Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelussa työskentelevät! Vaikea tilanne...

Vierailija
02.08.2011 |

Lähipiirissä perhe, jonka elämänhallinta on jo vuosien ajan ollut surkea. Ennen en tajunnut asiaa koska olin nuori ja koska myös omassa perheessä oli paljon ongelmia, mutta nyt kun itse on päässyt siitä suosta eroon, on alkanut nähdä tämän toisen perheen tilanteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus jo vuosia sitten, kun perheen lapset olivat ihan pieniä. Nyt nuorimmaiset lähdössä koulutielle ja sinällään tilanne parantunut, mutta on edelleen surkea. Koti on saastainen, lapset ottavat liikaa vastuuta toisistaan, juuri oli kaksi ala-asteikäistä telttailemassa keskenään (ilman aikuisen valvontaa) tunnin ajomatkan päässä kotoa, ilman kännykkää tms viikonlopun ajan! Vanhemmat eivät ymmärtäneet mitä pahaa tilanteessa oli, "itse ne sinne halusi!"

Nyt olen tilanteessa, että tiedän että ls-ilmoitus pitäisi tehdä, mutta perhe tietäisi kyllä kuka sen on tehnyt ja perheen isä on erittäin hankala ihminen. Ovat niin läheisiä, että minun perheeni kärsisi tilanteesta hirvittävästi, mikä ei houkuttele kovinkaan paljon kun juuri on itse saatu asiamme kuntoon. Perhe asuu pienellä paikkakunnalla jossa ls-ilmoituksia ei herkästi tehdä, vaikka on ollut tilanteita että esim. päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt ilmoitus tehdä mutta ovat katsoneet läpi sormien. Lisäksi elämänhallinnan ongelmat eivät näyttäydy koko karmeudessaan muuta kuin ihan lähimmille, jotka pääsevät näkemään esim. perheen pyykkihuoltoa ja hygieniaa.

Mitä ihmettä voin tehdä? On vain kaksi huonoa vaihtoehtoa; toisessa kyseinen perhe saisi avun mutta oma perheeni kärsisi kenties iänkaiken, toisessa oma perheeni säästyisi mutta toisen perheen lapset joutuisivat edelleen elämään ongelmien keskellä.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän tuossa se telttailu varsinaisesti ollut pointti, vaan se että ala-asteikäiset ovat 2 vrk ilman aikuisen valvontaa.

Ovatko teidänkin lapsenne siis keskenään telttailemassa useamman yön yli?

Kerro nyt ihmeessä, mitä vaaroja tuossa telttailussa on? Meillä on 11v ja 9v telttaretkellä, enkä tajunnut, että lastensuojelu puuttuu siihen. En vain ymmärrä, että miksi.

Vierailija
42/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet kesätapahtumassa telttailemassa, mitäs keskenään telttailua se semmoinen on??

kaikille avoimeen kesätapahtumaan, jonka osallistujia ei listata mihinkään, eivätkä tapahtuman järjestäjät näin ollen tiedä että paikalla on kaksi ala-asteikäistä lasta ilman aikuisen valvontaa. Tapahtumaan osallistui kuitenkin tuhansia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) että ap suodataan asioita täysin itsensä kautta.

b) nuo ap:n jutut jatkuivat, muuttuivat, muuntuivat, venyivät ja paukkuivat, kun nakkikeitto-juttu ei palstalla napannutkaan.

Nykyään on kouluilla, neuvoloilla, päiväkodeilla ilmoitusVELVOLLISUUS, joten kyllä siellä olisi huomattu asia, jos huomattavaa oikeasti olisi.

Vierailija
44/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kouluilla, neuvoloilla, päiväkodeilla ilmoitusVELVOLLISUUS, joten kyllä siellä olisi huomattu asia, jos huomattavaa oikeasti olisi.

Suurissa luokissa ei ehditä seurata yksittäisen lapsen siisteyttä tai kotioloja. Hyvä kun kerran syksyssä vartin verran opettaja näkee vanhempaa.

Päiväkodissa periaatteessa ollaan lähemmässä kontaktissa koteihin, mutta jos lapsilla ei ole pahoja, selittämättömiä vammoja tai heitä ei "unohdeta" hakea tai haeta kännissä, ei sitä ilmoa kyllä tehdä herkästikään. Aika etäisen suhteen voi lastensa hoitopaikkaan pitää, jos haluaa.

Se, että ap ei kerro kaikkea heti on täysin ymmärrettävää. Aloitus on jo nyt pitkä. Ja sinä ilmeisesti olet ollut mukana inttämässä asioita, joten mitä sinulle sitten olisi pitänyt vastata, kun itse tivaat lisää tietoja? Outo olet.

(ei ap)

Vierailija
45/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin telttailin 11 v kys.tapahtumassa. Joo ja meidän perhe oli kyllä niin lastensuojelun tarpeessa, aivan oikeasti!:( Luulenpa, että perheessä on todella jotain pahasti vialla:( Meidän perheen tilanteeseen puuttui lastensuojelu vasta aivan liian myöhään, kun nuorin seitsemästä lapsesta oli 15v, jolloin veljeni huostaanotettiin!

T:ex-vl

Vierailija
46/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on olemassa "sotkuisuutta" ja sotkuisuutta. Mielestäni normaalia sotkuisuutta on lasten lelut ympäri kämppää, puhtaat pyykit iloisessa sekasotkussa olohuoneen sohvalla, likaiset kylppärin lattialla, tiskit tiskaamatta ja monen viikon lehdet viemättä keräykseen. Tämä siis esimerkkinä, ja tuollaisen sotkun siivoaa muutamassa tunnissa jos vain ryhtyy reippaasti toimeen ja saa tehdä homman rauhassa. Mutta sitten on näitä telkkariohjelmissakin nähtyjä koteja, jossa ei ole kuin polut keittiön ja vessan välillä, kaikki paikat peittyneenä likakerrokseen ja vessa sellaisessa kunnossa että sinne ei normaali ihminen halua edes mennä. Tuohon tarvitsee raivaustraktorin ja siivousryhmän ennen kuin kaikki on siivottu.

Alkuperäiseen kysymykseen voisin sanoa, että tee lastensuojeluilmoitus jos lasten turvallisuus ja hyvinvointi huolestuttaa.

Vierailija
47/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin selostaa yksityiskohtaisesti nakkisoppia ja sitten kun se(kään) ei tehoa, ruveta muistelemaan miten vuonna miekka ja kypärä perheenisä kuritti fyysisesti.

Ja kyllä viranomaisten pitää ilmoittaa, niillä on VELVOLLISUUS, ei pelkästään oikeus.

Vierailija
48/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos moni pitää ap:n kertomaa ihan normina, niin en yhtään ihmettele miksi tämä koko aihe vapaa -foorumi on niin kaistapäinen.

Ei tuollainen ole normaalia. Ehkä tällä palstalla mutta ei irl. Ei päivittäiset nakkikeitot, ei hiiret lattioilla, ei alakouluikäisten telttailu ilman valvontaa.

Valitettavasti en ap osaa auttaa sinua, mutta toivon, että keksit ratkaisun.

Vierailija
49/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus huudetaan lastensuojeluilmoa pienemmästäkin syystä,ja nyt kun ap;n kertomat esimerkit suorastaan "kirkuvat" syytä ilmoittaa,niin käännetäänpä ap syylliseksi ja kaikki normaaliksi! hyvänen aika sentään,karkailevat taaperot (!) pääsevät aika helposti hengestään jos ei yhtään vahdita! ja puhumattakaan pienistä telttailijoista.

Vierailija
50/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisipa joku tehnyt meidän perheestä ls-ilmoituksen jo paljon aikaisemmin. Kannustan sinua tarttumaan toimeen ja tekemään ls-ilmoituksen! Oma ja sisarusteni elämä on ollut kovinkin vaikeaa pitkälti lapsuuden kokemusten seurauksena!:(

Vierailija
51/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta apn juttu kuulostaa suht hatusta vedetylle liioittelulle.

Jos ilmotuksen tarve on niin sen kyl tietää, ilman että tulee palstalle varmistelemaan.

Ja ilmoituksen tekevät myös HYVIN HERKÄSTI viralliset tahot.

Itse aikoinaan kun olin jokusen vuoden nuorempi olin srk:n nuorten iltakahvilassa. Sattui paljastumaan että masennuksen kourissani olin satuttanut itseäni tahallisesti siel ollessani. Ja vaikka srk'n työntekijä tiesi minut ja ongelmani ja että niitä jo hoidetaan, tiesi että perheessäni asiat on ok ja tiesi että täytän puolen vuoden päästä tapahtumasta 18v hän sanoi velvollisuudekseen tehdä ls-ilmoituksen.

Eli eiköhän päiväkoti tee ilmoituksen jos väkivallan tai hoidonpuutteen merkkei oikeasti on. Ammattilaiset tuppaa reagoimaan tollasiin asioihin suorastaan äärettömän herkästi.

Jos taas eivät reagoi, he ovat laiminlyöneet velvolisuutensa.

Ja jos taas ap uskoo et asiat on pielessä niin mikä enää jarruttaa ilmoituksen tekoa? En jaksa uskoa että olet kamalan hyvää pataa perheen kanssa kun vuodatat kaikki heidän asiansa nettiin arpoen, lasten tärkeys vai "ystävyyden" tärkeys?

Vierailija
52/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuitenkin muka tietää päivittäisen arjen kulun pippureita myöten. MITEN hän sen tietää? Sioitäkö että mies kertoo oman lapsuutensa kauheuksia 30 vuoden takaa subjektiivisen suodattimen läpi? Selityksenä sille, että itse mokailee.

Vierailija
53/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset jopa karkailee sinne niin luulisi sen päiväkodin näkevän nuo kammottavuudet, kun kerran vierestä sitä seuraavat.

Vierailija
54/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko perheenäidit täällä kirjoittelevat, että pidä suusi kiinni?! Tuossa perheessä mennään metsään ja lujaa.

Mielestäni ehkä huolestuttavin asia on tuo kodin saastaisuus, sillä se oireilee yleistä elämähallinnan puutosta.

Itse telttailin aikoinani 11-vuotiaana 13-vuotiaan kaverini kanssa kaukana kotoa ja ilman kännykkää, ja kyllä tuli äitiä ikävä, kun kaikki ei mennytkään ihan suunnitelmien mukaan (tavaraa varastettiin jne.) Omat vanhempani olivat lepsuja.

Hirvittää ajatella 8-vuotiasta telttailemassa viikonlopun yli ilman aikuista!

Vierailija
55/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi maalla on perinteisesti pidetty kissoja. Meillä on ollut kolmessa talossa hiiriä, siskoni asui vuoden vuokralla talossa, jossa hän kertoi, että aamulla vilisti lattian poikki hiiri, kun hän istuksi aamukahvilla. Siskoni on hygienian suhteen yltiötarkka.

Meidän mökillä on hiiriä.

Ja ystäväperhe osti juuri kartanon ja manailee nyt hiiriongelmaa ja hankki kaksi kissaa.

Ja meillä on tuttavapiirissä sosiaalityöntekijä, joka sanoi, että hän teki jossain vaiheessa kaksi ruokaa sunnuntaina: Lihasoppaa ja makaroonilaatikkoa. Niitä perhe söi koko viikon.

Vierailija
56/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se että jos joku olis tänne kirjoittanut että voinko jättää 8 ja 11v lapset kekskenään kotiin viikonlopuksi niin se olis teilattu HETI!!

Voidaanhan me oikeastaan kokeillakkin tätä, eikö?

Vierailija
57/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ongelmat ovat vain ap:n omaa syytä tai mielikuvitusta. Näennäisongelmat kuten syöminen Rossossa jo lähes huutavat lastensuojelua. Mutta olen kyllä hämmästynyt tästä keskustelusta. Yleensä mammat vakuuttavat vahtivansa lapsiaan kuin haukat, sitten on ok, että 8v telttailee 80 km päässä ilman edes kännykkää. Edes minä 70-luvun lapsena en saanut telttailla ilman aikuisia kuin takapihalla. Ja uskomattomia nuo saivartelut siitä, mikä on maalaistalo jne. Oletteko palstailleet niin kauan että olette tulleet ihan vainoharhaisiksi ettekä usko mitään, vai onko mukana montakin, jotka kokevat tulleensa henkilökohtaisesti loukatuiksi kun kodin sotkuisuutta tms. kauhistellaan?

kun joku kommentoi, että maalaistalo ei ole, jos ei ole kotieläimiä :D ja minusta maalaistalo on maalaistalo, mikä on maalla, missä on viljapeltoja jne. Meillä siis supersiistiä, mutta talvella välikatolla hiiriä ja mielestäni asumme maalaistalossa(talo maalla, vaikka ei ole kotieläimiä) Ja kommentoin myös, että ap tarkoitti varmasti sitä, että hiiriä on asunnossa huoneissa vapaana runsaasti, niinkuin ap myöhemmin kommentoikin, että tästä kyse. Ap itsekin sanoi, että heillä vintillä ja kellarissa hiiriä(omassa kodissa siis)

Minuun siis ei kolahtanut mikään, en sitten tiedä, mitä saivartelua tarkoitit. Minä ainakin kommentoin oman kommenttini perään, että ap:n kertomat asiat kertovat siitä, että ap:n kertoma perhe tarvitsee apua! Ja on huolestuttavaa, jos hiiret laukkaavat sisällä huoneissa!

Vierailija
58/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti ettei ole sisällä hiiriä nähnyt, eikä edes ole käynyt siellä. Hän vain tietää kovasti ja päättelee kovasti. Lopun hoitaa mielikuviitus.

Vierailija
59/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastaisuudesta? Käsittääkseni oleellisia asioita ovat lasten perustarpeista huolehtiminen, kuten riittävä ravinto jne. sekä se, että lapsilla on turvalliset kasvuolosuhteet. Vaarantuvatko nämä mielestäsi oikeasti?

useita erittäin läheltä piti -tilanteita, joille aikuiset lähinnä nauravat: "On ne ehtiväisiä." Nyt tämä pikkutyttöjen keskinäinen telttailu kaukana vanhemmista nosti taas huolen pintaan, sillä vanhemmat eivät todellakaan nähneet tilanteessa mitään ongelmaa. Samalla näin, että elämänhallinnan ongelmat ovat edelleen todellisia. Perheen ruokailut myös ovat olleet aina vähintäänkin vajavaisia, ruokalista on niukka, vihanneksia syödään erittäin vähän, esim. nakkikeitossa ei ole koskaan juureksia tai muuta kuin perunaa ja nakkia sekä suolaa. Ruoat ovat pitkälti eineksiä, muistan syöneeni perheessä vuosien varrella ainoastaan neljänlaista "laitettua" ruokaa (kahta keittoa, possukastiketta ja riisipuuroa), muut ovat aina einestä. Joskus olen tarjoutunut laittamaan kunnollista ruokaa, mutta siihen ei ole suostuttu. Salaattia on vain juhlissa. Perheen isä on narsisti, vanhimipia kurittanut todella kovastikin, nuorimpia lähinnä "pyöritellyt" ja käyttänyt henkistä väkivaltaa.

Meillä on 11v ja 9v telttaretkellä, enkä tajunnut, että lastensuojelu puuttuu siihen. En vain ymmärrä, että miksi.

Etkö sä ymmärrä minkä saaliin annat sairaille ihmisille? Ja kyllä, niitä pedoja on pienissäkin kylissä. Voi olla jopa naapurisi. Itse seurustelin joskus pedon kanssa ja vasta jälkeenpäin tajusin kuinka montaa kaverinsa lasta käytti hyväkseen. Ja millä tekniikoilla! Sillä oli yleisavaimet joka huusholliin ja odotti aina tilaisuutta milloin lapsi oli jätetty hetkeksi yksin. Miten ihmeessä voit luottaa siihen että 11 ja 9 vuotiaat pärjää pedolle?

Vierailija
60/100 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ap asu edes lähellä niin kuinka tiedät tämän kaiken?

Että on kokoajan saastaista, kokoajan einestä jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi