Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelussa työskentelevät! Vaikea tilanne...

Vierailija
02.08.2011 |

Lähipiirissä perhe, jonka elämänhallinta on jo vuosien ajan ollut surkea. Ennen en tajunnut asiaa koska olin nuori ja koska myös omassa perheessä oli paljon ongelmia, mutta nyt kun itse on päässyt siitä suosta eroon, on alkanut nähdä tämän toisen perheen tilanteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus jo vuosia sitten, kun perheen lapset olivat ihan pieniä. Nyt nuorimmaiset lähdössä koulutielle ja sinällään tilanne parantunut, mutta on edelleen surkea. Koti on saastainen, lapset ottavat liikaa vastuuta toisistaan, juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Nyt olen tilanteessa, että tiedän että ls-ilmoitus pitäisi tehdä, mutta perhe tietäisi kyllä kuka sen on tehnyt ja perheen isä on erittäin hankala ihminen. Ovat niin läheisiä, että minun perheeni kärsisi tilanteesta hirvittävästi, mikä ei houkuttele kovinkaan paljon kun juuri on itse saatu asiamme kuntoon. Perhe asuu pienellä paikkakunnalla jossa ls-ilmoituksia ei herkästi tehdä, vaikka on ollut tilanteita että esim. päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta ovat katsoneet läpi sormien. Lisäksi elämänhallinnan ongelmat eivät näyttäydy koko karmeudessaan muuta kuin ihan lähimmille, jotka pääsevät näkemään esim. perheen pyykkihuoltoa ja hygieniaa.

Mitä ihmettä voin tehdä? On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa; toisessa kyseinen perhe saisi avun mutta oma perheeni kärsisi kenties iänkaiken, toisessa oma perheeni säästyisi mutta toisen perheen lapset joutuisivat edelleen elämään ongelmien keskellä.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Ymmärsinkö oikein? Siis kaksi alle 12-vuotiasta keskenään telttailemassa viikonlopun jossain??? HUH!

Ja se oli mahtavaa! Enkä minäkään suostunut syömään juuri mitään, kukaan ei tehnyt mitään ilmoituksia :)

Vierailija
22/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko hemmetin maailman, koska omat vanhempasi eivät ole kantaneet vastuuta, kuten sinä olisit halunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän täysin ap:n huolen.

Ja tosi vaikea tilanne sulla on, kieltämättä....

Itse tekisin sen ilmoituksen kyllä, kertoisin tuon kaiken minkä tiedän.... et tarvitse tuollaista perhettä ystäväksi niin kipeästi että annat lasten kärsiä....

voimaa!

Vierailija
24/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko hemmetin maailman, koska omat vanhempasi eivät ole kantaneet vastuuta, kuten sinä olisit halunnut.

Hyvä on, kerrottakoon sitten. Kyse on anoppilan väestä. Itse olemme käyneet läpi todella kovan luokan lastensuojelukuviot, ja kiitos niiden asiat ovat kunnossa. Mutta tuossa myllyssä juuri ilmenivät miehessäni kotioloista lähtöisin olevat ongelmat. Ja ilmenevät edelleen. Koska näen aikuisessa turvattoman lapsuuden jättämät jäljet ja myös kodin vinoutuneet asenteet, tietenkin haluaisin rakkaille ihmisille parasta.

Vierailija
25/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikeasti näin moni kommentoi ivaamalla, että "näillä perusteilla meistäkin pitäisi tehdä ilmoitus..." Oikeasti, onko yleistä että 8v ja 11v telttailevat keskenään? Yleistä tai ei, vaarallista se on, ja osoittaa vanhemmilta terveen harkinnan puuttumista. Ja joku kirjoitti olleensa 7-luokalla telttailemassa, taitaa kuitenkin olla vähän eroa siinä, onko lapsi 12v tai 8v. Ja vaikka isompi olikin 11v, silti liian iso vastuu mielestäni.

Ap, voisit olla myös yhteydessä terveystarkastajaan, jos kotona hiiret vilistävät asuintiloissa, tätäkin kautta vyyhti voisi lähteä aukeamaan.

Täytyy kuitenkin muistaa, että eri ihmiset näkevät asiat hyvin eri kanteilta. Jos lapsilla kuitenkin on perushuolenpito jollain tolalla, ei lastensuojelu paljoa voi tehdä, se on elämäntapa perheissä ja siihen on vaikea puuttua ja sitä muuttaa.

Vierailija
26/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten fyysinen kurittaminen lailla kielletty, se on rikos sekä lastensuojeluasia. Elin isän käyttämä väkivalta jo yksistään olisi lastensuojeluasia.

28

Vierailija
27/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riitä ajamaan mitään perhettä ls-asiakkaaksi, kyllä sinun itsesikin täytyy olla täystunari.

Vierailija
28/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en voi käsittää...

että oikeasti näin moni kommentoi ivaamalla, että "näillä perusteilla meistäkin pitäisi tehdä ilmoitus..." Oikeasti, onko yleistä että 8v ja 11v telttailevat keskenään? Yleistä tai ei, vaarallista se on, ja osoittaa vanhemmilta terveen harkinnan puuttumista.

Toi telttahomma on mun mielestä todella erikoista ja välinpitämätöntä. Jos tuolla telttareissulla olis tuo asia tullut ilmi niin olis ollu aika äkkiä poliisi ja sossut oven takana.

Juu, yleistä tai ei niin todella vastuutonta. Mitä jos jotain olisi sattunut? Ja muutenkin, mua alkaa ahdistaa toi homma...

Vierailija
29/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten kai olen tunari... Etenkin kun typeränä olen itse ollut yhteydessä lastensuojeluun kun olen huomannut että hommat menee pieleen.

riitä ajamaan mitään perhettä ls-asiakkaaksi, kyllä sinun itsesikin täytyy olla täystunari.

Vierailija
30/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en voi käsittää...

että oikeasti näin moni kommentoi ivaamalla, että "näillä perusteilla meistäkin pitäisi tehdä ilmoitus..." Oikeasti, onko yleistä että 8v ja 11v telttailevat keskenään? Yleistä tai ei, vaarallista se on, ja osoittaa vanhemmilta terveen harkinnan puuttumista.

Toi telttahomma on mun mielestä todella erikoista ja välinpitämätöntä. Jos tuolla telttareissulla olis tuo asia tullut ilmi niin olis ollu aika äkkiä poliisi ja sossut oven takana.

Juu, yleistä tai ei niin todella vastuutonta. Mitä jos jotain olisi sattunut? Ja muutenkin, mua alkaa ahdistaa toi homma...

AP

Vierailija
31/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko viesti se oli, jossa aloittaja vasta kurituksesta kertoi. Senkin vasta siinä vaiheessa, kun muut mammat olivat vähätelleet niin epäsiisteyttä, einesten syöntiä kuin telttailuakin.

Sen perusteella vaikuttaa siltä,että sinä yrität väkisin vääntää tämän lastensuojelutapaukseksi, jos joku vakuuttaa, että ei se niin hirveää ole, kun kuitenkin ihmisravinnoksi tarkoitettuja eineksiä syö, epähygieenisyyteen ei ulkopuoliset kiinnitä huomiota tai lapsilla on hirmuisen hauskaa keskenään telttaillessa.

Tänne kun kirjoittavat sellaisetkin, jotka ovat elämänsä ensimmäiset 30 vuotta eläneet ihan kokonaan ilman kännykkää, ja hauskimpia lapsuusmuistojamme on se toisen samanikäisen kanssa telttailu.

Jos perheessä olisi todellisia ongelmia, sinä et varmaan antaisi itsellesi anteeksi, kun lapset sitten muutaman vuosikymmenen kuluttua kertoisivat, kuinka he niin toivoivat että joku olisi pelastanut heidät siitä perhehelv etistä.

Vierailija
32/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitä ennen ap:ta on ahdistanut eniten nakkisopan ingredienssit.

Vierailija
33/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sun mukavuuden halu.Pistäkööt välit poikki jos ei ymmärrä miksi teit ilmon.

Vierailija
34/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa perheessä nyt ole asiat kohdallaan. Ihan päivän selvä asia. Yksittäisinä asiat listassa nyt ei ehkä niin pahoja, mutta listan jatkona kylläkin. Asuvatko he omakotitalossa (omassaan) vai vuokralla tai jossakin yhtiössä (rivari/kerrostalo)? Jos joku muu kuin oma omakotitalotalo niin isännöitsijään voisi ottaa yhteyttä asunnon tilasta. Tuollainen on as oy:n asia, koska aiheuttaa riskejä/haittoja muillekin asujille. ja muutoin ota sinne sossuun yhteyttä. Kyllä ne lapset ansaitsevat sen. Mutta jos on kyse appivanhemmista niin juttele ensin miehesi kanssa haluaako hän riitoihin vanhempiensa kanssa. Muutoin voisitteko yrittää auttaa lapsia jotenkin muuten. Ottamalla kylään ja teidän tavallanne olla tehdä selväksi, että kotiolot ei ole normaalit.

hankala tilanne kyllä sinulla ja tukea toivoisin kyllä tuon perheen lapsille.

Vierailija
35/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikeasti näin moni kommentoi ivaamalla, että "näillä perusteilla meistäkin pitäisi tehdä ilmoitus..." Oikeasti, onko yleistä että 8v ja 11v telttailevat keskenään? Yleistä tai ei, vaarallista se on, ja osoittaa vanhemmilta terveen harkinnan puuttumista. Ja joku kirjoitti olleensa 7-luokalla telttailemassa, taitaa kuitenkin olla vähän eroa siinä, onko lapsi 12v tai 8v. Ja vaikka isompi olikin 11v, silti liian iso vastuu mielestäni. Ap, voisit olla myös yhteydessä terveystarkastajaan, jos kotona hiiret vilistävät asuintiloissa, tätäkin kautta vyyhti voisi lähteä aukeamaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että eri ihmiset näkevät asiat hyvin eri kanteilta. Jos lapsilla kuitenkin on perushuolenpito jollain tolalla, ei lastensuojelu paljoa voi tehdä, se on elämäntapa perheissä ja siihen on vaikea puuttua ja sitä muuttaa.

lähetin viestin ennen kuin AP oli lisännyt ko. lasten iät. 8-vuotias on liian nuori, tietenkin. Myöskin telttailu on eriasia kuin yleisötapahtuma (joka mielestäni paljon vaarallisempaa).

Ja "sotkuisuus" on aika suhteellinen käsite. Lattialla vilistävät hiiret ovat mielestäni jotain muuta kuin "sotkuisuutta".

Vierailija
36/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi käydä jopa niin, että kun teet ilmoituksen ja perhe saa apua he voivat olla kiitollisia siitä. Olen työssäni kohdannut vastaavanlaista. Joskus on itse väsynyt eikä jaksa edes apua hakea.

Vierailija
37/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joss usea jättänyt ammattikoulun kesken ja pienimmät karkailee vaipoissaan eli onko kyse Koististen kaltaisesta lestadiolais perheestä???

Vierailija
38/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko viesti se oli, jossa aloittaja vasta kurituksesta kertoi. Senkin vasta siinä vaiheessa, kun muut mammat olivat vähätelleet niin epäsiisteyttä, einesten syöntiä kuin telttailuakin.

Sen perusteella vaikuttaa siltä,että sinä yrität väkisin vääntää tämän lastensuojelutapaukseksi, jos joku vakuuttaa, että ei se niin hirveää ole, kun kuitenkin ihmisravinnoksi tarkoitettuja eineksiä syö, epähygieenisyyteen ei ulkopuoliset kiinnitä huomiota tai lapsilla on hirmuisen hauskaa keskenään telttaillessa.

Kerroin asiasta tipoittain lisää ensinnäkin siksi, että alun perin oli tarkoitus kertoa vain hyvin vähän, mutta sitten tavallaan "pakko" raottaa aina enemmän ja enemmän verhoa kun kommentoijat ymmärrettävästi vähättelivät ja epäilivät minun ylireagoivan. Toinen syy "tipoittaiseen" kertomiseen oli se, että alkuviestistä olisi tullut tuhottoman pitkä, jos kaiken mahdollisen siihen olisin kirjoittanut. Ei sitä kukaan olisi jaksanut edes lukea.

Tänne kun kirjoittavat sellaisetkin, jotka ovat elämänsä ensimmäiset 30 vuotta eläneet ihan kokonaan ilman kännykkää, ja hauskimpia lapsuusmuistojamme on se toisen samanikäisen kanssa telttailu.

On eri asia telttailla kodin lähitienoilla kuin 80 kilometrin päässä. Ja lapset ovat todella vasta 8- ja 11-vuotiaat. Jos ikää olisi kolmekin vuotta lisää, tilanne olisi ihan eri, mutta kun sitä on vain noin onnettoman vähän, kun molemmat ovat vasta ala-asteella, minua tilanne ainakin hirvitti.

Jos perheessä olisi todellisia ongelmia, sinä et varmaan antaisi itsellesi anteeksi, kun lapset sitten muutaman vuosikymmenen kuluttua kertoisivat, kuinka he niin toivoivat että joku olisi pelastanut heidät siitä perhehelv etistä.

Niin. Tätä itsekin mietin... Todellisia ongemia nimittäin ihan oikeasti on.

Vierailija
39/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei voi tuossa kaikkea yksityiskohtaisesti kertoa, mutta jos nyt oikeasti luette kaiken, mitä hän ON kertonut, eivätkö seikat YHDESSÄ muodosta teidän mielestänne aika huolestuttavaa kuvaa? Ihan tosi?

Älkää olko niin hemmetin typeriä palstamammoja aina ja takertuko yhteen ainoaan esimerkkiin ("mitä, kyllä meidänkin lapset telttailee keskenään")!

Se oli vain yksi esimerkki perheen tilanteesta.

Minusta pahinta on, että perheen isä on väkivaltainen ja lapset karkailivat kotoaan jo taaperoina.

Sinuna ap tekisin sen ilmoituksen. Jos se on viranomaisten mielestä aiheeton, ei siitä perheelle hallaa koidu. Tuleepa tilanne tarkistettua.

Lisäksi ko. perhe ei kyllä saa tietää, kuka ilmoituksen teki tai mitä lastensuojelulle on kerrottu. Jos heillä on historiassa tuollaisia tilanteita enemmänkin, ilmoituksen olisi voinut tehdä kuka vain päiväkodista, neuvolasta tai koulusta.

Vierailija
40/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet kesätapahtumassa telttailemassa, mitäs keskenään telttailua se semmoinen on??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi