Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko täällä on käsitelty saksalaisten röyhkeys? Todella törkeää ja sikamaista käytöstä.

Vierailija
14.07.2011 |

Omistajat ihmeissään: Saksalaisryhmä leiriytyi kesämökin pihaan

Poliisilla ei ollut resursseja häätää röyhkeitä vieraita pois.

16 hengen saksalaisryhmä leiriytyi kesämökin pihaan Leppävirran Suvasvedellä keskiviikkoiltana.

Ryhmä oli saapunut rantaan neljän kanoottimaisen veneen voimin iltakuuden aikaan. Ryhmässä oli myös kolme lasta.

Kesämökki sijaitsee saaressa ja sen omistaa iäkäs pariskunta, joka ei ollut tapahtumahetkellä mökillään. Ilmoituksen mökin valtaajista omistajille teki naapuri noin kello 18.30.

Omistajat soittivat välittömästi hätänumeroon saadakseen tunkeilijat häädettyä. Pohjois-Savon poliisista kuitenkin sanottiin, että resursseja saareen leiriytyneiden tunkeilijoiden häätämiseen ei ole.

- Valitettavan vähäisiä ovat nämä poliisien voimavarat, harmittelee Juhani Immonen.

Omistajien poistumiskehotuksista huolimatta vieraat eivät suostuneet poistumaan, vaan pystyttivät pihamaalle kolme telttaa.

- Isäni kehotti jo illalla ryhmää poistumaan, mutta tilanteessa saattoi olla kieliongelmia, kertoo mökin omistajien poika Juhani Immonen Iltalehdelle.

Hieno ranta

Hän ihmettelee syytä kutsumattomien vieraiden saapumiseen. Saksalaisryhmällä oli mukanaan ainakin yksi huonovointinen mies.

- Ryhmä sanoi, että tässä on hyvä hiekkaranta, johon pääsee veneillä. Tässä on pitkä laituri ja neljä rakennusta. He vain röyhkeästi tulivat. En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos ikääntyneet vanhempani olisivat olleet täällä, Immonen kertoo mökiltä.

Immonen itse saapui mökille tänä aamuna kahdeksan aikaan. Vieraat olivat tuolloin vielä paikalla. Immonen yritti kerätä heidän nimiään.

- Kolmelta henkilöltä sain nimet ylös, neljäs alkoi lämpenemään. He eivät mielestään olleet mitään väärää tehneet.

Tunkeilijat poistuivat tänä aamuna kymmenen aikaan, kun he olivat syöneet ja keränneet tavaransa.

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeudet loppuvat 150 m päässä pihasta

Hei, olipas hölmö ohje. Ei ole mitään tällaista lakia/sääntöä/ohjetta olemassa. Pihapiiriin ei saa luvatta/asiatta mennä, mutta miten se pihapiirin raja määritellään, on tulkinnan varaista monissa tapauksissa. Ei ole kuitenkaan mitään satunnaista 150m, 100m tai edes 50m rajaa, jota lähemmäs pihaa tai edes rakennuksia ei saisi mennä. Ihmisillä on eri kokoisia pihoja, jotkut selkeästi rajattu, jotkut ei. Monessa paikassa ei ole edes mahdollista pitää mitään 150m hajurakoa vaikka olisi naapurista kyse tai tietä pitkin kävelisi, eihän sille etäisyydelle edes ole näkyvyyttä monesti vaikka metsässä liikkuessa. Pihan rajalle saa siis tulla, siihen ei saa leiriytyä jos se on liian lähellä eikä saa käyttäytyä häiritsevästi. Myöskin jos törmää metsässä kesämökkiin jolla ei ole asukkaita, voi se kohteliaisuusetäisyyskin olla pienempi kuin jos siellä nurtsilla on asukkaat ottamassa aurinkoa. Kummassakaan tapauksessa ei saa oikaista pihan poikki, tosin pihalle saa mennä jos on asiaa.

Yksi selkeä juttu on, että pihapiirin aitaa ei saa ylittää luvatta, vaikka muualla sijaitsevia aitoja saa niitä vahingoittamatta ylitellä. Tavallisesti pihapiiri eroaa ympäristöstä sillä että se on hoidettua aluetta, istutuksia, pihakalusteita tai piharakennuksia jne.

Tässä saksalaisten tapauksessa toki on se rantautuminen saati sitten leiriytyminen ollut luvatonta ja selvästi kotirauhaa on rikottu.

Ja muuallakin esim. netissä olen nähnyt puhuttavan tuosta rajasta. Esimerkiksi tässä:

"Ihminenkin on ”rauhoitettu eläin”. Jokamiehenoikeudet eivät aseta mitään kiinteää metrimäärää, kuinka lähelle asutusta vieras voi tulla ja asettua leiriytymään. Pihapiirin rauhaa on kuitenkin kunnioitettava. Nyrkkisääntönä pidetään yleensä vähintään 150–200 metrin etäisyyttä lähimmästä pihapiiristä."

Ei ne jokamiehenoikeudet mihinkään lopu. On eri asia sanoa että leiriytyä ei yleensä pitäisi tuota lähemmäs pihapiiriä, ja sekin on todellakin tulkinnanvarainen juttu, ei siis löydy metrimäärää niistä jokamiehenoikeuksista eikä mistään laista. Ja mahdotonta olisikin sellaisen asettaminen. Kyllä siinä tontinkin reunalla saa liikkua ja vaikka poimia marjoja metsästä, vaikka niin lähelle ei kehtaisikaan leiriytyä. Kotirauhan suoja käsittää vain sen asukkaiden hallinnassa olevan piha-alueen, ei ympäröivää aluetta. ymparisto.fi voi olla parempi tietolähde.

Esim. tässä saksalaisten tapauksessa ei näyttäisi olevan muuta ongelmaaa, kuin että loukkasivat pihapiirin kotirauhan suojaa. Jos olisivat rantautuneet vaikka siellä saaren toisessa päässä, asia olisi ollut ihan ok.

Vierailija
82/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai netissä? Oikein kuuluisuuksia.

Mitä muuten joku huonokuntoinen papparainen tekee kanoottiretkellä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olipas hölmö ohje. Ei ole mitään tällaista lakia/sääntöä/ohjetta olemassa. Pihapiiriin ei saa luvatta/asiatta mennä, mutta miten se pihapiirin raja määritellään, on tulkinnan varaista monissa tapauksissa. Ei ole kuitenkaan mitään satunnaista 150m, 100m tai edes 50m rajaa, jota lähemmäs pihaa tai edes rakennuksia ei saisi mennä. Ihmisillä on eri kokoisia pihoja, jotkut selkeästi rajattu, jotkut ei. Monessa paikassa ei ole edes mahdollista pitää mitään 150m hajurakoa vaikka olisi naapurista kyse tai tietä pitkin kävelisi, eihän sille etäisyydelle edes ole näkyvyyttä monesti vaikka metsässä liikkuessa. Pihan rajalle saa siis tulla, siihen ei saa leiriytyä jos se on liian lähellä eikä saa käyttäytyä häiritsevästi. Myöskin jos törmää metsässä kesämökkiin jolla ei ole asukkaita, voi se kohteliaisuusetäisyyskin olla pienempi kuin jos siellä nurtsilla on asukkaat ottamassa aurinkoa. Kummassakaan tapauksessa ei saa oikaista pihan poikki, tosin pihalle saa mennä jos on asiaa. Yksi selkeä juttu on, että pihapiirin aitaa ei saa ylittää luvatta, vaikka muualla sijaitsevia aitoja saa niitä vahingoittamatta ylitellä. Tavallisesti pihapiiri eroaa ympäristöstä sillä että se on hoidettua aluetta, istutuksia, pihakalusteita tai piharakennuksia jne. Tässä saksalaisten tapauksessa toki on se rantautuminen saati sitten leiriytyminen ollut luvatonta ja selvästi kotirauhaa on rikottu.

Ja muuallakin esim. netissä olen nähnyt puhuttavan tuosta rajasta. Esimerkiksi tässä: "Ihminenkin on ”rauhoitettu eläin”. Jokamiehenoikeudet eivät aseta mitään kiinteää metrimäärää, kuinka lähelle asutusta vieras voi tulla ja asettua leiriytymään. Pihapiirin rauhaa on kuitenkin kunnioitettava. Nyrkkisääntönä pidetään yleensä vähintään 150–200 metrin etäisyyttä lähimmästä pihapiiristä."

Ei ne jokamiehenoikeudet mihinkään lopu. On eri asia sanoa että leiriytyä ei yleensä pitäisi tuota lähemmäs pihapiiriä, ja sekin on todellakin tulkinnanvarainen juttu, ei siis löydy metrimäärää niistä jokamiehenoikeuksista eikä mistään laista. Ja mahdotonta olisikin sellaisen asettaminen. Kyllä siinä tontinkin reunalla saa liikkua ja vaikka poimia marjoja metsästä, vaikka niin lähelle ei kehtaisikaan leiriytyä. Kotirauhan suoja käsittää vain sen asukkaiden hallinnassa olevan piha-alueen, ei ympäröivää aluetta. ymparisto.fi voi olla parempi tietolähde. Esim. tässä saksalaisten tapauksessa ei näyttäisi olevan muuta ongelmaaa, kuin että loukkasivat pihapiirin kotirauhan suojaa. Jos olisivat rantautuneet vaikka siellä saaren toisessa päässä, asia olisi ollut ihan ok.

niitä ei ole koskaan kirjattu lakiin vaan ovat monen eri lain sisällä. Siksi tontilta ja jopa sen rajalta on poistuttava, kun omistaja käskee lähtemään, vaikka sieltä ei edes näkyisi mökille. Ei ole olemassa mitään sääntöä siitä, minne kotirauha ulottuu ja maanomistajat olisivat hyvin innokkaita saamaan asiasta korkeimman oikeuden päätöksen.

Vierailija
84/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että yhtä on osunut. Poliisi olisi ollut paikalla hyvin nopeasti.

Vierailija
85/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väärintekijöiden puolustelijat. Vaikka suurin osa ihmisistä tajuaisi että joku on oikeassa ja tullut väärinkohdelluksi, niin aina kommentoijiksi löytyy näitä ymmärtäjiä, jotka kyseenalaistavat koko valituksen aiheen. Ja heitä ei muka itseään haittaisi ollenkaan jos omalle kohdalle sattuisi sama juttu... :D juu ei varmaan :D

Vierailija
86/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väärintekijöiden puolustelijat. Vaikka suurin osa ihmisistä tajuaisi että joku on oikeassa ja tullut väärinkohdelluksi, niin aina kommentoijiksi löytyy näitä ymmärtäjiä, jotka kyseenalaistavat koko valituksen aiheen. Ja heitä ei muka itseään haittaisi ollenkaan jos omalle kohdalle sattuisi sama juttu... :D juu ei varmaan :D

Juu, ei todellakaan haittaisi. Olen elänyt puolet elämästäni maaseudulla ja todellakaan ei ollut harvinaista että porukkaa tuli mökille joskus paljon enemmän kuin olisi enshätään ajatellut. Yhdellä naapurilla oli hauska tapa kokeilla aina perjantaiyönä baarista tullessaan olisiko meidän takaovi auki ja useamman kerran tuli keskellä yötä omin luvin sisälle ennen kuin äitini kyllästyi ja alkoi pitää ovia lukossa. Toinen naapuri taas säännöllisesti sammui tontinrajalle eikä kellekään tullut kyllä mieleen huudella jokamiehenoikeuksien loppumisesta pihapiirin reunalle.

Vierailija
87/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäläissotilaiden siittämiä saksalaisia...

Vierailija
88/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, kyllä muakin hävettää tällanen junttimainen suomalaisten käytös...

itselläni sattui kerran hauskasti niin, että kun olin töistä menossa kotiin illalla niin kaksi saksalaista moottoripyöräilijää pysähtyi kysymään tietä satamaan ja johonkin hotelliin. Osasimpa onneksi sen verran saksaa, että sanoin, että ei teidän mihinkään hotelliin kannata mennä vaan tulette meille yöksi ja siitä sitten aamulla helposti ajelette satamaan.

ja oli muuten hauska ilta meillä yhdessä, juteltiin kaikenlaista ja syötiin iltapalaa. Tekisimpä kyllä saman toistekkin jos vaan sattuisi joku apua tarvitseva turisti kohdalle.

eli löysätkää suomalaiset sitä pipoanne...

Vierailija
89/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan siellä Heinävedellä

Vierailija
90/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne jokamiehenoikeudet mihinkään lopu. On eri asia sanoa että leiriytyä ei yleensä pitäisi tuota lähemmäs pihapiiriä, ja sekin on todellakin tulkinnanvarainen juttu, ei siis löydy metrimäärää niistä jokamiehenoikeuksista eikä mistään laista. Ja mahdotonta olisikin sellaisen asettaminen. Kyllä siinä tontinkin reunalla saa liikkua ja vaikka poimia marjoja metsästä, vaikka niin lähelle ei kehtaisikaan leiriytyä. Kotirauhan suoja käsittää vain sen asukkaiden hallinnassa olevan piha-alueen, ei ympäröivää aluetta. ymparisto.fi voi olla parempi tietolähde. Esim. tässä saksalaisten tapauksessa ei näyttäisi olevan muuta ongelmaaa, kuin että loukkasivat pihapiirin kotirauhan suojaa. Jos olisivat rantautuneet vaikka siellä saaren toisessa päässä, asia olisi ollut ihan ok.

niitä ei ole koskaan kirjattu lakiin vaan ovat monen eri lain sisällä. Siksi tontilta ja jopa sen rajalta on poistuttava, kun omistaja käskee lähtemään, vaikka sieltä ei edes näkyisi mökille. Ei ole olemassa mitään sääntöä siitä, minne kotirauha ulottuu ja maanomistajat olisivat hyvin innokkaita saamaan asiasta korkeimman oikeuden päätöksen.

mitään koska ei ollut edes paikalla, räyhähenkinä oli naapuri ja naapurin paikalle hälyttämä omistajan poika. Ei silti, omistajan poika varmaan suojeli tulevaa perintöään leijonan lailla :D

Vierailija
91/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olipas hölmö ohje. Ei ole mitään tällaista lakia/sääntöä/ohjetta olemassa. Pihapiiriin ei saa luvatta/asiatta mennä, mutta miten se pihapiirin raja määritellään, on tulkinnan varaista monissa tapauksissa. Ei ole kuitenkaan mitään satunnaista 150m, 100m tai edes 50m rajaa, jota lähemmäs pihaa tai edes rakennuksia ei saisi mennä. Ihmisillä on eri kokoisia pihoja, jotkut selkeästi rajattu, jotkut ei. Monessa paikassa ei ole edes mahdollista pitää mitään 150m hajurakoa vaikka olisi naapurista kyse tai tietä pitkin kävelisi, eihän sille etäisyydelle edes ole näkyvyyttä monesti vaikka metsässä liikkuessa. Pihan rajalle saa siis tulla, siihen ei saa leiriytyä jos se on liian lähellä eikä saa käyttäytyä häiritsevästi. Myöskin jos törmää metsässä kesämökkiin jolla ei ole asukkaita, voi se kohteliaisuusetäisyyskin olla pienempi kuin jos siellä nurtsilla on asukkaat ottamassa aurinkoa. Kummassakaan tapauksessa ei saa oikaista pihan poikki, tosin pihalle saa mennä jos on asiaa. Yksi selkeä juttu on, että pihapiirin aitaa ei saa ylittää luvatta, vaikka muualla sijaitsevia aitoja saa niitä vahingoittamatta ylitellä. Tavallisesti pihapiiri eroaa ympäristöstä sillä että se on hoidettua aluetta, istutuksia, pihakalusteita tai piharakennuksia jne. Tässä saksalaisten tapauksessa toki on se rantautuminen saati sitten leiriytyminen ollut luvatonta ja selvästi kotirauhaa on rikottu.

Ja muuallakin esim. netissä olen nähnyt puhuttavan tuosta rajasta. Esimerkiksi tässä: "Ihminenkin on ”rauhoitettu eläin”. Jokamiehenoikeudet eivät aseta mitään kiinteää metrimäärää, kuinka lähelle asutusta vieras voi tulla ja asettua leiriytymään. Pihapiirin rauhaa on kuitenkin kunnioitettava. Nyrkkisääntönä pidetään yleensä vähintään 150–200 metrin etäisyyttä lähimmästä pihapiiristä."

Juridisesti ei ole jokamiehenoikeuksia eli niitä ei ole koskaan kirjattu lakiin vaan ovat monen eri lain sisällä. Siksi tontilta ja jopa sen rajalta on poistuttava, kun omistaja käskee lähtemään, vaikka sieltä ei edes näkyisi mökille. Ei ole olemassa mitään sääntöä siitä, minne kotirauha ulottuu ja maanomistajat olisivat hyvin innokkaita saamaan asiasta korkeimman oikeuden päätöksen.

Kyllä, siis ei ole mitään jokamiehenoikeuslakia, vaan ne on kokoelma eri lakien sisällöistä ja mukana on myös "maan tapaa". Liikkumista ei saa rajoittaa muut kuin viranomaiset, joten jos tulee ongelma kulkijoiden kanssa tai joku häiriköi, tulee kutsua poliisi paikalle. Kuten tässä saksalaistapauksessa nähtiin, aina niitä poliiseja ei riitä joka pikkuasiaa selvittämään sillä hetkellä. Maanomistajat epäilemättä usein toivoisivat milloin mitäkin, ja varmaan on tilanteita joissa oikeasti jokamiehenoikeuksien varjolla tai niitä rikkoen tehdään vahinkoa, mutta se "maan tapa" mielestäni velvoittaa myös maanomistajia. Suomessa ei ole mahdollista yksityiskäyttöön aidata pihapiiriä suurempia alueita tai muuten kieltää kulkemista omilla mailla. Minusta oikeus kulkea maassa vapaasti on hieno asia, kunhan kaikki tuntisivat vastuunsa myös.

Vierailija
92/162 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän puuseen laatikko olisi tuolla porukalla jo varmaan täyttynyt kokonaan. Iljettävää tyhjentää ventovieraiden sontaa ja vielä mahatautisen omaan kompostiin. Yök.

Poliisille pitäisi laittaa rangaistus väärin toiminnasta.

Eikä jutussa sanottu, että heikkokuntoisella olis ollut ripuli. Ehkä se oli vaan auringonpistos tai muu uupuminen. Vanha setä kyseessä.

Mikään ei ole armottomampi kuin toisen mökkiä ulkomaalaisilta puolustava palsta mamma.

Vierailija
93/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://uutisvirta.fi/uutiset/2728583-saksalaisveneilijat-pahoittelevat-…

Taitaa nyt mennä seuran piha ja toisten kotipiha käsitteinä aivan sekaisin?

He tiesivät tekevänsä väärin, koska laki on tässä asiassa saksassa vieläkin kovempi kuin suomessa.

Minä en kyllä halua yöpyä missään kusisessa soutuseuran tiloissa, jos olen käymässä saksassa. Olipa hauska vitsi.

Vierailija
94/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit itse joskus matkustellut niin tietäisit, että maailma toimii ihan kivasti jos osaa antaa ja ottaa.

Mä oon esim. saksassa päätynyt väärällä lipulla väärään junaan. Konduktoori oli jo heittämässä mua ulos kun vastapäätäni istunut mummo nousi ylös ja maksoi lippuni.

Olen monesti myös saanut ihmisiltä joilla ei oikeasti olisi varaa antaa yhtään mitään, ruokaa, koska minulla ei ole ollut.

Kyllä mä antaisin jonkun majoittua mökkipihaani varsinkin jos seurueessa on lapsia ja vanhuksia ja yksi vanhuksista saanut auringon pistoksen.

Kyllä omastaan voi aina joskus jakaa. Ja jos jakaa, niin yleensä sen saa monin kertaisena takaisin.

Tiedä vaikka minkälaisessa ihanassa paikassa tuokin joukkio asuu ja majoittaisi vastapalveluksi minut siellä jos tarvisi.

Kyllä täytyy ihmisellä olla ikävä elämä jos ei voi mistään omastaan koskaan antaa kenellekään mitään. Noh ei se mua haittaa. Sellainen ihminen ei yleensä myös saakaan mitään :)

Vierailija
95/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt saa taas hävetä suomalaisten puolesta ihan kympillä! :O Herranjumala!

Täälä on väläytelty jo kirveitä, aseita ja dopermanneja.

Missä ihmisten arviointi kyky nykyään on?

Ihan käsittämätöntä tyhmyyttä! Ei hyvää päivää.

Vierailija
96/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni sattui kerran hauskasti niin, että kun olin töistä menossa kotiin illalla niin kaksi saksalaista moottoripyöräilijää pysähtyi kysymään tietä satamaan ja johonkin hotelliin. Osasimpa onneksi sen verran saksaa, että sanoin, että ei teidän mihinkään hotelliin kannata mennä vaan tulette meille yöksi ja siitä sitten aamulla helposti ajelette satamaan.

ja oli muuten hauska ilta meillä yhdessä, juteltiin kaikenlaista ja syötiin iltapalaa. Tekisimpä kyllä saman toistekkin jos vaan sattuisi joku apua tarvitseva turisti kohdalle.

tai sitten olet porvoo.

Ja et tietenkään ole ikinä lukenut uutisia kuinka juuri tällaiset hannu-hanhet joutuvat raiskatuksi ja ryöstetyksi, kun halusivat vain auttaa?

Way to go..

Vierailija
97/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit itse joskus matkustellut niin tietäisit, että maailma toimii ihan kivasti jos osaa antaa ja ottaa.

Mä oon esim. saksassa päätynyt väärällä lipulla väärään junaan. Konduktoori oli jo heittämässä mua ulos kun vastapäätäni istunut mummo nousi ylös ja maksoi lippuni.

Olen monesti myös saanut ihmisiltä joilla ei oikeasti olisi varaa antaa yhtään mitään, ruokaa, koska minulla ei ole ollut.

Kyllä mä antaisin jonkun majoittua mökkipihaani varsinkin jos seurueessa on lapsia ja vanhuksia ja yksi vanhuksista saanut auringon pistoksen.

Kyllä omastaan voi aina joskus jakaa. Ja jos jakaa, niin yleensä sen saa monin kertaisena takaisin.

Tiedä vaikka minkälaisessa ihanassa paikassa tuokin joukkio asuu ja majoittaisi vastapalveluksi minut siellä jos tarvisi.

Kyllä täytyy ihmisellä olla ikävä elämä jos ei voi mistään omastaan koskaan antaa kenellekään mitään. Noh ei se mua haittaa. Sellainen ihminen ei yleensä myös saakaan mitään :)

kuin joutua siihen pakotetusti.

Täällä on ollut hienoja esimerkkejä ystävällisestä avusta, mitä on tarjottu ulkomaalaisille. Mutta avuntarjoajat ovat tehneet sen vapaaehtoisesti, oman valintansa mukaan. Olisi ollut hiukan eri asia, jos olisit jo käynyt mummon lompakolla ja mummo sitten päättäisi antaa asian olla.

Tuossa mökkisaaren valtauksessakin tilanne olisi ollut aivan eri, jos omistaja olisi heti saanut tiedon seurueen aikeista ja olisi voinut itse päättää, miten tilanne etenee. On hiukan eri asia joutua sen tilanteen eteen, että saari on vallattu, pyykit ripustettu, pöydät, tuolit ja teltat kasattu ja ruoka tulella. Ei siinä ollut mitään valintaa vaan pakkotilanne. Siksi voidaan sanoa, että saksalaiset käyttäytyivät röyhkeästi ja väärin. Siksi voidaan sanoa, että kyseessä on kotirauhan rikkominen. Siksi sitä asiaa päivitellään lehtien palstoilla.

Vieraanvaraisuus on kiva juttu, kun se on vapaaehtoista. Mutta ei se junassa ollut mummo tosiaan olisi hymyillyt, jos olisit itse napannut ne rahat hänen lompakostaan.

Vierailija
98/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten olet porvoo.

Ja et tietenkään ole ikinä lukenut uutisia kuinka juuri tällaiset hannu-hanhet joutuvat raiskatuksi ja ryöstetyksi, kun halusivat vain auttaa?

Way to go..

Suurin osa maailman ihmisistä kun on ihan mukavia ja tavallisia. Kyllä täytyy olla todella paska tuuri, jos tapaa jatkuvasti vain huonoja ihmisiä :)

Vai onkohan silloin omassa arviointikyvyssä vain jotain vikaa?

Näetkö sä kaikki ihmiset pahoina? Uhkana? Silloin kannattaisi miettiä, et onko sulla joku mt-ongelma.

Vierailija
99/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin joutua siihen pakotetusti.

Täällä on ollut hienoja esimerkkejä ystävällisestä avusta, mitä on tarjottu ulkomaalaisille. Mutta avuntarjoajat ovat tehneet sen vapaaehtoisesti, oman valintansa mukaan. Olisi ollut hiukan eri asia, jos olisit jo käynyt mummon lompakolla ja mummo sitten päättäisi antaa asian olla.

Tuossa mökkisaaren valtauksessakin tilanne olisi ollut aivan eri, jos omistaja olisi heti saanut tiedon seurueen aikeista ja olisi voinut itse päättää, miten tilanne etenee. On hiukan eri asia joutua sen tilanteen eteen, että saari on vallattu, pyykit ripustettu, pöydät, tuolit ja teltat kasattu ja ruoka tulella. Ei siinä ollut mitään valintaa vaan pakkotilanne. Siksi voidaan sanoa, että saksalaiset käyttäytyivät röyhkeästi ja väärin. Siksi voidaan sanoa, että kyseessä on kotirauhan rikkominen. Siksi sitä asiaa päivitellään lehtien palstoilla.

Vieraanvaraisuus on kiva juttu, kun se on vapaaehtoista. Mutta ei se junassa ollut mummo tosiaan olisi hymyillyt, jos olisit itse napannut ne rahat hänen lompakostaan.

Vanhus oli saanut auringon pistoksen. Mukana siistin näköisiä naisia ja lapsia.

Haloo!

Vierailija
100/162 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, kyllä muakin hävettää tällanen junttimainen suomalaisten käytös... itselläni sattui kerran hauskasti niin, että kun olin töistä menossa kotiin illalla niin kaksi saksalaista moottoripyöräilijää pysähtyi kysymään tietä satamaan ja johonkin hotelliin. Osasimpa onneksi sen verran saksaa, että sanoin, että ei teidän mihinkään hotelliin kannata mennä vaan tulette meille yöksi ja siitä sitten aamulla helposti ajelette satamaan. ja oli muuten hauska ilta meillä yhdessä, juteltiin kaikenlaista ja syötiin iltapalaa. Tekisimpä kyllä saman toistekkin jos vaan sattuisi joku apua tarvitseva turisti kohdalle. eli löysätkää suomalaiset sitä pipoanne...

tai sitten olet porvoo. Ja et tietenkään ole ikinä lukenut uutisia kuinka juuri tällaiset hannu-hanhet joutuvat raiskatuksi ja ryöstetyksi, kun halusivat vain auttaa? Way to go..

no en ole porvoosta vaan ihan helsigistä :). Ja ei , en jaksa nähdä jokaisessa vastaantulijassa raiskaajaa tai pahoinpitelijää.

muistuupa mieleeni vielä sellainenkin että kun siskoni nuorena reilasi euroopassa ja eivät Lontoossa mahtuneet hostelliin (eikä varaa hotelliin ollut) ja yöllä olivat asemalla niin tulipa heidän luokseen tummaihoinen aseman työntekijä ja sanoi, että voivat mennä yöksi hänen kotiinsa.Aamulla tämä mies oli sitten heille aamupalat laittanut (oli itse ollut yön töissä).

eli kyllä uskon edelleen että hyviä ja pyytettömiä ihmisiä on paljonkin olemassa. Harmi vaan että ne eivät päädy uutisiin ja lehtien palstoille, toisin kun ne ikävät tapaukset.

oletko koskaan laskenut montako hyvää uutista lukemistasi lehdistä löytyy??? lehtien perusteella tunnut maailmankuvasi rakentavan..surullista kyllä...silloin maailma vaikuttaa sinulle kyllä kaikkea muuta kuin mukavalta paikalta elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi