Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelussa työskentelevät! Vaikea tilanne...

Vierailija
02.08.2011 |

Lähipiirissä perhe, jonka elämänhallinta on jo vuosien ajan ollut surkea. Ennen en tajunnut asiaa koska olin nuori ja koska myös omassa perheessä oli paljon ongelmia, mutta nyt kun itse on päässyt siitä suosta eroon, on alkanut nähdä tämän toisen perheen tilanteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus jo vuosia sitten, kun perheen lapset olivat ihan pieniä. Nyt nuorimmaiset lähdössä koulutielle ja sinällään tilanne parantunut, mutta on edelleen surkea. Koti on saastainen, lapset ottavat liikaa vastuuta toisistaan, juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Nyt olen tilanteessa, että tiedän että ls-ilmoitus pitäisi tehdä, mutta perhe tietäisi kyllä kuka sen on tehnyt ja perheen isä on erittäin hankala ihminen. Ovat niin läheisiä, että minun perheeni kärsisi tilanteesta hirvittävästi, mikä ei houkuttele kovinkaan paljon kun juuri on itse saatu asiamme kuntoon. Perhe asuu pienellä paikkakunnalla jossa ls-ilmoituksia ei herkästi tehdä, vaikka on ollut tilanteita että esim. päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta ovat katsoneet läpi sormien. Lisäksi elämänhallinnan ongelmat eivät näyttäydy koko karmeudessaan muuta kuin ihan lähimmille, jotka pääsevät näkemään esim. perheen pyykkihuoltoa ja hygieniaa.

Mitä ihmettä voin tehdä? On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa; toisessa kyseinen perhe saisi avun mutta oma perheeni kärsisi kenties iänkaiken, toisessa oma perheeni säästyisi mutta toisen perheen lapset joutuisivat edelleen elämään ongelmien keskellä.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta?

Käsittääkseni oleellisia asioita ovat lasten perustarpeista huolehtiminen, kuten riittävä ravinto jne. sekä se, että lapsilla on turvalliset kasvuolosuhteet. Vaarantuvatko nämä mielestäsi oikeasti?

Vierailija
2/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo telttailuesimerkki kertoo sen, että vanhemmat ovat kykenemättömiä huolehtimaan lasten perusturvallisuudesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen lastensuojelun tuovan tilanteeseen??

Joku häthätää yliopistoon sisäänpäässyt opiskelijaneitonen käy sohvalla istuksimassa ja teettämässä jotain voimautustehtäviä.

Vierailija
4/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että olemme lastensuojeluperhe, kun lapset telttailevat ilman vanhempia.

Vaikuttaa siltä, että haluat kostaa jotain (tuon perheen isä on exäsi?). Mene auttamaan eli pese perheen koti, käy kerran viikossa siellä siivoamassa ilmaiseksi niin eiköhän ne pärjää. Pese pyykit, silitä jne. ja ole hyvä lähimmäinen.

Ja pidä suusi kiinni!

Vierailija
5/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta?

Käsittääkseni oleellisia asioita ovat lasten perustarpeista huolehtiminen, kuten riittävä ravinto jne. sekä se, että lapsilla on turvalliset kasvuolosuhteet. Vaarantuvatko nämä mielestäsi oikeasti?

useita erittäin läheltä piti -tilanteita, joille aikuiset lähinnä nauravat: "On ne ehtiväisiä." Nyt tämä pikkutyttöjen keskinäinen telttailu kaukana vanhemmista nosti taas huolen pintaan, sillä vanhemmat eivät todellakaan nähneet tilanteessa mitään ongelmaa. Samalla näin, että elämänhallinnan ongelmat ovat edelleen todellisia. Perheen ruokailut myös ovat olleet aina vähintäänkin vajavaisia, ruokalista on niukka, vihanneksia syödään erittäin vähän, esim. nakkikeitossa ei ole koskaan juureksia tai muuta kuin perunaa ja nakkia sekä suolaa. Ruoat ovat pitkälti eineksiä, muistan syöneeni perheessä vuosien varrella ainoastaan neljänlaista "laitettua" ruokaa (kahta keittoa, possukastiketta ja riisipuuroa), muut ovat aina einestä. Joskus olen tarjoutunut laittamaan kunnollista ruokaa, mutta siihen ei ole suostuttu. Salaattia on vain juhlissa. Perheen isä on narsisti, vanhimipia kurittanut todella kovastikin, nuorimpia lähinnä "pyöritellyt" ja käyttänyt henkistä väkivaltaa.

Vierailija
6/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta?

useita erittäin läheltä piti -tilanteita, joille aikuiset lähinnä nauravat: "On ne ehtiväisiä." Nyt tämä pikkutyttöjen keskinäinen telttailu kaukana vanhemmista nosti taas huolen pintaan, sillä vanhemmat eivät todellakaan nähneet tilanteessa mitään ongelmaa. Samalla näin, että elämänhallinnan ongelmat ovat edelleen todellisia. Perheen ruokailut myös ovat olleet aina vähintäänkin vajavaisia, ruokalista on niukka, vihanneksia syödään erittäin vähän, esim. nakkikeitossa ei ole koskaan juureksia tai muuta kuin perunaa ja nakkia sekä suolaa. Ruoat ovat pitkälti eineksiä, muistan syöneeni perheessä vuosien varrella ainoastaan neljänlaista "laitettua" ruokaa (kahta keittoa, possukastiketta ja riisipuuroa), muut ovat aina einestä. Joskus olen tarjoutunut laittamaan kunnollista ruokaa, mutta siihen ei ole suostuttu. Salaattia on vain juhlissa. Perheen isä on narsisti, vanhimipia kurittanut todella kovastikin, nuorimpia lähinnä "pyöritellyt" ja käyttänyt henkistä väkivaltaa.

Minä itse en näe tuossa mitään sellaista, minkä takia pitäisi tehdä ls-ilmoitus. Jos tosiaan olet huolissasi, puhu perheen äiidn kanssa.

Vierailija
7/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on toki peruste ls-toimenpiteille. Toi eines-juttu nyt ei ole eikä mikään vihannesten syömättömyys.

Vierailija
8/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Ymmärsinkö oikein? Siis kaksi alle 12-vuotiasta keskenään telttailemassa viikonlopun jossain???

HUH!

Vierailija
9/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai joku kirjekurssi suoritettuna, että voit noita diagnooseja suoltaa?

Vierailija
10/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta? Käsittääkseni oleellisia asioita ovat lasten perustarpeista huolehtiminen, kuten riittävä ravinto jne. sekä se, että lapsilla on turvalliset kasvuolosuhteet. Vaarantuvatko nämä mielestäsi oikeasti?

Meillä on 11v ja 9v telttaretkellä, enkä tajunnut, että lastensuojelu puuttuu siihen. En vain ymmärrä, että miksi.

Vierailija
11/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheelle on tehty 3 ilmoitusta siitä että koti on saastainen. Eli tosiaan ei siivota. Jos kaikki muuta asiat on kohdallaan niin kirjataan vain että oli aiheeton ls ilmoitus ja perhe saa tietää kuka ilmoituksen on tehnnyt. Sanot myös että he näyttävät vain lähimmäisille saastaisuuden, niin ls viranomaiset soittavat perheelle ja kertoo että he ovat tulossa. Joten perhe ehtii pahemmat sotkut siivoamaan.

Nykyään pitää olla tosi paha tilanne ja poliisit tai joku muu viranomainen pitää huomata saastaisuuden jossain virantoimituksessa ja yllätyksenä, että jotain voi tapahtua.

Paska tilanne...

Vierailija
12/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen isän kanssa, mutta muut ovat minulle todella rakkaita ihmisiä. Ja ei, ei ole mikään exäkuvio tämä.

Tuo telttailukuvio oli siis sellainen, että 8- ja 11-vuotiaat olivat keskenään viikonlopun eräässä kesätapahtumassa ilman valvontaa. Matkaa kotiin 80km eikä paikalla ketään sovittua aikuista, jolle voisi mennä kertomaan ongelmista. Varmaan olisivat kotiin saaneet yhteyden hätätilanteessa lainaamalla joltain puhelinta (jos muistavat numeron ulkoa), mutta muuten olivat omillaan.

En voi auttaa päivittäisesti, koska asumme itse kaukana perheestä.

En tiennyt, että olemme lastensuojeluperhe, kun lapset telttailevat ilman vanhempia.

Vaikuttaa siltä, että haluat kostaa jotain (tuon perheen isä on exäsi?). Mene auttamaan eli pese perheen koti, käy kerran viikossa siellä siivoamassa ilmaiseksi niin eiköhän ne pärjää. Pese pyykit, silitä jne. ja ole hyvä lähimmäinen.

Ja pidä suusi kiinni!

Vierailija
13/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se einestä vai itsetehtyä. Mä siivoan kyllä joka viikko, vaikkakin täällä näyttää jo kahden päivän päästä siltä ettei moppiin ole tartuttu ikuisuuksiin. Olen onneton pyykinhuoltaja, pesen kyllä pyykkiä, mutta niiden saaminen vielä vaatekaappeihin onkin jo työ JA meillä on todella todella paljon vaatteita. Olen kuitenkin mielestäni erittäin hyvä äiti, vaikka puutteita onkin sitten joillakin osa-alueilla.

Vierailija
14/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalityöntekijöissä ja näissä ilmoittajissa on paljon ongelmaperheiden lapsia? Jossakin näin tutkimuksen, että oli oikein tutkittu tätä ja huomattu, että se oma lapsuus jotenkin vinouttaa näkemään hätää joka paikassa.

Vierailija
15/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(esim. kellarin, jossa pyykki- ja peseytymistilat" kuntoon saamiseksi. Ellei sitten vaan tilaa roskalavaa ja kanna kaikkea tavaraa sinne mitenkään lajittelematta.

