja että olette itse saaneet suunnattomasti apua.

Jos asiaan ei parissa viikossa tule muutosta teet ilmoituksen.

Vierailija
82/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nämäkö on nyt faktat:

1. Isä on kurittanut lapsia fyysisesti

2. Koti on SAASTAINEN

3. Alakoululaiset telttailevat kahdestaan yli 80km päässä kotoa

4. Vanhemmilla vanhemmuus hukassa

Ja taustaa:

1. Kyseessä sun miehen vanhemmat ja miehen sisarukset?

2. Telttailu tapahtui Suviseuroilla?

3. Fyysistä kuritusta ei tapahdu enää?

4. Pelkäät appiukkoasi?

JOs nämä kaikki pitää paikkansa, niin vastaus kysymykseesihän on yksinkertainen: otat ensin aikaa ja lähdet juttelemaan appivanhempiesi kanssa. Kerrot huolesi ja sanot myös, että jos hommaan ei tule muutosta - koti siistiksi, lapsille kuria ja rakkautta ilman väkivaltaa ja appiukolle mahdollisesti terapiaa - aiot tehdä ilmoituksen lastensuojeluun. Painotat, että teet kaiken lasten parhaaksi ja että olette itse saaneet suunnattomasti apua.

Jos asiaan ei parissa viikossa tule muutosta teet ilmoituksen.

joskaan kysymyksessä eivät olleet suviseurat. Fyysisestä kurituksesta en ole varma (siis nykytilanteesta), mutta uskoisin että sitä ei enää esiinny. Olen ymmärtänyt ettei sitä ole tapahtunut vuosiin. Sen tiedän, että ainakaan viimeisimmät vauvat eivät ole missään tapauksessa saaneet tarvitsemaansa hoivaa.

Olen yrittänyt keskustella asioista. Appiukon kanssa vaan ei voi keskustella. Hän ei anna suunvuoroa ja on joskus jopa heittänyt pihalle. Kyllä, pelkään häntä.

En usko hetkeäkään että muutosta tapahtuisi ilman että siihen joku ulkopuolinen puuttuu. Mutta jos teen ilmoituksen, tekee appiukko elämäni helvetiksi. Hän osaa sen. Ja jos minun elämäni muuttuu sellaiseksi, se ei voi olla vaikuttamatta koko perheeseemme. Lapsemme ovat jo kärsineet tarpeeksi. Siksi olen kahden vaiheilla. Oikeudentunto vaatii tekemään ilmoituksen, mutta itsesuojeluvaisto estää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaistalo ON talo maalla...

Vierailija
84/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teet ilmoituksen ja katkaiset välisi kokonaan appiukkoosi. Jos anoppisi haluaa olla tekemisissä poikansa perheen kanssa, sovitte säännöistä.

Sun ei tarvitse kestää keneltäkään - ei myöskään apeltasi - huonoa kohtelua. Ei hän voi sun elämääsi pilata, jos et anna hänen sitä tehdä. Sä olet vastuussa omasta elämästäsi kuten myös lastesi elämästä niin kauan, kuin he ovat alaikäisiä.

Appiukkosi ei voi sua millään pelotella tai pilata sun elämää, ellei hän sitten voi kiristää sua jollain tapaa.

Avaisitko hieman tätä, että miten luulet hänen voivan elämäsi pilata?

T: se tiivistelmän tehnyt

Vierailija
85/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi iso?

Vierailija
86/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi lapsiperheestä, jossa tapahtuu lasten fyysistä kuritusta, lapset ovat omillaan liian aikaisin (telttailuesimerkki kertoo vanhemmuuden vakavasta puutteesta) ja perhe asuu saastaisessa asunnossa. Lisäksi ap:llä on huoli lasten riittävästä ravitsemuksesta. Lisäksi hän kertoi vauvojen vakavasta laiminlyönnistä (vaunuissa, ilman riittävää hoivaa) ja taaperoiden karkailusta.

Mikäli nämä esimerkit ovat totta, uhkaa lasten kasvuympäristö varmasti tervettä kasvua ja kehitystä. On käsittämätöntä, että täällä vanhemmat käyvät ap:n kimppuun kuin hyeenat. Ettekö te ollenkaan ajattele niitä lapsia? Jos perheen tilanne on todella se, mitä ap kirjoittaa, on tilanne lasten kannalta vakava. Jos taas ap liioittelee, voi ls todeta tilanteen ja se siitä. Kumpi on pienempi paha?

Sinulle ap sanoisin, että jos tilanne on niin kuin kerrot eli erittäin huolestuttava ja vuosia jatkunut, älä koita itse puhumalla sitä parantaa. Ei kannata. Tee ls-ilmoitus, ja muut selvittelevät tilannetta ammatin puolesta.

Muuten - se, ettei päiväkoti tai koulu ole tehnyt ls-ilmoitusta, ei ole mikään tae siitä, että asiat ovat kunnossa.

En muuten ole sosiaalityöntekijä. Olen tavallinen, aikuinen, jonka mielestä lapsista pitää huolehtia.

Vierailija
87/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain sanoa että tiedän mitä narsistinen persoona voi tehdä, vaikka ei tavallaan saa aikaan mitään konkreettista vahinkoa. Olen niin läheltä nähnyt sen. Ja tietenkään miehenikään ei ilahtuisi jos ilmoituksen tekisin, se vaikuttaisi myös meidän väleihimme. Ja juuri kun olemme saaneet taas rakkauden kukoistamaan!

Vierailija
88/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 - 30 vuotta sitten ap:n miehen väitteiden mukaan.

Ja ap:n jutut kasvoivat sitä mukaa, kun hän vauhtiin pääsi.

Jos oikeasti on jostakin huolissaan, tuskin luettelee ensin nakkisopan pippurien lukumäärän ja sitten keksii että "ai niin, on siellä sitten sitä ja tätä kamaluutta".

Vierailija
89/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähellä useita viljapeltoja. Talvella hiiret pyrkivät sisälle, esim. välikatolle. Sisällä eivät tietenkään juoksentele!!! Meillä käytössä sähköiset hiirenkarkottimet ja ulkona autotallissa myrkkyä ja ne ovatkin auttaneet hyvin. Sisällä meillä todella siistiä, siivoan päivittäin.

Käsittääkseni ap tarkoitti, että hiirulaiset vilistävät asuinhuoneissa vapaasti kertomassaaan kodissa, koska koti on saastainen ja siellä on jopa hiirten pesiä.

Se on huolestuttavaa.

Vierailija
90/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on appivanhempiesi perintöä.

Ja teidän perheen vaikeudet on ihan kaikki nyt vaan appivanhempien syytä ja koska olet tarponut jossakin omien sotkujesi ja puutteellisen vanhemmuuden aiheuttamassa ls-hornassa, olet nyt muka nähnyt valon, olet mukakykenevä parantamaan maailmaa.

Ja päätit sitten aloittaa sieltä appivanhemmista.

Vierailija
91/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti tosi vaikea henkilö. Eikä meidän perheen vaikeudet ole KOKONAAN anoppilan ongelmista juontuvia, mutta niiden korjaantumisen hitaus juontuu paljolti siitä (erilaisesta kasvatuksesta ja asenteista).

Noille kommenteille, joiden mielestä tarina paisuu kuin pullataikina, olen täällä mielessäni hymähdellyt, että olisinpa saattanut ajatella itsekin noin... Ikävä kyllä EN ole liioitellut. Kaikki mitä olen kertonut, on todella tapahtunut, ja läheskään kaikkea EN ole kertonut. Jos kertoisin, lentäisitte äkkiä selällenne. Jotenkin surullisinta tässä on se, että perheessä on paljon älyllistä kapasiteettia, joka menee niin täysin hukkaan...

Hiiriasiaa tarkennan. En TIEDÄ, onko siellä pesiä, sanoin vain että olosuhteet sille ovat otolliset, ja että hiiriä on asuinhuoneissa nyt viime aikoina nähty. Itse en ole nähnyt, koska en ole siellä paljon aikaa viettänyt. Se mitä olen nähnyt, on, että elämänhallinta (mm. siisteys) ei ole vuosien varrella korjaantunut, vaikka lapset ovat kasvaneet suuremmiksi ja siltä kannalta rasitus keventynyt.

