Uusperhekuvioista taas - mitä mieltä tästä?
Meidän "uusperhe" ollaan minä ja mies, ja miehen esiteini-ikäiset lapset (3 v ikäeroa) jotka meillä joka toinen vkonloppu sekä loma-ajoista puolet. Mies ja minä jo reilusti yli 40 ja mulla ei ole omia lapsia. No, joka viikonloppu kun he ovat tulossa, meidän huusholli menee täysin sekaisin. Esimerkiksi minä ja mies ei voida nukkua omassa parisängyssämme, vaan toinen poika nukkuu siellä. Toinen poika nukkuu vierashuoneessa. Se on iso ja tilava huone ja siellä on kaksi hyvää sänkyä, mutta pojat vaan "eivät tahdo" nukkua samassa huoneessa kun kerran kotonakin molemmilla on omat huoneet. Me miehen kanssa hilaamme ja sovittelemme patjat ahtaaseen olkkariimme ja nukumme siellä. Tai joskus niin että minä nukun olkkarissa ja mies vierashuoneessa siinä toisessa sängyssä (järjestely loppui kun protestoin: haluan nukkua mieheni vieressä!).
Tämä järjestely raivostuttaa minua! Ensinnäkin tuo kaikki rumba mitä siitä seuraa, lakanoiden vaihtamisineen kaikkineen, mutta ennen kaikkea se että aikuiset ihmiset eivät määrää omassa kodissaan, vaan käymässä olevat lapset! Toki kotimme on tavallaan heidänkin kotinsa tottakai mutta jos olisivat mun kakaroita, sanoisin että turvat umpeen ja te nukutte samassa huoneessa kun kerran teille on huone varustettu ja hyvät sängyt ostettu. Mutta kun ei ole minun lapsia, niin en sano mitään, ja mies ei sano mitään koska ei pysty kieltämään lapsiltaan mitään.
Sitten toinen todella ärsyttävä juttu. Haluaisin että viikonloppuisin syötäisiin aamiainen yhdessä ja aloitettaisiin päivä mukavasti ja juteltaisiin mitä tehtäisiin jne. Mutta ei. Jokainen syö silloin kun maistuu ja pitää olla just sitä tarjolla mihin on kotonakin tottunut (esim muroissa vain tietty merkki käy), olen koko ajan ihan sekaisin että kuka tahtoo aamiaista ja mihinkin aikaan, koko aamu menee sen vahtimiseen että kaikki on saaneet aamiaista sänkyyn kannettuna. Sitten pojat tekee omia juttujaan, ei harrasteta yhdessä mitään. Tykkään näistä lapsista ja tykkäisin keksiä kaikenlaista hauskaa, että sinänsä harmittaa kun oleminen on sitten tämmöistä kummallista...
Onko tyypillistä, nurisenko turhista? Vai olisko tässä kuviossa ihan syystäkin parannettavaa?
Kommentit (67)
luovuttaa oma sänky toiselle pojalle ja nukkua tse olohuoneessa, miksei se toinen poika voi nukkua olohuoneessa, ja Ap ja mies omassa sängyssään??
Siksi, kun alunperin (ennen minun kuvioon tuloa) nuorempi nukkui isän sängyssä, siis nykyään meidän parisängyssä, ja isä sitten vanhemman kanssa siinä poikien huoneessa. Tottakai tämä on toiminut heillä hyvin. Nytkin jos en ole viikonloppuna kotona, toimivat näin.
Jos taas me nukkuisimme omassa sängyssä, jompi kumpi poika joutuisi olkkariin lattialle patjalle. Ja se taas ei käy, eihän lasta voi laittaa lattialle nukkumaan. Miehen mielestä näin, joten se siitä sitten.
Ap
että sinä nukut omassa sängyssäsi ja piste. Muut voivat sitten nukkua missä lystäävät, mutta sun ei todellakaan tartte lähteä minnekään olkkarin lattialle kun kaikille talossa sängytkin on! Se, jolle ei oma sänky kelpaa, menkööt sinne lattialle nukkumaan.
Älytön kuvio, sanon minä (ydinperheen äiti).
Sinuna en ostaisi miehen kanssa yhteistä asuntoa, ensin kannattaisi katsoa että teillä toimii tuo yhteiselo muuten ja olette tasavertaisia parisuhteessaanne.
Ennemmin vuokratkaa asunto, jossa molemmat osallistuu vuokraan ja jossa on molempien tavarat. Se on neutraali maaperä teille ja lapsille ehkä helpompi omaksua uudet pelisäännöt kun ei enää mennä pelkästään "isin kotiin" vaan teidän kaikkien yhteiseen.
sulta ja erikoisesti mieheltäsi!! Ette saa tippaakaan kunnioitusta mikä ei ole ihme. Kysy oisko aikuiskoulutuksessa joku kurssi miehellesi, jonka pitää joku napakampi mieshenkilö!!!
että tässä on miehelle ja teineille nyt opin paikka. Kyllä pitää pystyä nukkumaan samassa huoneessa veljen kanssa, voisiko sen huoneen jakaa jollain hyllyllä tms. Ihan naurettava kuvio, en todellakaan suostuisi.
Miksi ihmeessä lapsen pitää luovuttaa vuoteensa miehen uudelle naiselle? Jos heillä systeemi toimi hyvin siten, että toinen lapsi nukkui vierashuoneessa, toinen isän vieressä, niin mikä ihmeen oikeus sinulla on (maksamatta edes vuokraa!!!) vaatia vuodepaikkaa miehen vierestä?
Sinä olet viimeinen, joka siihen kuvioon on tullut mukaan eli sinun kuuluu sopeutua muihin, ei muiden sinun tapoihisi. Otit valmiin perheen, jonka ei tarvitse tehdä sinun vaatimustesi mukaan vaan sinun pitää opetella elämään heidän tahdissaan.
anteeks vaan mutta miehes on aika idiootti!! joka toinen viikonloppu eli neljä yötä kuukaudessa ja sitä varten pitäs ostaa asunto jossa on 3 makuuhuonetta, kun ne lapset voi ihan hyvin nukkua sielä vierashuoneessa. miehes on just perinteinen etäisä. lellitään ja paapotaan ilman mitään kuria ja sääntöjä. lievitetään huonoa omaatuntoa näin ja lapsethan siitä loppujen lopuksi maksaa, ettei isä osaa kasvattaa