Joko täällä on käsitelty saksalaisten röyhkeys? Todella törkeää ja sikamaista käytöstä.
Omistajat ihmeissään: Saksalaisryhmä leiriytyi kesämökin pihaan
Poliisilla ei ollut resursseja häätää röyhkeitä vieraita pois.
16 hengen saksalaisryhmä leiriytyi kesämökin pihaan Leppävirran Suvasvedellä keskiviikkoiltana.
Ryhmä oli saapunut rantaan neljän kanoottimaisen veneen voimin iltakuuden aikaan. Ryhmässä oli myös kolme lasta.
Kesämökki sijaitsee saaressa ja sen omistaa iäkäs pariskunta, joka ei ollut tapahtumahetkellä mökillään. Ilmoituksen mökin valtaajista omistajille teki naapuri noin kello 18.30.
Omistajat soittivat välittömästi hätänumeroon saadakseen tunkeilijat häädettyä. Pohjois-Savon poliisista kuitenkin sanottiin, että resursseja saareen leiriytyneiden tunkeilijoiden häätämiseen ei ole.
- Valitettavan vähäisiä ovat nämä poliisien voimavarat, harmittelee Juhani Immonen.
Omistajien poistumiskehotuksista huolimatta vieraat eivät suostuneet poistumaan, vaan pystyttivät pihamaalle kolme telttaa.
- Isäni kehotti jo illalla ryhmää poistumaan, mutta tilanteessa saattoi olla kieliongelmia, kertoo mökin omistajien poika Juhani Immonen Iltalehdelle.
Hieno ranta
Hän ihmettelee syytä kutsumattomien vieraiden saapumiseen. Saksalaisryhmällä oli mukanaan ainakin yksi huonovointinen mies.
- Ryhmä sanoi, että tässä on hyvä hiekkaranta, johon pääsee veneillä. Tässä on pitkä laituri ja neljä rakennusta. He vain röyhkeästi tulivat. En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos ikääntyneet vanhempani olisivat olleet täällä, Immonen kertoo mökiltä.
Immonen itse saapui mökille tänä aamuna kahdeksan aikaan. Vieraat olivat tuolloin vielä paikalla. Immonen yritti kerätä heidän nimiään.
- Kolmelta henkilöltä sain nimet ylös, neljäs alkoi lämpenemään. He eivät mielestään olleet mitään väärää tehneet.
Tunkeilijat poistuivat tänä aamuna kymmenen aikaan, kun he olivat syöneet ja keränneet tavaransa.
Kommentit (162)
Kyllä noi ois saanu muutaman yön mun pihalla yöpyä. naisia, lapsia ja vanhuksiahan tuossa näytti vaan olevan. Lisäksi näyttivät ihan fiksuilta ja siisteiltä.
En ois ajannut pois.Eri asia jos joku moottoripyöräjengi haluis majoittua.
Jos näille ulkomaalaisille annetaan periksi tässä asiassa, niin ensivuonna ne moottoripyöräjengiläsietkin tulevat 'ilmaiseksi' tänne leiriytymään ihan kenen tahansa mökkeilijän pihaan.
Kotirauhaa on kunnioitettava, väärin nuo tekivät mielestäni.
Väärin tekivät, mutta ei noi ois mun pihalla haitannut yhtään mitään.
Kyllä pitää ihmisellä olla pieni maailma, jos kaikki pitää nähdä uhkana.
Oisivat saaneet lainata mun autooki. Jos olisivat itse maksaneet bensat tietty.
Sen verran paljon mä olen maailmalla tavannut ystävällisiä ja pyyteettömiä ihmisiä, et ei mua ois noin vaarattoman näköiset ihmiset hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.
en laskisi ketään leiriytymään. Olivat sitten suomalaisia, ulkomaalaisia, lapsia, vanhuksia, vammaisia, tai muita. Minun pihalleni ei olisi mitään asiaa ja dobermannit hoitaisivat hätyyttelyn. Suomessa on metsää riittävästi missä voisivat leiriytyä.
en laskisi ketään leiriytymään. Olivat sitten suomalaisia, ulkomaalaisia, lapsia, vanhuksia, vammaisia, tai muita. Minun pihalleni ei olisi mitään asiaa ja dobermannit hoitaisivat hätyyttelyn. Suomessa on metsää riittävästi missä voisivat leiriytyä.
Onko sulla koskaan hauskaa? Tykkääkö ihmiset susta ollenkaan?
loisten hyysäämistä niin ei onneksi.
Kyllä noi ois saanu muutaman yön mun pihalla yöpyä. naisia, lapsia ja vanhuksiahan tuossa näytti vaan olevan. Lisäksi näyttivät ihan fiksuilta ja siisteiltä.
En ois ajannut pois.Eri asia jos joku moottoripyöräjengi haluis majoittua.
Jos näille ulkomaalaisille annetaan periksi tässä asiassa, niin ensivuonna ne moottoripyöräjengiläsietkin tulevat 'ilmaiseksi' tänne leiriytymään ihan kenen tahansa mökkeilijän pihaan.
Väärin tekivät, mutta ei noi ois mun pihalla haitannut yhtään mitään.
Kyllä pitää ihmisellä olla pieni maailma, jos kaikki pitää nähdä uhkana.
Oisivat saaneet lainata mun autooki. Jos olisivat itse maksaneet bensat tietty.
Sen verran paljon mä olen maailmalla tavannut ystävällisiä ja pyyteettömiä ihmisiä, et ei mua ois noin vaarattoman näköiset ihmiset hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.
Laitappa kunnon ilmoitus pihallesi, saa yöpyä ilmaiseksi.
Eipä näillä vuokramökeillä suomessa sitten taidetakaan tehdä yhtään mitään, kun kerran kaikki on avointa ja ilmaista - VAIN suomessa.
alkaa vaan laittaa ruokaa grillijuhlia varten...Hopi hopi. Täältä olisi tulossa sellanen 20 hengen ryhmä 2 yöksi. Ehkä jäämme pidemmäksikin aikaa kuka tietää? Ja niin, poliisille on sitten ihan turha soittaa meidän häätämiseksemme, heillä on varmasti tärkeämpääkin tekemistä!
alkaa vaan laittaa ruokaa grillijuhlia varten...Hopi hopi. Täältä olisi tulossa sellanen 20 hengen ryhmä 2 yöksi. Ehkä jäämme pidemmäksikin aikaa kuka tietää? Ja niin, poliisille on sitten ihan turha soittaa meidän häätämiseksemme, heillä on varmasti tärkeämpääkin tekemistä!
Onneksi lähin polisi asuu aidan takana ;)
tuo poliisien haukkuja.
Mitä puoluetta äänestit muuten? Oliko niit pulueita, jotka haluasi vähentää poliisien määrää ja lisätä vartijoiden oikeuksia?
Mitä haittaa tuosta leiriytymisestä saarella oli?
tuo poliisien haukkuja.
Mitä puoluetta äänestit muuten? Oliko niit pulueita, jotka haluasi vähentää poliisien määrää ja lisätä vartijoiden oikeuksia?
Mitä haittaa tuosta leiriytymisestä saarella oli?
maailmanomistajille että Suomessa ei niin vaan lampsita toisten tonteille. Oma piha on oma piha, kotirauha on tärkeä. Oletko tästä jotenkin eri mieltä? Jos sinä haluat asua kommuunissa se ei tarkoita että kaikkien pitäisi.
Oma piha on toki tärkeä, mutta jos siellä ei ole kotona ketään niin eipä se haittaa. Tontilla ja saaressa saa lompsia.
Suomessa ei ole mahdollista yksityiskäyttöön aidata pihapiiriä suurempia alueita tai muuten kieltää kulkemista omilla mailla. Minusta oikeus kulkea maassa vapaasti on hieno asia, kunhan kaikki tuntisivat vastuunsa myös.
jotka aitaavat kaikki peltonsa ja metsänsä? Maanomistajat hoitavat oman osansa tuosta vastuusta erittäin kiitettävästi.
Oma piha on toki tärkeä, mutta jos siellä ei ole kotona ketään niin eipä se haittaa. Tontilla ja saaressa saa lompsia.
Sinun mielestäsi siis todellakin kuka vaan saa oleilla pihallasi jos sinä et ole kotona? Murtovarkaatkin ihan rauhassa tiirikoida? Huh, huh. Taidat olla kommunisti.
teidän autoanne pariksi viikoksi, sopiihan se? Ethän sinä oikeasti omista mitään kaikki on yhteistä ja jaettavissa.
Poliisilla on käytettävissään juuri se määrä rahaa, jonka poliitikot sille ohjaavat.
Poliisiylijohtaja Mikko Paatero on huolissaan poliisin tulevaisuudesta. Jos poliisin määrärahat eivät nouse, se joutuu vähentämään työntekijöitään rajusti.
– Kun mennään vuoteen 2012 ja siitä eteenpäin eikä kehystaso nouse, mennään selvästi alaspäin. Käytännössä se tarkoittaa useiden satojen vähennystä lähivuosina.
Jo tänä vuonna poliisilta vähenee Paateron arvion mukaan 200-250 poliisia verrattuna viime vuoteen.
– Tällä vähennyksellä me palaamme vuoden 2008 tasolle.
– Nyt olevilla kehyksillä poliisi heikkenee. Seuraavat vuodet tulevat olemaan erittäin haasteellisia, hän sanoo.
Jokamiehenoikeudet loppuvat 150 m päässä pihasta
Hei, olipas hölmö ohje. Ei ole mitään tällaista lakia/sääntöä/ohjetta olemassa. Pihapiiriin ei saa luvatta/asiatta mennä, mutta miten se pihapiirin raja määritellään, on tulkinnan varaista monissa tapauksissa. Ei ole kuitenkaan mitään satunnaista 150m, 100m tai edes 50m rajaa, jota lähemmäs pihaa tai edes rakennuksia ei saisi mennä. Ihmisillä on eri kokoisia pihoja, jotkut selkeästi rajattu, jotkut ei. Monessa paikassa ei ole edes mahdollista pitää mitään 150m hajurakoa vaikka olisi naapurista kyse tai tietä pitkin kävelisi, eihän sille etäisyydelle edes ole näkyvyyttä monesti vaikka metsässä liikkuessa. Pihan rajalle saa siis tulla, siihen ei saa leiriytyä jos se on liian lähellä eikä saa käyttäytyä häiritsevästi. Myöskin jos törmää metsässä kesämökkiin jolla ei ole asukkaita, voi se kohteliaisuusetäisyyskin olla pienempi kuin jos siellä nurtsilla on asukkaat ottamassa aurinkoa. Kummassakaan tapauksessa ei saa oikaista pihan poikki, tosin pihalle saa mennä jos on asiaa. Yksi selkeä juttu on, että pihapiirin aitaa ei saa ylittää luvatta, vaikka muualla sijaitsevia aitoja saa niitä vahingoittamatta ylitellä. Tavallisesti pihapiiri eroaa ympäristöstä sillä että se on hoidettua aluetta, istutuksia, pihakalusteita tai piharakennuksia jne. Tässä saksalaisten tapauksessa toki on se rantautuminen saati sitten leiriytyminen ollut luvatonta ja selvästi kotirauhaa on rikottu.
Ja muuallakin esim. netissä olen nähnyt puhuttavan tuosta rajasta. Esimerkiksi tässä: "Ihminenkin on ”rauhoitettu eläin”. Jokamiehenoikeudet eivät aseta mitään kiinteää metrimäärää, kuinka lähelle asutusta vieras voi tulla ja asettua leiriytymään. Pihapiirin rauhaa on kuitenkin kunnioitettava. Nyrkkisääntönä pidetään yleensä vähintään 150–200 metrin etäisyyttä lähimmästä pihapiiristä."
Ei ne jokamiehenoikeudet mihinkään lopu. On eri asia sanoa että leiriytyä ei yleensä pitäisi tuota lähemmäs pihapiiriä, ja sekin on todellakin tulkinnanvarainen juttu, ei siis löydy metrimäärää niistä jokamiehenoikeuksista eikä mistään laista. Ja mahdotonta olisikin sellaisen asettaminen. Kyllä siinä tontinkin reunalla saa liikkua ja vaikka poimia marjoja metsästä, vaikka niin lähelle ei kehtaisikaan leiriytyä. Kotirauhan suoja käsittää vain sen asukkaiden hallinnassa olevan piha-alueen, ei ympäröivää aluetta. ymparisto.fi voi olla parempi tietolähde. Esim. tässä saksalaisten tapauksessa ei näyttäisi olevan muuta ongelmaaa, kuin että loukkasivat pihapiirin kotirauhan suojaa. Jos olisivat rantautuneet vaikka siellä saaren toisessa päässä, asia olisi ollut ihan ok.
Juridisesti ei ole jokamiehenoikeuksia eli niitä ei ole koskaan kirjattu lakiin vaan ovat monen eri lain sisällä. Siksi tontilta ja jopa sen rajalta on poistuttava, kun omistaja käskee lähtemään, vaikka sieltä ei edes näkyisi mökille. Ei ole olemassa mitään sääntöä siitä, minne kotirauha ulottuu ja maanomistajat olisivat hyvin innokkaita saamaan asiasta korkeimman oikeuden päätöksen.
Kyllä, siis ei ole mitään jokamiehenoikeuslakia, vaan ne on kokoelma eri lakien sisällöistä ja mukana on myös "maan tapaa". Liikkumista ei saa rajoittaa muut kuin viranomaiset, joten jos tulee ongelma kulkijoiden kanssa tai joku häiriköi, tulee kutsua poliisi paikalle. Kuten tässä saksalaistapauksessa nähtiin, aina niitä poliiseja ei riitä joka pikkuasiaa selvittämään sillä hetkellä. Maanomistajat epäilemättä usein toivoisivat milloin mitäkin, ja varmaan on tilanteita joissa oikeasti jokamiehenoikeuksien varjolla tai niitä rikkoen tehdään vahinkoa, mutta se "maan tapa" mielestäni velvoittaa myös maanomistajia. Suomessa ei ole mahdollista yksityiskäyttöön aidata pihapiiriä suurempia alueita tai muuten kieltää kulkemista omilla mailla. Minusta oikeus kulkea maassa vapaasti on hieno asia, kunhan kaikki tuntisivat vastuunsa myös.
ei puolustuksella ole mitään, mihin puolustuksensa perustaa. Myös maanomistaja saa rajoittaa liikkumista, koska kenenkään ei tarvitse hyväksyä vieraita ihmisiä pihassaan. Lain mukaan pitää poistua, kun maanomistaja vaatii.Suomessa saa yksityiskäyttöön aidata vaikka satoja hehtaareja, ja on aidattukin. En kekota menemään esim. biisoneille aidatulle alueelle, vaikka miten jokamiehenoikeuteen vetoaisit sinne mennessäsi.
Saksalaiset tekivät maanomistajille palveluksen eli koska poliisi ei tullut pyynnöstä paikalle, joudutaan oikeuslaitoksessa miettimään, millä tavalla omaa pihapiiriään saa puolustaa seuraavassa vastaavassa tapauksessa. Esimerkiksi metsästysseurat olisivat hyvä vaihtoehto maaseudun lainvalvontaan.
Hyvä vaihtoehto, no joo... Voihan se olla, että ei tarvitse mitään miettiä, todetaan vaan että kotirauhan suojaa rikkoneille sakot vahingonteon mukaan. Poliisien toiminta ehkä tutkitaan, olisiko ollut syytä mennä paikan päälle.
Suomessa saa aidata vaikka satoja hehtaareita, mutta riippuu syystä miten paljon sitä aitaa täytyy jokamiehenoikeudella liikkujien (kävelijöiden, hiihtäjien, ratsastajien) kunnioittaa. Aitoja saa siis tosiaan rakentaa, mutta usein niiden tarkoitus ei ole pitää kulkijoita ulkopuolella, riittää siis että kulkija sulkee portin jälkeensä. Biisoneja tai muita vaarallisia eläimiä, kuten koiria, jos haluaa aidata, täytynee huolehtia siitä että vahingossa tai edes pienellä yrityksellä sinne aitaukseen ei voi ulkopuolinen joutua.
Pihalta saa totta kai myös pyytää poistumaan, eikä kotirauhan häiritseminen ole sallittua, siitä voi saada sakot. Mutta ei se myöskään tarkoita että se talon asukas saa pihaa puolustaakseen tehdä mitä vaan, tyyliin "trespassers will be shot".
Jokamiehenoikeuksista (ja niihin littyvistä rajoituksista) pitäisi mielestäni pitää paljon enemmän meteliä.