lomamatka ja täysi-ikäisen kiukuttelu kun ei pääse mukaan
Tilanne. Otettiin äkkilähtö etelään siis koko perhe paitsi 19v. Tyttö on töissä joten ei pääse mukaan ja hänestä tämä ei ole reilua.
Yritin sanoa tytölle että on aikuinen ja me ei voida lomasuunnitelmia tehdä hänen mieliksi vaan me eletään omaa elämää ja hän omaa. Tyttö asuu kotona mutta silti.
Itsellä vähän paha mieli kun hänen pitää jäädä yksin kotiin, mutta asia on nyt näin.
Kommentit (106)
Omat lapseni ovat nuoria, toinen 21- ja toinen kohta 18-vuotias. Vanhempi ei asu enää kotona. Jos hän olisi saanut kesätöitä täältä kotipaikkakunnaltaan, hän olisi asunut täällä meillä ilman mitään maksuvelvoitteita. Lomamatkaa en olisi jättänyt nuoremman kanssa tekemättä siitä syystä, että toinen lapsista ei pääse mukaan kesätöiden vuoksi.
Meillä ei iole tietoa, millainen keskustelu ap:lla on ollut lapsensa kanssa. Ymmärrän kyllä, että lasta harmittaa, mutta lapsi on kuitenkin täysi-ikäinen ja tehnyt työsopimuksen. Minusta olisi ollut kohtuutonta, jos nuorempien lasten kesä olisi kotona kököttämistä vain siitä syystä, ettei täysi-ikäinen sisarus pääse matkalle mukaan.
Meillä ei siis tänä kesänä vanhempi lapsista päässyt reissuun meidän kanssa. Asiasta ei ihmeemmin keskusteltu, tyyli oli lähinnä "jos saat kesätöitä" ja "jos lähdetään jonnekin". Omat lapset ovat kyllä ihan huippua matkaseuraa ja tykkäävät minun kanssa matkustaa, joten ensi keväänä nuoremman saatua yo-kirjoitukset hoidettua mennään koko perheen kanssa minne nuorempi haluaa. Matkan ajankohta valitaan sen mukaan, miten saan lomaa ja ettei vanhemmalla ole jotain tenttisumaa.
onhan se esikoinen päässyt nauttimaan silloin lapsena yhteisistä matkoista vanhempien kanssa kun pienempiä sisaruksia ei ole ollut. Eikö siis nuorimmillekin kuulu oikeus päästä reissuun niin että esikoinen ei ole enää mukana?
niin tilanne olisi varmaan ihan toinen. Vai olisinko silloinkin paha äiti kun jätän tytön kotiin???
Eikös olisi reilua jos vanhempien pitää sopia ja tehdä asiat täysi-ikäisen ehdoilla että myös nuori sopisi omat menonsa vanhempien ehdoilla.
Näinkö av mammat olisi hyvä??
lapsi on ollut pieni. Aika monessa perheessä on sellainen tilanne, että ensimmäinen lapsi elää paljon köyhemmin kuin nuoremmat, varsinkin jos ensimmäinen tehdään nuorella iällä kun on opiskelut ym. kesken.
onhan se esikoinen päässyt nauttimaan silloin lapsena yhteisistä matkoista vanhempien kanssa kun pienempiä sisaruksia ei ole ollut. Eikö siis nuorimmillekin kuulu oikeus päästä reissuun niin että esikoinen ei ole enää mukana?
aikuisen lapsen ei pitäisi matkustella vanhempien kanssa. Eihän se yhteinen matka tarkoita sitä että koko aika täytyy viettää yhdessä äidin ja isän kanssa.
koko lomansa kotona vain siksi, että tytär on töissä?
Totta kai te lomailette, kun teillä on lomaa. Tyttäresi elää nyt sitä elämänvaihetta, jossa duunia tehdään kesät. Sitä kestää muutama vuosi, riippuen siitä meneekö opiskelemaan vai jatkaako työelämässä.
Pikkuisenko lapsellista edellyttää, ettei kukaan muukaan saa lomailla, kun hän ei voi.
Ja täällä teinimammat tykkää, että on se ikävää sanoa lapselle, että hänellä aikuisena ihmisenä on oma elämänsä...
Kuka täysi-ikäinen haluaa matkustaa vanhempien kanssa? Yleensä kyllä noin isoa kiinnostaa jo kaverit enemmän.
Muistaakseni itse lopetin 15-vuotiaana perheen kanssa reissailun, oli ihan oma elämä jo.
Jos sinun vanhempasi ovat sellaisia, että et niiden kanssa voi samalle matkalle lähteä niin älä yleistä. Monet tulevat vanhempiensa kanssa hyvin toimeen ja yhteinen matka on oikein mukava tapa viettää hieman yhteistä aikaa. Jos vielä matkakohde on sellainen jonne itsekin haluaisi lähteä niin mikä ihme siinä on?
Mä olin viimeksi huhtikuussa reissussani mieheni ja vanhempieni kanssa. Olen siis 31-vuotias naimisissa oleva nainen:D
Että onkohan jäänyt monesta maallisesta hyvästä paitsi, koska on esikoinen. Sinänsähänai ap muun perheen kanssa voi kökkiä kotona, vain siksi, että esikoisella on työpaikka.
Meillä esim kävi näin: 12 vuotiaasta saakka kuulin isältäni, että kyllä me voisimme matkustaa muuten mutta kun tuosta esikoisesta (eli minusta) olisi pitänyt maksaa aikuisten hinta. Eli ei puhettakaan siitä, että tehtäisiin niin kaukomatkoja sitten hieman harvemmin. ylläri pylläri, kun muutin 18 v pois kotoani, niin vanhempani alkoivat matkustaa silloin 12-vuotiaiden kaksosten kanssa noin kolme kertaa vuodessa todella kalliisiin paikkoihin. Kun sukulaiset kyusyivät, että miten on varaa, niin isäni vastaus oli, että onhan tässä säästetty vuosia. Nyt on hyvä matkustaa kun koko perhe mahtuu samaan huoneeseen. Olisin saanut mennä mukaan, jos olisin itse maksanut reissuni ja asunut omassa huoneessa. Minulla ei vain köyhänä opiskelijana olisi ollut varaa tuontasoisiin reissuihin.
Yhä vaikka sisarenikin ovat muuttaneet pois kotoa, niin vanhempani matkustavat näiden kaksosten kanssa, ei minun. Syyksi sanovat, että ethän sinä ole halunnut silloin kun muutit pois kotoa, niin ethän halua varmaan nytkään tulla mukaan. ja vanhempani maksavat näille sisaruksilleni ja heidän perheilleen koko matkat.
lapsi on ollut pieni. Aika monessa perheessä on sellainen tilanne, että ensimmäinen lapsi elää paljon köyhemmin kuin nuoremmat, varsinkin jos ensimmäinen tehdään nuorella iällä kun on opiskelut ym. kesken.
Että onkohan jäänyt monesta maallisesta hyvästä paitsi, koska on esikoinen. Sinänsähänai ap muun perheen kanssa voi kökkiä kotona, vain siksi, että esikoisella on työpaikka.
Meillä esim kävi näin: 12 vuotiaasta saakka kuulin isältäni, että kyllä me voisimme matkustaa muuten mutta kun tuosta esikoisesta (eli minusta) olisi pitänyt maksaa aikuisten hinta. Eli ei puhettakaan siitä, että tehtäisiin niin kaukomatkoja sitten hieman harvemmin. ylläri pylläri, kun muutin 18 v pois kotoani, niin vanhempani alkoivat matkustaa silloin 12-vuotiaiden kaksosten kanssa noin kolme kertaa vuodessa todella kalliisiin paikkoihin. Kun sukulaiset kyusyivät, että miten on varaa, niin isäni vastaus oli, että onhan tässä säästetty vuosia. Nyt on hyvä matkustaa kun koko perhe mahtuu samaan huoneeseen. Olisin saanut mennä mukaan, jos olisin itse maksanut reissuni ja asunut omassa huoneessa. Minulla ei vain köyhänä opiskelijana olisi ollut varaa tuontasoisiin reissuihin.
Yhä vaikka sisarenikin ovat muuttaneet pois kotoa, niin vanhempani matkustavat näiden kaksosten kanssa, ei minun. Syyksi sanovat, että ethän sinä ole halunnut silloin kun muutit pois kotoa, niin ethän halua varmaan nytkään tulla mukaan. ja vanhempani maksavat näille sisaruksilleni ja heidän perheilleen koko matkat.
Hänellä on hyväpalkkainen työ ja asuu kotona ilmaiseksi. Ja siskonsakkin maksaa oman matkan kesätyö rahoilla.
tyttö saa asua kotona, koska työpaikka lähellä ja saa samalla säästettyä rahaa jatko-opiskelua varten.
Kehtaat käskeä nuoremman lapsen maksamaan matkansa omilla kesätyörahoillaan? Paljonkohan alaikäinen tienaa kesälomallaan...._? Jäisit vain suosiolla kotiin, jos ei ole oikeasti varaa lähteä.
Hänellä on hyväpalkkainen työ ja asuu kotona ilmaiseksi. Ja siskonsakkin maksaa oman matkan kesätyö rahoilla.
tyttö saa asua kotona, koska työpaikka lähellä ja saa samalla säästettyä rahaa jatko-opiskelua varten.
Kehtaat käskeä nuoremman lapsen maksamaan matkansa omilla kesätyörahoillaan? Paljonkohan alaikäinen tienaa kesälomallaan...._? Jäisit vain suosiolla kotiin, jos ei ole oikeasti varaa lähteä.
Ymmärtäisin, että nuorempi maksaisi omat herkkunsa, shoppailunsa yms. omilla rahoillaan, mutta vielä itse matka.. huhhuh. Kai aiot vielä tehdä lapsellesi erittelyt ravintolan laskuista?
- Tyttö oppii, että työelämässä ei voi aina halutessaan pitää lomaa.
- Tyttö on täysi-ikäinen, joten nyt on aika oppia elämään jo pikkuhiljaa omillaan. Aina ei saa kaikkea ja pettymyksiä täytyy oppia sietämään.
- Muun perheen ei tarvitse tehdä lomasuunnitelmiaan tytön aikataulujen tai oikkujen mukaan. Muulla perheella on oikeus nauttia lomasta. Tyttö on jo täysi-ikäinen, joten voi sitten itse lähteä vaikka kavereineen myöhemmin lomalla, kun saa töistä lomaa.
Mukavaa lomaa! :)
Ymmärrä se, että tilanne tuntuu tytöstä pahalta, ja hän purkaa pahaa oloaan ympäristössä, jossa kokee olevansa turvassa=kotona.
Pahan olon purkaminen ei tarkoita, etteikö tyttö itse ymmärtäisi järjellä, että osittain paha olo ei ole oikeutettua, koska olosuhteet ovat mitä ovat. Mutta tuossa iässä ei vielä järjellä voi tunnereaktioitaan hillitä yhtä paljon kuin vähän vanhempana. Mutta juuri tällaisista tilanteista sitä oppii.
matkansa omilla rahoillaan, niin olet idiootti.
Alle 18=olet ottanut vastuun lapsen huolenpidosta 18-vuotiaaksi asti, ja tähän sisältyy mukaan ottaminen perheen koko elämään, ei vain niiltä osin kuin sinä katsot parhaaksi.
Kuka täysi-ikäinen haluaa matkustaa vanhempien kanssa? Yleensä kyllä noin isoa kiinnostaa jo kaverit enemmän.
Muistaakseni itse lopetin 15-vuotiaana perheen kanssa reissailun, oli ihan oma elämä jo.
Kyllä minä reissasin kaupunkilomilla vanhempieni kanssa vielä 20-vuotiaana. Ne oli niinkun bonusmatkoja niiden lisäksi mitä tein kavereiden kanssa.
Minusta tosi kurjaa, että tyttö ei pääse reissuun, kerran asuu kotona.
- Tyttö on täysi-ikäinen, joten nyt on aika oppia elämään jo pikkuhiljaa omillaan. Aina ei saa kaikkea ja pettymyksiä täytyy oppia sietämään.
- Muun perheen ei tarvitse tehdä lomasuunnitelmiaan tytön aikataulujen tai oikkujen mukaan. Muulla perheella on oikeus nauttia lomasta. Tyttö on jo täysi-ikäinen, joten voi sitten itse lähteä vaikka kavereineen myöhemmin lomalla, kun saa töistä lomaa.
mielikuva, että onpa vittumainen ämmä. Varmaan töissä jossain virastossa tai sitten on joku pinna kireällä oleva yksityisyrittäjä.
mielikuva, että onpa vittumainen ämmä. Varmaan töissä jossain virastossa tai sitten on joku pinna kireällä oleva yksityisyrittäjä.
sulla itselläsi lienee ikää... mitä? 18 vuotta? Näkökulmasi on sen verran hedonistinen, itsekäs ja isojen lapsien vanhempia ymmärtämätön, että väkisinkin tulkinta on tuo.
Tyttökö odottaa, että teidän olisi pitänyt kykkiä loma kotona kun hän on töissä?
Aika uskomaton vaatimus nuorelta.
Meillä miehen kanssa loma eri aikaan. Mies kävi oman lomansa aikana lasten kanssa reissussa ja minä olin kotona.
Ja minäkään en loukkaantunut kun he menivät reissuun kun minä en päässyt. Joten aika kova vaatimus 19v tytöltä odottaa, että perhe ei lähde lomalle kun hän ei saa vapaata ja lomaa.
että saa hyvää palkkaa ja olisi saanut lähteä mukaan mutta tilanne on mikä on.
Ei sijaiset noin vaan saa palkatonta kesäaikaan kun ei saa vakituisetkaan.
Ja tyttö ei todellakaan ole muuttamassa pois kotoa.
tytöllä aiemmin suunnitelma lähteä mummon kanssa reissuun ja maksaa itse matkansa,mutta tämä reissu ei sitten toteutunut.
Tyttö itse sanoi että voi maksaa matkan itse ja jää kyllä kesätöistä vielä talveksi säästöön.
Matka on äkkilähtö ja todella edullinen.
Kyllä on kelvoton äiti.
Oisko fiksumpaa jos tyttö humputtelisi kaikki rahat karkkiin, vaatteisiin yms.
Läpsille pitäis kai kaikki tulla kuin manulle illallinen.
enkä minä osaa sanoa teitkö "oikein"/"väärin". Jos olisin tyttösi, varmasti kiukuttelisin minäkin. Minusta tyttösi kuulostaa todella kypsältä nuorelta naiselta, joka käy töissä ja säästää itse rahaa tulevia opintoja varten, itse olin aika lapsellinen 19-v, vaikka silloin muutinkin pois kotoa viettämään opiskelijaelämää. Kuitenkin, jos tyttösi käyttäytyy kuin aikuinen (käy vastuuntuntoisesti töissä), mielestäni viikon lomamatka perheen lapsena ei ollut häneltä ollenkaan kohtuuton toive. Tällä kertaa juttu meni nyt näin, mutta toivon, että tulevaisuudessa pystytte ehkä järjestämään yhteisen matkan ja vähän hemmottelemaan omaa tyttöänne, joka hän kuitenkin yhä on, vaikka kasvaakin isoksi...
Omat lapseni ainakin mieluummin vähän "hemmottelen piloille", kuin karaisen maailmaan... kyllä maailma karaisee muutenkin. Ja mitä tulee kaikkiin kommentteihin tyyliin työt ensin, yhteinen aika ja lomat vasta sitten...niin tietysti niinkin, mutta kyllä se yhteinen vapaa-aika läheisten kesken on arvokasta elämässä, ja huono työnantaja sellainen, joka ei sitä lainkaan ymmärrä eikä tule siinä vastaan. Joskus lomia on tietysti vaikea järjestää samaan aikaan, mutta kyllä se on ymmärrettävästi iso pettymys ihmiselle, joka rakastaa perhettään/ystäviään/puolisoaan...