Lastensuojelussa työskentelevät! Vaikea tilanne...
Lähipiirissä perhe, jonka elämänhallinta on jo vuosien ajan ollut surkea. Ennen en tajunnut asiaa koska olin nuori ja koska myös omassa perheessä oli paljon ongelmia, mutta nyt kun itse on päässyt siitä suosta eroon, on alkanut nähdä tämän toisen perheen tilanteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus jo vuosia sitten, kun perheen lapset olivat ihan pieniä. Nyt nuorimmaiset lähdössä koulutielle ja sinällään tilanne parantunut, mutta on edelleen surkea. Koti on saastainen, lapset ottavat liikaa vastuuta toisistaan, juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"
Nyt olen tilanteessa, että tiedän että ls-ilmoitus pitäisi tehdä, mutta perhe tietäisi kyllä kuka sen on tehnyt ja perheen isä on erittäin hankala ihminen. Ovat niin läheisiä, että minun perheeni kärsisi tilanteesta hirvittävästi, mikä ei houkuttele kovinkaan paljon kun juuri on itse saatu asiamme kuntoon. Perhe asuu pienellä paikkakunnalla jossa ls-ilmoituksia ei herkästi tehdä, vaikka on ollut tilanteita että esim. päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta ovat katsoneet läpi sormien. Lisäksi elämänhallinnan ongelmat eivät näyttäydy koko karmeudessaan muuta kuin ihan lähimmille, jotka pääsevät näkemään esim. perheen pyykkihuoltoa ja hygieniaa.
Mitä ihmettä voin tehdä? On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa; toisessa kyseinen perhe saisi avun mutta oma perheeni kärsisi kenties iänkaiken, toisessa oma perheeni säästyisi mutta toisen perheen lapset joutuisivat edelleen elämään ongelmien keskellä.
Kommentit (100)
Yksi valopääkö täällä kommentoi vähättelevään tapaan? Kyllä tuo ap:n kertoma tilanne vaikuttaa huolestuttavalta kenen tahansa vastuullisen aikuisen ja vanhemman korvaan! Ala-asteikäisiä EI TODELLAKAAN pidä päästää kaksistaan jonnekin sadan km:n päähän telttailemaan, haloo! Ja jos elämänhallinta on noin persiillään perheellä niin kyllä ls-ilmoitus on paikallaan!
Lapset kiittävät joskus myöhemmin!
Ei puhuta sun perheestä. Ja miten sun mielestä nippu 7. luokkalaisia on sama asia kuin 8-v vain hieman vanhemman siskon kanssa???? Ja lapsia pahoinpidellään, pyöritellään niinku ap ilmaisi. Taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Itse olisin tehnyt ls-ilmoituksen tuollaisesta perheestä jo silloin kun isä rankalla kädellä pahoinpiteli vanhimpia lapsia.
sekavilla kommenteillaaan. Ap ei edes ole käynyt siellä ja tiedot lasten pahoinpitelyistä on vuosikymmenten takaa!
Ja vähän vaikee varmaan olisi ollut ap:n tehdä, kun ilmeisesti ei ollut kunnolla syntynytkään.
kun kai siellä kesätapahtumassa oli muitakin telttailijoita? Mikä tapahtuma lie.
toi kuulostaa,etenkin yksin telttailu kaukana vanhemmistaan ja kahdestaan(!).
että ymmärrän ap;n huolen.
...lastensuojelun ammattilaiset arvioivat lastensuojeluilmoituksen vakavuuden ja oikeellisuuden, ja päättävät jatkotoimenpiteistä - ette te, arvon palstalaiset. Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen riittää pelkkä huoli perheen olosuhteista / lapsen hyvinvoinnista, loppu jää ammattilaisille. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä, mutta tällöin nimi pitää todellakin jättää kertomatta ilmoitusta tehdessä, tai muuten perhe voi sitä tietoa vaatia sosiaalityöntekijältä käsittääkseni.
Lastensuojelun avohuollossa työskennelleenä inhottaa, kuinka pitkälle lasten ja perheen hädän pitää mennä, jotta tilanteeseen puututaan.
Hankala tilanne, ap, mutta kyllä mielestäni voit ilmoituksen tehdä: ilmaista huolesi ja antaa ammattilaisten arvioida avun ja toimenpiteiden tarve!
että mitä enemmän hourupäät tehtailee niitä ilmoituksia, sitä varmemmin oikeat avuntarvitsijat jäävät ilman.
Fakta on myös se, että jos sinne lastensuojeluun menee kouhkaamaan siitä mitä on sattunut 20 - 30 vuotta sitten ja mitä on kuullut ja luullut siellä tapahtuvan nyt (ap itse kirjoitti, ettei ole edes kyänyt ko. kodissa), niin se ilmoitus ei johda yhtikäs mihinkään. Ja hyvä niin.
kun sellaisille joista valitetaan et lapset vaan pelaa pleikkaa ja tarhaikäsillä on telkkari omassa huoneessa ja lapsille annetaan kaupassa banaania ennen kassaa vaaditaan palstalaisten toimesta heti ls-ilmotusta. Ja miten hitossa tuo alakoululaisten telttailu tunnin matkan päässä ilman kännykkää on ok?? EI OLE.
että ap ei ole ok. Mt-ongelmat haistaa kilsojen päähän.
Ja HÄN ITSE kirjoitti, ettei edes käy paikan päällä. Eli kaikki mistä kouhkaa on omaa luuloa ja kuuloa, ei mitään sellaista, minkä OIKEASTI TIETÄISI.
että ap ei ole ok. Mt-ongelmat haistaa kilsojen päähän.
Ja HÄN ITSE kirjoitti, ettei edes käy paikan päällä. Eli kaikki mistä kouhkaa on omaa luuloa ja kuuloa, ei mitään sellaista, minkä OIKEASTI TIETÄISI.
Olen kuitenkin vieraillut huushollissa kymmenisen vuotta, välillä tiiviimmin, välillä harvemmin. Ollut yökylässä jne. Nähnyt perheen arkea sisältä, koska tavallaan kuulun perheeseen. Siksi tiedän. Ja lisäksi tiedän asioita, joita minulle ja puolisolleni on kerrottu. Kuten juuri tuo hiiriasia. Kerrottiin että nyt on niitä ja siksi on loukkuja, varoitettiin lapsia niistä.
Minulla ei ole mitään tarvetta keksiä näitä asioita. Oikeasti mielikuvitukseni ei edes riittäisi esim. sen pyykkihuoltojutun kuvitteluun. Se on jotain niin käsittämätöntä. Kyse on siitä, että ei ole jaksettu ja nykyään asiasta ei enää edes välitetä, kun siihen on totuttu.
Mt-ongelmia mulla on, mutta ne eivät vaikuta millään tavalla tähän asiaan. Kaikki mitä kerroin, on ihan oikeasti totta. Olen nähnyt, kuullut, elänyt sitä perheen kanssa. Voi kunpa olisin viimeisimmästä ollut vain hiljaa ja tehnyt nimettömänä ls-ilmoituksen. Sen sijaan ajattelin toimia "rakentavasti" ja yrittää ensin keskustella. Ja nyt en ilmoitusta oikein voi tehdä, koska appi tietäisi heti kuka on takana ja kävisi kimppuun. En halua riidellä, ja anopin kanssa pystyisin keskustelemaankin, niin kauan kuin appi ei ole kuulolla.
Mutta nyt ap poistuu täältä iltasatuilemaan ihan oikeasti keksittyjä juttuja lapsille. :) Kiitosta vaan kaikille keskustelijoille.
siskon perhe sillä erotuksella että lapsia ei ole niiin montaa. Sisko on korkeasti koulutettu ja ihan hyvässä virassa, mies pilveä poltteleva "elämäntapaintiaani". Elävät maalla hippityylillään, lastensuojeluilmoitukseen ei ehkä aivan aihetta mutta moni mamma kyllä pyörtyisi kun siellä vierailisi.
Lastensuojelun lakisääteinen velvoite on silloin tehdä selvitys perheen lastensuojeluntarpeesta
ilmoittajan nimi.
Sitäpaitsi jos sinne menee länkyttämään asioista, joita ei muut tiedä kuin perhe ja ilmoittaja niin jopa ap:n kaltainen valopää osannee arvioida, kuka ilmoittaja on.
Kouhkausilmoitukset menee käytännössä mappi Ö:hön, vaikka kuinka olisi lakisääteistä. Niillä on sossussa sentään oikeus käyttää ihan lakisääteisestikin tervettä järkeä...
että kummassa tapauksessa menetykset olis isompia, siinä, ettet tee ilmoitusta ja lapset kärsii vai siinä, että teet ilmoituksen ja se saattaa vaikuttaa sun ja perheen väleihin.. Kyllä mun mielestä monta pilalle mennyttä elämää ja tulevaisuutta on pahempi, kuin yksi ystävyyssuhde..
Siksi maalla on perinteisesti pidetty kissoja. Meillä on ollut kolmessa talossa hiiriä, siskoni asui vuoden vuokralla talossa, jossa hän kertoi, että aamulla vilisti lattian poikki hiiri, kun hän istuksi aamukahvilla. Siskoni on hygienian suhteen yltiötarkka.
Meidän mökillä on hiiriä.
Ja ystäväperhe osti juuri kartanon ja manailee nyt hiiriongelmaa ja hankki kaksi kissaa.
Ja meillä on tuttavapiirissä sosiaalityöntekijä, joka sanoi, että hän teki jossain vaiheessa kaksi ruokaa sunnuntaina: Lihasoppaa ja makaroonilaatikkoa. Niitä perhe söi koko viikon.
Koska monessa talossa, etenkin maalla, voi olla hiiriä, esim. välikatolla, vaikka muuten koti olisi tosi siisti.
Käsitin kuitenkin, että hiiret oleilevat talossa kuin kotonaan ja olihan tuossa ap:n jutussa muitakin kohtia, jotka ovat tosi pielessä tuossa ap:n kuvailemassa perheessä.
Mutta siis jos talossa on välikatolla tai komerossa etenkin talvisaikaan hiiriä, se ei kyllä kerro epäsiisteydestä, vaan on aika normaali ilmiö maalla, etenkin jos lähellä viljapeltoja. Tiedän monta supersiistiä taloa, joissa hiiriongelma etenkin talvella.
mutta ap:n kuvaamassa tapauksessa ei varmaan ollut kyse siitä.
Jos jollain juoksentelee hiiret sisällä, niin kannattaa huolestua, se ei ole normaalia edes maalla.
Ja jos on lapsia/kotieläimiä, niiden häätäminen ei ole ihan ongelmaton juttu.
On paljon asumisalueita missä telttailu on turvallista.
Toi salatti juttu ei sossua kiinnosta. Kenenkään ei ole pakko syödä salaattia, ei meillä lapset edes suostu syömään.
Jotenkin tuli aluusta asti sellainen tunne, että et ihan rehellinen ole ja haluat sitä omaa pahaaoloasi purkaa toisten kautta, kun oma lapsuutesi oli paskaa.
Hiiriä on ilmaantunut nimenomaan asuinhuoneisiin. (Kyllä niitä meilläkin kellarissa ja vintillä tavattiin...) Enkä ihmettele, sen ryönämäärän keskellä on ihanteellisia pesäpaikkoja!
AP
Olen itsekin tavannut tälläisiä perheitä.
Ja uskon, että nämä pahimmat "ap on seko ja keksii päästään" tuntevat olonsa jollain tapaa epävarmaksi, kun näin voimakkaasti reagoivat.
Juoksenteleeko teilläkin rotat pitkin pirttiä ja pikkulapset itsekseen ympäri kyliä? Siltä tuo vähän vaikuttaa.