Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lomamatka ja täysi-ikäisen kiukuttelu kun ei pääse mukaan

Vierailija
24.07.2011 |

Tilanne. Otettiin äkkilähtö etelään siis koko perhe paitsi 19v. Tyttö on töissä joten ei pääse mukaan ja hänestä tämä ei ole reilua.

Yritin sanoa tytölle että on aikuinen ja me ei voida lomasuunnitelmia tehdä hänen mieliksi vaan me eletään omaa elämää ja hän omaa. Tyttö asuu kotona mutta silti.

Itsellä vähän paha mieli kun hänen pitää jäädä yksin kotiin, mutta asia on nyt näin.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenpa kelvoton äiti

Vierailija
82/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen matkustanut paljon vanhempieni kanssa, mutta kyllä vanhempani saavat mennä ulkomaille myös ilman minua, enkä vedä itkupotkuraivareita siitä.

Nainen 37v

Kuka täysi-ikäinen haluaa matkustaa vanhempien kanssa? Yleensä kyllä noin isoa kiinnostaa jo kaverit enemmän.

Muistaakseni itse lopetin 15-vuotiaana perheen kanssa reissailun, oli ihan oma elämä jo.

Jos sinun vanhempasi ovat sellaisia, että et niiden kanssa voi samalle matkalle lähteä niin älä yleistä. Monet tulevat vanhempiensa kanssa hyvin toimeen ja yhteinen matka on oikein mukava tapa viettää hieman yhteistä aikaa. Jos vielä matkakohde on sellainen jonne itsekin haluaisi lähteä niin mikä ihme siinä on?

Mä olin viimeksi huhtikuussa reissussani mieheni ja vanhempieni kanssa. Olen siis 31-vuotias naimisissa oleva nainen:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä olisi lomaa yhtäaikaa teidän kanssanne, niin sitten olisi ja pääsisi mukaanne. Itsekin olen matkustellut vanhempieni kanssa silloin tällöin aikuisiällä, silloin kun ajat ym. ovat sopineet (itse maksanut matkat ja syömiset ym.).

Silloin kun on töitä, niin silloin tehdään töitä. Joskus tytärkin ansaitsee itselleen lomaa niin kuin muutkin työssä käyvät.

- Tyttö oppii, että työelämässä ei voi aina halutessaan pitää lomaa. - Tyttö on täysi-ikäinen, joten nyt on aika oppia elämään jo pikkuhiljaa omillaan. Aina ei saa kaikkea ja pettymyksiä täytyy oppia sietämään. - Muun perheen ei tarvitse tehdä lomasuunnitelmiaan tytön aikataulujen tai oikkujen mukaan. Muulla perheella on oikeus nauttia lomasta. Tyttö on jo täysi-ikäinen, joten voi sitten itse lähteä vaikka kavereineen myöhemmin lomalla, kun saa töistä lomaa. Mukavaa lomaa! :)

Vierailija
84/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on töissä, eikä saa lomaa.

Muu perhe saa edullisen äkkilähdön ja pääsisi reissuun.

Kerro, miten ratkaiset ongelman. Ainoa vaihtoehto tässä on se, että muu perhe ei lähde lomalle vaan kykkii kotona, sillä äiti tuskin pystyy työnantajalta kerjäämään tytölle lomaa.

Vai oletko sitä mieltä, että tytön pitäisi sanoa itsensä irti, että olisi päässyt lomalle ja äiti olisi maksanut tytön loman ja elämisen kun on työttömänä ja sitten vielä ne opiskelut kun tyttö tienasi opiskelurahaa.

Juuri siksi, ettei vain täysi-ikäisellä naisella tule paha mieli kun muu perhe lähtee lomalle ja hän reppana joutuu tekemään töitä.

Kuka täysi-ikäinen haluaa matkustaa vanhempien kanssa? Yleensä kyllä noin isoa kiinnostaa jo kaverit enemmän.

Muistaakseni itse lopetin 15-vuotiaana perheen kanssa reissailun, oli ihan oma elämä jo.

Kyllä minä reissasin kaupunkilomilla vanhempieni kanssa vielä 20-vuotiaana. Ne oli niinkun bonusmatkoja niiden lisäksi mitä tein kavereiden kanssa.

Minusta tosi kurjaa, että tyttö ei pääse reissuun, kerran asuu kotona.

Vierailija
85/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkan tekemättä tytön takia. Kyse on siitä miten asia on tytölle sanottu. Asiat kun voi esittää monella tavalla. Ja jos ap tiesi jo ennen tytön työn alkua että aikovat lomalla ottaa äkkilähdön jonnekin, olisi tytöllä ollut ehkä mahdollisuus sopia työnantajan kanssa lomasta. Itse olen ainakin saanut viikon loman kesätyöpaikasta kun pyysin loman heti kun työt alkoivat.

Vierailija
86/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä ei ole ollut mahdollisuutta saada lomaa ja tyttö on tiennyt sen. Eli tyttö olisi vain halunnut, että muu perhe pysyy kotona ja ei saa nauttia lomasta kun hänkään ei pääse nauttimaan.

Meillä ainakin on sen verran työntekijöitä tulossa jonossa, että jos nuori heti ekana alkaa määräilemään, että haluaa sitten viikon loman palkallisena silloin ja tällöin niin saa hakea töiltä muualta. Töihin on kyllä tulossa sellaisia, jotka haluavat töitä tehdä. Onneksi työnantajalla on vapaus valita

matkan tekemättä tytön takia. Kyse on siitä miten asia on tytölle sanottu. Asiat kun voi esittää monella tavalla. Ja jos ap tiesi jo ennen tytön työn alkua että aikovat lomalla ottaa äkkilähdön jonnekin, olisi tytöllä ollut ehkä mahdollisuus sopia työnantajan kanssa lomasta. Itse olen ainakin saanut viikon loman kesätyöpaikasta kun pyysin loman heti kun työt alkoivat.

Vierailija
87/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttäret kulkevat kyllä mielellään ulkomaanmatkoilla mukana ja on aina matkustettu yhdessä. Matkat järjestetään niin, että kaikki voivat varautua. Varmaan tulee aika, kun joudumme menemään kahden, mutta en toivo tai kiirehdi sitä. Olisi ankeaa mennä ilman heitä ja ainakin pahoittelisin kovasti, jos eivät työn takia pääsisi. Tänä kesänä mm. ei siksi mennäkään ulkomaille, syksymmällä sitten.

Vierailija
88/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä ulkomaille, vaikka isosisko on töissä ja ei pääse. Hänen olisi pitänyt jättää ulkomaanreissu tältä kesältä väliin ja mennä sitten vasta kun isosisko saa lomaa.

Ap on itsekäs äiti kun antaa lastensa elää epätasa-arvoisesti. Sisarusrakkauteen kuuluu se, että pikkusiskokaan ei lähde jos isompi ei saa lomaa samaan aikaan. Näin myös vanhempien kohdalla. Vanhemmilla ei ole oikeutta lähteä jos lapset eivät saa työpaikastaan lomaa.

Joudatte kyllä muutaman vuoden odottamaan lomienne kanssa siihen asti, että tyttö valmistuu ja hän saa vakituisen työpaikan ja alkaa lomat pyöriä. Siihen asti olette kotona ja piste. Ja pikkusisko ei lähde reissuun ilman isoasiskoaan. Piste.

Perhe on aina tärkein.

Vierailija
89/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö valmistui keväällä ja on tulevaisuudessa lähdössä lisää opiskelemaan.

Siis kahdelta sisarukselta olis pitänyt jättää reissu väliin kun vanhin ei pääse.

Ja kolmen siis miehen, minun ja tytön on vaikea tulevaisuudessa saada yhtä aikaa lomia, koska nyt jo miehen kanssa vaikea saada yhtäaikaa. Kaikki ei saa itse päättää milloin pitää lomaa vaan käsky tulee ylempää.

Mietippä vähän mitä kirjoitit.

Vierailija
90/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan aiheesta on loukkaantunut, uskomatonta touhua teiltä vanhemmilta. Ettekö olisi voineet toimia niin, että äkkilähtömatkaa oltais varattu sitten vasta kun kaikilla olisi siihen mahdollisuus lähteä?!? Antakaa tytölle matkaa vastaava summa ja hän saa tehdä itse jotain kivaa sillä. Jos matkalle lähdetään niin kyllä se on vanhempien rahapussi josta ne maksetaan eikä lasten säästämiä, antakaa lasten käyttää ne johonkin itselle kivaan. Eikä lasta lakata rakastamasta/huolehtimasta vaikka hän olisikin jo täysi ikäinen, uskomatonta puhetta!!!!

Vierailija
91/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos odotetaan hetkeä että kaikki pääsee siihen voi mennä vuosia aikaa.

Ja pitäisikö tytölle joka käy töissä ja asuu kotona ilmaiseksi antaa rahaa matkan verran. Ei minusta.

Vierailija
92/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan joltain joilla lapset 2v. Ja eivät ymmärrä 19v. elämästä mitään.

Vierailija
93/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun antaa lasten käyttää rahat johonkin kivaan

Vierailija
94/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustaa kanssamme. Maksaisin kaikkien reissut mielellaan siita ilosta etta saisin viettaa aikaa heidan kanssaan.

Tietenkaan koko perhe ei jata matkaa tekematta. Voi asian silti ilmaista lempeammin ja keskustella siita tyton kanssa.

Vierailija
95/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen äiti. Eipä olisi tullut mieleenkään kieltää vanhempiani ja pikkusisaruksiani menemästä lomalle kun en itse päässyt heidän kanssaan kun imetin vauvaa sen kesän.

Mutta toki jokaisessa perheessä tavallaan. Jos se sopii kaikille, että lomamatkoille ei mennä niinä vuosina kun kaikki, siis täysi-ikäiset lapsetkaan ei pääse matkaan niin sehän sitten passaa.

Mutta itse en kyllä ole halunnut määrätä, mitä muu perhe saa tehdä kun täytin 18v. Toisaalta, en kyllä vaatinut nuorempanakaan, että muu perhe hyppää oikkujeni mukaan.

Ja meillä on silti läheiset välit keskenämme, vaikka ovat kulkeneetkin lomamatkoilla ilman minua sen jälkeen kun elin omillani.

Vierailija
96/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elä omaa elämääsi, me eletään omaa..." ihan kuin 19-vuotias ei tosiaan enää kuuluisi perheeseen ollenkaan. En ikinä voisi puhua omille aikuisille lapsilleni tuohon sävyyn. Olen kyllä lukenut kaikki viestit ja ap väittää, ettei noin sanonut, vaikka eka viestissä selkeästi niin lukee. Jotenkin tylysti hän on kuitenkin asian ilmaissut ja tyttö tuntee itsensä hylätyksi.

Vierailija
97/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elää ihan oikeasti omaa elämää. Ei voi vain saada oikeuksia ja etuja vaan on myös velvollisuudet. Ei voi säästää kakkua ja haukata.

"Elä omaa elämääsi, me eletään omaa..." ihan kuin 19-vuotias ei tosiaan enää kuuluisi perheeseen ollenkaan. En ikinä voisi puhua omille aikuisille lapsilleni tuohon sävyyn. Olen kyllä lukenut kaikki viestit ja ap väittää, ettei noin sanonut, vaikka eka viestissä selkeästi niin lukee. Jotenkin tylysti hän on kuitenkin asian ilmaissut ja tyttö tuntee itsensä hylätyksi.

Vierailija
98/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ihmisestä, joka ei ole koskaan ollut vanhempiensa maksamalla lomamatkalla. Siis ikinä, minkään ikäisenä. Vanhempani ovat kyllä olleet minun maksamallani matkalla.

En ole tähän asti voinut kuvitellakaan, että aikuiset ihmiset olettavat vanhempiensa maksavan matkat myös aikuisille lapsilleen. Vai ovatko täällä kirjoittavat teinejä?

Missä iässä teidän vanhempanne ovat lopettaneet sen? Mitä krosoksia vanhempanne ovat, jos heillä on jatkuvasti ollut varaa maksaa esim. 4-10 hengen lomamatkoja? Siis lapset perheineen, koska eihän aikuisten lasten lapsiakaan tietenkään ole voinut kotiin jättää?

Minulle on ollut itsestään selvää, että lomamatkalle menevät ne, jotka ovat työllään ansainneet itselleen lomapäiviä ja joiden palkasta on jäänyt sen verran yli, että pystyvät ostamaan matkan. Lapsiperheet matkustavat yhdessä, mikäli varaa on. Itselläni ei ole läheskään joka vuosi ollut. Aikuistuvat nuoret tekevät halpalentomatkoja keskenään.

Vierailija
99/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätyöpaikkoja ja tyttöjen pomoille, että saisko se meidän Liisa nyt ens viikon lomaa kun sen pitäis päästä meidän kans Teneriffalle lomalle.

Lapset asuu kotona aikuisina ja mammat pesee pyykin ja maksaa ruoan ja vuokraa ei tarvi maksaa. Kunhan aikuinen lapsi käyttää rahat biletykseen ja vaatteisiin.

Kun sitten aikuiseen lapseen kyllästytään, ostetaan sille asunto, ettei pikku pussukan tarvi omaa rahaa laittaa siihen ja saa käyttää opintorahat ja muut biletykseen. Mamma käy tuomassa aina ruokakassin ja antaa taskurahaa ja siivoaa poikarukan kämpän ja maksaa edelleen matkat.

Sitten lapsi menee naimisiin ja puoliso ihmettelee kun aikuinen ihminen ei osaa kotitöitä tehdä ja rahankäyttö on ihan holtitonta ja tiskiharja ei pysy käsissä.

...ihmisestä, joka ei ole koskaan ollut vanhempiensa maksamalla lomamatkalla. Siis ikinä, minkään ikäisenä. Vanhempani ovat kyllä olleet minun maksamallani matkalla.

En ole tähän asti voinut kuvitellakaan, että aikuiset ihmiset olettavat vanhempiensa maksavan matkat myös aikuisille lapsilleen. Vai ovatko täällä kirjoittavat teinejä?

Missä iässä teidän vanhempanne ovat lopettaneet sen? Mitä krosoksia vanhempanne ovat, jos heillä on jatkuvasti ollut varaa maksaa esim. 4-10 hengen lomamatkoja? Siis lapset perheineen, koska eihän aikuisten lasten lapsiakaan tietenkään ole voinut kotiin jättää?

Minulle on ollut itsestään selvää, että lomamatkalle menevät ne, jotka ovat työllään ansainneet itselleen lomapäiviä ja joiden palkasta on jäänyt sen verran yli, että pystyvät ostamaan matkan. Lapsiperheet matkustavat yhdessä, mikäli varaa on. Itselläni ei ole läheskään joka vuosi ollut. Aikuistuvat nuoret tekevät halpalentomatkoja keskenään.

Vierailija
100/106 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin 17v yksin, 18v olin yksinhuoltaja ja 19v kahden lapsen äiti. Ihme nöösi jos ei 19v selviä yksin lemmikkien hoidosta :D Missä sellaisia 19v kasvaa?

19-vuotias käyttäytyy noin. Jos ei ole tottunut olemaan yksin kotona pidempiä aikoja, sekin saattaa pelottaa häntä. Ja tämä ei varmaan ole ongelma jos asuu kerrostalossa, mutta 19-v voi olla kova paikka jäädä yksin viikoksi jos perhe asuu syrjäisen metsän reunassa omakotitalossa...

Ja ehkä muutenkin pelkää vastuuta, JOS hänen hoidettavakseen jää esim. lemmikkejä tmv.

Ja varmasti pettymys siitä ettei pääse lomalle mukaan painaa myös, mutta se ei välttämättä ole ainoa syy. Ja voihan tuossa olla jotain ikäkriisiä mukana, tajuaa että on aikuinen ei enää lapsi tmv. ja se saattaa monia (alitajuntaisesti) pelottaa. Kokee ehkä yhden elämänvaiheen päättyneen lopullisesti, ja se saattaa ahdistaa.