Aiemmin sanoin, etten aio kommentoida perheen etnistä tai hengellistä taustaa. Pitäydyn siinä edelleen. Se ei kuulu tähän asiaan lainkaan.

Vierailija
92/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä olet kerran päättänyt, että appiukkosi voi tehdä elämästäsi helvetin, niin sitten se kai on niin. En silti usko siihen, sillä minun elämääni ainakaan ei kukaan voisi tehdä helvetiksi. En päästäisi sellaista tapahtumaan.

Eli sun vaakakupeissa on nyt sitten lähinnä miehesi sisarusten hyvinvointi vs. oma pelkosi appiukkoasi kohtaan.

Vierailija
93/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ristiriidat. Ja mielikuvitus.

Et siis edes ole ollut siellä!

Vierailija
94/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin sanoin, etten aio kommentoida perheen etnistä tai hengellistä taustaa. Pitäydyn siinä edelleen. Se ei kuulu tähän asiaan lainkaan.

olisi tässä 150 vastausta, jotka vaatisivat sinua "tekemään jotain", välitöntä lasten huostaanottoa ja vanhemmille ei tapaamisoikeutta ja putkaa, linnaa, vankeutta.

Ei tosin silloinkaan minkään telttailun, taaperoiden karkailun tai siivottomuuden takia, mutta se telkkarin puute on vakava lastensuojelurikos.

Vierailija
95/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se osittain on, mutta ap lähtee nyt purkaan asiaa aivan väärästä suunnasta.

Koita ymmärtää, että apua siellä tarvitaan ja sitä apua voit antaa itsekin minun kanssa. Samallalailla olet itsekin saanut apua.

Mitä keskusteluusi tulee, niin haukkumalla aloitit keskustelun itse. Lopeta jo se itkeminen tänne.

T. Ap:n mies

Vierailija
96/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se telkkarin puute on vakava lastensuojelurikos.

apua... meillä ei ole telkkaria... lapset 3 ja 5 eikä olla uskovaisia :(

Vierailija
97/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, kun ap kertoi, että perhe on tosi iso. Minulla ei ole lestoja vastaan mitään, kunhan kysyin, koska yleensä jos lapsia on tosi monta, on kyseessä lestaperhe. Meillä ei muuten ole telkkaria, vaikka ei lestoja ollakaan :)

Vierailija
98/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, kun ap kertoi, että perhe on tosi iso. Minulla ei ole lestoja vastaan mitään, kunhan kysyin, koska yleensä jos lapsia on tosi monta, on kyseessä lestaperhe. Meillä ei muuten ole telkkaria, vaikka ei lestoja ollakaan :)

(mistä ap kertoi) on outoa ja huolestuttavaa, joskin ap:n kerronta rönsyilee sekavasti välillä. Mutta ne faktat, mitä hän on tuonut esiin, jos pitävät paikkansa, niin perhe olisi tarvinnut jo kauan sitten.

Vierailija
99/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä on vakavia mielenterveysongelmia ja hän istuu työttömän miehensä kanssa päivät pitkät muistelemassa lapsuuttaan ja terapoimassa toisiaan.

Omat elämänhallintaongelmat on ISOJA, mutta niihin ei osata tarttua. Sen sijaan pohditaan jotain mustikkareissua vuonna 1974 ja sainko minä enemmän jäätelöä Helsingin-reissulla 1978 ja oliko siinä takana jotakin...

Vierailija
100/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ongelmat ovat vain ap:n omaa syytä tai mielikuvitusta. Näennäisongelmat kuten syöminen Rossossa jo lähes huutavat lastensuojelua. Mutta olen kyllä hämmästynyt tästä keskustelusta. Yleensä mammat vakuuttavat vahtivansa lapsiaan kuin haukat, sitten on ok, että 8v telttailee 80 km päässä ilman edes kännykkää. Edes minä 70-luvun lapsena en saanut telttailla ilman aikuisia kuin takapihalla. Ja uskomattomia nuo saivartelut siitä, mikä on maalaistalo jne. Oletteko palstailleet niin kauan että olette tulleet ihan vainoharhaisiksi ettekä usko mitään, vai onko mukana montakin, jotka kokevat tulleensa henkilökohtaisesti loukatuiksi kun kodin sotkuisuutta tms. kauhistellaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme