lehti:"vanhemmat lomalla,lapsi viedään tarhaan" sis. linkin
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/07/01/vanhemmat-lomall…
että te,jotak viette lapsen tarhaan,ja itse lomailellet "muka salaa",niin kyllä teidät on huomattu,mikä on touhu teidän perheessä.
Kommentit (83)
..että ennenkuin tenavia tehdään, pitää suorittaa 'lapsentekokoulutus' eli lukea vaikkapa muutama lapsen kehitystä käsittelvä opus ja tentattava ne. Jos ei teksti mene kaaliin, lappu luukulle! Siis sinne!
jos ei niitä lapsia kestä, niin niitä ei myöskään kannata tehdä sitten. Vaihteeksi taas niin luuserivanhempia selittelemässä oman loman tarpeitaan...
Lisääntyminen EI ole PAKOLLISTA!
koska lapsi viihtyy paremmin kotona tai mummolassa kuin päiväkodissa. Sielläkin menee ihan ok, mutta vielä paljon mieluummin hän on serkkujen kanssa mummolassa tai kotona oman vanhemman/vanhempien kanssa. Kesällä lomaillaan yleenä 6 viikkoa (näistä 4 viikkoa koko perhe samaan aikaan). Sitten syysloma ja talviloma pyritään myös pitämään vähintään viikon mittaisena.
Siltikin olen itse pitänyt joskus keväällä yhden viikon omaa lomaa, jolloin olen tehnyt kotona remppaa tms. missä lapsi olisi ollut oikeasti vähän "tiellä". En ole huonoa omaatuntoa potenut, koska 6 tunnin hoitopäivä on ollut hänelle mieluinen silti. Ja kesälomallamme olemme saattaneet jättää hänet mummolaan yöhoitoon pariksi päiväksi ja ottaneet omaa lomaa.
Olisikohan tässä ilmiössä syynä se, että on nykyisin paljon enemmän vanhempia epätyypillisissä työsuhteissa (pätkätyöt, freelancer) ilman lomia tai opiskelijoina kesätyössä ilman lomia. Toki minusta voisi vanhemmat sitten pyrkiä silloinkin pitämään lapsella lomaa edes viikon silloin tällöin (jos kesällä ei pysty). Ja sitten, kun epätyypillisessä työsuhteessa olevalla ei ole turvaverkkoja on lapsi hoidettava päiväkodissa.
Paheksun ainoastaan niitä vanhempia, jotka oikeasti ovat palkallisella kesälomalla pitkään ja pitävät lapset hoidossa. En kyllä tiennyt että se on edes mahdollista, luulin, että kesällä on pakko pitää lapsi pois hoidosta 4 viikkoa putkeen. Pari päivää esimerkiksi opettajilla ymmärrän (että molemmista 8 viikon loman päivtsä pitää pari päivää omaa lomaa).
Onko tuo 8:n tapa sitten jonkun mielestä oikeasti parempi??? "mä täällä vikoilla voimilla vetelen... :D Ja lapsen kanssa varmaan leikit ja hellittelet täysipainoisesti, koska elämän KUULUUKIN olla Siperiaa!! OMG.
Me olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että vielä päivähoidossa oleva lapsi oikeasti viihtyy siellä, ja haluaa mennä sinne. Jos itse on lomalla, ei lapsen päiväkotiaika tietenkään ole mikään 8-9 h vaan ehkä 4 tai 5. Tänä vuonna tuota lasta ei meinannut saada jäämään lomalle, kun siellä päiväkodissa on niin kivaa.
Tänä vuonna pidämme lasten kanssa pitkän loman, mutta aikaisempina vuosina olen itse ollut niin fyysisesti kuin henkisestikin niin loppu, että olen kerta kaikkiaan tarvinnut sen viikon oman loman. Lasten loma oli silti 4 viikkoa. Uskon, että sängyssä makaava ja joka asiasta hermostuva äiti on paljon huonompi vaihtoehto kuin tasokas päiväkotihoito.
Tää on taas niin tätä täällä. Ihmiset on yksinkertaisia, ja itseä pitää päästä korostamaan hinnalla millä hyvänsä. MILLOIN tulee se erilaisuuden hyväksyntä, toisten huomioiminen?? Sen ymmärtäminen, että se mikä toimii minulla ei välttämättä ole totuus toisella.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta kyllä minunkin mielestäni päivähoito on parempi paikka kun uupunut äiti.
itselle on ihan päivänselvää että lapsi on kotona kun minäkin olen. Siis lomien lisäksi myös esim. pekkaset joita mulla on, tottakai se on silloin myös mahdollisuus nukkua pitempään ja viettää äidin ja lapsen välistä rauhallista aikaa. Älkää tehkö siitä arjestanne sellaista helvettiä että olette koko ajan oman vapaan tarpeessa. Tarviiko saada heti kaikki nyt ja sitten on niin finaalissa kaikesta suorittamisesta ettei jaksa edes jälkikasvun kanssa olla normaalisti kotona ?
..lusmuvanhempien lapseksi syntynyt.
..hankkikaa kissa. Se on helpompi hoidettva näille olenniinväsynyt-mammoille. Laiskuus? Onko tuttu sana?
Sallikaa mun nauraa. Huolehtikaa jälkeläisistänne! Jokainen, jolla on lapset hoidossa ja aikaa roikkua tällä palstalla, on käsittänyt muutaman perusasian aivan väärin!
Se että lapset on kotona ei tarkoita sitä, että vanhempien pitäisi olla koko ajan huippuvireessä touhaamassa jotakin spesiaalia lasten kanssa! Ihan tavallinen ja tylsä arkikin riittää. Se se vasta lomaa onkin!
Kyllä mä saan lounastaukoni täällä roikkuakin! Minusta vastuuttomampaa roikkua netissä, kun lapset on kotona ja ulkona on mitä mainioin kesäsää! Minusta hyvä arki ei ole sitä, että äiti istuu koneella ja lapset huitelee kuka missäkin.
Älkää tehkö siitä arjestanne sellaista helvettiä että olette koko ajan oman vapaan tarpeessa.
Kyllä se nykyajan työelämä vie monista mehut ilman, että arjesta tekee helvettiä itse.
lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.
jos olisit totaali-yh ilman tukiverkkoa niin tuo selitys pitäisi paikkansa, kahden aikuisen perheessä kyllä pystyy hoitamaan asiat ilman, että lapsia tarvitsee siksi pitää päiväkodissa.
Ja aika ihmeellistä uusavuttomuutta, jos lasten kanssa ei pysty asioita hoitamaan.
t. totaali-yh, joka osaa hoitaa asiat myös lasten kanssa
lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.
kun ei pystytä lomailemaan lasten kanssa yhdessä? Kasvatus jäänyt ilmeisesti retuperälle, ja kun sen hedelmistä pitäisi nauttia, ei kestetäkään sitä. Sitä siis saa mitä tilaa, jälleen kerran :p
ilmeisesti nämä "lapset hoidossa myös vanhempien loman aikana" ovat juuri niitä vanhempia, joilla on ongelmia arjenhallinnan kanssa sekä vaikeuksia olla aikuinen ja vanhempi.
Tai lapset huostaan. Eikö kerro vanhemmuuden heikosta tasosta, ettei lapsia kyetä hoitamaan. Viedään mieluummin yhteiskunnan hoiviin, jotta saa itse olla rauhassa.
Sossupuolen pitäisi tutkia jokaisen perheen tilanne, jos lapset viedään hoitoon, kun itse lomaillaan.
Sallikaa mun nauraa. Huolehtikaa jälkeläisistänne! Jokainen, jolla on lapset hoidossa ja aikaa roikkua tällä palstalla, on käsittänyt muutaman perusasian aivan väärin!
Se että lapset on kotona ei tarkoita sitä, että vanhempien pitäisi olla koko ajan huippuvireessä touhaamassa jotakin spesiaalia lasten kanssa! Ihan tavallinen ja tylsä arkikin riittää. Se se vasta lomaa onkin!Kyllä mä saan lounastaukoni täällä roikkuakin! Minusta vastuuttomampaa roikkua netissä, kun lapset on kotona ja ulkona on mitä mainioin kesäsää! Minusta hyvä arki ei ole sitä, että äiti istuu koneella ja lapset huitelee kuka missäkin.
Lapset ovat päiväkodissa ja vanhemmat lomalla. Toinen vaihtoehto on että lapset huitelevet kuka missäkin ja vanhemmat koneella.
miehet ovat vässykkätyylisiä koti-isiä, hoitavat lapsia 50 / 50 yhdessä av -mamman kanssa. Moralisoija-mamman lapset ovat hiljaisia viilipyttyjä, jotka katsovat kotona vain muueja dvd:ltä tai istuvat sohvalla lukemassa.
On se niin helppo huudella sitten av.lla, että MINUN LAPSET OVAT KOTONA AINA, KUN MINÄKIN OLEN.
Pääseehän av -mamma joka ilta kuitenkin ostarille yksin shoppailemaan, kun koti-isi leikkii lasten kanssa.
Te ette tiedä mitään siitä, kun on vilkkaan lapsen totaaliyksinhuoltaja, töissä työpaikallaan ja sen jälkeen töissä kotona. Ja sama meno jatkuu viikonloppuisin päivät ovat ahdistavia raivari / leikkipuisto / hiekkalaatikoo - "lomapäiviä". En kyllä todellakaan tunne huonoa omaa tuntoa, jos pidän yhden viikon OMAA LOMAA !
Onko tuo 8:n tapa sitten jonkun mielestä oikeasti parempi??? "mä täällä vikoilla voimilla vetelen... :D Ja lapsen kanssa varmaan leikit ja hellittelet täysipainoisesti, koska elämän KUULUUKIN olla Siperiaa!! OMG. Me olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että vielä päivähoidossa oleva lapsi oikeasti viihtyy siellä, ja haluaa mennä sinne. Jos itse on lomalla, ei lapsen päiväkotiaika tietenkään ole mikään 8-9 h vaan ehkä 4 tai 5. Tänä vuonna tuota lasta ei meinannut saada jäämään lomalle, kun siellä päiväkodissa on niin kivaa. Tänä vuonna pidämme lasten kanssa pitkän loman, mutta aikaisempina vuosina olen itse ollut niin fyysisesti kuin henkisestikin niin loppu, että olen kerta kaikkiaan tarvinnut sen viikon oman loman. Lasten loma oli silti 4 viikkoa. Uskon, että sängyssä makaava ja joka asiasta hermostuva äiti on paljon huonompi vaihtoehto kuin tasokas päiväkotihoito. Tää on taas niin tätä täällä. Ihmiset on yksinkertaisia, ja itseä pitää päästä korostamaan hinnalla millä hyvänsä. MILLOIN tulee se erilaisuuden hyväksyntä, toisten huomioiminen?? Sen ymmärtäminen, että se mikä toimii minulla ei välttämättä ole totuus toisella.
Sinä olet ulkoistanut äitiyden päiväkotiin. Katsot, että sinulla on oikeus levätä, sinulla on oikeus olla rauhassa, sinulla on lupa olla tällä tavalla parempi äiti. Joten sinun lapsillesi se aito koti on päiväkoti, josta ei haluta olla kesälläkään poissa. Siellä ovat kaverit, siellä on tuki ja turva. Varmasti tapasi elää on sinulle kevyt ja kiva. Sinun ei edes tarvitse yrittää olla lapsillesi läheinen äiti, koska vetoat lapsen parhaaseen kaukana sinusta siinä vaiheessa kun sinun pitäisi itse kasvaa aikuisena.
Tämähän ei pidä alkuunkaan paikkansa. Voisitko mitenkään ymmärtää, että tässä(kään) asiassa ei ole vain kahta vaihtoehtoa, koti tai päiväkoti -> vanhemmuus tai etävanhemmuus. Minä olen lapsilleni läheinen äiti, vaikka teen sen erilailla kuin sinä. Hyvään lopputulokseen voi päästä eri tavoin, vai mitä? Tässä taas teet pitkälle meneviä johtopäätöksiä minun elämästäni tulkitsemalla paria lausetta. Eräs koulutusalalla työskentelevä kaverini viisaasti kerran sanoi, että ihminen usein lakkaa kuuntelemasta saman tien kun luulee ymmärtävänsä opittavan asian. Ei viitsitä ajatella mitä se toisen elämä ehkä oikeasti on laajemmin katsottuna, kun siihen liittyy yksi (!) elementti, joka omasta mielestä on käänteentekevä (tässä: oman moraalikäsityksen vastainen). Kaikilla meillä on onnea tuovat asiat ja vaikeat asiat. Olen iän myötä oppinut olemaan itselleni armollinen. Vain sitä kautta voi olla samaa myös muille. Alkuperäinen pointtini oli se, että ensin tuomitsit ystäväsi, joka tekee tätä, sen jälkeen kerroit omasta elämästäsi, missä ei mielestäni ole mitään sen parempaa, koska olet mitä ilmeisimmin väsynyt ja uupunut. Toivon todella voimia sinne, ja arvostan raskasta työtäsi. Kuitenkaan, jos kaikki eivät halua/suostu elämään elämäänsä samoin (omalla kohdallani kuvaamasi olisi aika kärsimystä, kieltämättä), ei tarkoita että he tekisivät väärin. Millä perusteella katsot, että koti ei olisi lapsilleni koti? He käyvät päiväkodissa/koulussa, mutta kyllä meillä ihan elämänmakuista elämää ehditään kotonakin viettää. Onko kärsimys tai raataminen oikeasti ainoa tai paraskaan tapa kasvattaa lapset? Miksi?
Kirjoituksesi mukaan äidille ja lapsille parasta on ero toisistaan, koska lapset tarvitsevat kavereita (tarhasta) ja äiti tarvitsee lepoa.
Sinusta on käsittämätöntä, että muille lapset eivät olekaan kärsimystä ja raatamista vaan iloa etenkin silloin, kun heidän kanssaan eletään yhdessä eikä ulkoisteta äitiyttä (ja vastuuta ynnä velvollisuuksia) päiväkodille.
En usko, että lapsiaan voi kasvattaa etänä kertomalla päiväkodin henkilökunnalle, mitä haluaa näiden kanssa tehtävän. Jos ei halua olla lastensa kanssa lomalla vaan kokee nämä suureksi vaivaksi ja ongelmaksi, ei se oikea ratkaisu ole lasten laittaminen hoitoon vaan hoitopaikka äidille.
Ai niin, läheisin tuntemani äiti on siskoni lapsilla. Hän on aina läsnä, koska kuoli lasten ollessa alle kouluikäisiä. Sinun kirjoituksesi perusteella lapselle tuo riittää hyväksi äidiksi.
Tunnustan syyllistyväni tähän... lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.
Nykyään on tosiaan sellainen asenne kaikilla ihmisillä elämäntilanteesta huolimatta, että yksin pitää hoitaa koko oma elämänsä, vaikka kaikki tietävät, ettei se ole helppoa eikä edes mahdollista.
Esimerkiksi itselläni viimeisin "katkeruuden" syy on se, että en saanut harvoilta omilta kavereilta apua edes muuttourakassa raskauden viimeisellä kolmanneksella. Kun erehdyin pyytämään apua eräältä tuttavalta, sain kuulla aika tylysti ongelmaa selittäessäni, että oikeastaan minun pitäisi pitää sekin ongelma perheen sisäisenä asiana... Eli rivien välistä: jos en itse osaa järjestää asiaa perheen omin voimin, niin turha siitä on kenellekään ulkopuoliselle valittaa. Onneksi miehellä on vähän laajempi ja auttavaisempi mieskaveriporukka (miehet kun harvemin hylkäävät ystäviään parisuhteenkaan aikana)... Masentavaa vaan, että itsellä ei ole mitään sellaista luotettavaa naistukiverkkoa. #¤%¤#!
Kyllä minun mielestäni lasten vanhemmilla ja ihan kenellä tahansa pitää olla oikeus pyytää apua myös ydinperheen tai oman itsensä ulkopuolelta jos tarvitsee. Ja oikeus levätä! Nykyään sitä apua ei vaan saa pyytää muilta kuin viranomaisilta, ettei vaan saa siitäkin haukkuja niskaansa, jos ei jaksakaan olla 24/7 päivystysvuorossa lapsen takia, koska tokihan vanhempien täytyy olla 100 % itse vastuussa lapsesta.
Onneksi edes viranomaisilta ja firmoilta saa apua rahaa vastaan. Joskus siitä joutuu toki maksamaan reilustikin, kun eihän kukaan sukulainen ja ns. ystävä halua tehdä mitään ilmaiseksi osana normaalia elämää. Mitä ne ystävät edes ovat, jos toisen perhe-elämään osallistumisen katsotaan olevan pois omasta elämästä...?
Toisaalta, kuka ehtii auttaa toisiakaan, jos ei ikinä itsekään saa apua keltään? Oravanpyörä... :(
- Ensimmäistä omaa lasta odotan -
Onko kärsimys tai raataminen oikeasti ainoa tai paraskaan tapa kasvattaa lapset? Miksi?
Mitähän mieltä muuten mahdat olla erilaisia sossutukia nauttivista? Suhtaudut varmaan heidän tapaansa käyttää yhteisiä verovaroja ihan yhtä suvaitsevasti ja joustavasti?
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta kyllä minunkin mielestäni päivähoito on parempi paikka kun uupunut äiti.
että jaksaa kyllä harrastaa, shoppailla ja viettää omaa aikaa, mutta ei olla lastensa kanssa.
Joistakin nyt ei vain ole vanhemmiksi.
Kyllä lapsikin tarvitsee lomaa pitkän hoitotalven jälkeen ihan kuin vanhemmatkin. En voi ymmärtää kyllä miten vanhemmat tarvii lomaa omista lapsistaan. Surullista ja kertoo perheestä jotakin :(