Tuttavaperheelle on tehty 3 ilmoitusta siitä että koti on saastainen. Eli tosiaan ei siivota. Jos kaikki muuta asiat on kohdallaan niin kirjataan vain että oli aiheeton ls ilmoitus ja perhe saa tietää kuka ilmoituksen on tehnnyt. Sanot myös että he näyttävät vain lähimmäisille saastaisuuden, niin ls viranomaiset soittavat perheelle ja kertoo että he ovat tulossa. Joten perhe ehtii pahemmat sotkut siivoamaan.

Nykyään pitää olla tosi paha tilanne ja poliisit tai joku muu viranomainen pitää huomata saastaisuuden jossain virantoimituksessa ja yllätyksenä, että jotain voi tapahtua.

Paska tilanne...

Vierailija
16/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta? Käsittääkseni oleellisia asioita ovat lasten perustarpeista huolehtiminen, kuten riittävä ravinto jne. sekä se, että lapsilla on turvalliset kasvuolosuhteet. Vaarantuvatko nämä mielestäsi oikeasti?

meistäkin tulisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Sekaista on, ruoka tuntuu olevan aina jauheliha/lihapullat/makkarasoppa/pinaattilätyt linjaa, pyykkihuolto = valtavat pyykkipinot (sekä puhdasta että likaista odottavat ottajaansa).

Lapsia emme kurita fyysisesti, ja tuosta telttailusta... ala-asteikäisiä on kovin moneen junaan, esim. 1 ja 3-luokkalainen ehdoton ei, mutta esim. 4- ja 6-luokkalainen...? Itse olen ollut 7-luokkalaisena telttaretkellä toisella puolen suomea kavereiden (samanikäisten) kanssa. Ei silloin kännyköitä ollut. Olinko suojelun tarpeessa kenties?

Vierailija
17/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammat täällä yhteen ääneen toitottaa, että "kaikki on ihan ok ja toi telttahommakin ihan ok, ei mitään ongelmaa"

Tai siis ei toi mua varsinaisesti naurata mutta kyllä mä ihmettelen näitä mielipiteitä. Ei ihme että Suomessa lapset voivat pahoin ja ovat kaikenmaailman riehutautisia pomottajia.

Vierailija
18/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi kuulostaa,etenkin yksin telttailu kaukana vanhemmistaan ja kahdestaan(!).

että ymmärrän ap;n huolen.

Vierailija
19/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kertoa kauhean tarkasti, ettei joku tunnista, mutta esimerkiksi kun perheen nuorimmat olivat vauvoja, heitä ei juuri pidetty sylissä. Äiti ei imettänyt, koska omien sanojensa mukaan ei ehtinyt. Vauvat viettivät kaiket päivät vaunuissa, jonne heille tuettiin tuttipullo suuhun peittojen ja tyynyjen avulla. Kuten aiemmin mainitsin, olin itse liian nuori tuolloin ymmärtääkseni tehdä ilmoituksen.

Perheessä on myös kaksi pientä karannut useasti vaippasillaan läheisen päiväkodin pihaan leikkimään. Päiväkodin henkilökunta on palauttanut lapset kotiin, mutta ls-ilmoitusta ei ole tehty.

Kotona on mm. rikkonaisia ikkunoita, jotka on vain teipattu kasaan. Kellari on järkyttävä ryönäkasa, jossa on vuosien ajan kertynyt pyykkiä, kenkiä ja roskaa korkeiksi kasoiksi, joiden välissä vain kiemurtelee kapea polku. Nyt asuintiloihin on ilmaanutnut myös hiiriä.

Perheen nuorimmat nukkuvat edelleen äitinsä ja isänsä kanssa samassa huoneessa, jopa 13-vuotias poika. Onko tämä teistä normaalia?

En minäkään eineksiä demonisoi, mutta se että jatkuvasti syödään ruoaksi ainoastaan pinaattilettuja, rasnkalaisia ja nakkeja, karjalanpiirakoita ja kaupan kiisseleitä, kertoo kyllä jotain elämänhallinnasta. Itsekään en ole täydellinen, mutta kun itse olemme saaneet apua ja sen ansiosta asiat ovat lopultakin hyvin, haluaisin tuonkin perheen saavan, ennen kaikkea lasten vuoksi. Perhe nimittäin syrjäytyy kovaa vauhtia, isot lapset lopettavat ammattikoulut kukin vuorollaan kesken (jos edes hakevat niihin) jne.

Ja kyseessä siis on ISO perhe. En sano montako lasta enkä myöskään aio kommentoida etnistä tai hengellistä taustaa. Se ei liity tähän.

että sosiaalityöntekijöissä ja näissä ilmoittajissa on paljon ongelmaperheiden lapsia? Jossakin näin tutkimuksen, että oli oikein tutkittu tätä ja huomattu, että se oma lapsuus jotenkin vinouttaa näkemään hätää joka paikassa.

Vierailija
20/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kuin ehkä sen verran että tiedän aika paljon näiden asioiden käytännöistä. Sen verran ainakin, että perheen vanhemmat pitäisi saada tajuamaan lasten tarpeet ja se, että HE ovat vastuussa lapsistaan, eivät lapset itse.

Eli olet itse lastensuojelun asiakas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän